Розвиток творчої компетентності
здобувачів освіти
на уроках української мови та літератури
в умовах особистісно
орієнтованого навчання
Зміст
Вступ
Розділ 1.
Формування і розвиток творчої особистості
Розділ 2
Інтеграції сучасних технологій навчання
Розділ 3
Ефективне застосування на уроках словесності
сучасних інтерактивних методів і прийомів
Розділ 4.
Практична частина
Умови формування і прийоми підвищення рівня творчих здібностей
учнів на уроках української мови та літератури
Висновок
Список використаної літератури
Анотація
Дана методична розробка дає конкретні рекомендації щодо проведення уроків української мови та літератури згідно з навчальною програмою.
Найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.
Даний досвід роботи забезпечує:
- розвиток мови як невід’ємної складової мислення;
- формування логічного мислення;
- досвід роботи - результат свідомого пошуку вчителя;
- за рівнем новизни досвід носить раціоналізаторський характер.
Суть його у додержанні таких принципів:
- сприйняття дитиною нових знань має бути осмисленим;
- кожен урок повинен перетворитись на процес відкриття;
- проблемність - основний принцип сучасного навчання;
- мова і література тісно пов’язані між собою;
- література, як і інші види мистецтва, допомагає пізнавати світ;
- мова - складова рухлива система, що є засобом спілкування;
- на уроках літератури вчитель прагне привчити дітей до вдумливого, усвідомленого прочитання тексту, розуміння задуму автора, краси художнього слова;
- використовує метод цілісного аналізу художнього твору;
- перевагу в роботі надає нестандартним урокам, які сприяють розкриттю творчого потенціалу і вчителя і учнів;
- вивчає індивідуальні особливості дітей, сприяє розвитку їхніх здібностей;
- особистим прикладом виховувати повагу до моральних принципів.
Метою даної методичної розробки є:
Шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей учнів домогтися диференціації, впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Вступ
За останні роки інтерес до проблеми творчості значно зріс, а в умовах навчальних закладів він є особливо актуальним.
Я працюю над проблемною темою: «Розвиток творчої компетентності здобувачів освіти на уроках української мови та літератури в умовах розвитку особистісно орієнтованого навчання». Це дало мені змогу побачити наскільки талановиті мої учні, зрозуміти, наскільки велике їхнє бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості.
Тому метою своєї роботи бачу: шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей учнів домогтися диференціації, впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
У сучасних умовах навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі „ Сто порад учителю ” він писав: „Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...” Вважаю, що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчих здібностей більшості учнів важливою є саме роль викладача. Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості учня, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.
Для себе прийнятною вважаю таку модель творчої особистості учня:
І єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.
Розділ 1.
Формування і розвиток творчої особистості
Творчість - це спосіб самовираження, саморегуляції людини, світобачення як засіб пізнання світу через творче сприйняття і практичне перетворення діяльності.
Учитель-творець гармонійно поєднує ремесло і творчість: нестандартність роботи, артистизм, поетичність мови, талант у спілкуванні з дітьми.
Уроки мови та літератури повинні викликати колективну співпрацю і обмін естетичними емоціями, дати імпульс внутрішній роботі думки учнів, підготувати до діалогу з письменником. Як досягнути цього?
Формування творчої людини насамперед передбачає:
Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Уроки мови та літератури є співтворчість викладача й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому я вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.
До методів і способів стимулювання творчої активності можна віднести такі:
Виходячи з цього твердження, моделлю такої роботи має стати: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх».
Розділ 2
Інтеграції сучасних технологій навчання
Часто у роботі вчителі – словесники надмірно захоплюються використанням якоїсь однієї педагогічної технології, не помічаючи її "мінусів", не враховуючи індивідуальні особливості своїх учнів, їх готовність до роботи за певною технологією. Експеримент не приносить бажаних результатів, і вчитель розчаровується у всіх нововведеннях, продовжує працювати за "старою системою". Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те "зерно", що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого вчителя і учні прагнутимуть до творчості.
У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :
• Проєктне навчання;
• Інтерактивна технологія;
• Особистісно зорієнтоване навчання.
Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета.
Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути? Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є :
• підготовка не мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей;
• навчання не словом, а справою;
• проведення його не для учнів, а разом з ними;
• спрямовування діяльності не на групу в цілому, а на особистість кожного учня;
• забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці.
Саме уникненню багатьох недоліків у підготовці до уроку допомагає чітке використання методики тієї чи іншої технології, суттєвою особливістю якої є протиставлення довільних дій чіткому алгоритму, системі логічно вмотивованих дій, послідовному переходу від одного елемента до іншого.
Складові ефективності й успішності уроку можна зобразити так:
Розділ 3
Ефективне застосування на уроках словесності сучасних інтерактивних методів і прийомів
Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.
Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку, дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього визначила такий алгоритм:
Важливою проблемою є те, що учні розглядають знання, як щось застигле, що треба просто вкласти в голову. Такі учні не будуть мислити критично, поки учитель не створить творчої атмосфери, яка сприятиме активному залученню учнів до процесу навчання. А для цього треба дозволити дітям вільно розмірковувати, робити припущення, встановлювати їхню очевидність або безглуздість. Дієвим є використання різноманітних форм і методів роботи на уроці: кросворди, ребуси, загадки, лінгвістичні ігри, написання творів-мініатюр.
Важливим є спілкування, співпраця вчителя і учнів на уроці.
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
Тому у своїй роботі намагаюсь застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, непересічність, наявність власної точки зору. Саме здатність осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.
На уроках застосовую такі стратегії, як: "Мікрофон", "Незакінчені речення", "Мозковий штурм", "Метод ПРЕС", "Дерево рішень" та ін. Найбільше учням подобається сенкан .
Варто зазначити також про використання мультимедійних технологій на уроках української мови та літератури. Практика показує, що, завдяки мультимедійному супроводу занять, вчитель економить до 30% навчального часу, ніж при роботі у класної дошки. Він не повинен думати про те, що йому не вистачить місця на дошці, не варто турбуватися про те, якої якості крейда, зрозуміло і все написане, затрачати час на витирання та написання знову. Економлячи час, вчитель може збільшити щільність уроку, збагатити його новим змістом.
Власний досвід показав, що уроки, проведені з використанням мультимедіа, найбільш ефективні у навчальному процесі. Приміром під час проведення уроку засвоєння знань з теми «Розділові знаки при прямій мові та діалозі», учні побачили на екрані у вигляді слайдів «Карту схему пам’яті», лінгвістичну гру «Так – Ні».
Коли говорити про мультимедіа, то не можна обійтися без терміна «презентація». Презентація – це набір слайдів, де є текст, графічні об’єкти, малюнки. Учні із великим захопленням беруться за їх створення. Часто навіть виникає змагання: хто створить кращу презентацію.
Таким чином я переконалася, що мультимедійна система забезпечує:
Розділ 4.
Практична частина
Умови формування і прийоми підвищення рівня творчих здібностей учнів на уроках рідної мови та літератури
Чи може сучасний урок української мови чи літератури бути радісним і цікавим для учнів? Так, може. І єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційне навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Пропонована система роботи на сьогодні дає можливість викладачу розвивати критичне мислення учнів та впроваджувати диференційований підхід під час вивчення української мови та літератури. Учні розвивають розум, творчі здібності, емоційну сферу, естетичні почуття. Тому, впроваджуючи нові освітні технології, я маю на меті сприяти загальному розвиткові особистості, формуванню її світоглядної культури, індивідуального досвіду, інтуїції, творчості. Стараюся, щоб кожен урок був цікавим, незалежно від матеріалу, особливо якщо це стосується завдань професійного спрямування. А тому, щоб викликати зацікавленість, поєдную на уроках розповідь, бесіду, лекцію з дискусією, самостійною роботою і не подаю готових істин, а спонукаю мислити, самостійно розв’язувати проблеми.
Запитання проблемного характеру активізують мислення підлітків, створюють інтелектуальну атмосферу, дух співтворчості. Наприклад, на уроці української мови під час вивчення теми «Орфограми. Принципи українського правопису», ставлю перед учнями такі проблемні питання:
1. Які існують принципи української орфографії?
2. В чому особливість кожного принципу?
3. На чому базуються принципи української орфографії?
Відповіді учні знаходять самостійно, виконуючи ряд творчих завдань. Наприклад, щоб дати відповідь на перше проблемне питання, учні працюють в малих групах.
* Виконання завдань для вирішення проблемних питань
1. Завдання.
І група
Записати буквами подані слова, позначені фонетичною транскрипцією і дати відповідь на питання.
- В чому особливість написання слів фонетичною транскрипцією і літературних?
[Думка], [казка], [птаство], [ткацтво], [чесний], [корисний], [хвастливий], [француз/кий], [чес/кий], [сивас/кий], [ручний], [рушник], [дужчий], [важчий], [кан/йон], [л/он], [батал/йон].
В и с н о в о к: Слова записані фонетичною транскрипцією відповідають літературній вимові.
ІІ група
Вставити замість крапок пропущені букви в споріднених словах і дати відповідь на питання.
- Чи завжди пишуться однаково значущі частини слова (морфеми),
незважаючи на відмінну вимову їх у різних формах слова або споріднених словах?
Багатий – бага..ство, люди – лю..ство, студент – студен..ський,
гігант – гігант..ський, молотити – моло..ба, просити – про..ьба,
лічити – лі..ба, кіготь – кі..ті, великий – вел..ч.
В и с н о в о к: Значущі частини слова (морфеми) завжди пишуться однаково незважаючи на відмінну вимову їх у різних формах слова або споріднених словах
ІІІ група
Поясніть значення слів. При потребі можна скористуватися тлумачним словником. Дайте відповідь на питання.
«Запорожець» ( автомашина) – запорожець (людина)
По-вашому (нехай буде) – по вашому (звичаю)
Корінь ( дерева) – корінь (слова)
Кора (дерева) – кора (земної кулі)
В и с н о в о к: Дані слова звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення. Це омоніми.
Діти самостійно роблять висновки, а потім для підтвердження своїх слів звертаються до підручника. Думки учнів співпадають з теоретичним матеріалом. Цей елемент уроку дає змогу кожному учаснику групи не тільки висловити свої думки, а й впевнитися в тому, що кожне його слово і дія є необхідними в загальній справі.
Для того, щоб перевірити правильність ваших відповідей, пропоную звернутися до теоретичного матеріалу підручника & 5 ст. 22 і методом позначок опрацювати ці відомості.
Під час опрацювання теоретичного матеріалу, з метою уважного читання застосовую «Читання з позначками» , учні, знаючи методичний коментар до цього виду роботи, ставлять відповідні позначки. Таким чином, одразу видно: наскільки вони зрозуміли новий матеріал.
2. Робота з підручником
Самостійна робота учнів з підручником за системою
„Читання з позначками ”
Методичний коментар.
Читаючи правило, учні роблять у ньому такі позначки:
„ V ” – інформація підтверджує те, що учень уже знає;
„ + ” – нова інформація;
„ – „ – інформація суперечить тому, що учень уже знає;
„ ? „ – інформація, яка дивує учнів
Дуже ефективно проходять уроки, на яких учні складають творчі проекти. Цей елемент уроку дає можливість дітям проявити свої знання не тільки фактично, а й творчо. Наприклад, на засвоєння вивченого матеріалу пропоную скласти «Дерево орфограм»
3.Складання «Дерева орфограм »
- У кожної групи на партах є конверти із завданнями.
Завдання: встановіть відповідність між словами та орфограмами. Поясніть їх, та прикріпіть до «Дерева орфограм». Група, яка правильно та найшвидше виконає завдання, отримає додаткові бали.
Основні орфограми
ІІІ група
велика літера - Україна, Прометей
власні імена - Тарас Шевченко, Леся Українка
правопис прізвищ - Соловйов, Рєпін
правопис географічних назв – річка Дунай, Чорне море
правопис складних слів – лісостеп, ледве-ледве
правопис префіксів – розказати, прізвище, прекрасний
правопис суфіксів запорізький, гарнесенький
ІІ група
вживання м'якого знака - радість, чебрець
вживання апострофа – любов’ю, ластів’ята
подвоєння букв – життя, знання
спрощення в групах приголосних – чесний, щасливий
наголошені є, и – село, весна
чергування голосних – кріт-крота, берізка-береза
І група
чергування приголосних звуків – друг-друзі-дружба
правопис відмінкових закінчень – рілля – ріллею, ім’я - іменем
правопис особових форм дієслів – ходити – ходжу, сказати – скажу
правопис числівників і зв'язок їх з іменниками – один, однієї, однією
правопис прислівників – по-новому, напам’ять
правопис часток – неук, ні з ким
На закріплення вивченого матеріалу практикую роботу з міні-підручником, складаючи його, розраховую на рівень знань та можливостей учнів.
Урок «Розділові знаки при прямій мові та діалозі»
Міні-підручник
Прочитайте текст. Виконайте тестові завдання
Притча про щастя
(1) Давно це було, коли ще на небесах роздавали Боги емоції і почуття. (2) І кожній живій істоті припало до душі щось. (3) Але одне почуття було саме по собі, ніхто не хотів його брати. (4) Боги звернулися до усіх істот: «Візьміть його, без вас воно пропаде!»
(5) Тоді звернулися усі до Богів:
(6) - А що це за почуття, розкажіть, а ми вирішимо?!
(7) І відповіли їм Боги:
(8) - Ні, про нього, на жаль, неможливо розповісти, воно невимовне, але повірте - воно прекрасне.
(9) І тоді до почуття підійшла людина, зі своєї цікавості доторкнулася пальцем до нього і промовила: «Тепле, приємне, ніжне, напевне, я візьму його»
(10) І набула людина щастя. (11) Але вона так і не змогла нікому пояснити , що ж таке щастя. (12) Так ніхто із істот більше не ризикнув його взяти.
Тестові завдання
1. Пряму мову використано в реченнях:
А 5,6 Б 4,9 В 1,2 Г 9,10
2. У тексті використано такі способи передачі чужої мови:
А епіграф, пряма мова, діалог
Б полілог, пряма мова, непряма мова
В пряма мова, невласне пряма мова, діалог (4,9; 11; 5-8)
Г пряма мова, діалог, цитата
3. Допущено пунктуаційну помилку в реченнях із прямою мовою:
А 8 Б 6 В 4 Г 9
4. Реченню І тоді до почуття підійшла людина, зі своєї цікавості доторкнулася пальцем до нього і промовила : «Тепле, приємне, ніжне, напевне, я візьму його.» відповідає схема:
А А: «П».
Б А: «П», - а.
В А – «П».
Г «П, - а, - п».
К л ю ч :
1. Б 4,9;
2. В (4,9; 11; 5-8)
3. Г 9
4. А А: «П».
Література – предмет особливий. Він передбачає напружену роботу не тільки думки й пам’яті, а й душі та серця. Учень повинен мати своє бачення теми, виробляти вміння компонувати свої думки. Тоді в нього сформуються власні переконання. Вивчаючи повість «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського, діти намагаються розкрити мистецький талант автора, проникнути в душі персонажів – Івана та Марічки, дослідити психологію добра і зла. Не один з них, замислюючись над долями героїв повісті, візьме з собою в життя моральні цінності, які утверджував у своєму творі письменник.
Вивчаючи художній твір, учні не лише засвоюють його ідейне багатство, збагачуються духовно, а й оволодівають рідною мовою. Виразне читання художнього твору на уроках літератури розкриває перед учнями художню силу слова, за допомогою якого відтворюється внутрішній світ людини, її переживання, болі, прагнення, велич природи. Повсякчасна увага до художніх текстів привчає їх замислюватися над змістом слова і поступово усвідомлювати його могутність.
Від аналізу художніх творів учні поступово переходять до власних роздумів про вічні проблеми життя. І особливо допомагають їм у цьому нестандартні уроки: урок-пошук, урок-гра, урок-філософське дослідження.
Під час вивчення повісті "Тіні забутих предків"
Михайла Коцюбинського, на початку уроку учням було задане питання : «Що таке кохання?» Учні висловлюють думки власними словами або ж, користуючись поезіями про кохання відомих письменників, цитують їх.
З перших уроків даю опорні схеми, які вміщують основні теоретичні і практичні поняття і за якими учні будуть працювати протягом кількох уроків. Спочатку учням важко, але поступово в них формується вміння аналізувати за опорними схемами, що допомагають вибирати головне і будувати логічно послідовну відповідь. Наприклад:
* Робота з таблицею
* Прокоментуйте схему.
Постійно в полі зору тримаю головне в сучасній освіті – інтерактивні методи. Метод « Займи позицію » дає можливість аргументувати власну думку та ствердити свої життєві погляди.
«Займи позицію»
* Вирішення проблемного питання
|
Інструктаж: У кожного учня на парті є пластиди – «серце». Запишіть на них щонайменше три аргументи на захист своєї думки. Прикріпіть пластиди до позиції, яку ви зайняли: «Так» або «Ні». Учні вибирають певну думку: «Так» або «Ні». Згідно з обраним варіантом вони об’єднуються в групи. Записують щонайменше три аргументи на захист своєї думки. У процесі обговорення можна перейти в іншу групу, але необхідно обов'язково мотивувати свій перехід |
Загальновідомо, що урок літератури – це, за великим рахунком, урок становлення особистості, де мають стертися бар’єри між книжкою і життям.
Я згодна з думкою відомого сучасного педагога Ш. Амонашвілі: «Кожен вірш, кожне оповідання – це згусток емоцій, переживань, думок, закликів, попереджень. У них треба пірнути, пройнятися ними, сприйняти їх серцем…бо духовний світ дитини може збагачуватися тільки в тому разі, якщо вона це багатство вбирає через свої емоції, через почуття, співпереживання, співрадощі, співгордощі; насильно збагачувати цей світ рівнозначно тому, що зловмисно саджати райські яблука в отруєний ґрунт .»
Висновок
Сучасний урок української мови та літератури – плід майстерності і творчості вчителя-словесника, його професійності, ґрунтовних знань рідної мови, літератури, історії, мовознавства, народознавства, його патріотизму. Критерії сучасного уроку рідної мови та літератури відбивають ті зміни, що відбуваються в системі освіти, та рівень розвитку методичної науки.
Своїм професійним обов’язком вважаю повсякчас формувати національну свідомість своїх вихованців не тільки на уроках рідної мови та літератури, а й на виховних годинах, виховувати почуття приналежності їх до європейської нації. А тому визначаю таку виховну мету своїх уроків: сформувати розвинену, освічену, соціально активну й національно свідому молоду людину, яка має почуття громадянської відповідальності, високої духовної якості, є носієм кращих надбань національної та світової культур, здатна до самовдосконалення.
Щоб робота була продуктивною, я, як класний керівник зважаю на особливості дітей пiдлiткового віку. Головною потребою пiдлiтка є довірче особистісне спілкування з дорослими та однолітками, тому в цьому віці пiдлiтка особливо цінують усе, що дає змогу завоювати авторитет i повагу, посiсти гідне мiсце в системи їхніх взаємин.
У роздумах, оцінках, поглядах на життєва принципи та своє майбутнє в учнів багато дитячого. Тематика виховних годин спрямована так, щоб всі вихованці, закінчуючи професійно-технічний навчальний заклад, вiдповiдально ставилися до вибору професії, до необхiдностi наполегливо працювати, щоб досягти життєвої мети.
Справді, найбільше щастя для викладача – робити світ гуманним, виховувати в учнів доброту, любов до рідної землі, родини, свого народу, бажання працювати для розквіту власної держави. Щоб виховати патріотичні переконання, толерантність, розвинути творчі здібності, естетичні почуття, уміння відстоювати свою думку, світоглядну культуру – всебічно розвинену, творчу особистість, ми, викладачі словесності, повинні самі бути духовно багатими ерудованими, творчими, професійно грамотними.
Я на своїх уроках експериментую, шукаю нові шляхи і прийоми вивчення уроків рідної мови та літератури, прагну зацікавити учнів, викликати бажання творити. "Творчий учитель не той, хто відповідно освічений, добре знає свій предмет. Цього мало. Якою б талановитою не була людина, але якщо буде постійно вчитися і самовдосконалюватися, то стане хорошим педагогом" - В. Сухомлинський
Список використаної літератури
1. Босак С. Використання методів особистісно орієнтованого навчання. // українська мова та література в школі. 2013. № 8.
2. Волобуєва Т. Розвиток творчої компетентності школярів – Х.: група «Основа», 2015.–112 С. – (Управління школою; Вип.3 (27) )
3. Демчук М. Нестандартні уроки з української літератури в 9-11 класах. Тернопіль: Підручники і посібники. 2011.
4. Національна доктрина розвитку освіти в Україні ХХІ столітті. – К.: Шкільний світ, 2011.
5. Оверчук Оксана «Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти» // Шляхи реформування освіти України. 2014. – С. 13- 39
6. Пентилюк М.І., Окуневич Т.Г. Сучасний урок української мови. – Х.: Вид. група «Основа», 2017. – 176 С. – (Б – ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 7 (44) )
7. Степанишин Б. Нові підходи до викладання української літератури // Дивослово. 2005. № 1. – С.44 – 46.
8. Чумак Т. Сучасний урок української літератури. – Тернопіль: Підручник і посібники. 2021.
9. Шинкарьова І. В. проблемне навчання на уроках української мови // Вивчаємо українську мову та літературу. 2019. - № 36 (76). – С. 49-50.
|
|
1