1
РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ УЯВИ, ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ, ПРИЩЕПЛЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАРОДНИХ РЕМЕСЕЛ
НА ЗАНЯТТЯХ КИЛИМАРСТВОМ
(з досвіду роботи гуртка «Килимарство»)
ЗМІСТ
1.ВСТУП……………………………………………………………………… 2 2. РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ УЯВИ, ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ, ПРИЩЕПЛЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАРОДНИХ РЕМЕСЕЛ
НА ЗАНЯТТЯХ КИЛИМАРСТВОМ ………………………………………. 4 2.1.Мета та завдання гуртка «Килимарство» ……………………………… 4
2.2 Принципи, методи ,форми роботи на заняттях гуртка………………… 5
3.ВИСНОВКИ………………………………………………………………… 10 4.ЛІТЕРАТУРА. …………………………………………………………….. 11
5.ДОДАТКИ…………………………………………………………………. 12
ВСТУП
Життя висунуло запит на виховання творчої особистості, здатної, на відміну від людини-виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення. У вихованні треба прагнути навчити самостійності мислення і винахідництва, адже розум людини розвивається тільки у дії.
Найхарактерніші тенденції цього процесу проявились у специфіці та особливостях тих педагогічних технологіях, які, спираючись на відповідні теоретичні основи, набули яскраво вираженої особистості орієнтованої гуманістичної спрямованості. До таких технологій відносимо систему комплексів виховної дії та індивідуально-диференційних завдань; методику стимулюючих ситуацій у концепції педагогічного стимулювання; впровадження психолого-педагогічних діагностик ,що дають змогу виявити реальне коло інтересів та запитів учня, широке використання засобів емоційно-вольового впливу через впровадження у процес навчання різним видам декоративно-ужиткового мистецтва , зокрема, рукоділлю , елементів нового та несподіваного.
Творча особистість – це індивід, який володіє високім рівнем знань, має потяг до нового ,оригінального . Творча особистість визначається через ії інтелектуальну активність, творче мислення та творчий потенціал. Кожна дитина повинна вдосконалювати навички творчого мислення та керувати ними, щоб повністю використати можливості процесу творчості.
Завдання сучасної школи та позашкільних закладів – формувати цільові мотиви, що дають змогу прищеплювати навички, завдяки яким дитина самостійно керуватиме своєю пізнавальною активністю.
Саме тому, метою моєї роботи є систематизація педагогічного впливу на розвиток творчості дитини на заняттях килимарством.
Місце керівника гуртка на кожному етапі заняття, його діяльність можна охарактеризувати дієсловами: навчає, спрямовує, допомагає. Потрібно пам’ятати, що кожна дитина – неповторна індивідуальність і тому вона характеризується унікальним набором якостей. Педагогічний працівник повинен стимулювати розвиток у дитини здібностей та рис, які сприяють успішний творчій діяльності. Найвагомішою стає діяльність , коли педагог має свій дитячий колектив.
Можна виділити такий критерій оцінки рівня творчої діяльності гуртківців: ініціатива, активність, впевненість у своїх силах та здібностях; нестандартні дії, вміння довести справу до кінця; потяг до самостійної роботи, логіка, мислення; імпровізація.
РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ УЯВИ, ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ, ПРИЩЕПЛЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАРОДНИХ РЕМЕСЕЛ
НА ЗАНЯТТЯХ КИЛИМАРСТВОМ
Мета та завдання гуртка «Килимарство»
В Ізмаїльському Палаці дітей та юнацтва з 1995 року по сьогоднішній день я працюю керівником гуртка «Килимарство».
Методична проблема , над якою працюю як педагог, – «Розвиток творчої уяви , естетичного смаку, прищеплення інтересу до народних ремесел на заняттях килимарством». Саме тому девіз гуртка: «Давнє мистецтво зберігають нащадки».
Вчитися у гуртку можна років з 6-ти, хоча в моїй практиці були приклади, коли діти починали з 5-ти років. На даний момент я працюю за програмою гуртка «Килимарство» для позашкільних навчальних закладів, яка затверджена Міністерством освіти і науки України. Програма гуртка адаптована і розрахована на 3 роки навчання.
Основною метою та за завданням гуртка є:
Провідна ідея мого досвіду роботи полягає у використанні методів кооперативного навчання, творчого завдання та методу проектів організації художньо-естетичного виховання для формування компетентності продуктивної діяльності, потреби та готовності у творчості. Він ґрунтується на таких підходах до навчально-виховного процесу:
Принципи, методи ,форми роботи на заняттях гуртка
З метою досягнення мети використовую різни форми і методи навчання та виховання гуртківців. Робота гуртка складається з теоретичних та практичних занять .
Основою змісту теоретичних занять є бесіди про зміст та задачі роботи гуртка, про історію килимарства та ручне ткацтво, а також розкриття тем та завдань на найближчий період. На практичних заняттях діти вчаться користуватися матеріалами та інструментами для ручного килимарства, одержують навички виготовлення килимових виробів. Практична робота є основою занять, але не є самоціллю, вона підпорядковується освітнім та виховним задачам. Виготовляючи будь-який килимовий виріб, учень повинен добре уявити собі структуру килимової тканини, послідовність в техніці її виконання. Необхідно виховувати прагнення доводити роботу до кінця, вчити додержуватися правил культури праці, підтримувати чистоту на робочому місці, економно витрачати сировину і матеріали, дбайливо ставитися до інструменту, додержуватись правил безпеки праці.
При плануванні занять необхідно при можливості зважати на бажання та інтереси гуртківців. Між тим, треба мати на увазі, що школярі ще не можуть визначати самостійно,що посильно їхньому віку. Керівник спрямовує учнів , допомагає їм своїми знаннями та досвідом. Добрий результат дає дотримання керівником гуртка принципів навчально-виховного процесу, які в свою чергу ,сприяють формуванню творчих здібностей гуртківців. Серед них можна назвати:
Для активації діяльності дітей використовую форми роботи :
Роботу в парах використовую на практичних заняттях для створення малих декоративних композицій (виготовлення невеличких предметних композицій на рамках).
В групу об’єдную дітей, які мають високий ступінь засвоєння знань та які засвоїли матеріал на низькому рівні. Роботу групи координує лідер, який повинен уміти пояснити алгоритм виконання завдання та бути терплячим до членів групи. Робота в малих групах дає можливість навчити гуртківців працювати разом, мислити та обмінюватись думками, спілкуватися, створювати ситуацію взаємодопомоги, розвивати взаємовідносини. Колективну роботу всієї групи використовую для створення великих декоративних панно,які призначені для оформлення приміщень. Дана форма роботи надає кожній дитині можливість відчути значимість як особистості, отримати новий творчий досвід, придбати особливі якості , необхідні для подальшої самостійної творчої діяльності в будь-якій сфері праці. Робота творчої групи велике виховне значення для розвитку у гуртківців художнього смаку, зацікавленості мистецтвом свого народу , історією та традиціями, для професійної орієнтації гуртківців. Протягом року вихованці виготовляють декоративні композиції – предметні та сюжетні, подушки, панно. Оволодіння вихованцями технікою килимарства та нетрадиційне використання ії в декоративно-прикладному мистецтві-це показник вміння дітей генерувати ідеї та впроваджувати їх у творчий процес.
Метод творчого завдання та метод проекту використовую для показу робіт на виставці за підсумками навчального року ( півріччя). Протягом навчального року кожен гуртківець отримуєзавдання-підготувати творчу роботу на виставку. До виробу необхідно написати інструкцію виконання ,описати матеріали,інструменти,способи обробки,послідовність роботи,розмістити ескіз готової роботи. Для виконання теоретичної частини роботи діти за бажанням об’єднуються у команди або працюють самостійно вдома. Практичну частину роботи гуртківці виконують на заняттях. Важливим етапом в роботі є звітна виставка дитячих робіт і проведення підсумкових занять, на які запрошуються гості: фахівці декоративно-прикладного мистецтва , керівники гуртків, батьки, а гуртківці захищають свої творчі роботи. Під час захисту своїх творчих робіт гуртківці вчаться чітко викладати інформацію, захищати власну точку зору, ставити запитання , слухати один одного. Дітям таки виступи допомагають повіряти у свої сили, в себе. Усі етапи творчої роботи контролюю, здійснюю індивідуальний та диференційований підхід , адже до гуртка приходять діти з різним рівнем підготовки. Виставки образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва гуртківців яскраво демонструють своєрідність дитячої творчості, любов дітей до мистецтва, їх вміння бачити прекрасне в житті та передавати його в своїх творчих роботах. Зустріч з художньою творчістю дітей – це радість відкриття краси оточуючого світу ,радість творчої праці в створені виробів декоративно-ужиткового характеру. Велике значення та емоційний вплив має художнє оформлення виставок дитячих виробів, виконаних за програмою гуртка «Килимарство».
Однією з основних задач виставок декоративно-ужиткового мистецтва як технології формування творчої особистості є естетичне виховання підростаючого покоління, формування у гуртківців художнього смаку. Виставка – це місто обміну досвідом педагогів, методистів з метою покращення роботи по естетичному вихованню школярів засобами декоративно-ужиткового мистецтва та вдосконалення виховної роботи та різних видів творчої діяльності дітей. Таким чином , методи творчого завдання та проекту дають можливість розвивати вміння : самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі, систематизувати та узагальнювати отриману інформацію, робити аргументовані висновки ,генерувати ідеї, планувати та організовувати свою діяльність , діяти в нестандартних ситуаціях, розвивати критичне мислення, підвищують інтерес до декоративно-прикладної діяльності , розвивають творчі здібності.
Використання інтерактивних технологій навчання на заняттях з декоративно-прикладної творчості надає можливість формувати у вихованців компетентність продуктивної творчої діяльності, а саме: вміння бачити проблеми та шукати шляхи їхнього подолання, генерувати ідеї; допомагає кожній дитині знайти своє місце в навколишньому світі (Додаток 1). Також я застосовую такі форми творчо орієнтованих заходів у системи навчально-виховної роботи , які сприяють виявленню творчого потенціалу кожного учня , а саме:
Методи та прийоми педагогічно – психологічної підтримки дітей, які найчастіше використовую у своїй діяльності: - наочно-образні уявлення : квітка-душа,квітка-серце чарівниці, - заняття - мандрівка в казкову країну, - вмілі руки – чарівні руки, - кожна дівчина – фея, - створення ситуації успіху та взаємодопомоги. Використовую механізм «цінності» не тільки кінця результату, а також кожної дитини як особистості.
Перемоги вихованців гуртка «Килимарство» постійно висвітлюється на сторінках різних періодичних видань міста («Уездный телеграф», «Курьер недели», тощо), на інтернет-сайтах міста, сайті ПДЮ www.xt.od.ua.)
ВИСНОВКИ
Педагогічні колективи України намагаються впроваджувати в свою діяльність ідеї гуманізації і гуманітаризації освіти, орієнтації на особистість, максимально можливий розвиток ії унікальних здібностей , пріоритет людського і особистісного над іншими сферами і соціальними цінностями. Таким чином відроджується класична освіта, що ґрунтується на античній літературі та найкращих здобутках людства .
Виходячи з вищевикладеного, можна зробити висновок, що використання різноманітних технологій навчання на заняттях гуртка сприяють досягненню вихованцями високих результатів у декоративно-прикладній творчості; майстерному оволодінню різними техніками; формуванню стійкого інтересу до декоративно-прикладного мистецтва; створенню позитивного мікроклімату у гуртку та ситуації успіху, взаємодопомоги, творчого самовдосконалення , а також сприяють розвиткові уяви, естетичного смаку, прищеплення інтересу до народних ремесел, формування трудових навичок на заняттях килимарством .
Все це сприяє формуванню у дітей таких компетентностей, як : - соціальна, - комунікативна, - інформаційна, - творча, - саморозвитку і самоосвіти.
Таким чином, в роботі систематизовані принципи, методи та форми педагогічного впливу на розвиток творчості дитини на заняттях килимарством.
ЛІТЕРАТУРА
1.Б.О.Житнік. Методичний порадник: форми і методи навчання-Х: Вид. група «Основа» 2005.
2.А.З.Кіктенко, О.М. Любарська та ін. «Освітні технології»: навч.-метод. Посібник-К.:АСК, 2001.
3.В.И.Колякина.Методика організації уроків колективного творчества.-М., «Гуманитарний издательский центр ВЛАДОС»,2004.
4.Шукевич Ю.В. Структура творчої педагогічної майстерності.Фінансовийліцей.Шлях довжиною 5 років.-К.,2001.
5.Сурмін Ю.Методологія аналізу ситуації.К.: Центр інновації і розвитку,1999.
ДОДАТОК 1
ПЛАН-КОНСПЕКТ
ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ ГУРТКА «КИЛИМАРСТВО»
ТЕМА: « ОСНОВИ КИЛИМАРСТВА»
Мета: познайомити учнів із багатством і різноманітністю ручного ткацтва, з видами килимових виробів, технікою їх виготовлення,принципами роботи з голкою, інструментами й пристосуваннями; навчити прийомів вибивання на мішковині; формувати самостійність у процесі виконання роботи , виховувати акуратність, художній смак, культуру праці.
Обладнання: нитки ірис, голки, планшети, рамки, мішковина.
Хід заняття
1.Організаційна частина
1.1Розповідь про роботу гуртка.
Керівник гуртка
Шановні гості, сьогодні ми ознайомимо вас з роботою гуртка, який називається « Килимарство». У нас займаються діти різного віку: і молодших, і старших класів. Спеціальними голками на мішковині , використовуючи нитки ірис,гуртківці виконують роботи: подушечки, серветки, картини в рамочці.
1. 2.Представлення інструкторів. Керівник гуртка
Є в гуртку інструктори (старші учні), які навчають молодших школярів працювати голками, дотримуватися правил техніки безпеки.
1.3.Інструктаж з техніки безпеки .
Керівник гуртка. При роботі з ріжучими й гострими інструментами слід бездоганно дотримуватися правил техніки безпеки, тому перед роботою необхідно ознайомитися з ними.
Правила роботи з ножицями Працюй добре відрегульованими й заточеними ножицями.
Ножиці повинні мати тупи,заокруглені кінці. Ножиці клади кільцями до себе. Стеж за рухом лез під час різання . Не залишай ножиці розкритими. Передавай ножиці кільцями вперед. Не розмахуй ножицями,не піднось до лиця. Використовуй ножиці за призначенням.
Правила роботи з голкою. Завжди зберігай голку в спеціальній коробочці або подушечці. Не залишай голку на робочому місці без нитки. Передавай голку в коробочці й із ниткою. Не бери голку до рота, не грайся з голкою. Зберігай коробочку з голкою в одному місці. До і після роботи перевір кількість голок. Під час роботи з голкою не відволікайся.
Правила внутрішнього розпорядку й особистої гігієни. Стеж за чистотою. Стеж за справністю інструментів і приладдя. Використовуй інструменти за призначенням. Після роботи як слід почисти одяг щіткою та вимий руки з милом.
2.Навчально-тематична частина
2.1 Ознайомлення з етапами роботи .
Детально: Просмикнути тонку голку з ниткою через спеціальну голку , зачепивши нитку ірис,не забути просмикнути через отвір на кінці голки. Працювати голкою справ наліво. Притримувати лівою рукою смугу матерії на зворотному боці основи. Голку тримати в правій руці як олівець . Для формування першої петлі проштовхнути голку між волокнами основи до упору й втягти голку до кінчика ,відступити на 1-2 волокна , проштовхнути голку до упору і т.д. Нитка рухається вільно. Виконавши 1 ряд ,можна переходити до другого. Якщо рядки близько розташовані один від одного, слід збільшити інтервал на одне волокно матеріалу основи. Рядки виходять вертикальні.
2.2.Практична частина.
Поділ на мікрогрупи.
Етапи роботи з голкою,робота з гуртківцями-інструкторами. Оформлення виробу в рамку.
3.Підбитя підсумків. 1. Вислови по колу «Колір мого настою сьогодні». 2.Відповіді на запитання учасників майстер-класу.