Презентація досвіду з розвитку творчого та критичного мислення на уроках трудового навчання та технологій. матеріал містить практичні зауваги реалізації проектної діяльності за рахунок використання технологій критичного мислення.
Розвиток творчого та критичного мислення учнів на уроках трудового навчання та технологій Куратнік Т.В.
Номер слайду 2
Головна задача сучасного навчання - розвиток творчого мислення, пізнавальних здібностей учнів, вміння самостійно поповнювати знання.
Номер слайду 3
Метою трудового навчання є формування технічно, технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
Номер слайду 4
Результатом навчальної діяльності учнів при вивченні трудового навчання та технологій є проект.
Номер слайду 5
Проектне навчання передбачає: розвиток творчого та критичного мислення учнів; уміння учнів працювати з інформаційними джерелами, різними видами проектно-технологічної документації; формування в учнів навичок проектної діяльності, уміння учнів здійснювати аналіз та оцінку технологічних об’єктів, свідомо обирати ті чи інші технологічні процеси, трудові прийоми і технічні засоби.
Номер слайду 6
Всі ми знаємо, що діти – допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому головне завдання вчителя на уроці чи у проектній роботі – бути помічником, що стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей.
Номер слайду 7
Критичне мислення — це науковий тип мислення, який використовується для розв'язання неординарних практичних задач, включає в себе загальне та предметне мислення, характеризується усвідомленістю, самостійністю, рефлексивністю, цілеспрямованістю, обґрунтованістю, контрольованістю та само організованістю.
Номер слайду 8
Методи та прийоми розвитку критичного мислення у учнів: Від відомого до нового Прогнозування за ілюстрацією Кошик ідей Правильно/неправильно Дерево припущень Логічний ланцюжок Фішбоун Кластер Дискусія Рефлексія
Номер слайду 9
Учнівський творчий проект
Номер слайду 10
І Організаційно-підготовчий етап “Прогнозування за ілюстрацією” Вчитель має показати ілюстрацію до теми обговорення. Учні мають зробити свої припущення щодо теми та що вони знають з цього приводу.
Номер слайду 11
І Організаційно-підготовчий етап “Кошик ідей” Учням називається загальна тема проекту. Кожному потрібно подумати та написати на спеціальних стікерах варіанти можливих виробів. Як результат до кошика потрапляють лише найкращі ідеї.
Номер слайду 12
І Організаційно-підготовчий етап “Майнд-карта (карта роздумів)” На аркуші у центрі намалювати проблему, яку необхідно вирішити, стрілочками, позначками малюнками відображазити можливі шляхи вирішення цієї проблеми(роздуми).
Номер слайду 13
І Організаційно-підготовчий етап “Логічний ланцюжок” Учням необхідно опрацювати інформаційні джерела з теми проекту, дослідивши історичні відомості, що стосуються виникнення та розвиткупроектованого виробу. Відомості потрібно подати у вигляді логічного ланцюжка.
Номер слайду 14
І Організаційно-підготовчий етап “Маркування тексту” З поданої інформаціної довідки учням необхідно вибрати історичні відомості, що стосуються проектованого виробу та записати їх у хронолічнй послідовності.
Номер слайду 15
І Організаційно-підготовчий етап “Творчий пошук” Учням необхідно опрацювати інформаційні джерела та підібрати моделі-аналоги проектованого виробу.
Номер слайду 16
І Організаційно-підготовчий етап “Піраміда вимог” Учням необхідно сформулювати основні вимоги до проектованого виробу та представити результати у вигляді піраміди (в основі – найважливіша вимога)
Номер слайду 17
ІІ Конструкторський етап “Творча лабораторія” Учні розподіляються у творчі групи. Кожен учасник отримує відповідну роль (дизайнер, модельєр, конструктор, технолог). Завдання кожної творчої групи спроектувати модель проектованого виробу та презентувати її.
Номер слайду 18
ІІІ Технологічний етап “ Метод контрольних запитань” Виготовляючи виріб учень повинен здійснити поетапний контроль виробу. Щоб критично оцінити власний виріб, потрібно поставити себе на місце користувача. Учням необхідно сформулювати ряд контрольних запитань, на які потрібно дати відповіді щодо якості проектованого виробу.
Номер слайду 19
ІV Заключний етап «Есе» Учням дається завдання написати аргументоване есе на розглянуту тему (самоаналіз проектної діяльності).
Номер слайду 20
ІV Заключний етап “Рефлексійне анкетування” Учням потрібно дати відповіді на такі запитання: 1.Чи задоволений ти результатом своєї роботи? А самим процесом? 2. Чи сподобалося тобі працювати над проектом? 3. Де можна використати набуті знання та вміння?
Номер слайду 21
Розвиток критичного мислення, на уроках трудового навчання та технологій, передбачає розкриття творчого, інтелектуального, духовного, культурного потенціалу як учителя, так і учня. Можливість творчого саморозвитку виникає лише за умови, що стосунки між учителем та учнем базуються на основі взаєморозуміння, довіри, співпраці. Учень займає активну позицію в процесі навчання та виховання, а вчитель – є його надійним партнером (тьютером).
Номер слайду 22
ЕФЕКТИВНЕ МИСЛЕННЯ = результативне мислення Щодня необхідно розвивати в учнів базові навички,необхідні для критичного мислення: спостережливість; схильність до інтерпретації, аналізу, виведення висновків; властивість давати оцінки (ідеям,предметам, явищам тощо).
Номер слайду 23
Мисленнєві навички можна розвивати так само, як і тіло – за допомогою тренувань
Номер слайду 24
Друдли — це схематичні малюнки, про які важко точно сказати, що саме зображено на них. Придумав їх письменник Роджер Прайс. Три види питань по друдлам розвивають різні види мислення: Про що ви подумали? (для розвитку асоціативного мислення); Що це? (для розвитку дивергентного мислення); На що це схоже? (для розвитку творчого мислення).