Проект нового Державного стандарту освіти пропонує 8 ключових компетентностей. Спілкування державною мовою. Спілкування Іноземнимимовами. Уміння Вчитися. Впродовжжиття. Здатність. До Самовираження Інформаційно-Цифровакомпетентність. Соціальна і Громаданськакомпетентність. Природничінауки. Математична грамотність
Одна з наскрізних – «громадянська компетентність», розвиток якої готує нас до «ефективної та конструктивної участі у громадському житті» та у демократичних процесах, «в сім’ї, на роботі», до успішної взаємодії з іншими, солідарності та рівності на основі поваги до прав людини, мирного співіснування та поціновування соціокультурного різноманіття.
Вправа «Де ви стоїте»Мета: Сприяти розумінню права і свободи людини, розвивати повагу до інших людей та їхніх поглядів.Інструкція . У різних кутках класу розміщено таблички з написами: «Згоден/згодна», «Не згоден/не згодна», «Не визначився/не визначилася». Учитель читає твердження. Учасники слухають запропоновані твердження та обирають відповідну позицію, вказану на табличках. Учні, які зайняли протилежні кутки, мають пояснити, чому вони вибрали такі позиції. Учні можуть змінювати власну позицію, коли вони слухають коментарі одне одного.
Вправа «Сила квітів»Інструкція. Поясніть, що для того, щоб почуватися повноцінною особистістю, необхідно задовольнити певні потреби. Наприклад, щоб вижити, людині потрібна їжа і вода, сон і повітря, щоб дихати. Для нас також важлива безпека та міцне здоров’я. Нам необхідно відчувати себе гідними, почуватися потрібними іншим людям і знати, що ми можемо самореалізуватися. Скажіть учасникам, що кожен із них повинен намалювати квітку і представити її, зазначивши власні потреби. Квітка повинна мати сім пелюсток: • основні потреби; • особиста безпека; • здоров’я; • дружба; • сім’я; • гідність; • дозвілля.
Вправа «Системи цінностей»Інструкція. Кожному учаснику видається перелік із 20 цінностей, викладений у довільній послідовності: соціальний успіх, кохання, слухняність, безпека, мир, порядок, людська гідність, гарне ставлення до себе, рівність, повага інших, чесність, родина, солідарність, відповідальність, справедливість, толерантність, свобода, конкуренція, здоров’я, патріотизм. Учні працюють у парах. Учитель просить учнів розділити цінності зі списку на три категорії: «У першу слід поставити цінності, які ви вважаєте найважливішими; у другу – менш важливі; і зрештою, у третю – ті, що не можна класифікувати». Обговорення відбувається в групах з іншими парами. Учні збираються у групи по три особи та порівнюють свої системи (списки першої категорії), ставлячи такі запитання: Чому я обрав(-ла) цю цінність як найважливішу? • Як дана цінність проявляється в моїй поведінці? • Які є перешкоди для її реалізації? • Які індивідуальні ставлення є протилежними справжнім колективним зобов’язанням?
Вправа « Крапля води»Мета: Пояснити важливість відповідального ставлення до навколишнього середовища та раціонального використання природних ресурсів як необхідних складових забезпечення прав людини. Робота в групах. Кожна група на аркуші паперу у формі краплі води пише три ідеї збереження чистої води. Презентація роботи груп: наклеювання крапель на фліпчарт – створення потоку води.
Підсумки Підведення до розуміння того, що кожна людина є частиною планети і її навіть невеличкі дії впливають на стан навколишнього середовища, тому кожна людина відповідає за збереження ресурсів. Охорона навколишнього середовища, зокрема водних ресурсів, сприяє забезпеченню прав людини, наприклад, права на виживання, яке є у кожної людини.