Розвиток зв'язного мовлення 5 клас

Про матеріал
Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого характеризуємо предмети, називаючи найважливіші їх ознаки та властивості. Це можуть бути: розмір, колір, смак, запах, форма, призначення тощо. Описувати можна все, що ми баимо навколо, з чим ми зустрічаємося в житті : предмети, варин, людей, різні процеси і явища. Описом ми користуємося тоді, коли потрібно, щоб людина, до якої ми звертаємося, ніби побачила, впізнала те, про що говориться.
Перегляд файлу

Тема: Розвиток зв'язного мовлення 5 клас.
          Усний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису  предмета.

Мета: Ознайомити учнів з особливостями побудови розповідного тексту з описом предмета; навчити їх складати зв'язні висловлювання (перекази) з елементами опису предмета, збагачувати словниковий запас, виховувати пошану до сім'ї, родини.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

 

Перебіг уроку.

І.       Мотивація навчання школярів.

    1. Організаційний момент.

    2. Емоційне налаштування учнів на роботу.
    Намалюйте ваш настрій у вигляді предмета, з яким він у вас асоціюється.

    3. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ.       Актуалізація опорних знань учнів.

     1. Повторення відомостей про типи мовлення: опис, розповідь, роздум.

     2. Орієнтовне визначення тем, для розкриття яких обирається той, чи    інший тип.

ІІІ.       Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого характеризуємо предмети, називаючи найважливіші їх ознаки та властивості. Це можуть бути: розмір, колір, смак, запах, форма, призначення тощо. Описувати можна все, що ми баимо навколо, з чим ми зустрічаємося в житті : предмети, варин, людей, різні процеси і явища. Описом ми користуємося тоді, коли потрібно, щоб людина, до якої ми звертаємося, ніби побачила, впізнала те, про що говориться.
Опис здебільшого складається з трьох частин : у першій передається загальне уявлення про описуваний предмет, в другій дається опис частин, деталей, говориться про окремі ознаки; в третій – робляться висновки.

2. Ознайомлення з текстом переказу.

 

Бабусина хата

Изображение выглядит как пол, внутренний, комната, живой

Автоматически созданное описание

Село українське – чарівне і тихе,
Його прикрашають садки та гаї.
І мазанки білі стоять поодинці,
Й лелеки кружляють вгорі.

А там, під горою, криниця,
Де чиста вода, як сльоза,
І хата моєї бабусі затишна
З-під груші на світ вигляда.

ЇЇ оточили барвінок і рута;
Десь сонях схиливсь за садком.
Кругом чорнобривці горять, мов жаринки,
І мальви цвітуть під вікном.

А в хату заходиш – розлога і пишна
Світлицю вкриває у півниках піч.
Кочерга й лопата стоять на сторожі,
Ще й поруч тут мисник висить.

На вікнах фіранкибарвінками виті.
І лава під стіною стоїть.
У червонім кутку в рушниках, як в віночку.
Ікона прадавня висить.

Вона – берегиня всієї оселі.
Всі радощі зна і жалі.
І вже не одне віковіччя до неї
Ідуть і старі, і малі.

В кутку проти печі – тисовий розлогий
Стоїть годувальник сім'ї.
Хліб, сіль рушником вишиваним прикриті
Святково лежать на столі.

І сволок з гори на усе поглядає,
Як батько дітей – дім від бід зберіга,
Щоб горя не знала, щоб завжди стояла
Бабусина хата старає.

 

3. Питання для бесіди.

А) Яким настроєм, почуттям сповнена розповідь автора?
Б) У чому відбивається чарівність українського села?
В) Які квіти служили оберегами і прикрасою біля хат?
Г) Назвати художні засоби, використані у поезії.
Д) Що свідчить про традиційність у розташуванні предметів у хаті?
Е) Пригадати оселю своєї прабабусі. Описати її.

 

4. Словникова робота.

Сволок – це брус (балка), на якому тримається стеля в хаті.

Піч - споруда з цегли або каменю, призначена для опалення приміщення, випікання хліба та інших борошняних виробів, варіння страв, напоїв.

Покуть - це куток в українській селянській хаті, розміщений по діагоналі від печі, в якому розташовані ікони.

Мазанка - хата, зроблена з глини, сирцевої цегли або хмизу, обмазаного глиною.

Мисник - це дерев'яна полиця для зберігання посуду.

Фіранка - шматок тканини або тюлю, яким запинають вікно, двері.

Лава (ослін) – дошка (або кілька дощечок) на стояках, на яку сідають або кладуть, ставлять що-небудь.

 

5. Запам'ятаймо!

Опис – висловлювання про властивості, ознаки предмета явища, тварини чи особи, за якими ми їх розпізнаємо.
Ознаками можуть бути обсяг, форма, розміри, колір, запах, смак, вік, зовнішність, характер тощо.
Опис використовують для зображення природи, місцевості, інтер'єру, для характеристики предмета, тварини, рослини, відтворення зовнішності, портрета людини.
Структура опису: що? – який? – загальне враження від предмета.

 

Попередні вправи.

А) Дібрати синонім до слова хата (оселя, мазанка, хижа, халупа, землянка, бурдей (Карпати)).
Б) Які ще епітети, метакфори, порівняння можна використати, описуючи піч, стіл, покуть, сволок тощо?
В) Утворити можливі ступені порівняння від прикметників: пишний, старі, малі.
Г) Пояснити орфограми у словах: прикрашають,сльоза, схиливсь, піч, сім'ї, зберіга, віковіччя, святково, з-під.
 

 

4.Підсумок уроку.Рефлексія.

Прийом «мікрофон»
Продовжте речення : «На уроці я дізнався (дізналася)…
                                     «На уроці я зрозумів(ла) …
                                   

5. Домашнє завдання.
Підготувати усний переказ, доповнюючи опис художніми засобами, своїми знаннями про предмети побуду.

 

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
2000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку