Українська мова
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Художній опис синички.
Мета. Вчити учнів складати опис пташок, використовувати його для складання твору; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; навчати використовувати у мовленні синоніми, антоніми, епітети, порівняння; виховувати доброту, почуття взаємодопомоги, любов до природи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
В теплий край повідлітали
сірим шнурком журавлі,
вже грудки позамерзали
на поораній землі.
Перший сніг іде і всюди
стелить білі килими.
Хазяйнує місяць грудень, —
знов діждались ми зими.
М. Познанська
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда за ілюстраціями картин зимової природи.
- Чи подобаються вам ці картини природи?
- Що можна побачити у зимовому лісі? У дворі?
- Ці картини створені художниками.
2. Музична сторінка.
- А тепер послухаємо, як відомий композитор П. І. Чайковський передав красу зими у музиці. (Звучить фрагмент з альбому «Пори року»).
3.Поетична хвилинка.
Зимовий ліс у день погожий на дивну казку дуже схожий: ялини в шалях білосніжних, і не впізнать берізок ніжних. А горобинове намисто горить червоно - урочисто. Дуби величні і крислаті стоять, мов парубки чубаті.
ІІІ .Вступна бесіда
- Кому взимку живеться найважче? (Птахам).
Чому? (Їм не вистачає корму).
Птахи – наші друзі. Чому?
(Гарні, безпомічні, частина світу, що нас оточує; співом і красою радують нас; знищують комах, зерна бур'янів, очищають природу від шкідників).
-Правильно. Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. Наведемо приклади.
(Синичка - з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак - тільки за сніданок поїдає 50-60 комах. Ластівка - за літо з'їдає до мільйона комах).
Ось чому треба бережно ставитися до пташок.
А скільки казок, загадок, віршів і навіть картин та музичних творів присвячено їм!
1. Розгляд малюнків птахів, щозимують у нас, їх стислі описи
- А тепер, діти, скажемо, за якими ознаками ми можемо впізнати цих пташок.
(Діти виходять до дошки, показують пташку і говорять):
Синичку ми впізнаємо по жовтих грудцях.
Горобчик сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у кімнату.
Снігур прилітає з першим снігом. У нього червоні грудки.
Дятел має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латочку на голові та біля хвостика.
Сорока - білобока, чорні хвостик і голівка.
Ворона - чорна, кричить кар-кар.
Фізхвилинка
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
1.Загадка
Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
І ця пташка невеличка
Називається… (Синичка)
-Отже, сьогодні ми будемо складати розповідь про синичку з використанням опису.
2. Робота з мовним матеріалом.
Зима – холодна, білосніжна, морозна, чарівна.
Дерева – одягнулися в білі пухнасті шуби, сріблясті шати.
Пташки – голодні, розпушили пір’ячко, їм холодно.
Синичка – невеличка, жовтогрудочка, трудівниця, знищує комах, тулиться ближче до житла людей.
- Сьогодні на уроці ми будемо складати художній опис синички.
Як вигадаєте, що це означає?
Треба описати синичку. Яка вона є, але не просто описати, а ввести в якусь чарівну розповідь.
3. Підготовка до опису
- Діти, скажіть, що любить синичка з їжі? (Сало).
А горобчик? (Крихти, насіння).
А снігур? (Ягоди горобини).
А що ви можете взагалі сказати про синичку, які яскраві слова використаєте?
(Синичка - невеличка, жовтогрудочка, трудівниця, знищує комах, тулиться ближче до житла людей).
Які прикметники треба використати, щоб описати синичку? Яке у неї пір'ячко? (Трішки сіреньке, жовтеньке, біленьке).
Який у неї хвостик? (Ніби трикутник загострений).
А дзьобик? (Маленький, гостренький).
А ніжки? (Тоненькі).
А хто з вас чув, як вона співає? Ось послухайте. (Звучить грамзапис голосу синички).
4. План розповіді
1.Прийшла зима.
2.Голодні пташки.
3.Опис синички. ?
- Яке у неї пір'ячко? (Трішки сіреньке, жовтеньке, біленьке).
-Який у неї хвостик? (Ніби трикутник загострений).
-А дзьобик? (Маленький, гостренький).
-А ніжки? (Тоненькі).
4.Яку користь приносить синичка?
5. Зразок опису синички читає учитель
Синиці — прекрасні і дуже красиві птахи. Одні з небагатьох птахів, які не відлітають на зиму в пошуках тепла. Синиці зимують разом з нами. Мають дуже красиве оперення. Їх жовта грудка відома всім. Влітку вони живуть в лісі, годуються різними комахами. А ось на зиму перебираються в місто. Саме для них і для снігурів вішають годівниці на деревах. Вони не бояться жити по сусідству з людьми.
Синичка трошки схожа на горобчика, але у неї ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Оченята чорні, жваві. У неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе їжу: комах-шкідників та різних черв’ячків. А взимку вони їдять насіння.
Бережіть синичок взимку, підгодовуйте їх. Вони вам за це віддячать6.Запис у зошитах
6.Зачитування написаних творів
V.Підсумок уроку