Розвиток зв’язного мовлення. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення

Про матеріал
Мета уроку : удосконалити знання учнів про текст, його основні ознаки, закріпити вміння визнача-ти тему й ідею висловлювання, ділити його на абзаци, складати план, створювати власні висловлювання різних типів і стилів мовлення; розвивати культуру усного та писемного мовлення, багатство слóвника; виховувати любов до рідної мови.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Висловлювання 1 Усі ми знаємо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. І якщо народиться вірш із голосом, не будемо перечити, хай зроста, пшениця бринітиме стиглим колосом, литаврами площ загудуть міста. У світі налічується близько трьох тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної.

Номер слайду 2

Висловлювання 2 Мова — духовне багатство народу. «Скільки я знаю мов, стільки разів я людина»,— говорить народна мудрість. Та багатство, втілене в скарбниці мов інших народів, лишається для людини неприступним, якщо вона не оволоділа рідною мовою, не відчула її краси. Чим глибше людина пізнає тонкощі рідної мови, тим тонша її сприйнятливість до гри відтінків рідного слова, тим більше підготовлений її розум до оволодіння мовами інших народів. (В. Сухомлинський)

Номер слайду 3

Стиль, для якого найхарактернішим є вживання слів у переносному значенні. Тип мовлення, будові якого притаманна схема: теза — аргументи — висновок. Розділ науки про мову, в основі назви якого лежить слово, що зводиться до лат. stilus — «загострена паличка для писання». Слово, що походить від французького, яке в перекладі означає «полотно», «тканина». Стиль, що є засобом впливу на громадську думку. Стиль, для якого характерні такі жанри, як реферат, дисертація, доповідь тощо. 2 3 4 1 5 6

Номер слайду 4

Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення

Номер слайду 5

Мова — неоціненний скарб народу, найголовніший літопис його життя. (За Словником-довідником з культури української мови)

Номер слайду 6

Стилі мовлення Стилі Функціональне призначення Сфера використання Розмовний Функція спілкування Щоденне спілкування Науковий Функція повідомлення Наукові праці, статті, підручники Художній Естетична функція Твори художньої літератури Публіцистичний Функція впливу Репортажі, нариси, фейлетони, рецензії, кореспонденції Офіційно- діловий Інформативна функція Ділові папери

Номер слайду 7

Основні ознаки стилів мовлення Стилі Розмовний Ознаки Загальні Лексичні Граматичні Невимушеність викладу, емоційність, експресивність Загальновживані, розмовні, просторічні, емоційно-оцінні слова Розповідь у минулому або теперішньому часі, звертання, зменшувально-пестливі слова Науковий Точність, ясність, лаконічність Термінологічні, абстрактні слова, загальновживані слова в їх конкретно-лексичних значеннях Розповідне речення з логічно правильним порядком слів, складне речення, речення з дієприкметниковим зворотом Художній Художня образність Емоційно-оцінні слова, художні тропи, слова з переносним значенням Різноманітні граматичні засоби

Номер слайду 8

Основні ознаки стилів мовлення Cтилі Ознаки Загальні Лексичні Граматичні Публіцис- тичний Відкрита авторська позиція, аргументованість, емоційність Суспільно-політична лексика Спонукальні, риторичні речення, звертання Офіційно-діловий Офіційність, чіткість, конкретність Професійні слова, назви документів Стандартні мовленнєві моделі, складноскорочені слова, розповідні речення

Номер слайду 9

Указ Президента України ПРО РАДУ З ПИТАНЬ МОВНОЇ ПОЛІТИКИ З метою активізації роботи, пов’язаної з формуванням мовної політики, постановляю: Утворити при Президентові України Раду з питань мовної політики. Затвердити персональний склад Ради (додається). Затвердити Положення про Раду з питань мовної політики при Президентові України (додається). Президент України м. Київ 24 лютого 1997 року № 164/97

Номер слайду 10

Текст — це одиниця вищого порядку, ніж речення; об’єднання кількох речень, що характеризуються смисловою, структурною, граматичною завершеністю і відповідним ставленням мовця до змісту висловлювання. (З підручника)

Номер слайду 11

Текст може бути надрукований, написаний чи зафіксований на магнітофонній стрічці, платівці, в пам’яті. Але, незалежно від форми вираження, він завжди повинен мати смислову цілісність, завершеність, взаємозв’язок і взаємообумовленість усіх його компонентів. Правильно оформлений текст завжди відзначається цілісністю теми, змісту й головної думки. (З підручника)

Номер слайду 12

Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути родинному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу. Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія! Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така. (К. Мотрич)

Номер слайду 13

Типи мовлення та їх ознаки Тип мовлення Основна функція Відношення, що виражаються реченнями Будова висловлювання Розповідь Повідомлення про події Часові Експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка Опис Словесне зображення предмета Просторові Певна послідовність загальних і часткових ознак, що відображають предмет висловлювання Роздум (міркування) Доведення або спростування твердження Причиново- наслідкові Теза, аргументи, висновки

Номер слайду 14

Текст — зв’язне повідомлення, що характеризується змістовою і структурною цілісністю й завершеністю, орієнтацією автора на певного адресата. Текст складається з речень, пов’язаних за допомогою спеціальних засобів зв’язку.

Номер слайду 15

Здавна вогонь вважають другом людини. Вогонь зігріває, варить їжу, оберігає від ворогів. Вогонь плавить метал, рухає транспорт і допомагає пізнавати таємниці космосу. Здавна вогонь вважають другом людини. Він зігріває, варить їжу, оберігає від ворогів. За його допомогою плавиться метал, рухається транспорт. Вогонь допомагає пізнавати таємниці космосу.

Номер слайду 16

Вони вводять у світ літератури та історії, географії та природознавства, хімії та фізики. Ці мудрі порадники вчать жити й працювати по-новому. Книга — джерело знань. Одні з них розповідають про далеке минуле, з інших дізнаємося про наше сьогодення. Книги необхідно любити й берегти, слід завжди пам’ятати, що вони найкращі друзі.

Номер слайду 17

Книга — джерело знань. Ці мудрі порадники вчать жити й працювати по-новому. Вони вводять у світ літератури та історії, географії та природознавства, хімії та фізики. Одні з них розповідають про далеке минуле, з інших дізнаємося про наше сьогодення. Книги необхідно любити й берегти, слід завжди пам’ятати, що вони найкращі друзі. (Із часопису)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Закіянова Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
23 червня 2020
Переглядів
5933
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку