Даний матеріал містить розвивальні ігри на уроках української мови, які можна використовувати для ознайомлення дітей з новим матеріалом, його закріплення, повторення раніше набутих знань, повнішого і глибшого їх осмисленого засвоєння, формування умінь та навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору.
ПЕТРІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ
Скворцова О.М.,
вчитель української мови
та літератури
1
Учням пропонуються картинки з малюнками або світлинам. Завдання учнів - записати слова, що називають зображене. Додатково можна запропонувати поставити наголоси в записаних словах, пояснити їх значення чи орфограми.
Учням пропонується скласти ланцюжок слів до певних понять:
1) логічний;
2) образний.
Звучить фонограма. Завдання учнями :описати мелодію словами(2-3речення).
Учитель читає текст(можна поезію). Учні заплющують очі,слухають,а потім описують (усно чи письмово) зорові картинки, що виникли перед очима.
Завдання учнями: описати самого себе, намалювати свій портрет словами («сформувати» себе).
2
Завдання учнями: скласти словничок (анонімів, синонімів, тематичні, логічні тощо).
Скласти слова з певною значущою частинкою(наприклад, з префіксом роз-, суфіксом -н- тощо).
Складання сенканів до різних понять. Обмін творчими доробками у парах чи групах.
Робота виконується парами: один учень записує іменник, а інший добирає до нього прикметники тощо.
Робота в малих групах. Учні складають тексти, в яких всі слова починаються з однієї літери.
До запропонованих понять дібрати такі синоніми або асоціативні слова, які належать до пасивної лексики (історизми або архаїзми).
Завдання: До запропонованого тексту дібрати заголовок.
3
Учням пропонується запитати у когось із однокласників щось за темою уроку.
На дошці написано непоширені речення. Учні повинні їх доповнити другорядними членами речення.
Завдання для роботи в групах: озвучити 1) вітання, 2) прощання,
3) запрошення, 4) побажання.
Доповнити прислів’я, розкрити їх значення (можна методом «Мікрофон»):
Слово не горобець…..(вилетить не піймаєш).
Гостре словечко….(коле сердечко).
І від солодких слів…..(буває гірко).
Від теплого слова -…. (і лід розмерзає ).
Слово старше ……. (за гроші).
Менше слів…(більше діла)та ін
4
Фарбами зобразити почуте:
У мові - чари барвінкові,
Аж сяють барви веселкові. (Д. Білоус)
Ти наше диво калинкове,
Кохана українська мово. (Д. Білоус)
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. ( М. Рильський)
Дібрати епітети (означення) до записаних на дошці слів: мова, пісня, Україна, мрія.
Завдання: у тактовній формі вказати на неправильну поведінку уявному скупому (ледареві, вередливому).
Яке ім’я хотів би мати? Чому? Записати пестливі форми цього імені.
5
Робота в групах: скласти за аналогією акровірші про зиму і літо.
Високе небо кличе журавлів.
Останнє листя сумно так жовтіє.
Самотню квітка сяє на вікні-
Елегій час, і суму, і надії.
На землю дощ спускає пелену.
І в холод йдемо та ждемо весну.
Весело й дзвінко продзвенів струмок.
Енергій сонця й квітів не зловити.
Співає все, трава - немов вінок.
Надіється, кохає, хоче жити,
Окрилюється серце і співа.
Юнь трав і неба знову розцвіла.
Скласти поезії за певними римами ( роботу можна виконувати в парах).
Написати твори-мініатюри, речення в яких складалися б: 1) лише з граматичних основ; 2) лише з дієслів; 3) лише з підметів тощо.
6
За намальованими на дошці схемами побудувати речення, зробити їх синтаксичний розбір.
Обмін думками, мріями, побажаннями, враженнями (можна методом «Незакінчене речення»).
Скласти із запропонованими словами якнайбільше речень. (Слова: земля, дорога, мама.)
Скласти одне речення , в яке вести слова ліс, ялини, мешканці .(Під час перевірки «позичити» в друга цікаве.)
За обмежений час пояснити лексичне значення даних слів: орбіта, земля, Земля, горизонт.
Вигадати якнайбільше пригод, які б передували закінченню тексту: «…І ось, нарешті, берег. Усі, хто був у човні, поглядами і словами підтримували один одного. Здавалось, все закінчилось». (Роботу варто проводити в трійках або малих групах).
7
Описати 2-3 реченнями щось, чим пишаєтесь, можете похвалитися. Обмінятися записами з сусідом за партою.
До запропонованого предмета чи явища поставити контрастні запитання:
У групах перший придумує речення, а кожний наступний додає своє, щоб разом утворилося коротке змістовне оповідання (тему може запропонувати вчитель, або самі учасники групи).
Пропонується пограти у відому гру зі словами (кінцевий звук попереднього слова стає початком наступного: школа – альбом – метро –олівець – цап - парта…).
У записаному на дошці (або з підручника) тексті назвати відсутні частини мови, скласти з ними речення.
Припорошений пилюкою степ збігає на південь і стигне там голубим маревом.
8
Учитель диктує слова, а учні повинні записати слова-асоціації. Наприклад: школа - діти, ялинка - Новий рік, пташка-небо тощо.
Село, літо, хліб, канікули, мелодія, квітка, клас, сонце, сад, хмарина, соловейко, дівчина.
Об‘єднати поняття, щоб «допомогти» уявному казковому персонажу перейти через річку.
Чесний |
подовження |
Боротьба |
вживання апострофа |
Спросоння |
подвоєння |
Обов’язок |
уподібнення |
Осінній |
спрощення |
Учитель швидко читає слова. Учні за обмежений час записують ті, які вдалося запам’ятати.
Серпанок, веселка, ясир, небокрай, берегиня, марево, вірність, водограй, сніговій, подаяння, сумління, суцвіття.
9
Під час словникового диктанту учні записують слова у три колонки: 1) я знаю; 2) не знаю; 3)вагаюсь.
По–нашому, силоміць, абихто, де-не-де, хтозна-куди, якось-то, рік у рік, дещо, сам- на- сам, кінець- кінцем, віч-на- віч.
Утворити із літер запропонованого вчителем (однокласником) слова якомога більше інших слів (селянство, непереможність, бібліотека тощо). Завдання виконується парами або малими групами.
Серед названих чи записаних на дошці слів назвати «теплі».
Посмішка, неспокій, сонечко, квітка, хитрість, погода, ромашка, неприязнь, доброта, допомога, зрада, любов, мелодія, ненависть.
Здогадайтесь, які прикметники(слова інших частин мови) пропущені у віршованих рядках, запишіть поезію у своєму варіанті:
Ой, була в лелеки
Хата…
Та спиляли люди
Явора на дрова.
10
Як палала…
…тіло,
Із очей…
Дві сльози злетіло. (І. Дикань)
На основі почутої у виконанні вчителя «Молитви до мови» Катерини Мотрич учні складають власне звертання –подяку до рідної мови(вид письмової роботи довільний: сенкан, міні-твір, роздум тощо).
Записати синонімічні слова до поданих фразеологізмів з довідки:
Пекти раки-
Прикусити язика-
Замилювати очі-
Як риба у воді-
Тридев’ять земель-
Зарубати на носі-
Кров з молоком-
Пускати півня-
Довідка: підпалювати, добре, здоровий, запам’ятати, замовкнути, червоніти, обманювати, далеко.
11
Розшифрувати прикметники, записати їх, визначити «зайве» слово (роботу варто проводити парами): аясн, езанел, овтаж, икшора, ирйищ, елнез, насрек, іелб, аранг, кащар, ашовд, чужда.
Утворити дієслова, використовуючи префікси та суфікси, вказати спосіб творення:
Ви________, пер_________, на_______, воз_________, __________а-ти, ___________я-ти, _________ну-ти, __________ся, від_________ся, по__________ува-ти, роз___________ся.
Написати міні-усмішку, яка складалася б тільки з дієслів (завдання виконується у довільних групах).
Смачна картопля.
Скопала, посадила, пополола, обгортала, викопала, раділа, зібрала, сховала, дістала, начистила, варю, пахне, обідаємо, смакуємо.
Починати урок варто, звертаючи увагу дітей на красу довкілля, особливості певної пори року. Наприклад(читає вчитель):
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -
12
Оці степи,це небо, ці ліси,
Усе так гарно,чисто, незрадливо,
Усе, як є- дорога, явори,
Усе моє, все зветься - Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
(Л.Костенко)
Після прочитаних рядків можна запропонувати учням написати твір мініатюру на одну із тем : «Стою собі, задивлена в природу», «Самі на себе дивляться ліси, розгублені від власної краси », «Заплакали дощі, над світом посивілим», «Спасибі, земле, за твої щедроти».
Творчий словниковий диктант: записати дані визначення одним словом:
13
Вписати у горизонтальні рядки сполучники, що закінчуються на –о:
1.З’ясувальний |
____-о |
2.Розділовий |
____-____-о |
3.Умовний |
____-____-____-о |
4.Часовий |
____-____-____-____-о |
5.Порівняльний |
____-____-____-____-____-о |