Урок:"Узагальнення з теми:"Складносурядне речення"

Про матеріал
Узагальнення і систематизація вивченого про складносурядне речення. Форма уроку: ділова гра – засідання бізнес-клубу.
Перегляд файлу

9 клас

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про складносурядне речення

Мета: *поглибити, узагальнити й систематизувати знання про ССР, його будову, засоби зв’язку й смислові відношення в ньому; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у ССР, навички знаходження ССР у текстах;

*розвивати пам'ять, увагу, грамотне мовлення, творчі вміння моделювати речення цього виду та використовувати їх у власних висловлюваннях;

*за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників почуття національної свідомості; сприяти формуванню гуманістичного світогляду, національних і загальнолюдських цінностей; прищеплювати почуття відповідальності, прагнення самовдосконалення.

Обладнання: магнітна дошка, робочий блокнот, мультимедійна установка, дидактичний матеріал.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма уроку: ділова гра – засідання бізнес-клубу.

Епіграф: Високо цінуй мудрість, і вона возвеличить тебе.

       Із Біблії

Хід уроку:

І Організаційний момент

Учитель: Шановні пані та панове! Рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів, від яких залежить економічне майбутнє нашої держави, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую розпочатим.

Перш за все, прошу визначитися з поняттям «бізнес».

* Хто знає, що воно означає?

Правильно, БІЗНЕС – це будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток. Предметом бізнесу є не лише об’єкти господарської сфери, а й політична діяльність, медична допомога, мистецтво, наука. Прошу вас розгорнути робочі блокноти, щоб робити в них необхідні записи, як це і належить справжнім діловим людям.

На першій сторінці вашого блокнота вміщений ТЕЗАРУС нашого сьогоднішнього засідання з словами-термінами, які будемо використовувати в роботі. Там же є і слово БІЗНЕС. Працювати будемо й індивідуально, і в групах-компаніях.

Також протягом засідання своїми знаннями ви можете заробити грошову винагороду – колегро,  яку наприкінці уроку зможете обміняти за установленим банком колегіуму курсом. На сьогодні курс становить 10 колегро до 1 балу. Накопичуйте гроші на особистих рахунках: банківські картки вміщені в кінці вашого робочого блокнота.

ІІ Мотивація. Оголошення теми й мети уроку

Учитель: Ну що ж, до роботи! На адресу ваших компаній прийшов лист-звернення до юних бізнесменів від високо посадовця. Давайте прочитаємо його.

«Шановні бізнесмени-початківці!

Пам’ятайте, що, отримуючи знання, ви готуєтесь працювати на благо нашої держави. Будьте наполегливими – і успіх прийде до вас!»

 

Можна до цього побажання додати ще багато подібних, але хочу зазначити, що жоден підприємець не здатний плідно працювати, якщо не знає рідної мови. І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо діловій грі з мови, а конкретніше темі «Складносурядне речення».

Запишіть, будь ласка, у свої блокноти тему уроку: «Узагальнення й систематизація знань з теми: «Складносурядне речення».

*Які ж поняття ми будемо використовувати на сьогоднішньому уроці? З ними ви знайомилися протягом вивчення теми. Розгорніть свій тезаурус і прочитайте терміни.

*Чи всі записані?

  • ССР
  • Граматичні основи
  • Сполучники сурядності
  • Єднальні
  • Розділові
  • Протиставні
  • Смислові відношення
  • ___________________(розділові знаки)
  • ___________________(предикативні центри)

*Що можна дописати?

Учитель: протягом теми ви збагатили сій словниковий запас цими термінами, і , сподіваюсь, стали трохи розумнішими. У зв’язку з цим хочеться додати для вас ще одну пораду з Книги Книг – Біблії: «Високо цінуй мудрість, і вона возвеличить тебе».

Запишіть, будь ласка, ці слова як епіграф нашого засідання.

І, дійсно, людина, що постійно здобуває знання, стає успішною, особливо, коли вона знає, чого хоче.

Шановне товариство, пропоную вам визначитись у ваших очікуваннях від сьогоднішнього заняття.

Заповніть, будь ласка, у ваших блокнотах табличку успішності.

  • Визначення ССР

ЗНАТИ  -    будову ССР

  • Смислові відношення між частинами ССР

 

- Розпізнавати ССР

ВМІТИ     -    розставляти розділові знаки в ССР

  • Створювати ССР

Я сподіваюсь, що ви досягнете поставлених цілей і станете успішними знавцями складносурядного речення.

 

ІІІ Актуалізація

Учитель: Як справжніх бізнесменів нас цікавлять різні сфери життя, де можна щось своє показати або на чуже подивитися. До нас завітала ведуча «Філологічного життя» Катя Осадченко, яка відома своїми провокативними запитаннями, будьте обережними в розмові з нею.

  • Чи правда, що складносурядне речення має одну граматичну основу?
  • Я чула, що ви на перерві говорили, що ССР має безсполучниковий зв'язок. Це правда?
  • Ви готувались заздалегідь до відкритого уроку?
  • Я прочитала у фейсбуці, що між частинами ССР ставить завжди кома і тільки кома. Що ви на це скажете?
  • Дякую, з вами була Катя Осадченко.

ІV Основний зміст роботи

1.Учитель: Ви маєте змогу використати щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання на практиці. Прочитайте ще раз лист-звертання і епіграф і доведіть, що вони містять складносурядні речення.

Нагадую, що сьогодні ви власними знаннями заробляєте колего.

2.Увага! Інформація про те, що зараз в колегіумі відбувається засідання бізнесменів-початківців, швидко розповсюдилась і ми маємо перше замовлення від фірми «Аукціон знань». У цій фірмі через технічні помилки ССР не відгукуються на свою назву. Попрацюйте в бізнес-групах і розшукайте по одному складносурядному реченню у віршованих уривках з творів Ліни Костенко. Доведіть (графічно), що ці речення саме так мають називатися і встановіть між їх частинами смислові відношення.

  1. Дощ полив, і день такий полив’яний.

      Все блищить, і люди як нові.

      Лиш дідок старесенький, кропив’яний,

      блискавки визбирує в траві.

 

  2. І все на світі треба пережити,

      І кожен фініш – це, по суті, старт.

      І наперед не треба ворожити,

      І за минулим плакати не варт.

 

  3. Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини,

       і вишні чорноокі стоять до холодів.

       Хитаються патлашки уздовж всії стежини,

       і стомлений лелека спускається на хлів.

 

  4. На останній крижині самотня чайка пливе.

      - Ти куди ж розігналась? Чи бува не до самого моря?

      Чайки держаться гурту, а ти відпливеш одна.

       А крижина тонка. А крижина майже прозора…

       Ну, а що, як її підмиє вода весняна?

Учитель: Хто безпомилково виконав завдання, може поповнити свій банківський рахунок на 10 колегро. Також окремо оцінюються індивідуальні відповіді: 3 правильні відповіді – 10 колегро. Тож будьте активними на уроці.

3. Показали свої вміння вчасно виконувати замовлення, тепер від фірм-замовників не буде відбою.

І знову замовлення. На цей раз від фірми «Пунктуація». Вас просять розставити розділові знаки в ССР та відновити пропущені букви. Робота індивідуальна.

*…се іде але не …се м…нає над б…р…гами віч…ної ріки. (Л. Костенко)

*На …країну подивлюсь і любо сер…це о…почине. (Т. Шевченко)

*Лиш… храм …будуй а люди в/у н…ого прийдут… . (Л. Костенко)

Нагадую, що ви можете поповнити свій банківський рахунок. Якщо завдання виконане правильно – за це замовлення покладіть собі 10 колегро.

4. Не встигли підрахувати зароблене за попереднє замовлення, уже маємо наступне. Цього разу від фірми «Синтаксис». Замовлення колективне – для всієї бізнес-компанії. Фірма-замовник просить виправити помилки в синтаксичному розборі складносурядного речення.

 1. Лише борись, а щастя не втече.

(ССР, сполучник розділовий, смислові відношення - явища, що чергуються; 1 речення: односкладне, неозначено-особове, поширене; 2 речення: двоскладне, поширене)

 

 2. Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало.

(ССР, сполучник єднальний, смислові відношення – одночасність дій; 1 речення: двоскладне, поширене; 2 речення: двоскладне, непоширене)

 

 3. Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було.

(ССР, сполучник протиставний, смислові відношення – зіставлення явищ; 1 речення: двоскладне, поширене; 2 речення: двоскладне, поширене)

 

 4. Може, квіти зійдуть, і настане ще й для мене весела весна.

(ССР, сполучник розділовий, смислові відношення – явища, що чергуються; 1 речення: двоскладне, поширене; 2 речення: двоскладне, поширене)

 

Виконані замовлення вивішуємо на дошку, щоб компанії-сусіди могли оцінити правильність виконання.

Нагадую, хто виправив усі помилки, може покласти на свій банківський рахунок ще 10 колегро.

 

 

 

 

 

5. Учитель: Як же обійтися в цьому світі без реклами? Вона скрізь. Тож і для вас прийшло замовлення на рекламу від фірми «Стилістика». Вам треба скласти твір-речення-рекламу на тему: «Україна – це я». Обов’язкова умова: речення повинно бути складносурядне. Свою творчу роботу запишіть у блокноти. Надихнути вас на творчість допоможе пісня у виконанні Тіни Кароль і учасників проекту «Голос діти» - «Україна – це я». (По завершенню роботи 2-3 учні зачитують свої речення.)

Якщо ви впевнені, що вашу роботу придбає фірма-замовник, бо речення складносурядне й змістовно гарне, то покладіть на свою банківську картку ще по 10 колегро. Але пам’ятайте, що існують контролюючі органи, які перевірять чесність зароблених грошей – і покарання буде серйозним – штрафні санкції. Тому дійте чесно.

6. Учитель: на сьогоднішньому засіданні бізнес-клубу ви виконали стільки блискучих замовлень для різних фірм, тож не дивно, що вами зацікавилась наймогутніша мовознавча фірма нашої країни, адже чутки в бізнесовому світі поширюються миттєво.

Ви отримали тестове замовлення від фірми «ЗНО». Пам’ятайте, що ця фірма дуже серйозна, тож поставтеся до виконання замовлення з усією відповідальністю. До того ж і заробити на цьому завданні ви можете непогано. Так до роботи!

 

  1. Складносурядним є речення

А На вечірньому небі потьмяніли і щезли сріблясті зірки.

Б  Національна своєрідність зближує нації, а не роз’єднує їх.

В  Настане час – і піде все в архів.

Г  Хто своє носить, той чужого не просить.

 

  1. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Синоптики обіцяли поривчастий вітер… вибрати

А і зливу в другій половині дня.

Б але їхній прогноз не збувся.

В хоча ранок доволі спокійний.

Г ми подбали про стійкість намету.

 

  1. Виберіть рядок, у якому тільки єднальні сполучники

А і, проте, й, та(=і)

Б та(=але), чи, а, й

В ані..ані, й, та(=і), ні..ні

Г і..і, ні..ні, чи..чи, або

 

  1. Виберіть складносурядне речення із смисловим відношенням послідовності дій

А День до останку згорів, і лишилася нічка бліда.

Б Дощ пройшов – і Київ зеленіє.

В Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече.

Г Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

 

  1.   Кому НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій.

Б Без Слова немає обнови і часу мертвіє відлік.

  В Або розумне казать або зовсім мовчать.

 Г Лиш храм збудуй а люди в нього прийдуть.

 

  1. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Багато міг би розказати вітер але у вітру голос пересох.

Б Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку.

В Проходять покоління по землі та кожне творчий слід свій залишає.

Г Глянуть не встигнеш і вік промайне.

 

Учитель: Перевірте правильність виконання завдання за допомогою ключа:

  1-В, 2-Б, 3-В, 4-А, 5-Б, 6-Г

За кожну правильну відповідь переведіть на свою картку по 10 колегро.

 

  1. За гарно виконану роботу фірма «ЗНО» дарує вам «Правила успішної людини». Виберіть одне з них,яке вам більше до душі й запишіть у свої блокноти.
  • Честь – це нагорода, а совість – це праведний суд доброї людини.
  • Життя – це ланцюжок можливостей, однак ви необережно можете самі

перетворити своє життя в ланцюжок втрачених можливостей.

  • Беріть собі у попутники книгу – і ваш шлях до мети стане коротшим.
  • Безбожно інших ображаєш – й себе самого вже не поважаєш.

Учитель:

  • Яке правило собі обрали?
  • Чому? (2-3 учні)

V Домашнє завдання

Учитель: Ви, мабуть, крім змісту речень, звернули ще й увагу на їх будову. Що це за речення? Отже, обов’язкова частина вашого домашнього завдання буде полягати і тому, що ви зробите синтаксичний розбір того речення, що обрали для себе. А обов’язкове на вибір: або виконати тестові завдання за підручником, або скласти 4 завдання у вигляді тестів для своїх однокласників щодо вживання розділових знаків у складносурядному реченні.

VІ Підсумок уроку

Учитель: Пам’ятаєте, на початку засідання бізнес-клубу ми поставили собі завдання. Зараз прийшов час підбивати підсумки вашої роботи. Поверніться, будь ласка, у вашому діловому блокноті до мети засідання – таблиці успішності. Підсумуйте нашу роботу. (2 учні)

VІІ Оцінювання

Учитель: Зрозуміло, що кожна робота в капіталістичному світі повинна мати свою винагороду. Протягом уроку ви накопичували кошти на своїх банківських рахунках. І зараз можете їх обміняти за діючим курсом на бали в щоденник. Виконайте валютні операції й довідайтесь свою оцінку за сьогоднішній урок. Після виконання домашнього завдання у ваших блокнотах контролюючі органи залишають за собою право внести певні корективи в оцінку.

VІІІ Рефлексія

Учитель: Ваша оцінка, ваші здобуті знання – це ваш особистий успіх. А там, де успішні люди, там завжди цікавість. У нас знову в гостях Катя Осадченко.

  • Який ваш особистий успіх сьогодні? (2-3 учні)
  • Яке замовлення було виконувати важче від інших?
  • Яке із завдань ви списали у сусіда?
  • Ви задоволені своїм сьогоднішнім заробітком?

Учитель: Шановні пані й панове! Засідання нашого бізнес-клубу завершено. Сподіваюсь, що сьогоднішня робота із складносурядним реченням згодиться вам у майбутньому і ви з гідністю представлятимете українських підприємців у світі. Щасти вам!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Давиденко Алла
    Прекрасний урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
1881
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку