Розвивально-пізнавальне заняття у групі продовженого дня для 1 класу
«Мандруй, грай – розум і вміння розвивай»
Мета: шляхом виконання вправ на розвиток уваги, пам’яті, мислення, уяви та застосування отриманих знань під час виконання ситуативних, логічних задач, прикладів, звуко-буквеного аналізу визначити рівень розвитку психологічних процесів. За підсумками проведеного заняття надати рекомендації батькам.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
- Діти! Підведіться, привітайтеся з нашими гостями.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда про ігри.
- Діти, а ви любите грати?
- Які ігри ви знаєте? (Рухливі, рольові, комп’ютерні.)
- А сьогодні я пропоную пограти в навчальні ігри, які допоможуть вам закріпити вивчений матеріал на уроках математики і навчання грамоти.
- Діти, а ви любите мандрувати?
- Тоді ми ще й помандруємо.
- Сьогодні у нас незвичайний час.
З іграми та мандрами ми зустрічались не раз,
І знову вони завітають до нас
Щоб добре все знати,
Свій розум розвивати.
2. Гра «Прочитайте чарівне правило учня».
- Існує чарівне правило учня. Чи хочете і ви взнати його? (Так.)
- Тоді я пропоную вам першу гру: «Вилучи в буквеному ряді букви О і П та прочитай чарівне правило учня».
оп |
Ное!кпаожои! «ное!вомппію»,! Поа!коапжпи! «нпаовочппусоя». |
(Не кажи «не вмію», а кажи «навчуся».)
- Поясніть, як ви його розумієте. (Щоб чомусь навчитися, треба вміти долати труднощі, наполегливо тренуватися.)
3. Розгадайте ребус.
- Що допоможе нам в навчанні?
(На заняттях треба бути уважним.)
4. Гра «Обведіть кожну третю букву і прочитайте слово».
- До чого приведе увага на заняттях?
Т А У Ч Д С О Ц П Ж Є І Б Й Х
- До успіху.
5. Доберіть близькі за значенням слова до слова УСПІХ.
Розфарбуйте личко разом з правильною відповіддю:
- Для чого ви вчитеся? (Щоб бути успішними.)
ІІІ. Основна частина.
І Відкриваємо «Сторінку математичних ігор».
Її девіз: «Математиці навчатися – все одно, що гратися».
4; 6; 8?
2. Гра «Знайди мене».
У словах сховалися числа. Знайдіть і підкресліть їх.
Запишіть кількість знайдених чисел у першій клітинці.
Дмитрик, сірий, відважні, повітря, синулька, година, старт, Прип’ять, двері, човен, усім.
Випишіть числа, які зустрілися.
___________________________
У другу клітинку запишіть правильну кількість слів.
Запишіть їх у порядку зростання.
___________________________ (0 1 2 3 _ 5 _ 7)
- Які числа пропущені?
- Які числа стоять між числами 7 і 11? (8, 9, 10)
3. Гра «Сплети віночок».
Повторення складу чисел 8, 9, 10.
Розв’яжіть приклад на смужці. Учні, які мають приклади з однаковими відповідями, об’єднуються у кола. (Біля дошки утворюється три кола.)
9+1= 8+1= 7+1=
8+2= 7+2= 6+2=
7+3= 6+3= 5+3=
6+4= 5+4= 4+4=
5+5= 4+5= 3+5=
4+6= 3+6= 2+6=
3+7= 2+7= 1+7=
2+8= 1+8=
1+9=
4. Гра «Швидко знайди та закресли в порядку зростання числа від 1 до 25» (1 хвилина)
5 |
21 |
23 |
4 |
25 |
11 |
2 |
7 |
13 |
20 |
24 |
17 |
19 |
6 |
18 |
9 |
1 |
12 |
8 |
14 |
16 |
10 |
3 |
15 |
22 |
- Назвіть числа першого десятка. (1 – 10)
- Назвіть числа другого десятка. (11 – 20)
- Чи може хтось назвати чиста третього десятка, які зустрілись в таблиці? (21 – 25)
- Як утворити 16 із числа 10?
- Як утворити число 12 із числа 2?
5. Математичні перегони.
- Зараз на нас чекають математичні перегони. Але спочатку давайте переконаємося, що на нашому шляху немає перешкод.
Подивилися в точку 1, 2, 3, 4, 1, 3, 2, 4.(Кожен куточок класної кімнати позначено певним числом.) Перешкод не помітили?
Оберіть транспорт, на якому зараз будете рухатися.
Потрібно за 2 хвилини розв’язати всі приклади і порівняти вирази. Час пішов.
10 – 7= 18 – 8=
8 – 6= 4 + 6 + 9=
9 – 5 = 15 – 5 – 5=
7 – 2 = 12 – 10 + 7=
10 + 3= 19 – 1 … 17
14 – 10= 13 + 1 … 15
ІІ. Відкриваємо «Сторінку навчання грамоти».
Її девіз: «Грамоти вчиться – завжди знадобиться».
1. Граматична розминка.
- Із чого складається слово? (Із звуків)
- Які бувають звуки? (голосні і приголосні)
- Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
- Назвіть їх. (А ОУ Е И І)
- Що є спільного для букв Я Ю Є? (Вони позначають два звуки на початку складу, та на початку слова, один звук – після приголосного, вказуючи на м’якість цього приголосного.)
- Яка буква теж позначає два звуки (голосний і приголосний)? (Ї)
- Чим цікава ця буква? (Вона завжди позначає два звуки.)
- Скільки всього букв, які позначають голосні звуки в українській мові? (10)
2. Гра «Розшифруй криптограму».
Криптограма – це таємний запис. Важливо знайти першу букву і напрям, по якому рухатись. І тоді можна легко прочитати слово.
Європа
3. Розповідь про Європу.
- Слово Європа пишеться з великої літери, бо це назва частини світу.
- Існує шість частин світу. Зараз я покажу їх на карті. (Карта – це зменшене зображення земної поверхні.)
- Отже, показую частини світу: Європа, Азія, Африка, Австралія, Америка, Антарктида.
- На території Європи налічується 45 країн. Знайдемо на карті кілька з них: Іспанія, Франція, Італія, Германія, Польща і багато інших.
4. Виконайте звуко-буквений аналіз слова Європа.
Самостійно. Самоперевірка за поданою звуковою моделлю.
- Скільки в слові Європа звуків? Скільки букв? Чому звуків більше? Скільки складів? На який склад падає наголос? Як визначити кількість складів у слові?
5. Гра «Яке слово сховалося за цими цифрами».
- Але ми ще не все взнали про Європу. Чи цікаво вам взнати, яка країна Європи найбільша за територією?
Прочитайте слово, яке сховалось за цими цифрами. Запишіть його.
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
24 15 21 1 13 18 1
____________________________
- Тому в нас є ще один привід пишатися своєю Батьківщиною.
- Складіть речення зі словом Україна.
6. Читання і заучування вірша про Україну.
Прочитайте вірш Ігоря Січовика про Україну:
- як читає черепаха;
- як читає сорока;
- учні 1, 2, 3 ряду;
- дівчатка, хлопчики.
- Хто спробує розповісти напам’ять?
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
- Яке місто є столицею України? (Київ)
- Так, це древнє, чудове місто, яким ми теж можемо пишатися.
- А в якому місті ми живемо? (В Запоріжжі)
Отже, ми говоримо про слова Україна, Київ, Запоріжжя.
- Що ви можете сказати про кількість звуків і букв у словах Україна, Київ? (Звуків більше.)
- Чому?
- Скільки звуків позначає буква Я у слові Запоріжжя? Чому?
7. Закріплення звукового значення букви Ї.
1) На якому виді транспорту можна поїхати із Запоріжжя до Києва підкаже гра: «З перших літер поданих слів утвори нове слово».
2) З’єднай слово з відповідною схемою.
- Скільки букв? Скільки звуків? Чому звуків більше?
7. Закріплення звукового значення букв Я, Ю, Є.
1) Допишіть склади з однією буквою так, щоб утворились імена дітей, які люблять мандрувати.
Рая, Яків, Ася, Єгор, Аня, Юра, Зоя, Єва, Яна.
- Як пишуться імена людей?
2) Тренувальні вправи.
1 і 2 ряд
Знайдіть і підкресліть слова, що складаються із 4 звуків. (Рая, Юра, Єва, Зоя, Яна)
-Чому в словах букв 3, а звуків 4?
- Чому не підкреслили слова Яків і Єгор, в них же 4 букви?
3 ряд
Знайдіть і підкресліть слова, які відповідають цій схемі.
О |
= |
О |
(Ася, Аня)
- Скільки звуків? Скільки букв? Скільки звуків позначає в цих словах буква Я? Чому?
3) Гра «Розгадай секрет букви Є». Плескаємо в долоні, коли в слові є буква Є.
Євген, синє, море, літнє, нижнє, єдина, екран, пізнє, вміє, заєць, небо, знає.
Підсумок
- Про яке правило учня ми говорили?
- Сьогодні на занятті ми різними тренувальними вправами закріплювали знання, які ви отримали на уроках математики і навчання грамоти.
- Я рада, що ви вже багато знаєте, а далі будете знати ще більше.
- Оцініть себе: зберіть слово з розсипаних складів.
ЛОД – ЦІ – МО