1
УРОК 32
ТЕМА. Закріплення звукових значень букви В, в, читання з нею. Велика буква В. Повторення правила написання імен людей із великої літери.
Мета. Формувати ключові компетентності:
- вміння вчитися (організувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі, планувати дії, доводити роботу до кінця);
- загальнокультурна компетентність (розвиток мовленнєвих здібностей, опанування моделі толерантної поведінки);
- здоров’язбережувальна компетентність;
- компетентність з ІКТ(здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел);
- соціальна компетентність (здатність продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, використовувати різні ролі й функції в колективі).
Формувати предметні компетентності:
Обладнання: ноутбук, відео кліп «А мій милий вареничків хоче..», музична руханка, презентація пам’ятників «Вареникам» в Україні, сюжетні малюнки.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент.
1.Привітання
Стали рівно, порівнялись
До гостей всі привітались,
До сусіда повернулись
Один – одному всміхнулись.
Пролунав уже дзвінок ,
Розпочинаємо урок
Не стоїмо ми на місці
Треба нам за парти сісти.
2. Підготовка до уроку (повторення правил уроку)
Щоб урок пройшов цікаво
І отримали знання ви
Не крутіться, не вертіться
Лиш на вчителя дивіться
Треба тишу в класі мати
І слід руку підіймати
Будь активним і уважним
Одним словом – учнем справжнім!
ІІ. Актуалізація знань учнів (повторення раніше вивченого матеріалу)
- Повторення вивчених букв (різні буквені зупинки)
- Робота з цеглинками
1. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
1.1. Повідомлення загальної теми уроку
• Вступна бесіда.
Бесіда зі словесно-логічної вправи. Пропоную дітям послухати слова і назвати предмети одним словом.
Борщ, холодник, голубці, вареники, галушки, деруни – це… (страви).
борщ |
голубці |
вареники
|
|
галушки |
деруни |
- Як називають ці страви? (Українськими, традиційними, народними.)
- Відгадайте загадку (за вибором учителя). Про яку відому українську народну страву в ній ідеться?
Прісне тісто замісили
І шматочки начинили
Сиром, вишнями чи м’ясом.
А окріп кипів тим часом.
Їх в окропі поварили
Та ще й маслом помастили.
(Вареники)
• Відпрацювання звуковимовних умінь.
Запропонуйте дітям вивчити напам’ять і вимовити швидко без помилок скоромовку про вареники (легку або складнішу)
У кухаря Валерика
Розварилися вареники.
1.2.Розвиток усного мовлення
• Діалог у парах. Вправа «Інтерв’ю»
Запропонуйте учням об’єднатися парами, щоб спробувати себе в ролі журналістів. Кожен у парі спробує дізнатися у співрозмовника про його ставлення до вареників, запитуючи:
- Чи любиш ти вареники? З чим?
- Чи знаєш ти, як їх треба готувати?
- Ти хоча б один раз допомагала / допомагав їх ліпити?
- Важко це було чи ні?
• Вивчення й розігрування лічилки.
Запропонуйте дітям зі слів учителя вивчити лічилку про вареники, а потім встати в кола за групами і визначитися, хто останнім з нього вийде.
Еники-беники їли вареники. Еники-беники, квас: вийшов маленький Тарас. Раз, два, три! Вийдеш ти! З народного |
|
2. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА
(Мотивація навчальної діяльності)
2.1. Повторення вивченого про звуки [в], [в’], букву В, в.
• Повторення звукового значення букви В.
- Яку букву вивчали на минулому уроці? Які звуки вона позначає?
-Вправою «Мікрофон» пригадаємо слова зі звуками [в], [в’)
- Послухайте ще раз лічилку «Еники-беники», запам’ятайте слова зі звуком [в]. (Вареники, квас, вийшов, вийдеш.)
- У яких словах звук [в] стоїть на початку, в середині, в кінці?
• Звуко-буквений аналіз слів.
|
Читайлику до вподоби вареники з вишнею. Він пропонує надрукувати звукові схеми слів вареники, вишні. |
|
2.2. Ознайомлення з друкованою великою буквою В
• Графічний аналіз великої букви В.
У процесі дослідження пропонуємо розглянути велику друковану букву В, визначити її елементи; асоціювати з предметами(окуляри, метелик)
• Друкування великої букви В на дерев’яних планшетах
3. ЧИТАЄМО І ПИШЕМО
3.1.Читання складів
• Читання складів із буквою в. Гра «Розумне Сонечко»
За таблицею учні утворюють і читають прямі склади з буквою в.
в
а о і у е и |
Після зміни напряму стрілок діти читають обернені склади, дзвінко вимовляючи звук [в] у кінці.
в
а о і у е и |
3.2.Читання і письмо слів
• Конструювання і читання слів із великою буквою В.
Запропонуйте учням у групах утворити і прочитати слова з наборів літер: а, о, в, В; і, а, к, В;. (Вова, Віка.) Складіть із кожною формою слова речення.
• Складання за пазлами речення (ім’я дітей Вова, Віка), схематичне зображення речень
РУХАНКА «ПОСМІХНИСЬ»
3.3. Читання-слухання текстів
• Слухання скоромовок.
Скоромовка слухається у виконанні вчителя.
СКОРОМОВКА
Варвара Варварі Варварила тихо: «На мене, Варваро, Звалилося лихо! Вареники вранці Вірунці варила І відра в криниці, На лихо, втопила!» |
Варвара Варварі Відро діставала, Варвара Варварі «Спасибі!» казала. Ганна Чубач |
- Як звати дівчаток зі скоромовки? (Обидві Варвари.)
- Як ви розумієте слово варварила? (Говорила.)
- Що Варвара робила вранці? Кому вона варила вареники?
- Яке лихо трапилося з дівчинкою?
- Як допомогла друга Варвара своїй подрузі?
- Як віддячила дівчинка за допомогу?
Останні рядки можна вивчити з дітьми напам’ять і використати для відпрацювання вимови звуків [в], [р].
4. ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Запропонуйте учням розглянути світлини із зображеннями пам’ятників варенику, під час розповіді за описом упізнати кожний із них.
|
|
|
|
|
Вареники – це національна українська страва, яку визнають у всьому світі. Йому навіть у різних країнах пам’ятники поставили.
У вересні 2006 року, тобто дванадцять років тому, в Україні, у місті Черкаси відкрили пам’ятник «Українському варенику». Скульптура являє собою козака Мамая, який їсть вареники. За його спиною розміщений величезний вареник у вигляді півмісяця. Висота пам’ятника становить два з половиною метри. До його відкриття був приготований справжній вареник вагою близько 70 кг. Але зараз, на жаль, цей пам’ятник розібрали, щоб перенести в інше місце.
Про любов до вареників існує чимало жартівливих українських пісень. Наприклад, «А мій милий вареничків хоче»,
5. ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
У книжці Зірки Мензатюк «Зварю тобі борщику» справжнє українське меню: казки «Борщ», «Каша», «Картопля», «Вареники», «Яєчня», «Голубці», «Млинці», «Полуниці», «Ковбаса», «Узвар».
Для розвитку в учнів діалогічного мовлення пропонуємо ознайомити дітей із казкою «Вареники», театралізувати уривок розмови дітей із відьмою.
Ілюстрація Олесі Магеровської
ВАРЕНИКИ
(уривок)
Схотіла зла відьма з’їсти Івасика, бо дуже зголодніла. Стали діти думати, як собі раду дати і вирішили пригостити відьму варениками.
– А з чим? – стало цікаво відьмі. – Певно, з сиром.
– Ні.
– Тоді, значить, із м’ясом?
– Ні.
– То з печінкою!
– Знов не вгадали!
– З чим же вони? Ану дай покуштую!
Покуштувала відьма, а вареники – з маком! Солодкі, бо в меду. Один покуштувала, другий покуштувала. Їй і посмакувало. То вона виїла всю макітру.
– Ох, – каже, – наїлася. Аж дихати важко. Вже на Івася місця нема.
З тим і пішла.
За Зіркою Мензатюк
6. РЕФЛЕКСІЯ
- Яку букву продовжували вивчати? Які звуки вона позначає?
- Пригадайте слова, у яких приголосний твердий звук [в] чується на початку слова, у середині слова, в кінці слова.
- Що вас зацікавило на уроці?
- Про що хотіли б розповісти вдома?
- Ви навчилися швидко вимовляти скоромовки про вареники, то ж навчить цього своїх рідних. От весело буде!
За роботу на уроці учні отримують веселих вареників.
А після уроку на Вас чекає сюрприз – смакування вареничками у шкільній їдальні.