Інтегрований урок математики та української літератури у 5 класі
Тема: Розв’язування рівнянь
Мета: Повторити та систематизувати знання учнів з теми «Рівняння», повторити, закріпити та розширити знання учнів про життя і творчість І.Я.Франка;
виховувати у учнів почуття патріотизму, любові до рідної землі, поваги до історичного минулого свого народу.
Обладнання: портрет І.Я.Франка, картини і фотографії з життя письменника, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
Дрімають села. Ясно ще
Осіннє сонце сяє,
Та холодом осіннім вже
В повітрі потягає.
Темно-зеленії садки
Дрімають вже без плоду,
І тихо граються хатки,
І верби гнуться в воду.
Ще ліс не стогне тим важким
Осіннім довгим стоном,
І ще стрілою ластівка
Звиваєсь над загоном.
Сьогодні ми поєднаємо свій урок з життям і творчістю І.Я.Франка. Адже великий український письменник І.Я.Франко відомий усьому світові, його творами уже давно захоплюються і дорослі і діти. Перед вами віхи життя і творчості Івана Яковича Франка. Але тут є пропуски…
Щоб заповнити пропуски таблиці, вам доведеться здійснити математично літературну подорож.
Отже, починаємо:
Перша станція «Народження генія».
Видатний український письменник народився в с. Нагуєвичі Дрогобицького повіту на Львівщині в родині сільського коваля 27 серпня … Щоб дізнатися, в якому році народився письменник, розв’яжемо рівняння:
1735+(2356-Х)=2235 459+(Х-356)=1959
Малий Івась змалку любив бувати у батькові кузні, куди сходилися селяни; щоб поспілкуватись, почути новини, порадитися, переповісти цікаві, часто фантастичні історії. Згодом письменник не раз казав, що отой вогонь батьківської кузні, силу, якого він узяв у свою душу на далеку життєву дорогу, не згасав уже ніколи. А тим часом ми наближаємось до наступної станції нашої подорожі –«шкільна». Ще дуже маленьким Івася віддали до школи, де навчали українською, польською та німецькими мовами. Він був дуже здібним і вже через кілька днів він навчився читати а згодом знав напам’ять майже всього Шевченка.
Щоб дізнатись у скільки років малий Івась пішов до школи і через скільки днів навчився читати, розв’яжемо наступні приклади:
1) (684+319+316)-1313, 2) (284+835+716)-1825,
Життя Івася не було безхмарним. Дуже рано він залишився без батька, а згодом і без матері. Усі клопоти з утримання сім'ї взяв на себе вітчим - Гриць Гаврилик - добрий і розумний чоловік. Він доклав багато зусиль, аби талановитий хлопчик став освіченою людиною.
Задача 1. Скільки здачі отримає хлопчик з 5 грн., якщо він купить 3 зошити по 20 коп. і книжку за 4грн 29к.?
2. Дівчинка задумала число, відняла 5 і до різниці додала 9 то отримала 20. Яке число задумала дівчинка?
Ми проминули станцію «трагічна».
Адже знайденні вами відповіді - трагічні віхи в житті Івана: в 11 років він втратив батька, а в 16 – матір.
Іван Франко навчався на філософському факультеті Львівського університету, але закінчити його завадила політична діяльність. Юнака кілька разів арештували, а згодом виключили з університету. Проте бажання вчитись не залишило його і через деякий час він закінчив Чернівецький університет і навіть захистив дисертацію на ступінь доктора філософії у Відні.
Наша подорож підійшла до станції «Літературна»
Неоціненим залишається внесок Івана Франка в літературу. Батько 4 дітей, він написав чимало цікавих казок, які обєднав у збірку і видав наприкінці ХІХ ст.. під назвою «Коли ще звірі говорили». На думку письменника, казки змушують дітей сміятись і думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи. Який твір ви вивчали у 5 кл.? Він насичений народними висловами, прислів’ями. Потрібно зєднати частини висловів, записані в таблиці, щоб утворились прислів’я
«Життя, - говорив Франко, - мені мало всміхнулося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». У 1896р він писав: «Правда скупенька моя наука. Самі початки. З того ще чоловік мудрим не буде. Але я стараюсь подати вам спосіб, як собі далі радити, як далі вчитися. Бо вчитися, діти мої любі, треба далі і далі, раз у раз, весь вік.» Це справді пророчі слова Великого чоловіка. Сказані більше сотні років тому, вони актуальні і нині. На уроках в школі учителі подають вам основні віхи науки, вказують основні способи розв’язування задач, основні напрями, куди слід рухатись до здобуття знань. А чи станете ви високо освіченими, всесторонньо грамотними людьми, залежить тільки від вас.
І так станція «Ерудитна».
Проведемо гру «Хто швидше?» Учні працюють по групках – 5 завдань, відповідь записуємо у таблицю, ставим відповідну букву з алфавіту - це ім’я персонажа кількох Франкових оповідань.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А-1 |
Ж-9 |
М-17 |
Ф-25 |
Б-2 |
З-10 |
Н-18 |
Х-26 |
В-3 |
И-11 |
О-19 |
Ц-27 |
Г-4 |
І-12 |
П-20 |
Ч-28 |
Г-5 |
Ї-13 |
Р-21 |
Ш-29 |
Д-6 |
Й-14 |
С-22 |
Щ-30 |
Е-7 |
К-15 |
Т-23 |
Ь-31 |
Є-8 |
Л-16 |
У-24 |
Ю-32 |
|
|
|
Я-33 |
Ви отримали Малий Мирон. Персонажем яких оповідань є хлопчик Мирон?(«У кузні», «Малий Мирон», «Олівець», «Під оборогом»). – виступ вчителя української літератури
Ми тим часом прибули на станцію «Патріотична»
Усе своє життя І.Я.Франко мріяв і боровся за щасливе майбутнє рідного народу, за що його весь час переслідувала існуюча влада. Він був твердо переконаний, таке майбутнє настане. І, якщо не для нього, то для його нащадків.
Вірш «Пісня будущини»
Знов час прийде, коли з погорди пилу
Ти отрясешся й ясною звіз дою
Засяєш людям, і підуть з тобою,
Серця твої почують давню силу.
Знов час прийде до найтяжчого бою,
Останнього, за правду й волю милу
Ти поведеш народи і прогнилу
Стару будову розвалиш собою.
І над оновленим щасливим світом,
Над збратаними чистими людьми
Ти зацвітеш новим, пречудним цвітом.
Прийде той час! Істотою цілою,
Ми чуєм хід його поза собою,
Та доживем його - не ми… не ми!
Той час , у приході якого був упевнений Франко , прийшов 24 серпня 1991р., коли наша Україна стала вільною самостійною державою. І ми щасливі тим, що саме нашому поколінню судилося цього дожити. Але зберегти свободу і незалежність ми зможемо лише тоді коли будемо єдиними. Тому сьогодні як ніколи вчасно звучать слова з вуст героя повісті «Захар Беркут», яку ви вивчатимете у 8 кл. : «Батьки і браття! Ми побідили нашим ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадянськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доки ніяко ворожа сила не побідить вас»
Помер І.Я.Франко 28 травня1916р. письменника по праву вважають продовжувачем традицій Тараса Шевченка. Це відзначив Дмитро Павличко: «Шевченко народив, а Франко виховав українську націю».
Ми на останній станції «Прощальна».
За час сьогоднішньої подорожі ми з вами закріпили і повторили матеріал з теми «Рівняння»,одночасно дізнались про життя і творчість славетного українського письменника, борця за щасливе майбутнє свого народу І.Я.Франка.
Дорогі діти, вам належить пройти ще довгий шлях дорогою навчання. Ви неодноразово ще зустрінетесь з творчістю Франка, і ми, вчителі, бажаємо вам успіхів!
ІІ. Домашнє завдання.