Сценарій уроку-квесту «Великі Перегони»
Математичний квест для учнів 5—6-х класів
з елементами геометрії
Елементи геометрії учні починають вивчати ще в початковій школі, а в 5—6-х класах ознайомлюються не лише з геометричними фігурами площини, а й просторовими формами. Пропонований урок-квест присвячений Всесвітньому дню математика, який святкують 14 березня та іноді ще називають «Днем числа π.»
Мета квесту: узагальнити знання учнів із теми «Геометричні фігури»; формувати цікавість до вивчення математики, навички командної гри; виховувати наполегливість у досягненні мети, почуття відповідальності та взаємоповаги.
Обладнання: маршрутні листи та карти команд, ілюстративний матеріал, картки із завданнями, два м'ячі.
Місце проведення: приміщення школи.
Тривалість квесту: 1 год.
Правила квесту. У квесті беруть участь дві команди. Квест бажано проводити після вивчення геометричного матеріалу в курсі математики 5—6-х класів.
Команди повинні попередньо обрати капітанів, придумати назву та девіз. За клжною командою закріплено наставника (старшокласника) для перевірки правильного та вчасного виконання завдань командами.
У визначений час команди збираються на локації «Старт». Після вступного слова вчителя капітани команд за допомогою жеребкування обирають для своєї команди маршрутний лист, до якого вноситимуться бали за виконання завдань (1 бал за кожне правильно виконане завдання).
До участі у квесті можна залучити старшокласників, які виконують роль мудреців.
Локації слід прикрасити висловами відомих людей про математику.
Команда 1: «СТАРТ», «Скарбниця мудрості», «Свята святих», «Експериментальна», «У здоровому тілі — здоровий дух», «Поетика математика», «Снайпер», «Дослідники» (спільна для обох команд), вестибюль школи.
Команда 2: «СТАРТ», «Експериментальна», «У здоровому тілі — здоровий дух», «Скарбниця мудрості», «Свята святих», «Снайпер». «Поетика математика», «Дослідники» (спільна для обох команд), вестибюль школи.
Доброго дня, дорогі друзі! Я рада вас вітати на грі, присвяченій математиці. Ви бачите багато висловів про математику відомих письменників, учених, поетів. Не всі ви в майбутньому станете математиками, але математика потрібна і в науці, і в техніці, і в повсякденному житті.
Нехай ті учні, яким математика досі здавалася нудною та нецікавою, сьогодні переконаються, що вона весела та захоплива.
Сьогодні ви зможете показати не лише знання з математики, а й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід зі складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, упевненість, довіра та повага одне до одного. Усі ці складові допоможуть вам здобути перемогу.
ІІ. Представлення команд
Команда 5-А класу
«Енштейни»
Наставник команди: Стоянов Микола
Капітан команди: Лукьянчук Дарья
Склад команди: Горохов Влад
Чебан Коля
Усенко Елизавета
Коновальчук Денис
Аракелян Тигран
Команда 5-Б класу
«Плюсики»
Наставник команди: Демчук Єва
Капітан команди: Кум-Сонн Яна
Склад команди: Науменко Софія
Васильковська Ірина
Волощук Артем
Гогуа Аміран
Коваш Віталій
(Капітани команд отримують карту маршруту команди. Гравці ознайомлюються з маршрутним листом.)
Учитель. Порядок проходження локацій у кожної команди свій. За назвами локацій та написами, що їх супроводжують, ви, гравці, повинні здогадатися, до якого кабінету в навчальному закладі вам потрібно рухатися.
Гра починається на локації «Старт» і складається з певних етапів.
Локація. Старт
(вестибюль школи)
Учитель. 14 березня у світі відзначається незвичайне свято — Міжнародний день числа «Пі» (Internatonal π Day). Математики всього світу дуже люблять це свято, відзначаючи його різноманітними цікавими математичними заходами. Ми теж не хочемо стояти осторонь. У нашій школі до відзначення Міжнародного дня числа «Пі» буде проведено математичний квест «Великі перегони». Тож почнімо перегони з бліц-опитування.
(Учитель зачитує питання. Учні по черзі відповідають на них. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Два учні старшого класу стежать за швидкістю підняття рук і правильністю відповідей учнів. Після закінчення виставляються бали у маршрутні листи команд.)
Питання є серйозні,
А є і жартівливі.
Тож будьте Ви уважні,
І будьте Ви кмітливі.
Запитання: 1. Яке натуральне число найбільше? (Не існує.)
2. Який кут утворюють годинна і хвилинна стрілки годинника, коли годинник показує 6 год? (Розгорнутий.)
3. Найкоротший місяць року? (Лютий.)
4. Скільки буде, якщо 10 поділити на його половину? (2.)
5. Який дріб завжди менший за одиницю? (Правильний.)
6. Знайдіть добуток чисел: 13*15*25*0*2? (0.)
7. Який знак треба поставити між числами 7 і 8, щоб отримати число, більше за 7 і менше за 8? (Кому.)
8. Над річкою летіли 1 голуб, 1 щука, 2 синиці, 2 стрижі, 5 чайок. Скільки птахів летіло? (10 птахів.)
9. Що з кухонного приладдя літає у космосі? (Тарілка.)
10. Ця назва походить від двох латинських слів, що означає «двічі» і «січу». Дослівно – «розсічені на дві частини». Про що йдеться? (Про бісектрису.)
Локація. Скарбниця мудрості
(Локація міститься в бібліотеці.)
Мудрець – Кузнєцов Максим
Мудрець. З давніх-давен про красу, логічність, стислість, бездоганну послідовність, блискучі результати писали не лише відомі математики, а й філософи, письменники, політики, музиканти. Найкращі, найвлучніші, найдотепніші їхні висловлювання ставали крилатими фразами, а цитати з оригінальних творів найвидатніших учених переходили з покоління в покоління і ставали теж у певному розумінні сторінками історії розвитку математики
Завдання: Учні повинні знайти в бібліотеці серед книжок із математики вислови відомих людей про математику як науку. Усього три вислови, кожен розрізаний на дві частини. За кожен знайдений і складений вислів нараховується 1 бал.
Відповідь. 1. Математика—справа аж ніяк не тільки розуму, але також і фантазії... (Ф. Клейн.)
Локація. Експериментальна
(Локація міститься в кабінеті фізики.)
Мудрець – Шафоростов Ярослав
Перед входом у лабораторію учнів зустрічає оптична ілюзія — зображення «Ейнштейн — Монро». Коли глядач наближається до зображення, портрет Монро дивним чином перетворюється на портрет Ейнштейна.
Мудрець. Міжнародний день числа «Пі» випадково або навмисно збігається з днем народження одного з найвидатніших фізиків сучасності—Альберта Ейнштейна. Він народився 14 березня 1879 року. Подумайте та скажіть, скільки б йому виповнилося сьогодні. (Перше завдання для команди.)
(Потім «мудрець» показує одну за одною ще кілька картинок. Кожна відповідь оцінюється.)
Мудрець. Уважно подивіться на картинки, що я вам зараз покажу, та без вимірювань дайте відповіді на запитання:
А тепер перевірте свої висновки за допомогою креслярських інструментів.
Мудрець. Чи можна довести рисунками твердження, що відрізки рівні? Чи не можуть наші очі обманювати нас?
Відповідь. Рисунки можуть ввести нас в оману, твердження потрібно доводити послідовністю логічних кроків.
Мудрець. А ще сьогодні святкує свій день число π — математична константа. І щоб отримати медаль у вигляді числа я, ви зараз вирушите на завдання, які вам дадуть на локації «У здоровому тілі — здоровий дух».
Локація. У здоровому тілі — здоровий дух
(Локація міститься у спортивному залі.
Два мудреці-олімпійці дають учням завдання і оцінюють їх виконання.)
Мудрець – Анісіфорова Анастасія
Завдання. Від команди потрібно два гравці, один повинен влучити в баскетбольний кошик м’ячем, інший — збити виставлені кеглі. Дається три спроби. За кожну вдалу спробу — один бал.
Решта гравців команди отримують вимірювальну стрічку й завдання: виміряти довжину й ширину спортивної зали, а маючи висоту зали 5,5 м, розрахувати об’єм повітря, який припадає на одного учня класу із 30 дітей,
Відповідь. Об’єм спортивної зали—це добуток трьох його вимірів. Знайдену величину слід розділити на 30.
(Локація в кабінеті математики.
У кабінеті розставлено геометричні фігури, вивішено таблиці з планіметричними фігурами.)
Мудрець – Руденко Ганна
Мудрець. На краю світу дуже давно була країна Математика. Була вона зовам маленькою. Усього кілька міст. І міста в цій країні були особливими. В одному жили цифри, в іншому—знаки, у третьому— геометричні фігури. Наша історія сталася саме у третьому місті. Кожна фігура, яка там жила, була унікальною. І ніхто з мешканців цього міста ніколи не хотів зайняти місце іншого. У трикутника було найбільше прихильників, адже саме з Трикутників можна зробити Квадрат, Прямокутник чи Ромб. Навіть пихата Трапеція з повагою ставилась до старого й мудрого Трикутника. А його молодші шанувальники Квадрат, Ромб і Прямокутник завжди питали в старого вчителя поради.
Завдання. Учні отримують набір головоломки «Танграм» і картинок фігури-завдання. Учні повинні скласти якнайбільше фігур за 10 хвилин. За кожну складену фігуру нараховується 1 бал.
Мудрець. Цією грою, однією з найстаріших головоломок, розважалися стародавні китайці, вони поділяли квадрат на 7 частин і називали свою фігуру «чи-чао-тю», що означає «хитромудрий візерунок із семи частин».
Локація. Поетика математика
(Локація міститься в кабінеті української мови та літератури.)
Мудрець – Усач Анастасія
Мудрець. Математика, хоч як це дивно на перший погляд, — родичка поезії. Незважаючи на всю свою складність і абстрактність, вона містить багато художнього, образного. В усякому разі беззаперечно, що математика — це справді-таки поезія, поезія думки, «поезія логіки ідей», як казав А. Ейнштейн, а математичні формули й закони не лише виражають істотні особливості об’єктивного світу, а й відображають «справжню, глибоку красу природи». Недаремно ж так багато відомих математиків були ревними шанувальниками поезії, а чимало поетів висловлювало своє захоплення стрункістю та красою математичної думки.
Завдання. Виконати завдання від учителя української мови.
Відповідь: пісня, півень, Пікассо, північ, пігмент, пінцет, ребус «Пізнання», шксель, піаніно, південь, пігмей, пінгвін, ребус «Піраміда».
Локація. Снайпер
(Локація міститься в маленькій актовій залі.)
Мудрець – Чалак В’ячеслав
Мудрець. Усім відомо, що не можна стати гарним математиком, якщо не виховувати уважність, спостережливість, послідовність і точність. Наступне завдання перевірить ці навички.
Завдання. Назвіть найбільшу кількість чисел, знайдених послідовно в таблиці чисел.
10 чисел — 1 б., 20 чисел — 2 б., ЗО чисел — З б., 40 чисел — 4 б. і т. ін., час — 2 хвилини.
Локація. Дослідники
(Локація міститься в Кабінеті географії.)
Мудрець – Залевський Владислав
Обидві команди сідають у протилежні кути кімнати, капітани отримують конверти із завданнями. Час виконання не перевищує 15 хвилин.
Локація.Фініш
(Вестибюль ліцею)
Команди збираються на локації. Капітани здають маршрутні листи вчителеві. Помічники- «мудреці» рахують бали.
В цей час учень розповідає вірш про математику.
Учень.(Чечельницька Анастасія)
Якщо хочеш досягнути
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер,-
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.
Якщо хочеш бізнесменом
Після школи, друже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать.
Якщо лікарем ти станеш,
То, колего, тут затям
Коли десь помилишся –
Хтось поплатиться життям.
Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків.
Та коли чогось не знав,
Час це вивчити настав.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись!
Конкурс для команд-вболівальників.
Оголошуються результати.
Вітають переможців «Великих перегонів».