Рух води у Світовому океані. Припливи й відпливи. Течії
Мета уроку: продовжити формування знань про види руху води у Світовому океані; дати уявлення про причини існування припливів і відпливів, океанічних течій та їхні наслідки; розвивати спостережливість і логічне мислення; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, малюнок «Припливи й відпливи», схема «Океанічні течії».
Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки понять «океанічна течія», «водна маса»; пояснювати причини припливів і відпливів, наслідки рухів води в океані; наводити приклади назв холодних і теплих течій, знаходити й позначати їх на контурній карті.
Географічна номенклатура: течії: Західних Вітрів, Гольфстрім, Північноатлантична, Північнотихоокеанська, Північна та Південна Пасатні.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Вони були відомі мореплавцям із давніх часів. Подорожуючи просторами Світового океану, капітани вміло використовували знання про їхній напрямок і силу і завдяки цьому могли істотно збільшити швидкість руху судна. Особливо це було важливо в часи вітрильного флоту, коли за відсутності попутного вітру або під час штилю вітрила можна було тільки згортати. Що ж це за природна сила, що надавала руху суднам у безвітряну погоду? Правильно, це течії. Сьогодні ви довідаєтеся не тільки про них, але й про припливи й відпливи.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Тестові завдання
1. Укажіть основну частину гідросфери.
А води атмосфери
Б поверхневі води суходолу
В підземні води суходолу
Г води Світового океану
2. Укажіть океан, що повністю розміщений у Північній півкулі.
А Тихий Б Атлантичний
В Індійський Г Північний Льодовитий
3. Укажіть верхню частину хвилі.
А Гребінь Б Підошва
В Півень Г Грива
4. Укажіть основну причину високої солоності вод Червоного моря.
А мало атмосферних опадів
Б відсутність припливу річкової води
В танення льодовиків
Г велике випаровування
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Припливи й відпливи.
2. Течії та водні маси.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання
1. Які течії називаються теплими?
2. Наведіть приклади течій, назви яких збігаються з назвами вітрів, що їх утворили.
3. Що таке водна маса?
4. На морських суднах є «таблиці припливів», у них міститься інформація про час і висоту припливів. З якою метою створюються ці таблиці?
Завдання
1. Течії порівнюють із річками в океані. Знайдіть докази на підтримку цього порівняння і його слабкі сторони.
2. Одну зі своїх подорожей Світовим океаном Тур Хеєрдал здійснив на бальсовому плоту «Кон-Тіки». Вийшов він з порту Кальяо (Перу), координати якого 12° пд. ш. і 77° зх. д., а суходолу дістався через 101 день. За цей час шторми неодноразово намагалися знищити пліт і сміливців, що пливуть на ньому. Зрештою вони опинилися в районі з координатами 21° пд. ш. і 135° зх. д. Визначте, куди приплив Тур Хеєрдал і його товариші, відзначте на контурній карті їхній шлях і поясніть маршрут руху. Урахуйте, що у плота були обмежені можливості для самостійного пересування, він мав тільки велике квадратне вітрило й кілька весел, у тому числі велике шестиметрове кермове.
VI. Підсумки уроку
Висновки
Припливи й відпливи — це періодичні коливання рівня океану (моря), викликані тяжінням Місяця й Сонця. У відкритому океані припливна хвиля майже не відчувається, а на узбережжі може становити кілька метрів. Океанічні течії являють собою горизонтальні переміщення водних мас на великі відстані. Їх відрізняють за властивостями води й походженням. Основна причина виникнення течій — вітри, завдяки їм у Світовому океані існує система течій. Багато широтних і меридіональних течій утворюють кола рухливої води. Поряд із горизонтальними існують і вертикальні переміщення води у Світовому океані.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Температура води в Північноатлантичній течії, що є продовженням Гольфстріму, від +7 до +12 °С, а в Канарській — від +12 до +26 °С, проте першу течію називають теплою, а другу — холодною. Чому?