Значення атмосфери та її охорона
Мета уроку: сформувати знання про значення повітряної оболонки Землі; познайомити з причинами й наслідками її забруднення; дати уявлення про заходи щодо охорони атмосфери.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти.
Очікувані результати: учні зможуть: пояснювати значення атмосфери для життя на Землі; оцінювати наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Ви, напевно, чули вираз «Потрібно, як повітря». Його вживають, коли відчувають потребу в чому-небудь. Дійсно, якщо без води людина може прожити кілька діб, то без повітря — лічені хвилини. Але це лише маленька частина тієї ролі, яку відіграє повітряна оболонка Землі.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання
1. Яким є повітряний склад атмосфери?
2. Який газ відіграє найважливішу роль у забезпеченні життя?
3. Що ви знаєте про фотосинтез?
4. У якому шарі атмосфери зосереджений озон?
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Значення атмосфери.
2. Забруднення атмосфери та її охорона.
1. Значення атмосфери
Завдання
Як змінилася б температура повітря на Землі, якби в атмосфері були відсутні вуглекислий газ і водяна пара, які спричиняють «парниковий ефект»? До яких наслідків для життя це могло б призвести?
2. Забруднення атмосфери та її охорона
Запитання
1) Що спричиняє забруднення атмосфери?
2) Чим небезпечне це забруднення?
3) Яку роль в охороні атмосфери відіграють зелені насадження?
Робота зі схемою
Побудуйте ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків, починаючи від вирубування лісів і закінчуючи загибеллю життя на Землі. Зверніть увагу на зміну складу атмосфери. Пам’ятайте, що без рослин кисень відновити неможливо.
Цікаві факти
Головними й найнебезпечнішими джерелами забруднення є антропогенні (тобто пов’язані з діяльністю людини). Світове господарство щорічно викидає в атмосферу понад 15 млрд тонн вуглекислого газу, 200 млн тонн оксиду вуглецю, понад 500 млн тонн вуглеводнів, 120 млн тонн золи й ін. Загальний обсяг викидів забруднюючих речовин в атмосферу становить більш ніж 19 млрд тонн.
Основними антропогенними джерелами забруднення атмосфери є:
1) транспорт;
2) теплові електростанції і теплоцентралі, що спалюють органічне паливо;
3) чорна й кольорова металургія;
4) машинобудування;
5) хімічне виробництво;
6) видобуток і переробка мінеральної сировини;
7) відкриті джерела (сільськогосподарська рілля, будівництво).
Найнебезпечнішим для людини газоподібним забруднювачем повітря є оксид вуглецю. Його токсичність обумовлена реакцією з гемоглобіном крові.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Мікрофон»
1. Чому, незважаючи на величезну шкоду для природи, забруднення атмосфери триває?
2. Які способи очищення атмосферного повітря є найбільш дієвими?
3. Чому, незважаючи на величезне значення лісів у охороні атмосфери, їх продовжують вирубувати?
VI. Підсумки уроку
Висновки
Атмосфера відіграє важливу роль у забезпеченні умов життя на нашій планеті. Повітря необхідне рослинам для фотосинтезу, людям і тваринам для дихання. Повітряна оболонка захищає планету від впливу космосу, вона втримує тепло біля земної поверхні. У щільних шарах атмосфери згоряє більшість метеорних тіл. Господарська діяльність людини призводить до забруднення атмосфери, що досягло найбільших масштабів у великих промислових центрах. Тут заводи викидають в атмосферу пил, сажу, кіптяву. Проблемою стає зростаюча кількість автомобілів, що викидають вихлопні гази. Для захисту атмосферного повітря необхідно будувати очисні споруди, саджати дерева й чагарники, берегти існуючі насадження.
VII. Домашнє завдання
Підготуйтеся до узагальнюючого контролю за темою «Атмосфера».