Рухливі пісні як вид ігрового прийому
Вивчення іноземної мови, за даними досліджень психологів, педагогів та медиків, належить до групи найбільш складних предметів, що вимагають значного напруження найвищої нервової діяльності учнів. Так як на сучасному уроці англійської мови у великій кількості використовуються тренувальні вправи, то він характеризується великою інтенсивністю та вимагає від учнів концентрації уваги, напруження сил. Щоб допомогти дітям розслабитися, зняти втому, підвищити працездатність переключити свою увагу, я запровадила рухливі пісні. Тривалість цього виду роботи має бути 2-3 хвилини. Вправи повинні бути цікавими та простими у виконанні. Приклади пісень, які мої учні люблять найдужче.
1. Knock Knock Hello
Hello! (Hello!) (Wave with your right hand)
Hello! (Hello!) (Wave with your left hand)
Come in. (Motion to come inside)
Let’s sing. (Pretend you are singing into a microphone)
Let’s play. (Run in place)
And learn together. (Tap your finger on your temple)
Knock, knock! (Thrust your fist in the air)
2. Make a Circle
Time to make a circle. (Everyone holds hands in a circle)
Make a circle, big big big. (Make the circle bigger)
Small small small. (Make the circle smaller)
Big big big. (Make the circle bigger)
Make a circle, small small small. (Make the circle smaller)
Hello hello hello. (Everybody waves to each other)
Make a circle, round and round. (Holding hands, walk around in a big circle)
Round and round. Round and round.
Make a circle, round and round. Hello hello hello. (Everybody waves to each other)
Make a circle, up up up. (While holding hands, everyone reaches up high!)
Down down down. (Crouch down low)
Up up up. (Reach high!)
Make a circle, down down down. (Crouch low)
Now sit down. (Everyone sits down)
3. Seven Steps
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Everyone sings and walks forward together) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Everyone sings and walks backward together) 1, 2, 3 (Forward) 1, 2, 3 (Backward) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Forward)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Everyone sings and walks forward together) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Everyone sings and walks backward together) 1, 2, 3 (Forward) 1, 2, 3 (Backward) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Forward) 1, 2, 3 (Forward) 1, 2, 3 (Backward) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (Forward)
Now let's go backward!
7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Everyone sings and walks backward together) 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Everyone sings and walks forward together) 7, 6, 5 (Backward) 7, 6, 5 (Forward) 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Backward)
7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Everyone sings and walks backward together) 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Everyone sings and walks forward together) 7, 6, 5 (Backward) 7, 6, 5 (Forward)
7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Backward) 7, 6, 5 (Backward) 7, 6, 5 (Forward) 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (Backward.)
4. Walking Walking
Walking, walking. Walking, walking. (Walk in a circle)
Hop, hop, hop. Hop, hop, hop. (Hop)
Running, running, running. Running, running, running. (Run)
Now let’s stop. Now let's stop. (Place both hands out in front)
Tiptoe tiptoe. Tiptoe tiptoe. (Tiptoe)
Jump jump jump. Jump jump jump. (Jump)
Swimming swimming swimming. (Make a swimming motion)
Now let’s sleep. Now let’s sleep. (Pretend to sleep)
Wake up! (Еyes open! Look alert!)
It’s time to go! (Look at your watch)
Are you ready to go fast? (Run in place quickly)
5. Are You Hungry?
Are you hungry? (Shrug your shoulders and then rub your tummy.)Yes, I am. (Thumbs up gesturing “yes” and/or nod your head “yes”.)
Mmmmm, a banana! (Optional: Teacher holds up a picture of a banana)
Yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum (Gesture peeling and then eating a banana)
Are you hungry? Yes, I am.
Are you hungry? Yes, I am.
Mmmmm, a watermelon! (Optional: Teacher holds up a picture of a watermelon.) Yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum (Gesture holding a big slice of watermelon and eating it.)
Are you hungry? Yes, I am.
Are you hungry? Yes, I am.
French fries! (Optional: Teacher holds up a picture of french fries.)
Yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum (Gesture eating french fries one by one.)
Are you hungry? Yes, I am.
Are you hungry? Yes, I am.
Spaghetti! (Optional: Teacher holds up a picture of spaghetti)
Yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum (Gesture twirling spaghetti with a fork and eating it.)
Are you hungry? Yes, I am.
Are you hungry? Yes, I am.
Ice cream! (Optional: Teacher holds up a picture of an ice cream cone.)
Yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum yum (Gesture licking an ice cream cone.)
I’m full! (Pat tummy with both hands and puff out cheeks.)
Не менш важливий момент: вчитель повинен володіти культурою рухів та образно демонструвати вправи, вміти поєднувати рухи з музичним супроводом, знати основні терміни фізичних вправ.
Отже, рухливі пісні та паузи є важливим засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські, творчі здібності, фізичні можливості. Завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педаго-гом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.