24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання

Ґрунт. Склад ґрунту. Родючість – основна властивість ґрунту.

Про матеріал
Урок природознавства розроблено з використанням стратегій критичного мислення
Перегляд файлу

Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Родючість – основна властивість ґрунту.

Мета: сформувати в учнів первинні знання про ґрунт, його склад і властивості, з’ясувати значення ґрунту для живих організмів; розвивати уміння аналізувати результати дослідів, пояснювати роль організмів у ґрунтоутворенні; виховувати уважність, охайність, цікавість до теми.

Тип  уроку: засвоєння нових знань

 

 

                                Хід уроку

І. Розминка

«Розминка - побажання». Щоб підбадьорити один одного, зняти психологічну втому, учні висловлюють  побажання один одному, які стосуються навчання. Наприклад, успіху, хорошої оцінки, міцних знань тощо.

 

ІІ. Виклик

  1. Розгадування  ребусу

Розгадайте ребус, щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку.

http://novoandriivka.ucoz.ru/grunt5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Проблемне запитання:

Ґрунт – це гірська порода?                 

  1. Прийом «Займи позицію»

Діти обирають варіант відповіді і пояснюють свою позицію.

 

Так                                              0                                                     ні

5. Гра « Чи вірите ви, що…»

1. ... опале листя шкодить ґрунту ?

2. ... у ґрунті нема повітря ?

3. ... 1см ґрунту утворюється за 300 років?

4. ... дощові червяки – головні    “ґрунтоутворювачі”?

5. ... в 1 куб.м. ґрунту – 4млн. бактерій?

6. ... чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт

    світліший ?

7.... земля – наша годувальниця?

Діти заповнюють перший рядок  таблиці(Якщо вони дають позитивну відповідь на запитання, то ставлять « +» під номером запитання, а якщо негативну –«-«

.

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Можна над таблицею написати і варіанти до гри «Займи позицію» і  після опрацювання матеріалу визначитись, чи залишаються на попередній позиції, чи хочуть її змінити.

ІІІ. Побудова знань.

  1. Опрацювання уривка  з вірша Н.Красоткіної «Планета Земля».

 — А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?
— Ні-ні! На породі ніщо не росте!
      А ґрунт дуже цінним створила природа
       І це на планеті — руно золоте!

     — А чому це так? І відмінність у чому?
     — В ґрунтах речовини поживні всі є,
          Волога й повітря у ґрунті м’якому.
          І кожна рослинка вживає своє.

— А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?
— Це гарна домівка тваринкам дрібним!
     Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
    Личинки й жуки також селяться в нім!

  1. Робота в групах над різнорівневими завданнями.             

  група: знайти інформацію про те, які тварини живуть у ґрунті.

**ІІ група : знайти у вірші інформацію про те, чи належить ґрунт до гірських порід. Пояснити чому.

***ІІІ група: знайти у вірші інформацію про склад ґрунту.

  1. Виконання простих безпечних дослідів.
  • Щоб переконатися, чи насправді у грунті є вода, повітря та  поживні речовини, виконаємо прості досліди.

 

http://novoandriivka.ucoz.ru/grunt7.jpg

 

Дослід 1. З чого складається ґрунт? 

Кинемо грудочку ґрунту у воду.

Що спостерігаємо? (З неї виходять бульбашки повітря).

 

 

http://novoandriivka.ucoz.ru/grunt8.jpg

 

Дослід 2.


Нагріваємо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло.

Що спостерігаємо? (На склі з’являються краплини води).
 

 

 

 

 

http://novoandriivka.ucoz.ru/grunt9.jpg

 

 

Дослід 3. Продовжуємо нагрівати ґрунт.
Що спостерігаємо? (Над ним з’являється димок. Відчувається запах паленого перегною).

Порівняйте колір ґрунту до прожарювання і після нього. Як він змінився?

 

 

 

http://novoandriivka.ucoz.ru/grunt10.jpgДослід 4. З чого складається ґрунт.  У ґрунті містяться пісок і глина.

 

Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Поставимо на деякий час, щоб вода відстоялася і стала прозорою.
Що спостерігаємо? (На дно склянки осяде шар піску, а над ним буди шар глини).

Порівняйте їх за кольором.

http://novoandriivka.ucoz.ru/grunt11.jpgДослід 5. З чого складається ґрунт? У ґрунті містяться мінеральні солі.

У вогнетривку чашку наллємо зі склянки трохи відстояної води з попереднього досліду і нагріватимемо її до повного випаровування.
Що спостерігаємо? (На дні чашки утворилася біла речовина. Це мінеральні солі. Вони були в ґрунті. Потім розчинилися у воді. Після випаровування води перетворилися на маленькі кристалики

Висновки.

  1. Читання статті підручника
  2. Опрацювання отриманої інформації. Метод « Незакінчене речення»

Ґрунт – це _______________________.

До складу ґрунту входять …

Основна властивість ґрунтів, що відрізняє їх від гірських порід, - це… .

Підвищенню родючості ґрунту сприяють і деякі його мешканці: ______, _____, _______, ______.

Ґрунти , на яких збирають високі врожаї,  називаються ______.

 

 

  1. Робота в групах. Здобування інформації про те, що необхідно для покращення якості ґрунту. (Прийом « Інформаційний пакет»:  кожна група отримує текст, в якому  знаходить необхідну інформацію)

1 група

Прочитайте текст.

 Родючість ґрунту залежить не лише від вмісту в ньому гумусу, а й від наявності достатньої кількості вологи. Пояснюється це тим, що корені рослин вбирають поживні речовини лише в розчиненому вигляді. Більшість територій України одержують необхідну ґрунту воду у вигляді снігу та дощу. Тобі, мабуть, відомо, що цього буває недостатньо, особливо в південних областях. Тому тут догляд за ґрунтом передбачає полив рослин .

Обговоріть в групі прочитане. Знайдіть інформацію про те, як поліпшити властивості ґрунту. Доповніть речення.

 

Щоб поліпшити властивості ґрунту, його необхідно _____________.

 

2 група

Прочитайте текст.

 Можливість вільного надходження повітря до коренів рослин також позначається на родючості ґрунту. Щоб зберегти вологу і наситити ґрунт повітрям, його пізно восени чи рано навесні орють або перекопують, а під час росту рослин розпушують і знищують бур’яни. Особливо важливо робити розпушування після дощу чи поливання, щоб запобігти утворенню кірки, яка перешкоджає потраплянню повітря у ґрунт і прискорює випаровування води.

Обговоріть в групі прочитане. Знайдіть інформацію про те, як поліпшити властивості ґрунту. Доповніть речення.

 

Щоб поліпшити властивості ґрунту, його необхідно _____________.

 

3 група

Прочитайте текст. 

 Різні рослини вбирають із ґрунту неоднакову кількість поживних речовин. Тому для збереження родючості ґрунту посіви різних рослин на одній ділянці чергують, а ще підживлюють, використовуючи добрива На присадибних ділянках з цією метою використовують попіл.

 Залежно від того, які поживні речовини входять до складу добрива, розрізняють органічні та неорганічні добрива. До органічних добрив належать гній, пташиний послід, торф. У ґрунті під впливом бактерій вони перетворюються на гумус, або перегній. Неорганічні добрива у великій кількості виробляють на заводах мінеральних добрив.

Обговоріть в групі прочитане. Знайдіть інформацію  про те, як поліпшити властивості ґрунту. Доповніть речення.

 

Щоб поліпшити властивості ґрунту, його необхідно _____________.

 

В результаті роботи груп з’являється схема

 

 

 

  1. Розв’язування проблемних завдань у групах (Методичний прийом

 « Мозковий штурм»

1)Ґрунт у горщику з кімнатною квіткою постійно вкритий твердою кіркою, погано пропускає воду.

  • В чому  проблема ? Як її вирішити?

2)Рослина у горщику стоїть на підвіконні, її постійно поливають. Але вона дуже погано росте і розвивається.

  • - В чому  проблема?  Як її вирішити?

 

 

ІV. Консолідація (Рефлексія)

Заповнення другого рядка у таблиці на основі отриманих на уроці знань.

  • Чи  всі ваші передбачення були правильними?
  • Що нового ви дізналися з уроку?
  • Що було для вас особливо цікавим?
  •  Де у повсякденному житті ви можете застосувати отримані знання?

Самооцінка ( «Різнокольорові капелюшки»)

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 лютого
Переглядів
538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку