ТЕМА УРОКУ: Ґрунт. Склад ґрунту. Значення ґрунту для рослин, тварин і людей. Охорона ґрунтів.
МЕТА УРОКУ: Продовжити формування поняття "нежива" і "жива природа", уявлення при взаємозв'язок між живою і неживою природою; формувати поняття "грунт", ознайомити з його складовими частинами, показати значення ґрунту для життя рослин і дрібних тварин, кругообіг речовин та енергії в природі; розвивати логічне мислення, мову, дослідницький підхід до вивчення об'єктів; виховувати бережливе ставлення до природи.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: таблиця ґрунтів, моноліт "Ґрунтовий розріз", макет "Жителі ґрунту", індивідуальні матеріали для практичної роботи, колекції складу та зразки ґрунту, склянки, скло, штатив, сухий спирт, динамічні схеми - таблиці, ребуси, кросворди.
ХІД УРОК У
І. Організація початку уроку.
ІІ. Організація спостережень.
1. Відгадування загадки. Діти уважно послухайте загадку і відгадайте її.
Чудо - сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих садить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає - Сріблом все вкриває.
- Про яку царицю йде мова в загадці ?
- Назвіть зимові місяці.
- Який зараз місяць ?
- Чому про грудень кажуть: "Грудень рік кінчає, а зиму починає"?
2. Бесіда про зміни у живій і неживій природі.
Розкажіть про зміни в живій та неживій природі що сталися на початку зими за планом, що на картках.
План розповіді
1.Температура повітря.
2. Чи є вітер ?
3. Стан неба.
4. Опади.
5. Стан водойм, ґрунту.
6. Рослини, тварини.
7. Праця людей.
ІІІ. Робота зі щоденниками спостережень .
Відкрийте щоденники спостережень і відмітимо погоду на сьогодні.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
Діти, як ви вже знаєте, що природа нашої планети дуже різноманітна. Є на ній рівнини і гори, маленькі і великі водойми. І є на світі чудова комора. Покладеш у неї мішок зерна - а восени дивишся: замість одного - в коморі уже 20. Відро картоплі в коморі перетворюється у 20 відер. Жменька насіння стає великою кучею огірків, редиски, помідорів, моркви.
- Чи бачили ви коли-небудь насіннячко з двома крильцями ?
Дунеш на нього, воно й полетіло, а потрапить таке насіннячко в чудову комору, полежить, дивишся, де було крилате насіннячко, стоїть гіллясте дерево, та таке велике, що його не охопиш руками.
Це не казка. Чарівна комора є насправді.
- Хто здогадався ?
- І що ж це за чарівна комора ?
- Вірно, ця чарівна комора - ґрунт, бо в ньому все росте.
V.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Про ґрунт у нас сьогодні і піде розмова на уроці.
Познайомитись з планом (на дошці).
1. Що таке грунт?
2. Будова ґрунту
3. Склад ґрунту.
4. Утворення і руйнування ґрунту.
5. Значення ґрунту.
6. Охорона ґрунтів.
Ми дізнаємося що таке ґрунт, і яка його будова, дослідимо склад ґрунту його головну властивість, дізнаємось про значення ґрунту в природі і як треба його охороняти.
VI. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Мальовнича природа нашого Поліського краю.
Згадайте, як ми з вами ходили на екскурсію до річки Сейм.
- Які береги річки ?
(Пологі, урвисті).
- Які шари землі ви помітили на урвистому березі?
- Як вони залягають ?
(грунт, пісок, глина).
- Чим вони відрізняються ?
(кольором).
(Демонстрація ґрунтового моноліту).
Ось такий вигляд має урвистий берег річки.
- Якого кольору верхній шар ?
- Чому він темніший ?
(Тому що в ньому знаходяться листочки, інші рештки рослин, тварин).
- Так що таке грунт ?
VIІ. Вивчення нового матеріалу.
(Вивішую питання на дошці)
Що таке грунт ?
(Верхній родючий шар Землі, на якому ростуть рослини).
- До якої природи належить грунт ?
(Ґрунти належать до неживої природи).
А щоб більше дізнатися про грунт, давайте з вами на деякий час станемо маленькими науковими дослідниками.
І так, перше завдання для дослідження. 3’ясуйте з чого складається грунт ?
(На дошці вивішую табличку – СКЛАД ҐРУНТУ)
ДОСЛІД 1.
Прожаримо грунт на вогні.
- Що ви спостерігаєте ? Ґрунт димить).
- Що відчуваєте ? (Пахне горілим).
- Чому димить і пахне горілим шматочок ґрунту ?
(Тому, що згорають відмерлі рештки тварин і рослин).
- Що ж входить до складу ґрунту ?
(Рештки відмерлих рослин, тварин, які під дією мікроорганізмів перетворюються в перегній).
Моделювання схеми на дошці.
- До складу ґрунту входить :
1. Жива частина:
листя, коріння, черви, лічинки - перегній - запах.
- Якого кольору став грунт ?
(Ґрунт став світлішим).
- Від чого залежить колір ґрунту ?
(Від кількості перегною. Чим більше в складі ґрунту перегною, тим він темніший).
Дослід 2
- Киньте шматочок ґрунту в склянку з водою.
- Що ви спостерігаєте ?
/У воді з явилися бульбашки/.
- Зробіть висновок, що знаходиться у ґрунті ?
/На поверхні води з’явились бульбашки, а це свідчить про наявність повітря у ґрунті/.
Молодці. Отже, другою складовою частиною є газоподібна частина
повітря у ґрунті----- бульбашки у воді
• Навіщо повітря у ґрунті ?
/Повітря потрібне для дихання рослин і тварин
Дослід 3
Розмішайте ґрунт у склянці паличкою.
- що ви спостерігаєте ?
- Які складові частини ґрунту осіли на дні ?
- Які плавають ?
- Що можна розпізнати серед частинок ґрунту, що плавають ?
Вірно, ви помітили, що до складу ґрунту входять також і тверді частини - це гірські
породи .
Дослід 4
Давайте нагріємо на спиртівці ґрунт і потримаємо над ґрунтом скельце.
- Що ви спостерігаєте ?
- Що з’явилося на скельці під час нагрівання грунту? /На скельці з’явились із грунту краплинки води/.
- Яке значення води в грунті?
/У воді розчиняються всі поживні речовини, які всмоктують своїм корінням всі рослини/.
Дослід 5
А тепер давайте випаруємо воду зі скельця за допомогою нагрівання.
Нагріємо скло, на якому знаходяться краплинки води, на вогні.
- Що залишилось на склі ?
- Про що свідчить біла пляма на склі ? /Що в ґрунті є солі/.
Так, в ґрунті ще є мінеральні солі, які теж необхідні для росту рослин.
- Які ж складові частини грунту ми виявили в ході наших досліджень ?
/ Робота зі схемою - опорою "Склад грунту"./
З визначення ви вже знаєте, що в верхньому шарі нашої чудової планети ростуть рослини. Але в одних місцях дерева досягають десятків метрів, люди вирощують багаті врожаї сільськогосподарських культур, а в інших - на сотні кілометрів жодного дерева і травички. Звісно, багато факторів вплива
ють на ріст рослин, але значна роль належить ґрунту.
- Яка ж головна ознака /властивість/ грунту ? / Родючість /.
/ Вивішую схему " Будова ґрунту " /.
Згадавши склад живої частини грунту ви зможете дати відповідь на запитання:
Як називається верхній чорний шар грунту ? / Показую на схемі /.
Так, чорний шар грунту - це перегній або гумус, чим більше перегною тим темніший і родючіший грунт. Нижче залягає світліший шар де накопичуються речовини, що вимиваються з грунту. Тут немає перегною, але є солі. А з чого вони утворилися ?
Солі утворюються із перегною. Солі розчиняються водою, яка є у грунті.
- Які організми використовують розчинені у воді солі ?
- Рослини використовують солі.
- Хто живиться рослинами ?
- Рослинами живляться тварини ?
- Куди потрапляють рештки тварин і рослин, коли вони відмирають ?
- Вони потрапляють у грунт, де і перетворюються на перегній, а перегній перетворюється під дією мікроорганізмів в солі, їх споживають нові рослини, а рослинами живляться нові тварини. Ось так речовини і "подорожують" в природі ніби по кругу. Із грунту - в рослини, із рослин - в тіло
тварин, а з рештками рослин і тварин – знову в грунт. Вчені говорять : проходить кругообіг речовин
Уявіть собі, що грунту раптом не стало. Кругообіг речовин зупинився. Зникнуть рослини і тварини. А значить не зможуть жити на Землі і люди.
Ось чому говорять, що ґрунт дорожчий золота. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту – ні.
- Використовуючи ці малюнки, доведіть, що грунт дійсно безцінне багатство і має дуже велике значення.
- Годує
- одягає
- сировина для промисловості
- ліс для будівництва
- домівка для тварин, рослин
Тварини, що живуть у ґрунті, дуже вдячні йому за житло і як дбайливі хазяї дбають про нього.
Нам необхідно дізнатися, чи всі ґрунти однакові? Вивчав це питання відомий вчений Василь Васильович Докучаев. Він створив науку про грунти -- ґрунтознавство. Він дослідив, що грунти є різні 1 називаються по-різному. Погляньте на таблицю. Кількість перегною збільшується з півночі на південь.
А які грунти у нас в Путивльському районі ? Відкрийте 1 відділ колекції. Який грунт знаходиться тут ?
- Чорнозем.
За якими ознаками ви дізналась ?
Бо він чорного кольору, в ньому багато перегною. Це найродючіші ґрунти на яких впрошують високі врожаї.
Відкрийте відділ 2 колекції.
Який грунт на вашу думку, тут знаходиться ?
- За якими ознаками ви дізнались ?
У відділі 2 знаходиться пісчаний грунт, бо він світлий, такі грунти легко пропускають воду, швидко висихають. Вони менш родючі і потребують щорічного внесення перегною і мінеральних добрив.
- А який грунт знаходиться в відділі 3 ? / Глинистий /.
За якими ознаками ви дізнались ,? Бо цей грунт важкий, його частинки клейкі і зліплюються в грудочки, він жовтувато - коричневого кольору. Ці грунти повільно пропускають воду, а коли висихають, то вкриваються сухою кіркою і тому погано пропускають повітря. Такі грунти потребують дуже дбайливого обробітку.
Далі ми повинні дослідити, які умови потрібні для утворення грунту.
Верхній родючий шар грунту, який дає життя рослинам і необхідний для життя людини і тварин, сам зростає дуже повільно.
- Які умови необхідні для утворення ґрунту на Землі?
Під дією сонці, вологи, повітря гірські породи збагачуються перегноєм, який утворюється із рослин
і тварин. Але для того, щоб утворився грунт, треба дуже багато часу,
1 см грунту утворюється за 250-300 років, а для утворення на полі шару товщиною в 18-20 см, тобто саме такого, на якому виростає хлібний колос, потрібно 5 000 - 6 000 років.
Отже, утворюється грунт дуже повільно, а при невмілому чи недбалому господарюванні родючий грунт може загинути швидко й безповоротно. Причин руйнування грунтів багато.
- Які причини руйнування грунтів вам уже відомі ?
/ Утворення ярів /.
Вивішую схему.
Вірно, під час дощу дуже часто змивається верхній родючий шар грунту.
- Причиною руйнування грунтів також є вітер. Він піднімає і переносить грунт на великі відстані. Так знижується родючість грунту. Великої шкоди завдає грунтам і людина. Будівництво доріг, неправильна обробка землі, внесення у грунт добрив. Все це призводить до того, що руйнується рух сточної води, надмірно ущільнюється грунт і це позбавляє його повітря. У землю попадають речовини, що вбивають рослини, дрібних тварин.
Яких заходів треба вжити, щоб цього не трапилось ? Насаджувати смуги, правильно обробляти грунт, дбайливо ставитися до нього.
Закріплення вивченого
Робота з підручником.
Прочитайте текст «Охорона ґрунту»
Робота в групах.
1 група готовить відповідь. Яке значення має ґрунт? 2 група. Як необхідно охороняти ґрунт ?
Робота в зошитах.
Відкрийте зошити. Виконайте завдання «Склад грунту»
Закрийте зошити.
Розв ’яжи кросворд і ти дізнаєшся про склад і ознаки грунту.
По вертикалі :
1. Одна із складових частин грунту.
2 Верхній шар землі, на якому зростають рослини.
3. Грунт повільно пропускає воду, якщо у ньому є ...
4. Що ти виявиш у грунті, коли кинеш грудочку його у склянку з водою?
По горизонталі :
1. Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. З. Рідина, що входить до складу грунту. 6. Головна ознака грунту.
Підведення підсумків. Про що ви дізнались на уроці ? В цьому вам допоможе опорна схема.
Домашнє завдання. Дослідити, який грунт у вас на городі. Підібрати прислів’я та приказки, загадки до теми « Ґрунт».
Прочитати статтю « Ґрунт». Відповісти на питання після тексту.