Ґрунт. Склад ґрунту. Значення ґрунту для рослин, тварин і людей. Охорона ґрунтів.

Про матеріал
Урок природознавства в 3 класі. На уроці формуються поняття "нежива" і "жива природа", уявлення при взаємозв'язок між живою і неживою природою, поняття "грунт", ознайомити з його складовими частинами, показати значення ґрунту для життя рослин і дрібних тварин, кругообіг речовин та енергії в природі;
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Ґрунт. Склад ґрунту. Значення ґрунту для рослин, тварин і людей. Охорона ґрунтів.  

 

МЕТА УРОКУ: Продовжити формування поняття "нежива" і "жива природа", уявлення при взаємозв'язок між живою і неживою природою; формувати поняття "грунт", ознайомити з його складовими частинами, пока­зати значення ґрунту для життя рослин і дріб­них тварин, кругообіг речовин та енергії в при­роді; розвивати логічне мислення, мову, дос­лідницький підхід до вивчення об'єктів; виховувати бережливе ставлення до природи.

 

ТИП УРОКУ: комбінований.

 

ОБЛАДНАННЯ: таблиця ґрунтів, моноліт "Ґрунтовий розріз", макет "Жителі ґрунту", індивідуальні матеріали для практичної роботи, колекції складу та зраз­ки ґрунту, склянки, скло, штатив, сухий спирт, динамічні схеми - таблиці, ребуси, кросворди.

ХІД   УРОК У

І. Організація початку уроку.

ІІ. Організація спостережень.

1. Відгадування  загадки. Діти уважно послухайте загадку і відгадайте її.

Чудо - сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих садить цариця –

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає - Сріблом все вкриває.

 

- Про яку царицю йде мова в загадці ?

- Назвіть зимові місяці.

- Який зараз місяць ?

- Чому про грудень кажуть: "Грудень рік кінчає, а зиму починає"?

 

2. Бесіда про зміни у живій і неживій природі.   

Розкажіть про зміни в живій та неживій природі що сталися на початку зими  за планом, що на картках.

План  розповіді

1.Температура   повітря.

2. Чи є вітер ?

3. Стан  неба.

4.  Опади.

5. Стан   водойм, ґрунту.

6.  Рослини, тварини.

7.  Праця   людей.

ІІІ. Робота зі щоденниками спостережень .

Відкрийте щоденники спостережень і відмітимо погоду на сьогодні.

 


IV. Актуалізація опорних знань учнів.   

Діти, як ви вже знаєте, що природа нашої планети дуже різноманітна. Є на ній рівнини і гори, маленькі і великі водойми. І є на світі чудо­ва комора. Покладеш у неї мішок зерна - а восени дивишся: замість одного - в коморі уже 20. Відро картоплі в коморі перетворюється у 20 відер. Жменька насіння стає великою кучею огірків, редиски, помідорів, моркви.

- Чи бачили ви коли-небудь насіннячко з двома крильцями ?

Дунеш на нього, воно й полетіло, а потрапить таке насіннячко в чудову комору, полежить, ди­вишся, де було крилате насіннячко, стоїть гіл­лясте дерево, та таке велике, що його не охо­пиш руками.

Це не казка. Чарівна комора є насправді.

- Хто здогадався ?

- І що ж це за чарівна комора ?

- Вірно, ця чарівна комора - ґрунт, бо в ньому все росте.

 

V.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.     

Про ґрунт у нас сьогодні і піде розмова на уроці.

Познайомитись з  планом (на дошці).

1. Що таке грунт?                    

2. Будова ґрунту

3. Склад ґрунту.                       

4. Утворення і руйнування ґрунту.                                      

5. Значення ґрунту.                

6. Охорона ґрунтів.               

Ми дізнаємося що таке ґрунт, і яка його будова, дослідимо склад ґрунту його головну властивість, дізнаємось про значення ґрунту в природі і як треба його охороняти.

 

VI. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Мальовнича природа нашого Поліського краю.       

Згадайте, як ми з вами ходили на екскурсію до річки Сейм.        

- Які береги річки ?

               (Пологі, урвисті).

- Які шари землі ви помітили на урвистому березі?

- Як вони залягають ?

               (грунт, пісок, глина).

- Чим вони відрізняються ?

               (кольором).

(Демонстрація ґрунтового моноліту).

Ось такий вигляд має урвистий берег річки.

- Якого кольору верхній шар ?

- Чому він темніший ?

(Тому що в ньому знаходяться листочки, інші рештки рослин, тварин).

- Так що таке грунт ?

 

VIІ. Вивчення  нового матеріалу.

 

(Вивішую питання на дошці)

 

Що таке грунт ?   

(Верхній родючий шар Землі, на якому ростуть рослини).

 

- До якої природи належить грунт ?

(Ґрунти належать до неживої природи).

 

А щоб більше дізнатися про грунт, давайте з вами на деякий час станемо маленькими науковими дослідниками.    

 

І так, перше завдання для дослідження. 3’ясуйте з чого складається грунт ?

 

(На дошці вивішую табличку – СКЛАД ҐРУНТУ)

 

ДОСЛІД 1.

 

Прожаримо грунт на вогні.

- Що ви спостерігаєте ? Ґрунт димить).

- Що відчуваєте ? (Пахне горілим).

- Чому димить і пахне горілим шматочок ґрунту ?

(Тому, що згорають відмерлі рештки тварин і рослин).

 

- Що ж входить до складу ґрунту ?

(Рештки відмерлих рослин, тварин, які під дією мікроорганізмів перетворюються в перегній).

 

Моделювання  схеми на  дошці.

 

- До  складу  ґрунту  входить :

 

1. Жива  частина:

листя, коріння, черви, лічинки  -   перегній  -   запах.

- Якого кольору став грунт ?

(Ґрунт став світлішим).

 

- Від чого залежить колір ґрунту ?

(Від кількості перегною. Чим більше в складі ґрунту перегною, тим він темніший).

                                


 Дослід 2

 

- Киньте шматочок ґрунту в склянку з водою.

- Що ви спостерігаєте ?

/У воді з явилися бульбашки/.

- Зробіть висновок, що знаходиться у ґрунті ?

/На поверхні води з’явились бульбашки, а це свід­чить про наявність повітря у ґрунті/.

Молодці. Отже, другою складовою частиною є газоподібна  частина

повітря у ґрунті----- бульбашки у воді

• Навіщо повітря у ґрунті ?

/Повітря потрібне для дихання рослин і тварин

                                            Дослід 3

 

Розмішайте ґрунт у склянці паличкою.

- що ви спостерігаєте ?

- Які складові частини ґрунту осіли на дні ?

- Які плавають ?

- Що можна розпізнати серед частинок ґрунту, що плавають ?

Вірно, ви помітили, що до складу ґрунту входять також і тверді частини - це гірські

               породи  .                                                 

                                       

                                                      Дослід 4

Давайте нагріємо на спиртівці ґрунт і потримаємо над ґрунтом скельце.

- Що ви спостерігаєте ?

- Що з’явилося на скельці під час нагрівання грунту? /На скельці з’явились із грунту краплинки води/.

- Яке значення води в грунті?

/У воді розчиняються всі поживні речовини, які всмоктують своїм корінням всі рослини/.                                       

                                                         Дослід 5

А тепер давайте випаруємо воду зі скельця за допо­могою нагрівання.

Нагріємо скло, на якому знаходяться краплинки води, на вогні.

- Що залишилось на склі ?

- Про що свідчить біла пляма на склі ? /Що в ґрунті є солі/.

Так, в ґрунті ще є мінеральні солі, які теж необхідні для росту рослин.

- Які ж складові частини грунту ми виявили в ході на­ших досліджень ?

/ Робота зі схемою - опорою "Склад грунту"./

З визначення ви вже знаєте, що в верхньому шарі нашої чудової планети  ростуть рослини. Але в одних місцях дерева досягають десятків метрів, лю­ди вирощують багаті врожаї сільськогосподарських культур, а в інших - на сотні кілометрів жодного дерева і травички. Звісно, багато факторів вплива


ють на ріст рослин, але значна роль належить ґрунту.

                                   

- Яка ж головна ознака /властивість/ грунту ? / Родючість /.

 

/ Вивішую схему " Будова ґрунту " /.

 

Згадавши склад живої частини грунту ви зможете дати відповідь на запитання:

Як називається верхній чорний шар грунту ? / Показую на схемі /.

Так, чорний шар грунту - це перегній або гумус, чим більше перегною тим темніший і родючіший грунт. Нижче залягає світліший шар де накопичу­ються речовини, що вимиваються з грунту. Тут немає перегною, але є солі. А з чого вони утворилися ?

Солі утворюються із перегною. Солі розчиняються водою, яка є у грунті.

- Які організми використовують розчинені у воді солі ?

- Рослини використовують солі.

-  Хто живиться рослинами ?

- Рослинами живляться тварини ?

- Куди потрапляють рештки тварин і рослин, коли вони відмирають ?

- Вони потрапляють у грунт, де і перетворюються на перегній, а перегній перетворюється під дією мікроорганізмів в солі, їх споживають нові рос­лини, а рослинами живляться нові тварини. Ось так речовини  і "подорожують" в природі ніби по кругу. Із грунту - в рослини, із рослин - в тіло

тварин, а з рештками рослин і тварин – знову в грунт. Вчені говорять : проходить кругообіг речовин 

 

 Уявіть собі, що грунту раптом не стало. Кругообіг речовин зупинився. Зникнуть рослини і тварини. А значить не зможуть жити на Землі і люди.

Ось чому говорять, що ґрунт дорожчий золота. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту – ні.

 

 

- Використовуючи ці малюнки, доведіть, що грунт дійсно безцінне багатство і має дуже велике значення. 

-   Годує

-  одягає

-  сировина для промисловості

-  ліс для будівництва

-  домівка для тварин, рослин

 

Тварини, що живуть у ґрунті, дуже вдячні йому за житло і як дбайливі хазяї дбають про нього.


 

 

Нам необхідно дізнатися, чи всі ґрунти однакові? Вивчав це питання відомий вчений Василь Васильо­вич Докучаев. Він створив науку про грунти -- ґрунтознавство. Він дослідив, що грунти є різ­ні 1 називаються по-різному. Погляньте на таблицю.  Кількість перегною збільшується з півночі на південь.

А які грунти у нас в Путивльському районі ? Відкрийте 1 відділ колекції. Який грунт знаходиться тут ?

- Чорнозем.

За якими ознаками ви дізналась ?

Бо він чорного кольору, в ньому багато перегною. Це найродючіші ґрунти на яких впрошують високі врожаї.

Відкрийте відділ 2 колекції.

Який грунт на вашу думку, тут знаходиться ?

- За якими ознаками ви дізнались ?

У відділі  2  знаходиться пісчаний грунт, бо він світлий, такі грунти легко пропускають воду, швидко висихають. Вони менш родючі і потребують щорічного внесення перегною і мінеральних добрив.

- А який грунт знаходиться в відділі  3 ? / Глинистий /.

За якими ознаками ви дізнались ,? Бо цей грунт важкий, його частинки клейкі і зліп­люються в грудочки, він жовтувато - коричневого кольору. Ці грунти повільно пропускають воду, а коли висихають, то вкриваються сухою кіркою і тому погано пропускають повітря. Такі грунти по­требують дуже дбайливого обробітку.

Далі ми повинні дослідити, які умови потрібні для утворення грунту.

Верхній родючий шар грунту, який дає життя росли­нам і необхідний для життя людини і тварин, сам зростає дуже повільно.

- Які умови необхідні для утворення ґрунту на Землі?

 

Під дією сонці, вологи, повітря гірські породи збагачуються перегноєм, який утворюється із рослин

і тварин. Але для того, щоб утворився грунт, треба дуже багато часу,

1 см грунту утворюється за 250-300 років, а для утворення на полі шару товщиною в 18-20 см, тобто саме такого, на якому виростає хлібний колос, пот­рібно 5 000 - 6 000 років.

Отже, утворюється грунт дуже повільно, а при нев­мілому чи недбалому господарюванні родючий грунт може загинути швидко й безповоротно. Причин руйнування грунтів багато.

- Які причини руйнування грунтів вам уже відомі ?

/ Утворення ярів /.

Вивішую схему.

Вірно, під час дощу дуже часто змивається верхній родючий шар грунту.

- Причиною руйнування грунтів також є вітер. Він піднімає і переносить грунт на великі відстані. Так знижується родючість грунту. Великої шкоди завдає грунтам і людина. Будівництво  доріг, неправильна обробка землі, внесення у грунт добрив. Все це призводить до того, що руйнується рух сточної води, надмірно ущільнюється грунт і це позбавляє його повітря. У землю попадають речовини, що вбивають рослини, дрібних тварин.

 

Яких заходів треба вжити, щоб цього не трапилось ? Насаджувати смуги, правильно обробляти грунт, дбайливо ставитися до нього.

 

Закріплення вивченого

 

Робота з підручником.

 

Прочитайте текст «Охорона   ґрунту»

 

Робота в групах.

1 група готовить відповідь. Яке значення має ґрунт? 2 група. Як необхідно охороняти ґрунт ?

 

Робота в зошитах.

 

Відкрийте зошити. Виконайте завдання «Склад грунту»

 Закрийте зошити.

 

Розв ’яжи кросворд і ти дізнаєшся про склад і ознаки грунту.

 

По  вертикалі :

1. Одна із складових частин грунту.

2 Верхній шар землі, на якому зростають рослини.

3. Грунт повільно пропускає воду, якщо у ньому є ...

4. Що ти виявиш у грунті, коли кинеш грудочку його у склянку з водою?

 

По  горизонталі :

1. Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. З. Рідина, що входить до складу грунту. 6. Головна ознака грунту.

 

Підведення підсумків.    Про що ви дізнались на уроці ?     В цьому вам допоможе опорна схема.

 Домашнє  завдання.  Дослідити, який грунт у вас на городі.  Підібрати прислів’я та приказки, загадки до теми « Ґрунт».

Прочитати статтю « Ґрунт». Відповісти на питання після тексту.


 


 


 


 

doc
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку