Предмет: Офіційна (українська) мова та література.
Клас: 9
Урок № 44.
Тема: РЗМ. Твір у публіцистичному стилі на суспільну тему (усно) .
Основна мета уроку: Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань: розвивати вміння учнів складати усно твір у публіцистичному стилі мовлення на суспільну тему; формувати вміння добирати мовні засоби відповідно до задуму й форми висловлювання; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати творчі здібності; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовне чуття, логічне мислення, увагу, уміння співставляти, робитивисновки на основі спостережень; виховувати ціннісне ставлення до рідної мови.
Конспект уроку
Публіцистичний стиль характеризується точністю, послідовністю, логічними доказами, а також образністю, виразністю та емоційним забарвленням. Мета публіцистики – викласти або зʼясувати певні суспільно-політичні питання, переконати читачів та слухачів у правильності висловлених думок, націлити на здійснення певних завдань.
Роботу над твором на суспільну тему, як і над будь-яким учнівським твором, слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми та визначення меж теми. Необхідно з’ясувати, що саме потрібно сказати або написати, щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш важливим, але все ж бажаним, від чого слід відмовитися через несуттєвість або неактуальність. Після цього потрібно обміркувати головну думку майбутнього твору – висновок, який має випливати з усього сказаного чи написаного. Наступний етап роботи над твором – це добір відповідного фактичного матеріалу та його систематизація. Джерелами фактів для розкриття теми може стати досвід автора майбутнього твору, інформація, одержана ним від учасників або свідків певних подій, статистичні дані з довідників, підручників, періодики або те, що у вигляді фольклорних творів зберігає народна пам’ять чи увиразнює твір мистецтва. Авторові не слід нехтувати також власною уявою. Систематизувати ретельно дібраний фактичний матеріал найкраще у вигляді плану твору. Оскільки твір традиційно має такі структурні елементи, як вступ, основна частина (виклад) та кінцівка( стосовно до твору-роздуму – висновок), план має бути складним. Склавши на чернетці план твору, можна перейти до наступного етапу роботи – створення тексту. Відступів від плану не слід уникати – навпаки, план цілком закономірно може змінюватися в процесі роботи над твором.
Опрацювання пам’ятки «Як писати твір на суспільну тему»
1. Визначте тему й основну думку твору.
2. Пригадайте структуру роздуму як типу мовлення.
3.Поміркуйте над особливостями стилю майбутнього твору (публіцистичний) і пригадайте його ознаки.
4. Продумайте послідовність викладу.
5. Складіть план (простий чи складний).
6. Визначте кількість мікротем (абзаців).
7. Обміркуйте зміст кожної мікротеми.
Питання для самоконтролю.
– Пригадайте, які ви знаєте стилі мовлення?
– У якій галузі людської діяльності використовується кожен із них?
– У якому стилі найкраще писати твір на суспільну тему?
– Назвіть ознаки цього стилю.
– Які структурні елементи має твір?
– Складіть усний твір-роздум у публіцистичному стилі мовлення на тему «Мова – це доля народу, і вона залежить від того, як ревно всі ми плекатимемо її» (Олесь Гончар).
Калмацуй Оксана В'ячеславівна
вчитель української мови та літератури
вищої кваліфікаційної категорії
МОЗ «Рибницька РСШ № 6 з л/к»