План-конспект
відкритого уроку з музичної літератури.
Дата проведення: 22 квітня 2016р.
Місце проведення: КПНЗ «Горностаївська ДМШ»
Викладач: Ланчинська С.В.
Тема: «С.С. Прокоф’єв. 125 років з дня народження».
Мета уроку: Створення умов для процесів персоніфікації творчих і особистісних якостей композитора-новатора С.С.Прокоф’єва для демонстрації знань, умінь, навичок за узагальнюючої теми.
Завдання уроку:
1. Методична: залучення активних методів навчання як фактор підвищення мотивації та інтелектуальної активності учнів.
2. Освітня: збагачувати музичні враження дітей та формуватиме музичний смак; навчити аналізувати музичні твори і зіставляти їх з творами живопису, літератури;
3. Виховна: засобами музики виховувати любов і повагу дому музичного мистецтва.
4. Розвиваюча: розвивати емоційну чуйність до мови музики через залучення методів вербалізації, спрямованих на активне, відчуте і усвідомлене сприйняття; сприяти розвитку мислення, фантазії, уяви; зміцнювати зв'язки уроку музичної літератури з уроками спеціальності.
Форма уроку: групове заняття (учні 6 – народний, фортепіанний відділи).
Методи реалізації поставлених завдань: метод розвиваючого навчання; словесний метод (бесіда, розповідь, пояснення); наочний метод (ілюстрації); проблемно-пошуковий метод.
Технічні засоби: перелік використаних на уроці аудіо та відео наочних засобів: телевізор із USB-входом; DVD-програвач.
Обладнання уроку: дошка, ілюстрації з теми уроку, фортепіано.
Тип уроку: Комбінований урок узагальнення і систематизації знань.
План уроку:
1. Організаційний момент. Опитування по темі минулого уроку
2. Вступне слово про тему уроку.
3. Життєвий шлях композитора.
- дитинство, навчання;
- закордонний період;
- повернення в СРСР. Радянський період;
- останні роки життя;
- пам’ять.
4. Слухання і перегляд музичних фрагментів.
5. Аналіз музичних творів.
6. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок. Домашнє завдання.
7.Очікуваний результат уроку.
Хід уроку
С.С. Прокоф’єв: «Кардинальным достоинством ( или, если хотите, недостатком) моей жизни всегда были поиски оригинального, своего музыкального языка. Я ненавижу подражание, я ненавижу избитые приемы… можно быть как угодно долго за границей, но надо непременно время от времени возвращатся на родину за настоящим русским духом».
Біографія і короткий огляд творчості.
Народився 11 квітня 1891 року в маєтку Сонцівка Бахмуцького повіту Катеринославської губернії (нині це село Красне Красноармійського району Донецької області в Україні). Його батько Сергій Олексійович Прокоф'єв був управителем маєтку. У віці 13 років вступив до Петербурзької консерваторії, де навчався композиції у А. Лядова, Миколи Римського-Корсакова, О. К. Глазунова, Я. Вітола.
1909 року закінчив консерваторію як композитор з посередніми оцінками (головним чином через творчі нерозуміння з професурою, що додержувалася академічного напрямку в музиці) і продовжив навчатись у консерваторії як піаніст у А. М. Єсипової.
1914 року закінчив консерваторію як піаніст зі своїм 1-м концертом для фортепіано з оркестром, отримавши найвищу оцінку та гран-прі — рояль. В консерваторські роки Прокоф'єв також займався диригуванням у Н. Черепніна, зав'язав дружні стосунки з Н. Мясковським та Б. Асаф'євим.
У 1914–1918 роках багато концертував у Москві, Петрограді, інших містах Росії. Музика Прокоф'єва стала предметом запеклих дискусій у музичних колах. Для його ранніх творів характерні гротесковість, сатиричні
мотиви; це музика принципово антиромантична, часто — жорсткозвучна, пронизана дисонансами, дуже енергійна в ритмічному відношенні.
Найпомітніші у цей період — балет «Казка про блазня…» (1915), опера «Гравець» за однойменним романом Достоєвського (1915–1916), декілька інструментальних концертів і сонат, Скіфська сюїта (1915) і кантата Семеро їх (1917). Один з шедеврів раннього Прокоф'єва — його Класична симфонія (1917), зразок «нової простоти»: нею композитор немов продемонстрував критикам своє блискуче володіння неокласичним стилем.
У 1918 Прокоф'єв у розпал громадянської смути залишає батьківщину (йому вдається випросити дозвіл на виїзд особисто у Луначарського) та вирушає через Японію до США (через війну в Європі вимушений був рухатись саме таким маршрутом), де активно гастролює як піаніст і диригент.
У 1919 Прокоф'єв завершив комічну оперу «Любов до трьох апельсинів» (поставлена у 1921 оперним театром у Чикаго). До того часу відноситься також Третій фортепіанний концерт. В Америці Прокоф'єв не мав значного успіху, що стало причиною його переїзду до Європи. У 1922 Прокоф'єв переселився до Німеччини в мальовниче
приальпійське містечко Етталь, де починає роботу над оперою «Вогняний Янгол». У цьому містечку Прокоф'єв одружився на іспанській співачці Ліні Кодіна (псевдонім Ліна Люб'єра, по переїзду в СРСР — Ліна Іванівна), від якої мав 2 дітей.
У 1923 перебрався до Парижа, де швидко добився визнання, значним чином завдяки знайомству з видатним російським балетмейстером C. Дягілєвим, який поставив його «Казку про блазня…», а також замовив і пізніше поставив балети «Сталевий скік» (1927) і «Блудний син» (1928). У Парижі Прокоф'єв провів наступне десятиліття, виїжджаючи в тривалі концертні турне країнами Європи і по Америці, які мали грандіозний успіх. У 1927 році Прокоф'єв вперше відвідує СРСР, де має величезний успіх. Пізніші гастролі до СРСР здійснювались у 1929 та 1932 роках. У цей період з'явилися Друга, Третя і Четверта симфонії і Четвертий і П'ятий фортепіанні концерти, в яких стиль Прокоф'єва досяг піку напруженості і гостроти, а також більш м'який за стилем балет "На Дніпрі" (1932).
Після 1933 Прокоф'єв разом з сім'єю переїжджає до СРСР (в 1936 — остаточно). Причина повернення Прокоф'єва є предметом дискусій в колі музикознавців. Головною офіційною причиною повернення композитора вважається туга за батьківщиною («Я маю знову вжитися в атмосферу рідної землі. Я маю знову бачити справжні зиму і весну, що спалахує миттєво. У вухах моїх має звучати російська мова, я повинен говорити з людьми моєї плоті і крові, щоб вони повернули мені те, чого мені тут не дістає: свої пісні, мої пісні. Тут я позбавляюся сил. Мені загрожує небезпека загинути від академізму» — писав Прокоф'єв). Окрім того на думку музикознавців характерною рисою характеру Прокоф'єва було бажання бути першим, яке проявлялося в усіх сферах його діяльності. Відомо, що в Європі на той час найбільшу славу композиторів та піаністів плекали С.Рахманінов та І. Стравінський, в той час як після успішних гастролей в СРСР Прокоф'єв мав усі шанси бути недосяжним лідером. Зокрема показовим є запис у щоденнику Прокоф'єва від 5 березня 1929 року: «Сталін був на моєму концерті, коли я грав в Москві, і потім, не без гордості, сказав „наш Прокофьев“. Відмінно: до Росії можна їхати спокійно!„
З поверненням Прокоф'єва до СРСР відбувається різкий стилістичний злам у творчості в бік спрощення, більшої доступності, виразності та класичної строгості музичної мови. Змінюється і образність музики Прокоф'єва. Так, згідно з влучним (і цілком об'єктивним) спостереженням композитора С. М. Слонімського, у центрі симфоній Прокоф'єва стоїть людина, а починаючи з П'ятої симфонії (1944) — радянська людина. Серед найвизначніших творів, написаних у СРСР — балет «Ромео і Джульєтта» (1935), симфонічна казка «Петя і вовк» (1936), кантата до 20-річчя Жовтня (1937), кантата «Олександр Невський» (1939). У 1938 Прокоф'єв здійснює останні гастролі до Європи та США, які відбуваються з блискучим успіхом, зокрема Прокоф'єву пропонують вигідний контракт у Голлівуді, від якого, однак, композитор відмовився. У 1941 році, напередодні війни, Прокоф'єв залишає сім'ю — дружину і двох синів — і йде до Міри Мендельсон, поетеси й активної комсомолки, згодом — співавторки лібретто його опер «Дуенья» та «Війна і мир». Під час війни Прокоф'єв відправляється на Кавказ, пізніше в Алма-Ату, де поряд з камерними та симфонічними творами пише фронтові пісні, багато концертує, у 1942 пише музику до фільму «Іван Грозний» (режисер С. Ейзенштейн). Серед найвидатніших творів воєнних років — 7-а фортепіанна соната (перший твір удостоєний Сталінської премії), опера «Війна і мир», 5-а симфонія, балет «Попелюшка».
Виступи учнів:
Період життя Прокоф'єва надзвичайно складний. У повоєнні роки у композитора розвивається гіпертонія, що загострюється важкими приступами. У 1948 році композитор потрапляє під Жданівські ідеологічні чистки, зокрема Прокоф'єв фігурує у славнозвісній Постанові ВКП(б) «Об опере „Великая дружба“ В.Мурадели» (10 лютого 1948). У відповідь композитор в дусі епохи висловлює «подяку партії за чіткі вказівки, ухвали, що допомагають (…) у пошуках музичної мови, зрозумілої і близької нашому народу, гідного нашого народу і нашої великої країни». Того ж року Прокоф'єв оформляє свій другий шлюб — з Мірою Мендельсон. У березні 1948 року його першу дружину Ліну Прокоф'єву, іспанку за походженням, заарештовують за звинуваченням у шпигунстві, засуджують до 20 років таборів і засилають до Воркути. За свідченням в'язня ГУЛАГа Євгенія Таратути, Ліна Іванівна отримувала листи тільки від своїх синів. Серед значних творів Прокоф'єва останніх років — опера «Повість про справжню людину» (1948), 7-ма симфонія (1952, остання Сталінська премія), Симфонія-концерт для віолончелі (1952).
Помер Прокоф'єв 5 березня 1953 року — на 40 хвилин пізніше Сталіна та з тієї ж причини: крововилив у мозок.
Похований в Москві, на Новодівочому цвинтарі.
В честь композитора названо Донецький міжнародний аеропорт До 100-річчя з дня народження: в рідному селі Сергія Прокоф'єва Красному відкрито музей присвячений його життю і творчості; поштою СРСР була випущена поштова марка номіналом 15 копійок; Концертному залу Донецької філармонії присвоєно ім'я композитора. На фасаді філармонії встановлено меморіальну дошку. Ім'я Прокоф'єва носять академічний симфонічний оркестр Донецькой обласної філармонії і Донецька державна музична академія.