ПЕДРАДА
САМОАНАЛІЗ ВЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА САМООСВІТА –
РЕАЛЬНІ ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
Підготувала
Вчитель початкових класів
Влощинська Л.О.
2020р.
Удосконалення методичної майстерності –
це передусім самоосвіта.
В.Сухомлинський
Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти України свідчать: «Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру» (Закон України «Про освіту»); «Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників та професійне самовдосконалення — важлива умова модернізації освіти» (із Національної доктрини розвитку освіти).
На сучасному етапі розвитку суспільства всі розуміють, що кожному громадянину необхідні універсальні знання, здатність розв’язувати свої життєві та професійні проблеми. Ідею універсальної освіти розглядають нині як головну умову розвитку особистості й суспільства загалом. В основі цієї ідеї лежить здатність людини до безперервної освіти.
Нові завдання, поставлені перед сучасною школою, вимагають перегляду змісту педагогічної освіти, яка є ядром професійної компетентності вчителя.
2. Удосконалення рівня професійної компетентності – один з основних напрямків реформування системи освіти.
3. Учитель - основна дійова особа у реформуванні сучасної освіти. Сучасні вимоги до педагога на перше місце ставлять систематичну самостійну роботу з розвитку професійної компетентності, поглиблення його теоретичних знань та практичних умінь. Тому вчитель має постійно оновлюватися, розвиватися індивідуально.
Отже, для того, щоб навчати, вчителю самому необхідно постійно навчатись. Прагнення до знань, психологічна готовність педагога до об'єктивної потреби навчатись протягом своєї педагогічної кар'єри є безперечним гарантом його професійного становлення.
4. Самоосвіта – це безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення педагогів.
Важливою рисою самоосвіти вчителя є те, що результатом його роботи виступає не лише власне самовдосконалення в особистісному й професійному плані, а й розвиток учнів. Учитель повинен досягти успіху, щоб його досягли учні. Самоосвітню діяльність вчителя можна розглядати як сукупність декількох «само-»:
- самооцінка - вміння оцінювати свої можливості;
- самооблік - вміння брати до уваги наявність своїх якостей;
- самовизначення - вміння вибрати своє місце в житті, суспільстві, усвідомлювати свої інтереси;
- самоорганізація - вміння знайти джерело пізнання й адекватні своїм можливостям форми самоосвіти, планувати, організовувати робоче місце та діяльність;
5.- самореалізація - реалізація особистістю своїх можливостей;
- самокритичність - вміння критично оцінювати перевагу та недоліки власної роботи;
- самоконтроль - здатність контролювати свою діяльність;
- саморозвиток - результат самоосвіти.
Саме формуючи цю сукупність «само-» можна передбачати свідомо самоосвітню діяльність вчителя.
6. Самоосвіта є об’єктивною потребою, яка мотивується такими чинниками:
- щоденна робота з інформацією;
При підготовці до уроків я намагаюся використовувати якомога більше різноманітної інформації, яка б зацікавила учнів, викликала бажання здобувати нові знання, а саме:
§ фахові видання;
§ методичні рекомендації та розробки уроків;
§ передовий педагогічний досвід;
§ інтернет;
§ схеми та таблиці тощо.
Вважаючи особистість пріоритетом, вчитель намагається шукати ті форми і прийоми навчання, які сприяли б розвиткові і становленню дитини, вихованню культури спілкування, працьовитості.
- зміни в суспільстві;
Зміни, які відбуваються зараз в Україні, вимагають від кожного педагога зібраності, стриманості, толерантності по відношенню до учнів. Готуючись до кожного уроку намагаюсь максимально використовувати патріотичну тематику. Для дидактичних вправ та ігор, наочності, прикладів, фізкультхвилинок, виховних заходів використовують національну символіку, твори українських авторів, художників поетів, композиторів.
- громадська, суспільна думка;
У своїй роботі працюю над самовдосконаленням. Тому намагаюся багато уваги приділяти не тільки власним розробкам, проектам, творчим напрацюванням, а й брати посильну участь у роботі методичного об’єднання, допомагати колегам по роботі.
Одним із головних завдань у підвищенні ефективності діяльності вчителя є визначення поняття «кінцевий результат навчання». Нове професійне мислення вчителя повністю орієнтоване на вдосконалення професійних знань, педагогічної техніки й технології, без яких він не зможе досягти необхідного конкретного результату. Основним інструментом перебудови професійної діяльності вчителя є самоконтроль за досягненням кінцевого результату навчання школярів.
Отже, сучасний педагог має бути готовим до змін, що відбуваються в системі освіти, здатним сміливо приймати педагогічні рішення, виявляти ініціативу, творчість. Це пов'язано, насамперед, із проблемами саморозвитку особистості та творчою самореалізацією педагога, новими концептуальними підходами до реформування загальної середньої освіти.
ВИСНОВКИ
1. Сучасні вимоги до педагога на перше місце ставлять систематичну самостійну роботу з розвитку професійної компетентності, поглиблення його теоретичних знань та практичних умінь.
2. Самоосвіта педагогів являє собою органічну складову безперервної педагогічної освіти.
3. Основним змістом самоосвіти є оновлення і вдосконалення знань, що є у спеціаліста, його умінь і навичок з метою досягнення бажаного рівня професійної компетентності. У сучасному суспільстві постійна самоосвіта, з одного боку, все більше стає умовою успіху в професійній діяльності, а з іншого – і це особливо важливо – захищає від інтелектуального зубожіння особистості.
4. Самоосвіта дає ефективні результати у тому випадку, коли вона здійснюється цілеспрямовано, рівномірно й систематично.
5. Реалізація творчого потенціалу вчителя, його самоосвітньої діяльності найбільш ефективно відбувається за таких умов, як: створення сприятливого психологічного клімату, атмосфери творчого пошуку новизни; регулярне і своєчасне фіксування досягнень кожного педагога; стимулювання ініціативи; прояв довіри і поваги до індивідуального педагогічного доробку кожного педагога.
Працюючи в школі, я розумію, що труднощі у вчительській роботі не зникають, змінюється лише їх характер. Проте переконана в одному: хоч би які завдання ставила сучасність, незмінним залишається одне – навчити дитину до самостійного життя через навчання і виховання
Тому протягом останніх років займаюсь самоосвітою на різних платформах таких як: ТОВ «Всеосвіта», «На Урок», «ЕdEra», «ATOMSHUB», «ІППО», « Рух освіта», «PROMETHEUS»у цьому році пройшла Сертифіковані заходи семінар- практикум «Кооперативне навчання у формуванні соціальних навичок молодших школярів»
Кооперативне навчання — це технологія нав- чання в невеликих групах, що передбачає створення можливості для обговорення проблеми, доведення, аргументування власного погляду.
Н-д:
Гра «Початок – кінець»
А – с (абрикос), а – т (апетит), б – р (банкір), в – л (вокзал), п – я (пшениця).
Гра «Слово зі слів»
(Горизонт, абрикос, банкір, космонавт) – грім.
(Агроном, айстра, коридор, кипіти, очерет) – радіо.
Гра «Слово в слові»
Із букв словникового слова за 1-2 хвилини учні складають нові слова. Виграє та пара, яка склала найбільше слів.
Семінар – практикум «Мнемотехніка і інфографіка – сучасний інструмент запам’ятовування»
Мнемотехніка — це система різних прийомів, які полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті шляхом утворення додаткових зорових асоціацій, дозволяє організувати навчальний процес у вигляді гри. Мнемотехніка допомагає розвивати зорову і слухову пам’ять; асоціативне мислення; зорову і слухову увагу; уяву; зв’язне мовлення; словниковий запас.
Наприклад: Вірш
Семінар – практикум «Інтегрована технологія навчання в початковій школі: від теорії до практики»
Пройшла курси підвищення кваліфікації на платформі ATOMSHUB
«STEM: нові можливості українського вчительства»
Завдання STEM-навчання в молодшій школі створюють умови для розвитку інтересу в учнів до природничих і технічних дисциплін, бо вони дуже розважальні і динамічні, і дітям ніколи нудьгувати.
Креативні та інноваційні підходи до проектів.
STEM навчання складається з шести етапів: питання/завдання, обговорення, дизайн, будова, тестування і розвиток. Ці етапи - основа систематичного проектного підходу.
Одночасне вивчення і застосування науки і технології може створити безліч нових інноваційних проектів.
Пройшла курси підвищення кваліфікації учителів початкових класів, які у 2020 – 2021н.р. працюватимуть з першокласниками.
Тому навчаюсь сама і вчу своїх дітей. На дистанційному навчанні працювали з учнями класу на платформі Clacc zoom. Проходячи сертифіковані заходи, дистанційні курси підвищення кваліфікації працювала на платформі ZOOM, Мееt, Moodle.