Міністерство освіти і науки України
Вище професійне училище №3
Науковий пікнік «Світ фізики»
(інтелектуально-пізнавальне шоу)
Виконавець: Викладач фізики та астрономії, викладач-методист
Галина Савчук-Баловсяк
Чернівці
2023
Мета: у розважальній формі презентувати досліди, що пояснюють дію законів фізики; пояснити результати дослідів, використовуючи знання з фізики; ознайомити здобувачів освіти з фізичними явищами, які зустрічаються в повсякденному житті, за допомогою ігрових моментів, дослідів; розвивати в здобувачів освіти прагнення до пізнання, пошуку, творчості. Формувати уміння застосовувати теоретичні знання на практиці. Розвивати інтерес здобувачів освіти до вивчення фізики шляхом активізації їхньої пізнавальної діяльності; вчити їх швидко і правильно орієнтуватися у нестандартній ситуації, знаходити правильну відповідь та чітко висловлювати її.
Обладнання та матеріали: прилади для демонстрації дослідів, вислови видатних вчених про значення фізики у житті людей та суспільному розвитку, набір зірочок, магнітна дошка, набір магнітів, проектор, комп’ютер, презентація заходу в середовищі MS Power Point.
Істина — це те, що витримує перевірку дослідом
(А. Ейнштейн)
Зала святково прикрашена.
Вступне слово викладача. Сьогоднішній захід присвячений науці «фізика». Саме завдяки фізики ми можемо знайти відповіді на різноманітні запитання, наприклад: чому птах або літак легко рухаються в повітрі, а людина літати не може? Чому великий корабель легко рухається по воді, а маленький залізний цвях відразу потоне? Чому всі тіла падають на Землю, а космічний корабель злітає в космос? Завдяки знанням фізики були створені багато приладів і пристроїв, наприклад, радіо, телебачення, ракети, автомобілі, комп’ютери, смартфони, космічні кораблі і багато іншого.
Здобувачі освіти 2 курсу продемонструють цікаві досліди, як доказ того, що наука про природу дивовижна. А ви зробіть самі висновки: чи потрібно знати фізику?
1 ведучий. Доброго дня! З побажанням міцного здоров’я, гарного настрою та плідної праці, розпочинаємо наше інтелектуально-пізнавальне шоу.
2 ведучий. Я думаю, що ми побачимо сьогодні високий творчий злет юних фізиків, які братимуть участь у нашому науковому пікніку.
1 ведучий. Нехай учасники гри відчують радість пізнання, подолання перешкод, отримають задоволення від гри.
2 ведучий. А всі учні побачать велич фізики, усвідомлять необхідність фізичних знань.
1 ведучий. У кожній грі є свої закони, яких потрібно дотримуватися, а саме: закон поваги, закон часу, закон чіткості.
2 ведучий. Ми будемо говорити про фізичні явища, явища природи, про людей, що творили історію, про майбутнє науки і техніки.
Ведучий 1. Дорогі друзі! Пропонуємо вам потрапити сьогодні у світ фізики, у світ таємниць і загадок. Побувавши там, ви дізнаєтеся, що фізика – це наука про природу. Ми не чарівники, ми тільки вчимося й спробуємо сьогодні розкрити вам деякі таємниці цієї давньої науки.
Ведучий 2. Розглянемо цікаві фізичні досліди.
Здобувачі освіти 2 курсу під фонову музику демонструють досліди й пропонують глядачам пояснити їх. Якщо здобувачам освіти 1 курсу складно відповісти, то дослід пояснює здобувач освіти, який його проводить. За правильну відповідь здобувач отримає зірочку. Переможцем вважається здобувач освіти, який зібрав найбільше зірочок.
Дослід 1. Чому дірявий пакет не протікає?
Обладнання: Поліетиленовий пакетик, заточені олівці, вода.
Хід досліду: В пакет налити воду так, щоб було заповнено пів пакета.
Проколоти пакет кількома олівцями наскрізь, олівці залишити в отворах. Вода не протікає.
Обладнання: Смужки тканини, стакани, вода, фарби, ножиці, мотузка.
Хід досліду: Вирізаємо з тканини смужки. Ставимо поряд декілька стаканів з чистою водою, а один із зафарбованою водою. Кінці смужок тканини кладемо в стакан з зафарбованою водою так, щоб вони злегка торкалися води. Інші кінці смужок кладемо в стакани з чистою водою. Спостерігаємо перетікання зафарбованої води між стаканами.
Обладнання: Прозора посудина (пробірка), касторова олія, піпетка, акварельна фарба.
Хід досліду: Цей дослід вперше був проведений бельгійським вченим 19 ст. Жозефом Плато. Для досліду потрібно наповнити посудину касторовою олією, піпеткою капнути до неї зафарбовану краплину води. Буде видно, як повільно опускаючись, краплина набуває форму правильної кулі.
Дослід 4. Дослід «Хустинка, що не згорає» Обладнання: штатив з кільцем, хустинка, вода, спирт.
Хід досліду: Змочити хустинку водою і відіжмемо її. Покладемо хустинку на кільце штатива і обіллємо її спиртом. Запалимо сірник і піднесемо його знизу до хустинки. Хустинка запалає, але, на диво, вона не згорить!
Дослід 5. Стакан з водою і папір Обладнання: Стакан, вода, листок паперу.
Хід досліду: Наливаємо в стакан води. Накриваємо його листком паперу і перевертаємо. Вода не виливається.
Обладнання: Повітряна кулька, вода, скляна банка, чайник з гарячою водою.
Хід досліду: Наливаємо воду в повітряну кульку на стільки, що б кулька не змогла проникнути в горлечко скляної банки. Кип'ятимо в чайнику воду. Наливаємо гарячу воду в банку. Після того, як стінки банки прогрілися, виливаємо воду з банки. Розміщуємо кульку з водою на горлечко банки. Спостерігаємо, як кулька сама проникне в банку.
Обладнання: штатив, аркуш паперу, нитки, ножиці, свічка.
Хід досліду: Вирізаємо з паперу дві спіралі за годинникової стрілкою та проти годинникової стрілки. Прив'язуємо до них ниток. Підвішуємо спіралі на штативі. Підставляємо під спіралі свічки. Спостерігаємо обертання в різні сторони. Забираємо свічки. Спостерігаємо обертання спіралей в зворотні сторони.
Обладнання: постійний магніт, залізні ошурки, скляна пробірка, канцелярські скріпки, залізні шурупи.
Хід досліду: Насипаємо залізні ошурки в скляну пробірку. Перевертаємо пробірку на лист скла. Знизу підносимо постійний магніт. Прибираємо пробірку. Стовп із залізних стружок залишається стояти на склі. З канцелярських скріпок робимо чоловічків. Кладемо їх на лист скла. Підносимо знизу скла постійний магніт. Крутимо магніт під склом, чоловічки «танцюють». Аналогічно рухаємо магнітом шурупи.
Дослід 9. Яйце-субмарина Обладнання: сіль, велика ємність, сире яйце, вода.
Хід досліду: Заповнити посудину до половини водою, акуратно опустити туди яйце. Яйце, звичайно ж, потоне. Потім дістати яйце, насипати у воду кілька столових ложок солі, залежно від об'єму води. Розмішати воду до повного розчинення солі, знову покласти яйце у воду. Цього разу яйце має спливти на поверхню. Якщо раптом воно не спливає, то потрібно досипати солі.
Дослід 10. Як дістати монету не намочивши руки?
Обладнання: Склянка, тарілка, монета, сірники.
Хід досліду: Треба зім'яти аркуш паперу, підпалити його і покласти у склянку. Дати час паперу розгорітися. Швидко перевернути склянку і поставити її в тарілку з водою поряд із монетою. Вода потрапить до склянки. Після цього взяти монету, не намочивши руки.
Обладнання: металевий стержень, смужка паперу, сірники, свічка.
Хід досліду: Стержень щільно обгорнемо смужкою паперу і внесемо в полум’я свічки. Чому папір не горить?
Обладнання: дві гумові повітряні кульки, сірники, свічка, посудина з водою.
Хід досліду: Одну кульку надуємо повітрям і зав’янемо ниткою, а в іншу кульку налиємо воду та зав’янемо її ниткою. Піднесемо кульку з повітрям до запаленої свічки і вона лопне. Піднесемо кульку з водою до запаленої свічки, але кулька залишиться цілою.
1 ведучий. Привітаємо переможця нашої інтелектуальної гри та подякуємо всім учасникам пізнавального шоу.
2 ведучий. Світ дивовижний і різноманітний. Ще з давніх-давен люди намагались розгадати його таємниці на підставі фактів, отриманих в результаті спостережень чи дослідів. Сьогодні ми з вами спробували зазирнути в цей загадковий світ фізичної науки.
1 ведучий. Дякуємо за увагу! До нових зустрічей!