Сценарій проведення батьківських зборів у 7 класі
У наші дні немає важливішого у
сфері виховання завдання, ніж навчити
батька й матір виховувати своїх дітей.
В.О.Сухомлинський
Тема: «Роль батьків у профілактиці шкідливих звичок (алкоголізму) у дітей»
Мета: ознайомити батьків з відомостями про шкідливий вплив алкоголю на
організм людини; сформувати у батьків думку про необхідність профілактичної
роботи з дітьми та усвідомлення власної значущості в профілактиці наркотич-
них та алкогольних проблем у дитини.
Завдання заняття: звернути увагу батьків на хибні уявлення та думки щодо
профілактики наркотичних та алкогольних проблем; проаналізувати роль бать-
ків у профілактиці даних проблем.
Обладнання: комп`ютер, медіапроектор, мультимедійна презентація, плакат з
епіграфом до зборів, робочий зошит та ручка (для кожного учасника), маркери
та папір формату А4 (для роботи в трьох групах).
Учасники: батьки, класний керівник, психолог школи.
Підготовка: психолог вивчає психолого-педагогічну літературу на тему зборів
і готує пам`ятки батькам.
Хід зборів:
1.Вступна лекція класного керівника, під час якої демонструється мультимедій-
на презентація «Шкідливі звички»:
Доброго дня, шановні батьки! Завдання дорослих – виховати своїх дітей так,
щоб вони радували нас, щоб вони крокували по життю добрими, чесними, по-
рядними людьми. І усі ви, напевно, погодитесь з думкою про те, що однією із
головних цінностей нашого суспільства є здоров`я.
Сьогодні ми пропонуємо вам задуматись про шкідливість алкоголю, особли-
во для дитячого організму. Як вберегти свою дитину від згубного впливу? Що
можуть зробити батьки для того, щоб син чи донька вибрали здоровий спосіб
життя?
Дані соціологічного дослідження говорять про те, що вік перших спроб
алкоголю та наркотиків суттєво молодшає. А саме: перше вживання алкоголь-
них напоїв відбувається у 9 років. Найбільший відсоток учнів починає вживати
алкогольні напої у віці 13-14 років. Хоча б один раз у житті відчували стан
сп`ягніння 51% учнів. 2% учнів відчували стан сп`яніння у 9 років. 21% п`ят-
надцятирічних хлопців та 22% дівчат зазначили, що дехто з їхнього оточення
напивається щонайменше один раз на тиждень. Зафіксовані дані про перше
вживання марихуани та інгалянтів (клей, ацетон) в 9 років.
У нашому соціумі, де панує правовий безлад, продавати дітям десяти-два-
надцяти років цигарки та спиртне, а десь на задвірках ще й наркотики – вважає-
ться нормою. У нас всім керують гроші. А де гроші, там відсутні будь-які мо-
ральні принципи та норми.
Виявити у дитини схильність до спиртного на початковій стадії досить важ-
ко. Дитина до шістнадцяти років ще перебуває в пошуках себе. Дитяча психіка
не зовсім стабільна для того, щоб дитина могла стримувати себе. Якщо дитина
спробувала алкоголь і відчула задоволення, то вона буде прагнути його ще. А
якщо хтось із членів сім`ї вживає спиртне, тоді це дитиною сприймається як
норма поведінки. Через це у неї швидко формується алкоголізм. Таких дітей є
дуже багато. Ви самі бачите, як сьогодні відпочивають діти. В кожній школі є
така група ризику, але про це чомусь прийнято мовчати. Ми мовчати не будемо,
а до слова запрошуємо психолога школи , яка пояснить, чому саме таку тему ми
вибрали для батьківських зборів.
2.Виступ психолога школи:
«Увійдіть до світу дитини, доки відчинені двері…» - цей епіграф досить
точно відображає тематику нашої сьогоднішньої зустрічі. Розпочинати профі-
лактику вживання наркотиків та алкоголю в підлітковому віці запізно. Краще
попередити проблеми, ніж вирішувати їх по мірі надходження. Що означає для
мене профілактика вживання наркотиків та алкоголю дитиною? Чи потрібна во-
на взагалі? Чи повинні ми, батьки, цим займатися? Сьогодні ми обговоримо ці
питання, сьогодні буде обговорено ці питання, адже засвоєння профілактичних
знань та навичок буде неефективним, якщо ми вважатимемо,що нам це не
потрібно.
реклама пива постійна. Ви згодні з думкою, що пиво – це безпечний напій?
Окрім горілчаного алкоголізму в Україні велику загрозу несе також пивний
алкоголізм. За останні десять років кількість пивних алкоголіків в Україні зрос-
ла в 10 разів. Частка пивних алкоголіків в мегаполісах становить 10-15%. Од-
нією з основних причин є міф про нешкідливість пива.
3.Групова дискусія.
Класний керівник:
Ефективність профілактичних дій залежить від трьох складових:
1)коли починати профілактику;
2)що саме необхідно робити;
3)хто повинен це робити.
Класний керівник розподіляє батьків на 3 групи, дає папір та маркер кожній
групі.
Завдання для роботи в групах:
1 група – З якого віку необхідно починати профілактику наркотичних та алко-
гольних проблем у дітей? Чому?
2 група – Які профілактичні дії, на ваш погляд, можуть бути ефективними? Чо-
му?
3 група – Хто повинен займатися профілактикою наркотичних та алкогольних
проблем у дітей? Чому?
Ви можете обговорити ваші завдання у групах на протязі 7 хвилин, а потім 1
учасник з кожної групи презентує відповідь.
Відповіді учасників 1 групи.
Коментар вчителя:
Деякі батьки навіть не замислюються над цими питаннями, доки не настане
підлітковий вік. А коли дитина стає підлітком, з`являються проблеми, і треба
вже думати не про профілактику вживання, а про можливі методи порятунку
дитини. Профілактику треба починати з народження дитини, коли ми, батьки,
демонструємо дитині власну поведінку, відношення до певних суспільних
норм, а також своє ставлення до вживання алкоголю та наркотиків. Дитина
схильна копіювати, наслідувати поведінку дорослих, особливо значущих для
неї людей.Тому метод: «Сину, не вживай алкоголь – це погано,» - сказав бать-
ко, випиваючи келих пива, буде неефективним.
Відповіді учасників 2 групи.
Коментар вчителя:
Багато хто з нас починає говорити про це лише тоді, коли проблема з`яви-
лась. Можливості щодо профілактики є в кожній сім`ї, адже для цього грошей
не потрібно, потрібні лише три бажання: навчитися ефективно спілкуватися з
дитиною; оволодіти достовірною інформацією про наркотики, алкоголь та ВІЛ і
говорити про це з дитиною.
Відповіді учасників 3 групи.
Коментар вчителя:
Кожен повинен займатися своєю справою, а саме: міліція займається підліт-
ками, які вже почали систематично вживати алкоголь або наркотики, лікарі –
лікують вже залежних від наркотиків людей, вчителі надають знання та деякі
навички поводження в колективі та забезпечують умови для профілактичної ді-
яльності. Але дитина розвивається, як особистість, навчається розв`язувати
життєві проблеми, отримує перші уявлення про світ, де вона, насамперед, спо-
дівається на любов, підтримку та розуміння. Звичайно, в родині. Перші уявлен-
ня про наркотичні речовини у дитини виникають у ранньому дитинстві на осно-
ві спостереження за поведінкою батьків. Формування ставлення дитини до ал-
коголю та наркотиків є важливою частиною життя родини. Саме у сім`ї дитина
здобуває перший життєвий досвід, вчиться як поводитися в різних соціальних
ситуаціях. Дуже важливо, щоб те, чого ми навчаємо дитину, підкріплювалося
конкретними прикладами, щоб вона бачила, що у нас теорія не розходиться з
практикою.
Як ви думаєте, чи залежить ставлення дитини до профілактичних занять у
школі від ставлення батьків до профілактичної роботи в школі?
Відповіді учасників.
4.Підсумок зборів.
Психолог школи:
Ми виконуємо важливу роль у формуванні ставлення нашої дитини до про-
філактичних занять, а саме: ми можемо закріпити в нашій дитині набуті профі-
лактичні навички, або відвернути її увагу від профілактичної діяльності своєю
байдужістю, пасивністю чи агресивністю. Наша роль постає у формуванні на-
вичок безпечної поведінки дитини, в тому числі в її стійкій впевненій відмові
від наркотиків і алкоголю. Моделі поведінки, які ми демонструємо вдома, да-
ють дитині сильні стимули утримуватися від наркотичних речовин, чи, навпа-
ки, провокують експериментування з ними. Дитина менш схильна до наркотич-
них проблем, якщо вона міцно прив`язана до своєї сім`ї, якщо вона пов`язана з
її цінностями, звичаями, якщо дитина успішно виконує свою родинну роль,
обов`язки, і її за це винагороджують. Коли дитина навчилась приймати пра-
вильні рішення в сім`ї, вона більш здатна на розумні рішення в сім`ї, вона
більш здатна на розумні рішення в інших життєвих ситуаціях у суспільстві. Ми
повинні мати точну й сучасну інформацію про наркотики і алкоголь для того,
щоб передати її дітям. Якщо ми лише міркуємо, що «це жахливо, дурість то-
що», то цього недостатньо, щоб допомогти дитині. У нас є знання про алкоголь,
його дію на психіку й тіло людини – це вже привід для розмови й обговорення
з дитиною.
Психолог роздає пам`ятки батькам.(Додаток №1)
Вчитель:
А завершити сьогоднішню нашу зустріч хочу словами:
« Бути уважним – не означає слідкувати за кожним кроком дитини і підоз-
рювати підлітка у чомусь поганому. Бути уважним – це означає любити і під-
тримувати».
Додаток 1
Пам`ятка батькам:
1.Допомогти дитині знайти друзів.
2.Допомогти дитині знайти себе у спорті, творчості.
3.Створити дитині умови для особистісного росту.
4.Організувати активний сімейний відпочинок.
5.Сформувати культ сімейних традицій.
6.Використовувати в сім`ї формули «ми разом», «довіра та взаємоповага»,
«добробут і цінності».
7.Визначити, чим вимірюється добробут у Вашій родині.