Розвитку пізнавальних, творчих, інтелектуальних здібностей сприяють розвивальні ігри. Як відомо, брейн-ринг - це інтелектуальна гра, в якій учасники мають показати не лише глибокі знання, а й швидку реакцію та винахідливість. Це– командна гра, колективний пошук істини. завдяки брейн-рингу активізується навчальний процес, розвивається творче, логічне і нестандартне мислення. Гра сприяє кращому засвоєнню термінів і понять, стимулює учнів до кропіткої роботи з додатковою літературою, тренує пам'ять, розвиває кмітливість, виробляє вміння застосовувати набуті знання на практиці, поглиблює та урізноманітнює міжпредметні зв'язки. Бажання учнів отримати перемогу, є стимулом до ретельної підготовки, до постійного повторення пройденого матеріалу.
Чим цікавіше для дитини те, що вона
вивчає, тим більше зосереджується її
увага, тим глибше засвоюються знання.
В. Сухомлинський
Згідно з державним стандартом, за роки початкового навчання діти мають набути достатній особистий досвід культури спілкування і співпраці в різних видах діяльності,самовираження у творчих видах знань.
Особлива роль у цьому процесі належить початковій ланці навчання, де цілеспрямовано виявляються та розвиваються здібності дитини, формується вміння та бажання вчитися, створюються умови для її самовираження в різних видах діяльності.
Сучасне життя ставить перед школою завдання формування креативної особистості, здатної не лише сприймати певний обсяг інформації, опанувати її суть та застосовувати у практичній діяльності, а й критично підходити до неї, творчо її застосовувати, висувати нові ідеї у навчальній діяльності та різних життєвих ситуаціях.
Так виникає потреба ще з початкової школи формувати та виховувати учня – мислителя, учня – дослідника, учня – творця. Творчість є щаблиною самостійного мислення дітей, на якій малюк пізнає радість власної думки, переживає моральну гідність творця, хвилини радісної праці. Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке застосування навчального матеріалу. Завдання вчителя початкових класів не лише
навчати, але й пробудити у дітей емоційнe задоволення, радість від отриманих знань і від самого процесу їхнього засвоєння. Використання інтелектуальних ігор на уроках сприяє позитивному ставленню до навчання, потребує від дитини кмітливості, уваги, вчить витримки, виробляє вміння швидко орієнтуватися і знаходити правильне рішення.
Привіт усім,
Хто не любить нудьгувати,
Та не любить сумувати.
Тих брейн – ринг до себе кличе,
В гру веселу зіграти,
Розум, спритність показати,
Дружбу, вірність показати.
Тема брейн – рингу всім знайома.
Кожному близька й відома.
2 клас
ПРИРОДОЗНАВСТВО
Тема: Сезонні зміни в природі
1 раунд
1.Яке дерево раніше за інші скидає листя? (Липа)
2.Хто найголовніший у бджолиній сім’ї? (Матка)
3.Продовж прикмету:»Якщо восени листки у берези і дуба опадають не
повністю – зима буде….» (лютою).
4. Які птахи відлітають першими ? (Солов’ї, ластівки, стрижі)
5.З чого починається ланцюг живлення? (З рослин)
6. Які тварини залягають у зимову сплячку? (Їжак, борсук, ведмідь)
7.Що відбувається з комахами з настанням холодів?
(Відкладають яйця, гинуть, інші ховаються під корою,у землі)
8.Назвіть властивості льоду? (Безбарвний, прозорий, крихкий, легший за воду)
9.Які рослини залишаються зеленими під снігом? (Суниця, верес, барвінок, журавлина)
10.Назвіть осінні місяці.
2 раунд
1.Листя якого дерева не опадає навіть узимку?(Дуба)
2.З яких частин складається гриб? (Шапка, ніжка, грибниця)
3.Що відбувається з осами, коли настають холоди? (Оси гинуть, залишаються лише молоді самки)
4.Чому птахи відлітають у теплі краї? (Не можуть знайти їжу)
5.Які птахи прилітають до нас взимку? (Снігурі, чечітки, омелюхи)
6.Що робить взимку ведмідь? (Спить у барлозі)
7.Наведіть приклад ланцюга живлення в природі?
8.Що відбувається з водою, коли вона замерзає? (Розширюється)
9.Продовж прикмету: «Грудень – холодний та сніжний – хліб буде…»
(буйний та пишний)
10.Назви зимові місяці.
3 раунд – фінал
1.На якому дереві спочатку починає жовкнути листя? (Березі)
2.Якими бувають рослини? (Однорічні, дворічні, багаторічні)
3.Продовж прикмету: «Лютий без снігу – літо… «(без хліба)
4.Чи є перелітні метелики? (Так : адмірал, кропив’янка)
5.Коли з’являються зимові пернаті гості? (У листопаді)
6.Що таке ланцюг живлення? (Зв’язок між живими організмами)
7.У яких трьох станах буває вода? (Твердий, рідкий, газоподібний)
8.Коли у ведмедиці народжуються маленькі ведмежата? (У кінці зими0
9.Що відбувається з рослинами взимку? (Перебувають у стані спокою)
10.Коли ніч найдовша? (22 грудня)
УКРАЇНСЬКА МОВА
Тема: Звуки та букви
1 раунд
1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2.Як називається книга в якій слова розташовані за абеткою? (Словник)
3.Що таке алфавіт? (Букви розташовані в певному порядку)
4.Скільки у слові складів? (Скільки голосних звуків)
5.Скільки голосних звуків у українській мові? (6)
6.Доповніть речення:» Звуки на письмі позначаються… «.(буквами)
7.Який склад називається ненаголошеним? (На який не падає наголос)
8.Скільки букв, звуків у слові джміль? (6б., 4зв.)
9.Як це слово можна перенести з рядка в рядок?(Не можна)
10.Продовжте прислів’я.
Умій сказати, … . (умій змовчати)
2 раунд
1.Назвіть слова близькі за значенням до слова алфавіт? (Абетка, азбука)
2.Доповніть речення: «Звуки ми … ».(вимовляємо)
3.Як можна переносити слова з рядка в рядок? (По складам)
4.Яка кількість букв позначає голосні звуки? (10)
5.Коли букви я, ю, є позначають один звук? (Коли стоять після приголосного)
6.Як називається склад, який вимовляється з більшою силою голосу?
(Наголошений)
7.Які букви завжди позначають 2 звуки? (ї, щ)
8.Скільки букв та звуків у слові щастя? (5б., 6зв.)
9. Який склад наголошений у цьому слові?(1)
10.Продовжте прислів’я.
Не кидай слова … .(на вітер)
3 раунд – фінал
1. Яка буква завжди позначає м’який приголосний звук? ( й )
2.Скільки складів у слові Батьківщина? (4 )
3. Який склад наголошений? (3 )
4. До слова Батьківщина назвіть слова близькі за значенням.
( Вітчизна, рідний край )
5.Скільки букв та звуків у слові дзьоб? (5б., 3зв. )
6.Що ви знаєте про ь?
7.Які букви пом’якшують приголосні звуки? (я, ю, є, ь, і )
8.Як правильно висловити прохання про допомогу?
(Допоможіть мені, будь – ласка)
9. Продовжте прислів’я.
Книжка вчить, … . (як на світі жить)
Життя без книги, … .(що хата без вікон)
10. Назвіть слова в яких звуків більше ніж звуків.( Ящірка, Україна…)
Тема: Текст, речення
1 раунд
1.Що таке речення?(Слова зв’язані між собою за змістом)
2.З яких частин складається текст?(Зачин, основна частина, кінцівка)
3.Які розділові знаки ставляться в кінці речення?(!,?,.)
4.Коли в кінці речення ставиться знак оклику?(Коли речення
вимовляється з певною інтонацією)
5.Як можна звернутися до мами? (Мамо, нене, матусю,…)
6.Назвіть головні слова в реченні. Діти повісили годівницю на дерево.
7.Визначте тип поданого тексту.
Рано встав Василько. У ліс по гриби та ягоди зібрався. Довго ходив хлопчик, грибів назбирав повний кошик. Час додому повертатися.
(Це текст – розповідь)
8. Визначте вид речення за метою висловлювання.
Перший сніг іде і всюди стелить білі килими.(Розповідне)
9.Який знак потрібно поставити в кінці речення?
Ой, як гарно навкруги (!)
10.Визначте, у якій частині тексту можна використати подане речення?
Отже, зима – справжня старанна трудівниця.(Кінцівка)
2 раунд
1.Що таке текст?(Речення, зв’язані між собою за змістом)
2. Які види речень ви знаєте?(Розповідні, питальні, спонукальні)
3. Які розділові знаки ставляться в кінці розповідного речення?(!, .)
4.До тексту можна дібрати … . (заголовок)
5.Назвіть головні слова в речення. Земля вкрилася білим снігом.
6.Що таке абзац?(Частина тексту, яка починається з нового рядка)
7.Визначте тип поданого тексту.
Це – синичка. Шапочка в неї чорно – оксамитова, щічки біляві.
Крильця зеленкуваті. На них кожна пір’їнка ніби пензликом
намальована. ( Це текст - опис)
8.Визначте вид речення за метою висловлювання.
Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко. (Спонукальне)
9.Який знак потрібно поставити у кінці речення?
Яка пора року найкраща для тебе (?)
10.Визначте, у якій частині тексту можна використати подане речення?
З неба летіла на землю сніжинка.(Зачин)
3 раунд
1.Доповніть речення: «У тексті речення розміщені …». (у певній послідовності)
2.Зі скількох частин будується текст? (3)
3.Закінчіть речення: «Кожна частина починається з …». (абзацу)
4.Частина тексту, яка містить початок розповіді, називається… (зачин)
5.Придумайте розповідне речення.
6.Кожна команда по черзі називає слова ввічливості.
7.Визначте тип тексту, доберіть до нього заголовок.
Листопад… Чому він завжди приходить до нас сумний і похмурий? Може, від того, що робити йому в цю пору нічого? Адже все своє листя його менший брат Жовтень пострушував… (Текст – міркування)
8.Назвіть головні слова в реченні.
У степу під снігом спить озимина.
9.Який розділовий знак потрібно поставити в кінці речення?
Хіба є на світі щось дорожче за Вітчизну(?)
10.Поширте речення.
Лунав спів. (У лісі лунав чарівний спів