Шевченкова вітальня
Дія перша
На фоні шевченківської хати у сутінках весняного неба на стільці сидить, схиливши зажурену голову у солом’яному капелюсі, немічний старець, одягнений у вишиванку, широкі штани. Похнюпивши голову, з протилежної частини зали повільно наближається хлопчик у вишиванці, полотняних штанях, босоніж. (Слайд 1)
Д і д: Де ти вештався, горе моє?
Х л о п ч и к: мовчить, однією рукою розмазує по обличчю сльози, іншою - показує назад.
Д і д: За село бігав?
Х л о п ч и к (заперечуючи головою): Ні... (Протяжно): Далі...
Д і д: Ой горе моє, горе...
Х л о п ч и к (виправдовуючись): До могили! За нею, кажуть, залізні стовпи, що підпирають небо. Хотів просто подивитись на них... А чом би й ні?!
Д і д: Ой -ой -ой...
Х л о п ч и к (не зважаючти): Побіг. Видряпався на могилу... По цей бік село, і по той бік село, а там, із-за темних садків визирає церква з банями й бляшаним дахом... Я обов’язково дійду до тих залізних стовпів!
Д і д: Мати який раз гукала вечеряти... Битий будеш.
Х л о п ч и к (крізь сльози): Заблудився я!
На сцену виходить жінка, висока, струнка, у вишиванці, спідниці, фартусі, стара хустка пов’язана назад кінцями. Бачить хлопчика й кадається до нього, обіймає його, цілує.
М а т и: Прийшов, прийшов! Тарасику, синочку мій, дитя моє кохане...
Дід зажурено хитає головою, витираючи немічною рукою старечі сльози. Біля його ніг жінка навколішках обіймає хлопчика.
Учениця декламує поезію "Садок вишневий коло хати".
В е д у ч и й: Такою мандрівкою було ціле життя Великої Людини, генія нашої нації - Т. Г. Шевченка, але не до залізних стовпів, що підпирають небо, а до воріт волі, які він радий був на розтвір відчинити перед своїм народом. Мандрував прямо перед себе, не шукаючи хитрих, крутих доріг, без облуди й лукавства, з чистим серцем, як серце дитини. Освітлювала цей тернистий шлях провівдна зірка любові до науки, прагнення до освіти, важка праця здобуття будь-якої можливості знань.
Дія друга
Фон: Розпал літа: квітучі галявини, золота пшениця на полях, родючі дерева у садках (Слайд 2)
На сцені сидить Х л о п ч и н а. Бідно зодягнений й зосереджено змальовує олівцем пейзаж на паперовому клаптику. Зачаровано дивлячись в далечінь, починає декламувати вірш "Мені тринадцятий минало".
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога ......
Уже покликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу... І не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята!
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!..
На сцену виходить Д і в ч и н а у вишиванці, заквітчана віночком. Посміхаючись, йде до хлопця, продовжує декламувати поезію.
Д і в ч и н а:
А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала .....
В е д у ч и й:
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Його... лани, гаї, сади!..
Й вони, жартуючи б, погнали
Чужі ягнята до води.
О к с а н а: Ти розсердився, Тарасе? Я, дурна, змолола щось, а потім самій стало соромно. Як пішов, то мені так стало жаль... А як почула, що ти співаєш, то ще стало жальчіше... Аж сюди оце прибігла.
Т а р а с: Я, Оксано, не ледащо! Хіба в цьому є щось недобре, що тихцем поспіваю собі у бур’янах та помалюю?
О к с а н а: Ні! Звичайно - ні. То люди кажуть. Хай їм грець.
Т а р а с: Знаєш, я кидаю нашого дяка та піду в Лисянку, буду вчитися на маляра.
О к с а н а (кокетуючи): А що вже, як маляр?
Т а р а с: Як що? Що схотів, те й намалював. Схотів - дерево, схотів - хату, а схотів - козака! Зароблю грошей - поставлю хату з віконницями, розмалюю їх лілеями або барвінком, а на дверях козака... Тебе змалюю та й приб’ю в хаті. Хочеш?
О к с а н а: Таке ти й вигадаєш!
Т а р а с: Ось подивись, що я намалював вже...
Голови дітей схиляються над малюнком. Звучить мелодія до пісні "Думи мої, думи мої, лихо мені з вами". Пісню виконуює тріо.
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?..
Квіти мої, діти!
Нащо ж вас кохав я, нащо доглядав?
Чи заплаче серце одно на всім світі,
Як я з вами плакав?.. Може, і вгадав...
Може, найдеться дівоче
Серце, карі очі,
Що заплачуть на сі думи,—
Я більше не хочу.
Одну сльозу з очей карих —
І пан над панами!
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
В е д у ч и й: Тернистим був шлях до визнання таланту Художника! Україна... Польша... Столиця Російської імперії Санкт-Петербург... Кріпак! Але відкривається спраглому до знань серцю й інший світ. Світ мистецтва. Шевченко милується картинами, які прикрашають панські покої. Енгельгардти, помітивши незвичайні здібності козачка до малярства, віддають в науку. Лекції Франческо Лампні, майстерня Ширяєва!.. Жадібний до знань юнак оволодів азами живопису й незабаром перевершив самих майстрів. Це стало переламним моментом у долі Тараса Шевченка.
Дія третя
Картини "Катерина", "Циганка-ворожка", "Селянська родина".
Збоку стоїть молодий чоловік одягнений в костюм, тримаючи в руках книжечку. Їз неприхованим захопленням на полотна дивляться троє чоловіків - Карл Брюллов, Іван Сошенко, Євген Гребінка, в руках кожного така ж книжка як у чоловіка біля картини (Слайд 3).
Б р ю л л о в (російською мовою): Тарас, вы будете иметь славу всемирно известного художника. Я горд тем, что вы мой лучший ученик.
Ш е в ч е н к о: Благодарю, учитель.
Г р е б і н к а (гортаючи сторінки книжки): Порадував ти нас, Тарасе. Перше видання "Кобзаря" розлетілось серед стужавілими за щирим рідним словом читачами. Парадував! Читаєш і не відірватися!
Ш е в ч е н к о: Дякую, Євгене Павловичу.
С о ш е н к о: Любі мої, дорогі, рідні серцю люди, спасибі вам за хліб-сіль, доземний уклін за науку, за дружбу... Мушу відкланятись... Повертаюсь в Україну. А ти, Тарасе, вчись, малюй, пиши! "Кобзаря" везу з собою, щоб історія твоя допомогла народові нашому знедоленому підвестися з колін й запалила дух віри й надії у серцях щирих.
Ш е в ч е н к о: Дай Боже, брате мій.
Розступаються від картини, Шевченко ніби залишився сам. Поглядом оглянувши залу, декламує вірш "Доля..."
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
— Учися, серденько, колись
З нас будуть люде, — ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава — заповідь моя.
Учасники залишають свої місця, виходять на центр сцени, тримаючись за руки, кланяються.
ЗВУЧИТЬ пісня «РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ»
СЛОВА ВЕДУЧОГО: З цих слів: «Реве та стогне Дніпр широкий» з поеми «Причинна» розпочинається «Кобзар» великого Тараса. З цих слів йде початок Шевченка, як поета. Такі прості, доступні і водночас геніальні рядки стали і відомою народною піснею, (але її написав український композитор Д. Крижанівський) і символом України, її другим гімном, яку знають у Європі і в усьому світі.
СЛОВА ВЕДУЧОГО2Наш урочистий вечір ми присвячуємо генію українського народу, великому патріоту України, її Пророку. Пошана і вдячність наповнюють серця усього людства, бо Тарас ШЕВЧЕНКО – не тільки співець України, він митець на всі часи, на всі віки для всіх людей на землі. Ми пишаємось тим, що він – наш земляк, а ми прагнемо бути достойними його нащадками. У багатьох оселях наших земляків і сьогодні можна побачити портрет ШЕВЧЕНКА, заквітчаний вишитим українським рушником.
Мелодекламація
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там на стіні.
Читає вірші його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,
А виріс – великий дав дар:
Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься «Кобзар»
Буду й я любити Вкраїну рідненьку,
То може й мені ще не раз
З портрету ласкаво всміхнеться Шевченко,
Наш батько, великий Тарас.
Дитинство Тараса було невеселим, кріпацька доля, рання смерть батьків, прислужування в пана-кріпосника Енгельгарда, злидні, голод. Та навіть терплячи велику нужду, юний Тарас був цілеспрямованим. В лихолітті не огрубіла душа Тараса, а навпаки – проймалася любов’ю та співчуттям до знедолених земляків. Це – чи не найбільша його наука, урок для всіх нас і для прийдешніх поколінь.
(Звучить вірш «Не називаю її раєм»,
на музичному фоні «Садок вишневий коло хати»)
Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину… В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло… Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Там матір добрую мою,
Ще молодую, у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи —
Носити воду школярам.
Брати на панщину ходили,
Поки лоби їм поголили!
А сестри! сестри! Горе вам,
Мої голубки молодії,
Для кого в світі живете?
Ви в наймах виросли чужії,
У наймах коси побіліють,
У наймах, сестри, й умрете!
НА ЕКРАНІ: бандура, кобза і сліпий кобзар
НА ЕКРАНІ ВІРШ: (Звучить пісня «Думи мої…)
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?..
ВЕДУЧИЙ: Життєвий шлях Шевченка був дуже важким. Ви тільки вдумайтесь у ці цифри!: із прожитих ним 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, без права писати і малювати.
3 роки з гаком поет провів під постійним наглядом поліції, і лише 9 років – він прожив вільною людиною. Все життя його – то важкий труд, де було так мало місця для щастя. Але великий поет понад усе любив свою Україну.
НА ЕКРАНІ: № 13 «Я так її, я так люблю,
Мою Україну убогу,
Що прокляну святого Бога,
За неї душу погублю…»
ВЕДУЧИЙ: Доля Тараса і доля України – невіддільні. Шевченко жив Україною, за неї страждав, для неї гартував свою волю, для її пробудження і визволення писав своє неопалиме безсмертне пророче слово, утверджуючи віковічне прагнення українського народу до волі.
Шануючи сьогодні Кобзаря як символ українства, вклоняємось йому за те, що він – єдиний поет-художник в усій світовій культурі, який врятував націю від виродження в умовах колонізації російською імперією. Сьогоднішня Україна, без перебільшення, постала завдяки шевченківському незламному духу, його думкам і українському слову.
«Свою Україну любіть,
Любіть її …
Во время люте,
В остатню тяжкую минуту
За неї Господа моліть!»
(Виконується українській танок з рушниками)
НА ЕКРАНІ:№ 7, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
ВЕДУЧИЙ: З дитячих років у Тараса прокинувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою, олівцем він малював скрізь, де тільки міг. Ходив по селах в пошуках учителя. То було важке навчання у дяках, малярах. Але сталося так, що пан Енгельгард все ж таки відсилає Шевченка до Петербурга на навчання.
«Застав при малюванні раз
У Літньому саду Сошенко,
Поміг, щоб вільним став Тарас,
Щоб вчитись став Шевченко».
ВЕДУЧИЙ: Українські та російські діячі мистецтва і літератури Іван Сошенко, Євген Гребінка, Аполлон Мокрицький, Василь Григорович, Василь Жуковський, Олексій Венеціанов та Карл Брюллов відчули його не аби який творчий потенціал і викупили Тараса з неволі (25.IV.1838). З цією метою Карл Брюллов написав портрет Василя Жуковського – вчителя і вихователя царських дітей. Цей портрет купила цариця – дружина Миколи I, яка дуже поважала Жуковського. На ці гроші було викуплено Шевченка у пана Енгельгардта. Це дало можливість талановитому юнакові вчитися в Академії мистецтв, де він здобув великих успіхів.
Спливав третій рік, як він жив вільною людиною – один з кращих років його життя. Як художник, він нагороджений двома срібними медалями Академії мистецтв. Тарас Шевченко зумів піднятися від раба-кріпака до академіка гравюри Петербурзької академії мистецтв.
НА ЕКРАНІ: фото № 22, 26, 27, 28 – 38, 39-45.
ВЕДУЧИЙ: Його мистецька спадщина як художника вражає! Вона налічує 835 творів: живописних полотен, рисунків, офортів та ескізів. Із них 270 не знайдено. Шевченко був першокласним акварелістом – відомо його 210 акварелей-пейзажів, які за рівнем досконалості стоять у ряду світових здобутків художньої культури; він також був блискучим портретистом-психологом, про це свідчать написані ним 150 портретів.Переважну більшість своїх творів Шевченко намалював не в Україні, але маючи з дитинства феноменальну пам’ять, зумів і на чужині виразити, відтворити духовний стан свого народу на важкому драматичному етапі української історії.
Навчаючись в академії до нього вперше прийшла слава і як поета: тут у Петербурзі, явився світові найперший його «Кобзар» 1840 року, в який спочатку увійшли всього 8 його творів. А взагалі творчий спадок Шевченка — поета налічує 240 віршів, балад, поем, драму, 9 повістей, Щоденник, автобіографію, археологічні замітки. Повне зібрання творів Шевченка це 12 великих томів.
НА ЕКРАНІ: фото № 46-56
(Звучить музикальний супровід бандури, кобзи)
ВЕДУЧИЙ: «Кобзар» в нашій історії – це не просто книга, це сплав непримиренності до катів і неприйняття духовного рабства. Вона призначена «для пробудження усіх синів у всі століття», як сказав поет. Недарма її називають українською Біблією, яка створює навколо себе таку духовність, в якій мають виростати всі покоління народу. Сам народ визнав «Кобзаря» своєю безсмертною книгою. У творах поета переплелися долі кріпачок з долею неньки – України, боротьба гайдамаків та козаків з боротьбою народу за щастя і волю. Духовну велич і красу Кобзар підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.
«Там найдете щире серце
І слово ласкаве,
Там найдете щиру правду,
А ще, може, й славу…»
НА ЕКРАНІ: фото № 57-67
(Звучить музика «Така її доля»)
ВЕДУЧИЙ: Особливо вражає в творчості Шевченка тема жіночої долі. «Наймичка», «Катерина», «Тополя», «Відьма», «Сова», «Слепая», «Мар’яна — черниця», «Марина», «Титарівна» — самі назви говорять про трагічні образи жінок-страдниць. Великий Кобзар бачив у жінці духовну красу, обожнював материнство, уславлював вірність і щирість, не прощав аморальності і жорстокості.