На уроці діти словами передаватимуть почуття, захоплення, стан душі, відтворюватимуть настрій пори року у малюнку, навчаться висловлювати свої думки правильно, красиво, самостійно.
Тема. Твір за уявою «Надійшла весна прекрасна»
Мета: вчити учнів будувати тексти-розповіді, формувати вміння викладати свої думки в логічній послідовності, правильно будувати речення, користуватися опорними словами; збагачувати мовлення дітей образними висловами; розвивати творчі здібності, спостережливість; закріпити вміння відтворювати настрій пори року у малюнку,виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідного слова.
Обладнання: презентація в Повер Поінт до уроку, ілюстрації та дитячі малюнки на тему "Надійшла весна прекрасна", аудіозапис твору П. І. Чайковського "Березень", картки з грою «Піраміда» наочний матеріал.
План уроку
1. Організація класу – 2 хв
2. Актуалізація знань – 1 хв
3.Мотивація уроку – 1 хв
4. Відбір і систематизація матеріалу, мовна підготовка до написання твору.
4.1. Вправа « Кероване читання» - 5 хв
4.5.1. Колективна робота – 1 хв
4.5.2. Самостійна робота – 3 хв
Фізхвилинка – 1хв
5. Складання твору
5.1. Повторення вивченого про текст – 2 хв
5.2. Повторення про будову текста – 3 хв
5.3. Гра « Рухливі кубики» - 2 хв
5.4 Словникова робота – 2 хв
6. Складання творів про весну за допомогою вираження почуттів засобами мистецтва.
6.1 Підготовка до складання творів – 2 хв
6.2. Гра – подорож « У художній галереї» - 7 хв
7. Домашнє завдання – 1 хв
8 . Рефлексія -1 хв
Тривалість уроку – 40 хв
Очікувані результати:
Після цього уроку учні навчаться:
Хід уроку
Психологічний настрій
Створення емоційного фону уроку.
Слайд №2
Пролунав уже дзвінок,
Тож почнемо наш урок.
Дружно треба працювати.
Самостійно текст складати.
2. Актуалізація опорних знань
2.1. Зачитування повідомлення. Вправа «Дешифрувальник»
Слайд №3
- Діти, прилетіли пташечки і принесли нам повідомлення. Але воно зашифроване. Допоможіть його прочитати.
1 4 2 7 3 5 6 8 2 5 1 4 3 2 4 1 5 3 9 7 6 8
Н і а л д й ш а е а в н с р к п р е а с а н
(Надійшла весна прекрасна)
2.2. Загадки
Слайд №4
Ще вітер зимовий
З дощем загуде,
Ще сніг острівками
Блищить де-не-де.
Береза сережки
Свої розпускає.
Чи ви догадались,
Коли це буває? (Весною)
- Назвіть весняні місяці.
3. Мотивація уроку
Слайд №5
У нас сьогодні дуже цікава робота. На уроці ми будемо говорити про весну. Ви дізнаєтесь про неї багато цікавого і чарівного, а також напишете твір. Будете творити, працювати творчо, висловлювати свої думки правильно, красиво, самостійно. Словами передавати почуття, мрії, надії, захоплення, стан вашої душі.
4. Відбір і систематизація матеріалу, мовна підготовка до написання твору.
4.1. Вправа « Кероване читання».
Діти, у зошиті з розвитку мовлення на сторінці 44 є вірш Наталі Забіли, який називається «Весна». Прослухайте і скажіть за допомогою яких слів автор весну зобразила як живу істоту. ( зачитування вірша)
Готові знайти рядки вірша, де поетеса зобразила весну як живу істоту?
І куплет виразно прочитає _____. Які слова наводять на думку, що весна жива істота? ( іде ланами, ступає). В якому значенні вживані ці слова?
( переносному)
ІІ куплет зачитає ______. Окремо прочитай слова, підтверджуючи, що весна жива. ( опустить вниз правицю, лівицю підведе).
ІІІ куплет читає _______. Знайшли слова. ( на берізку гляне, до верби підійде).
Продовжуємо читати, останній куплет читає _____. Зачитай слова автора.
( здійме руку вгору, з кожним помахом руки).
4.2. Вправа «Питання - відповідь»
- Про які ознаки раньої весни йдеться у вірші? ( з-під землі лізуть паростки малі, зеленіє скрізь травиця, у серіжках вся берізка, в білих котиках верба, линуть з вирію пташки)
слайд №6
- Діти, з якими словами асоціюється слово «весна»?
- Що змінилось у природі з настанням весни? Доберіть до цих слів прикметники:
Сонце: веселе, усміхнене, яскраве, щире, привітне, тепле
День: довший, світлий, сонячний, теплий.
Сніг: розталий, брудний,
Небо: блакитне, голубе, безмежне, чисте, дивовижне, ясне, бездонне, безхмарне, прозоре.
Хмари: білі, легкі, химерні, пухнасті.
Струмочки: веселі, дзвінкі, жваві.
Трава: росяна, зелена, ніжна, гостренька, духмяна.
Квіти: ніжні, тендітні, перші, запашні, несміливі, жовті, білі.
Пташки: перелітні, співучі, дзвінкоголосі
- Діти, ви багато прикметників добрали до слів – іменників. Це говорить про те, що в українській мові за допомогою прикметників ми прикрашаємо речення. У зошиті на сторінці 46 заповніть табличку у графі «прикметники».
(На переносній дошці текст, діти маркером вставляють пропущені слова)
__________ довгоочікувана весна.
Весною сонечко __________ вище.
У садах і полях ___________ сніг.
Весело __________ весняні струмочки.
На лісових галявинах ___________ перші квіти.
Від зимового сну __________ комахи, вужі, ведмеді, їжаки.
З теплих країв __________ голосисті пташки.
Яка ____________ чудова пора – весна!
- Діти, скажіть до якої частини мови відносяться слова, які ми з вами щойно вставили у речення? (дієслова)
- Продовжимо добирати до іменників дієслова. У зошиті заповніть таблицю у графі «дієслова»
Висновок вправи.
Весна... Скільки в цьому слові криється чудес! В природі відбувається багато змін. Теплі промені сонця розтопили сніги, з'явились перші весняні струмочки. Вони ще маленькі, але впевнено прокладають собі дорогу серед снігу. А скільки звуків чути навколо: веселий спів пташок, пісенька весняного вітру! Весна пробуджує світ від сну, вносить у природу красу, чарівність.
4.5.1. Колективна робота
( На дошці намальована піраміда. Діти складають поширюючи словами речення)
1. Весна.
2. Прийшла весна.
3. Прийшла довгоочікувана весна.
4. Прийшла довгоочікувана привітна весна.
5. Нарешті прийшла довгоочікувана привітна весна.
4.5.2. Самостійна робота
Діти, виберіть кольорову картку ( жовта, зелена, блакитна, червона), де на зворотній стороні намальована «піраміда» і подане одне слово ( сонечко, дерева, квіти, птахи) Вам необхідно заповнити «піраміду» і зачитати кінцеве речення, яке складається із 8 слів.
( на фоні звучить мелодія)
( діти по черзі зачитують речення)
Фізхвилинка
Ми — берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці. (Встати).
Ми в стрункі стаєм ряди,
Виправляєм гілочки. (Руки перед собою).
Ледь зіп'ялись з корінців,
Дістаємо промінці. (Руки догори).
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стиснути кулачки).
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба).
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї).
5. Складання твору
5.1. Повторення вивченого про текст
- Послухайте два уривки і визначте, який з них є текстом. Доведіть чому?
1. Тепло пригріває весняне сонечко. Починає танути сніг. Із землі вибивається зелена травичка. Викидають свої стрілочки ніжні весняні квіточки.
2. Прийшла весна. Сестра купила цікаву книжку. Синиця була заклопотаною. Роса впала на траву.
Слайд №7
- Які види текстів ви знаєте? (Опис, міркування, розповідь)
- Сьогодні ми будемо описувати явище природи. Скажіть, який вид тексту ви застосуємо? ( текст - опис)
5.2 Повторення про будову текста
Слайд №8
Діти називають частини тексту ( зачин, основна частина, кінцівка)
5.3. Гра « Рухливі кубики»
( вчитель вказує на три великих куба, на яких розміщені частини тексту. Діти повинні розташувати їх за порядком, щоб утворився повноцінний текст.
Весна
Радісна, гомінка і пахуча весна. ( І куб)
Дзвінко співають птахи. Теплий вітер пробігає у верховітті. З'явилися паростки молодої трави. Голубими та білими пролісками вкрилися галявини. Забігали по купинках мурашки. Вилетіли із зимового притулку перші джмелі.
Яка чудова пора року!
5.4 Словникова робота
Діти, давайте з`ясуємо значення слова «паростки»? (Діти пояснюють, вчитель обгрунтовує:
Запишіть у свій словничок слово «паростки».
Згадайте вірш Н. Забіли, яка у вірші вживає слово «перелогами». Що це значить? ( На переносній дошці записаня два слова: паростки, перелоги) Запишіть теж у свій словничок.
6. Складання творів про весну за допомогою вираження почуттів засобами мистецтва.
6.1 Підготовка до складання творів
- Діти, на уроці малювання ви отримали завдання намалювати весну. Але завдання досить незвичне: Хтось з вас витяг картку із завданням намалювати весни у лісі, хтось зустріч весни у саду, інший – зустріч весни у полі, та зустріч весни у лузі.
-Ви повинні були передати свої почуття малюнком. Згадайте, як «говорять» фарби?
- Якими тонами передаємо радість, тепло, ясність? (Теплими – жовтими, червоними, оранжевими)
- Як передати грозу, що насувається, страх людини перед звіром?
( Холодними відтінками – синім, фіолетовим)
- Що відбувається, коли ми змішуємо кольори? ( З холодного тону можна утворити теплий відтінок)
6.2. Гра – подорож « У художній галереї»
( Діти передають свій стан душі, коли малювали весну і розповідають, дотримуючи послідовність тексту)
7. Домашнє завдання
Сьогодні ми з вами на уроці вчилися правильно формувати свої думки у логічній послідовності, за допомогою різноманітних вправ та малюнків відчули красу слова та природи. Отже, домашнім завданням стане написання твору «Надійшла в село весна прекрасна»
8. Рефлексія
– Який настрій у вас від цього уроку?
- Яка пора року вам більше подобається?