Урок "«Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками"

Про матеріал

Мета уроку - розширювати знання учнів про прикметник; вчити визначати прикметник за запитаннями, значенням і роллю в реченні; вправляти у визначенні роду і числа прикметників за іменниками; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, пам'ять, увагу; виховувати бережне ставлення до природи, її багатств.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку української мови  в 4 класі з теми

 

«ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ РОДУ І ЧИСЛА ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ВІДПОВІДНИМИ ІМЕННИКАМИ»

 

 

 

 

IMG_2483

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Мета: розширювати знання учнів про прикметник; вчити визначати прикметник за запитаннями, значенням і роллю в реченні; вправляти у визначенні роду і числа прикметників за іменниками; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, пам'ять, увагу; виховувати бережне ставлення до природи, її багатств.

Обладнання: ППЗ «Грамотійка будує місто», ППЗ «Українська мова», картки, малюнок «Карта країни Прикметників», роздатковий матеріал; таблиця-схема до теми «Прикметник»

                                                    Урок – дослідження

Хід уроку

І. Розминка «Психологічна налаштованість»

http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/2/72/439/72439612_solnuyshko.png

1) Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чарівну та барвінкову,

В країну чудової, рідної мови.

 

2)  В природі є ніжне сонечко.

     Воно яскраво світить та гріє

     та всіх нас дуже любить.

Нехай же кожен його промінець

зазирне до нас в клас

і не тільки обігріє нас,

але й додасть сил,

наснаги, впевненості в знаннях.

  • Для позитивного настрою на роботу й для  встановлення доброзичливої атмосфери, я пропоную вам виконати  вправу «Обмін настроєм».

Перед вами на екрані  "Словник настроїв та станів". Знайдіть у списку прикметник, який описує ваш настрій, і коротко поясніть свій вибір.

  •  Знайдіть прикметники-синоніми або прикметники-антоніми.

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми, на сьогоднішньому уроці будемо працювати у творчій дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних дослідників української мови. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.

Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.

Повідомлення теми: «Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками»

і завдань уроку:     

 Знати:

прикметник як частину мови;

роль прикметників у мовленні.

Уміти:

         аналізувати, досліджувати, узагальнювати закономірності мовних явищ.

 

- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими. А девізом нашого уроку будуть слова китайського філософа Конфуція «Послухайте – і ви забудете, подивіться – і ви запамятаєте, зробіть – і ви зрозумієте»

- Для гарної роботи потрібно дещо пригадати.

 

ІІІ. Операційно-пізнавальний етап

Інтерактивна гра «Я знаю, що …»

(учні ланцюжком продовжують перелік граматичних особливостей прикметника).

Прикметник – це самостійна частина мови.

Називає ознаки предметів.

Відповідає на питання який? яка? яке? які?

В реченні завжди повязаний з іменником.

Питання треба ставити від іменника до прикметника.

Завжди стоїть у тому числі, що й іменник, з яким він звязаний.

http://mir-otkritki.ru/_ph/522/763415441.gifУ множині має закінчення –і.

В однині змінюється за родами.

Гра «Юні поети»

 Допоможіть мені відгадати зимові слова.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така… (чудова).

Мороз у лід озера кута –

Зима, тоді всі кажуть…(люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й …(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму…(красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно, …(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима…(холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона…(холодною) буває.

 

Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.

  • Сьогодні на уроці ми помандруємо на гостину до матінки-природи в ліс.  Ми сьогодні зустрінемо зиму, бо вже всім нам хочеться справжньої зими із кучугурами снігу. Ми доторкнемося до довгожданої сріблястої зимової казки. Тварини лісові не бояться снігу і морозу. Багато історій  написали на снігу своїми лапками і хвостиками звірі і птахи. Кожна тварина має свій почерк. А ми свою історію почнемо з хвилини каліграфії у зошитах.

 

ІV. Хвилинка каліграфії

        Лексична робота над словом зима за тлумачним словником на с. ___

- Що означає слово зима? Дізнаємось ми про це з тлумачного словника на с.___.

- Яка орфограма в слові? (Ненаголошений –и- в корені)

- Як перевірити? (Дібрати перевірне слово, щоб ненаголошений голосний став наголошеним – зими)

- Запишіть у зошит поєднання букв, слово зима.

Зи    им    зм   ма   зима

- Поставте наголос. Поділіть слово на склади.

   - Які букви з’єднуються верхнім з’єднанням? Середнім? Нижнім?

- Доберіть до іменника зима спільнокореневі слова. Запишіть на другому рядку.

Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька. Позначте корінь.

- Дібрати антонім до слова зима: зима-літо.

- Доберіть до іменника зима  прикметники, які описують характер зими.

Зима – білосніжна, сердита, колюча, похмура, казкова, сварлива, сумна, холодна.

 Перевірка роботи.

  • Придумайте речення з цим словом.

Прийшла зима білоcніжна.

Каліграфічно запишіть речення.

-  Підкресли основу речення. Назви, до якої частини мови відносяться усі слова.

 

V. Творчо-дослідницький етап

- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання.

-  Наш урок – дослідження ми розпочнемо із дослідження загадки.

 

Гра «Здогадайся, хто це?»

 - Спить земля під теплою білою ковдрою. Дерева голі, а ця мешканка не боїться морозу, бо приготувалась до зими.

Руденьку шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч маленький в неї зріст,

http://barvinok.ucoz.net/goroskop/bilka.jpgТа великий має хвіст.

Як намисто оченята.

Хто це? Спробуй відгадати.

(Білочка).

  • Які прикметники зустрілись у загадці? Чи допомогли вони вам розгадати її?

Вибірковий диктант.

Записати в зошит сполучення прикметника з іменником

Руденьку  шубку, маленький зріст, великий хвіст.

  • А зараз ви разом з білочкою помандруєте в  мовну країну  Слів.

Компютерна гра «Українська мова»

Меню розділів. №7 «Частини мови». Стор. 1

- Є в світі далеке-далеке королівство Слів. Керує ним велика та дружна сімя Частин  Мови. Король у цьому краї – справедливий і мудрий іменник. Він завжди цікавиться, що відбувається, і вирішує, чия правда. Дуже допитливий володар щоразу запитує: «Хто й що?».

Стор. 2

Життєрадісний молодший брат короля завжди милується всім навколо. Прикметник щоразу розпитує мудреців «Який він? Яка вона? Яке воно?», аби знати всі ознаки предметів. (Вихід)

Праворуч в кутку «Займенники і прикметники». Стор. 3

  • До речі…
  • Пам’ятаєш допитливого Прикметника? Його все цікавить, до прикладу, яка весна?

Сонячна, рання, запашна…

А який учень? Старанний, сумлінний, охайний, ретельний…

Яке варення? Смачне, солодке…

А які ми люди? Добрі, щирі, ввічливі, грамотні, високі…

Стор. 4

Пам’ятай: у прикметника завжди той же рід, що й в іменника, біля якого він стоїть. Наприклад: гарячий чайник (він) – ч. р.; біленька хмаринка (вона) – ж. р.; синє озеро (воно) – с. р.

Так само можна визначити й число прикметників: щаслива людина – одн., а щасливі люди – множина. (Вихід)

Перо за книгою ліворуч. «Цікаво знати» Стор. 1

Першими запровадили поділ слів на частини мови греки. У англійців лише назви осіб чоловічого та жіночого роду, усі інші – середнього. В африканській мові масаї є два роди – сильний і слабкий. (Вихід)

Вгорі ліворуч корона і шапка. «Король і королева»

У кожного короля є своя королева. Підбери до кожного іменника прикметник, постав їх поряд:

- Якого роду ці прикметники?

дерево                       зелене

щастя                        безмірне

людина                     розумна

школяр                     старанний

вечеря                       смачна

розповідь                  повчальна

ліжко                         м’яке

(Вихід) Вийти з гри! Так.

Гра «Так чи ні» (на уважність)

- Я буду говорити твердження, а ви будете сигналізувати мені смайликами, погоджуєтеся ви зі мною чи ні. Усміхнений смайлик – це «так», а сумний – це «ні».

1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)

2. Прикметник означає дію? (Ні)

3. Відповідає на питання яке? який?яка? (Так)

4. У реченні виступає другорядним членом речення? (Так)

5. Прикметник змінюється за числами й родами? (Так)

6. У реченні завжди звязаний з дієсловом. (Ні)

Розминка «Відпочинок для очей»

Постановка проблеми для творчого розв’язання

  •  Як ви думаєте, чому відразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови? Діти, а чи потрібні у нашій мові прикметники? Можливо без них можна обійтися?

- Спробуємо це дослідити.

- Доведіть, що прикметники все – таки потрібні в мові.

(прикметники потрібні для кращого розуміння висловлювання, для милозвучності мови …)

- Я гадаю, що допоможе дати відповіді на ці запитання ваша пошукова домашня робота.

- Який висновок про роль прикметників у мовленні ви зробили?

Робота в групах

 Презентація пошукової роботи І групи «Юні дослідники мови»

  1.                   Коли ми говоримо про фрукти чи овочі, нас не тільки цікавлять яблука це, помідори, сливи, а й те, які вони є: зрілі, соковиті, солодкі, терпкі, зелені.

 

  1.                   Коли вивчаємо гори, ріки, то важливо не лише ознайомитися з поняттям, а й пізнати їх ознаки: гори високі, низькі, лісисті, скелясті; ріки глибокі, прозорі.

 

  1.                   Коли на уроці природознавства ми вивчаємо «Планети», нам теж цікаво було б дізнатися, які вони за формою чи кольором, температурою.

 

  1.                   На уроці образотворчого мистецтва, коли ми знайомилися з фарбами, нам теж треба було знати, які з них теплі, які холодні кольори, які основні, а які похідні.

 

  1.                   На уроці «Я у світі», вивчаючи правила поведінки, нам цікаво було дізнатися, які риси характеру позитивні, які негативні.

 

  1.                   Вивчаючи явища, ми не тільки знайомимось з їх назвами. Нас цікавлять їх ознаки, які дозволяють відрізнити один предмет чи явище від іншого.

Висновки учнів із групи «Юні дослідники мови»

- Який же ви зробили висновок?

7. Як бачимо, предмет і його ознака тісно пов’язані між собою. Словосполучення іменника з прикметником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище. Звідси і їх граматична залежність: іменник керує родом і числом прикметника.

 

 Презентація роботи ІІ групи «Творча лабораторія»

- Почнуть вони з екскурсії по країні прикметників.

 

                                              Екскурсія по країні Прикметників

Перед вами карта країни Прикметників. Це на диво красива країна. Зелені пагорби, дубові гаї, соснові ліси. Через всю країну протікають швидкі повноводні ріки: Жіноча, Чоловіча і Середня. Тут є і високі гори із засніженими вершинами Однина і Множина. А в північній частині  Неприступних гір розташований замок вередливої красуні - принцеси Ознаки.  Опустившись із гір, ми опиняємося в долині Питань, де пурхають різнобарвні метелики який? яка? яке? які? А там і рукою подати до міста Другорядного – кінцевої зупинки нашої мандрівки. В цій країні існують свої закони, правила, яких не можна порушувати, інакше вона загине.

- А зараз вашій увазі пропонується лінгвістична казка.

 

Як з’явився прикметник? ( Лінгвістична казка )

В країні Рідної мови всі дружили з іменником. Він був добрим і працьовитим. Він постійно щось майстрував і придумував. І потрібний йому був помічник, який би пояснював всі предмети, які він придумав та в усьому йому підкорявся та слухався. Зібралися всі мешканці мовної країни і почали вони думати, як назвати помічника. Якщо він буде називати прикмети предметів, нехай називається прикметником. Так з’явився прикметник, який завжди  став стояти в тому роді і числі, що й іменник.

- Рома підготував для вас усний твір.

 

                                    Усний твір на тему:  Портрет прикметника

Усім привіт! Дозвольте представитися — мене звати Прикметник. Зважаючи на моє ім'я, можна зрозуміти, що я до чого-небудь додаюся. Наприклад, з моїм другом Іменником ми буваємо ну просто нерозлучні. Хоча я — цілком самостійний, не звертаючись ні до чиєї допомоги, можу відповідати на питання: який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

 У реченні можу бути другорядним членом.  От вам такий приклад; «Над містом зійшло яскраве сонце». Ну, де я? Ну що отут думати? Звичайно, слово «яскраве» — це я.

Відзначу без удаваної скромності, що без мене і ваша мова, і ваші книги, і ваша преса були б нікуди не придатними. Уявіть, що ви говорите: «Мій пес Чіп утік на вулицю, повернувся, і мені довелося його купати, щоб він став таким, як раніше». А тепер порівняйте теж, але з моєю присутністю: «Мій добрий, розумний, жвавий пес Чіп утік на сусідню вулицю, повернувся мокрий і брудний, і мені довелося його купати, щоб він став чистеньким і красивим, як раніше». Правда, так набагато краще? Виходить портрет Чіпа.

Жоден письменник не може обійтися без мене, особливо коли описує пейзаж. А яким ви, дітвора, мене бачите? «Класна», «прикольний» і так далі. Загалом, ви без мене — це все рівно, що я без вас. Так що ставтеся до мене з повагою, і я завжди буду з вами. Щасливо!

 

 Презентація роботи ІІІ групи «Театральна»

 

                                    Інсценіровка казки про Прикметнк

Жив-був на світі прикметник. У нього було багато друзів іменників. Вони супроводжували прикметника скрізь, підтримували його, без них він не знав якого він роду і в якому числі стоїть.

 Але одного разу прикметник вирішив, що йому не потрібні друзі-іменники:

- Як ви мені набридли. Бувайте! -  і пішов шукати собі нових товаришів.

 По дорозі він зустрів дієслово і вирішив подружитися з ним:

- Давай дружити!

- Ні, ти зовсім не підходиш мені у товариші!

   Нічого з цього не вийшло, бо дієслово не захотіло прийняти таку дружбу.

Потім прикметник вирішив приятелювати з числівником:

- Будеш моїм товаришем!

- У мене з тобою немає нічого спільного!

 Та і ця дружба закінчилась невдачею.

Засмучений прикметник вирішив вибачитись перед іменниками:

- Вибачте, ви мої справжні найкращі друзі!

- Добре, що ти сам все зрозумів.

 Ті його пробачили. І з того часу прикметник та іменники – друзі «не розлий вода».

                              Діалог між Прикметником і Іменником

- А зараз уявіть який діалог міг би відбутися між двома друзями іменником і прикметником, які вирішили пограти у гру «Сполучи слова»

— Льотчик.  (почав Іменник, а Прикметник додав:)

— Відважний, чудовий, видатний, хороший, військовий, цивільний.

— А тепер пограємось у зміну форми,— (запропонував Іменник).— Спочатку — за числами, а потім — за питаннями.

— Пісня,— першим почав він.

— Весела, дзвінка, колискова.

— Пісні.

— Веселі, дзвінкі, колискові .

— Мед,— продовжував Іменник.

— Смачний, запашний, квітковий.

— Меду,— запропонував Іменник.

― Смачного, запашного, квіткового.

— А тепер давай позмінюємо наші слова за родами. Веселий, весела, веселе. (запропонував і собі Прикметник).

— Не розумію тебе,— (відповів Іменник),— як це?

 

      - Чому Іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? (Прикметник змінюється за питаннями, родами і числами, а іменник має рід, а  змінюється тільки за числами і питаннями)                          

 

        Хвилинка поезії

  • українська моваПрикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. Я знайшла  вірш, складений із прикметників. Їх у вірші 26 і тільки один іменник.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова.

Найдорожча, добра, власна.

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська мова!

         Робота з підручником ( с. 49)

      - Відкрийте підручники на с. 49, вправа 111. Прочитайте завдання.

Утворіть словосполучення за питаннями. Запишіть.

 

Вибірковий диктант «Ключ»

 Виписати прикметники. З третіх букв виписаних слів ви отримаєте ключове слово.

Синій, дорога, вчорашній, вранці, завтрашній, книжковий, спереду, пізній, вночі, ранній, вперше, пташиний.

НОВИЗНА

-    До якої частини мови належить це слово?

-    Утворіть від нього прикметник (новий).

 

Фізкультхвилинка

  • А ось фізкультхвилинку нам допоможе провести лисичка-пустунка.

 

    Робота в групах (по 2 бали)

  • Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, так і  антоніми.
  • А якими можуть бути прикметники? Наступне наше дослідження пов’язане саме з цим питанням.
  • Працюючи в групах, не перебивайте один одного, а намагайтеся дійти спільної думки.
  • Дослідіть, якими можуть бути прикметники.

1 група -  доберіть синоніми до слів:   Ввічливий - …    (чемний, культурний)

                                                                  Сумне - …           (зажурене)

                                                                  Сміливий - …     (хоробрий, відважний)

                                                                  Маленька - …    (дрібна, крихітна)

                                                                      

2 група – доберіть антоніми до слів:     Солодкий - …   (солоний)

                                                                  Світлий - …      (темний)

                                                                  Нова - …            (стара)

                                                                  М'яке -           (тверде)

3 група – скласти речення, з'ясувати чим виступає в реченні прикметник?

          На, дерева, руденька, верхівці, жила, білочка.

- Назвати підмет та присудок. Чим виступає прикметник? (другорядним членом речення)

- Отже, чим виступають прикметники в реченні? Якими можуть бути прикметники? (синоніми, антоніми).  Поставте собі в зошиті за це завдання по 2 бали.

- Як змінюються іменники, зв’язуючись у реченні з іншими словами? (закінчення)

 

- Зараз ми дослідимо чи змінюються прикметники, зв’язуючись з іншими словами. 

Утворіть нові словосполучення

Червоне сонце (червоного сонця)                                 нема (чого? кого?)

Мудра сова – (мудрої сови)

Кольорова веселка – (кольорової веселки)

Міцний горіх – (міцного горіха)

Солодкий мед – (солодкого меду)

- Чи змінилися прикметники, чи залишилися незмінними? Що змінилося?

(змінилися разом з іменниками, змінились закінчення)

- Отже, прикметники пов’язуючись з іншими словами, змінюють свої закінчення.

 

http://oxothik.ru/userimages/image/articles/hare.jpgІнформація для допитливих  

- Зима крокує по землі. Мандруючи зимовим лісом, ми потрапляємо на галявину, де нас чекає ще один звір. Цей звір гарно бігає не тільки по землі, а й по льоду, завдяки грубому волоссю на підошвах лап, яке не дає їм ковзатись.

Зимою в білому, як сніг,

А влітку в сірому гуляє.

Вловить його ніхто не міг тому,

Що ноги довгі має.

Великі вуха, косий зір,

Як називається цей звір?

(Заєць)

- Які ознаки вам допомогли відгадати загадку?

      1 група.  Поширення тексту прикметниками

- Зайчик розгубив прикметники. Нам треба їх відшукати і повернути в речення.

Вставте  прикметники.

 

ІДУ І МИЛУЮСЯ КРАСОЮ…ЛІСУ. СКРІЗЬ ЛЕЖИТЬ…СНІГ. МОВЧКИ ДРІМАЄ… ДУБ. СТОЇТЬ У ЗАДУМІ… БЕРІЗКА. СВЯТКОВО ПОГОЙДУЄ РОЗКІШНИМ ГІЛЛЯМ…ЯЛИНА.

 

- Яким став текст? Завдяки чому?

- Знайти словосполучення іменника з прикметником, визначити рід і число.

  2 група.  Творча  коментована робота над реченням «Стилістичний сміхограй»

(виправити помилки у вживанні прикметників, записати відредагований варіант)

 

Вибачте, я хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.

У нашому класі тепер новесенький класний керівник.

Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша.

- Знайти словосполучення іменника з прикметником, визначити рід і число.

 

3 група.   Робота над роллю прикметників у загадках

- А для вас зайчик підготував загадки. Відгадку записуйте на початку рядочка, а ті прикметники, які характеризують слово-відгадку, через  рисочку.

Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени — жовтий.

(Ліс- )

Влітку — лагідний, взимку — холодний, восени — пронизливий, весною — теплий.

(Вітер- )

Тепле й лагідне з неба сміється, яскраве проміння на землю ллється.

(Сонце-) Поставте собі в зошиті за це завдання по 3 бали.

 

Творча робота над складанням загадки у групах.

Завдання:

- Правильно дібрати слова-ознаки предметів, щоб вони допомогли відгадати загадку.       На допомогу є малюнки, які допоможуть влучно підібрати слова.

У дітей листочки із завданням:

1 група: Звірок ____, мов клубок, лапки у нього ____ , мордочка ____ .(їжак)

                      кругленький    маленькі  гостренька

2 група: На зріст ____ , хвіст ____ , шубку ___ має, по гілках стрибає.(білка)

   невеличка       пухнастий      руденьку

3 група: Шубка ____ , хвіст ____ , сама дуже ____ , до курей ласа.(лисиця)

   пишна           розкішний        хитра

Поставте собі в зошиті за це завдання по 3 бали.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Грамотійка будує місто»

 

І. Багатоповерхівка

1 завдання. Розподілити подані прикметники за родами у 3 групи:

Чоловічий рід                                        Жіночий рід                           Середній рід

свіжий хліб        літня ніч       ясне небо

ясний день        рання весна      літнє вбрання

ранній холод        свіжа булка      свіже молоко

літній день        ясна зірка                  раннє літо

2 завдання. До кожної пари слів знайди відповідне словосполучення:

луг, квітка – лугова квітка

щастя, доля – щаслива доля

морква, сік – морквяний сік

зима, сонце – зимове сонце

дзвін, голос – дзвінкий голос

вечір, зірка – вечірня зірка

3 завдання. До поданих прикметників дібрати відповідний іменник, ознаки якого названі:

Смачне, солодке, червонобоке - яблуко.

Яскраве, сліпуче, гаряче – сонце.

Густий, старий, дрімучий – ліс.

Золота, щедра, багата – земля.

Кольорові, акварельні, нові – фарби.

4 завдання. Визначте рід прикметників з іменниками і розподіліть їх у 3 групи:

Чоловічий рід                                  Жіночий рід                          Середній рід

пронизливий вітер                         вродлива дівчина                  свіже печиво

гострий біль                                    струнка тополя                      порожнє відро

вірний собака                                                                                  складне завдання

акуратний запис

5 завдання. До кожного прикметника знайди відповідний за змістом іменник:

сивий туман

глуха тайга

дрімучий ліс

товста палка

жирний гусак

ІІ. Зоопарк

-  Допоможи розмістити звірят у клітки.

1 завдання. Поміркуй від яких слів утворені назви кольорів:

блакитний – блакить

зелений – зелень

сливовий – слива

малиновий – малина

сріблястий – срібло

вишневий – вишня

бурячковий – буряк

2 завдання. До прикметників добери антоніми:

легка сумка – тяжка сумка

легка задача – складна задача

легка хода – важка хода

3 завдання. Розподіли прикметники в одну із 3 груп:

За кольором                             За смаком                         За настроєм

білий                                         солоний                            сумний

чорний                                      гіркий                               спокійний

жовтий                                      кислий                               радісний

бузковий                                   солодкий                           веселий

малиновий

4 завдання. Знайдіть зайві прикметники:

хоробрий, сміливий, відважний, боязкий, безстрашний (зайве – боязкий, бо воно не є синонімом до інших);

світлий, чорний, прозорий, ясний (зайве – чорний);

низький, глибокий, яскравий, високий, довгий ( зайве – яскравий, бо інші утворюють між собою антоніми)

5 завдання. До слів у кожному рядку добери спільну ознаку:

поїзд, реакція, допомога – швидкі;

яма, річка, рана – глибокі;

досвід, сльози, перець – гіркі;

кут, язик, зуб – гострі;

смак, нитка, талія – тонкі. 

 

 Навчальні тести

 1. Скільки прикметників у рядку:

Весна, святковий, працювати,  свято, чудовий.

а) один;

б) два;

в) три.

2. Всі прикметники вжиті у переносному значенні:

а) золоті руки, золотий лан, золоте серце;

б) глибока рана, глибоке провалля, глибока яма;

в) гостре слово, гострий погляд, гострий ніж.

3. Словосполучення «іменник+прикметник»  в жіночому роді:

а) українська пісня, осіннє листя, весела подруга;

б) синя хмара, рідна земля, смачна їжа;

в) велика радість, дуже плече, жовте курча;

4. Прикметник як частина мови означає:

а) ознаку предмета;

б) дію предмета;

в) назву предмета.

5. Усі прикметники вжиті в однині:

а) чиста вода, рум’яні яблука, безмежний лан;

б) мальовничий пейзаж; сердитий вітер; відданий товариш;

в) сонячний день, легка задача, запашні груші.

 6. Яким із прикметників можна замінити виділене слово в словосполученні

   холодна джерельна вода:

а) прозора;

б) чиста;

в) крижана

 

Оцінювання

- За це завдання ви можете максимально одержати 3 бали (по півбала за кожне питання).  А зараз додайте всі бали, які ви одержали сьогодні на уроці, і скажіть мені загальну кількість.

 

VІІ. Домашнє завдання.

- Ось ми й зустріли з вами зиму.

1 група «Юні дослідники мови»

- Підготуватися до конкурсу шпаргалок про прикметник.

2 група «Творча лабораторія» (на вибір)

- Скласти самостійно 2 загадки про зиму, в яких буде використано прикметники.

- Скласти і записати казку «Нові пригоди Прикметника»

3 група «Театральна»

  •  Вам потрібно буде скласти словосполучення прикметник + іменник на тему «Свято Миколая», записати їх в робочий зошит. Скласти усний твір на цю тему.

 

VІІІ. Підсумок уроку

 

-  Наша дослідницька лабораторія зачиняється до наступного уроку. Тож давайте підсумуємо, що ви запам’ятали.

- З якою частиною мови пов’язаний прикметник?

  • Як змінюються прикметники в реченні, пов’язуючись з іншими словами? (змінюють закінчення)
  • Чим виступають прикметники в реченні?
  • Для чого прикметники в мові?
  • Сьогодні ви виконували різні завдання, добирали слова, пояснювали слова…

 - На завершення виконайте ще одне невеличке завдання.

    Назвіть слова прикметники, які найбільше підходять до нашого сьогоднішнього  уроку.  (Цікавий, веселий, незвичайний, пізнавальний, смішний, малий, чудовий,  мудрий, успішний.) 

- Бажаю вам бути  мудрими, розумними, досягати гарних успіхів у навчанні. 

школа-6

ІХ. Додаткові завдання

 

1. Розв’язування мовного прикладу

 

-   А зараз відпочинемо і пофантазуємо. Розв’яжіть приклад:

 

Іменник + прикметник = смішно

- Потрібно до іменників додати такі ознаки, які їм не відповідають.

(Сонце зелене, заєць оранжевий, жираф мініатюрний, цукор чорний, тощо.)

 

2. Гра «Прикрась ялинку»

- Діти, давайте ми з вами  прикрасимо ялинку в лісі. Подумайте, якими словами можна охарактеризувати ялинку? Яка вона, лісова красуня? А прикрашати її ми будемо гостинцями для лісових мешканців.

(Діти називають прикметники і прикріпляють малюнки на ялинку, яка намальована  на  дошці):

Ялинка — молоденька, струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, приваблива, казкова, загадкова, сяюча, довгождана, новорічна.

 — Ой, яка вона  гарна та красива!

 

 

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

doc
Додано
16 вересня 2018
Переглядів
9679
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку