Тема. Добро – це вогник мого серця
Мета: виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до старших; формувати ціннісне ставлення до людей, суспільства, активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним.
Очікувані результати: сформованість системи знань і усвідомлення загальнолюдських цінностей, таких якостей особистості як доброта, милосердя, доброзичливість, повага до старших та батьків, розвиток пізнавальної активності школярів, засад культури поведінки.
Методичне забезпечення: дидактичний матеріал (оповідання В.Сухомлинського, Бруно Ферраро); схема «Серце доброти», ромашка, прислів’я про добро.
Сценарний хід години спілкування
Класний керівник. Коли народжується дитина, то Бог посилає їй великі й важливі дари. Одним з таких дарів є добро. Маленьким вогником запалює. Господь Бог добро в народженому серці дитини. Цей вогник – духовна цінність, яка, спалахнувши, зростатиме разом із людиною.
Дитина в такому віці ще не розуміє, що означає «добро». Але з ранніх років батьки починають робити все, щоб цей вогник ніколи не згас у серці дитини. Недарма кажуть: «Добро починається з тебе!»
Діти, ви зрозуміли, що тема нашої години спілкування присвячена добру.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Друзі, давайте поміркуємо над словом «добро». Що таке добро?
(відповіді учнів).
Скажіть, а де бере початок добро? У якому місці воно зароджується (у серці). Отже, у кожної людини є серце, у якому живе добро. Підніміть руку ті, у кого з вас у серці живе добро.(Прикріплює серце з написом посередині добро).
Метод «Асоціативний кущ».
У вас на парті лежать слова, вам потрібно відібрати ті, які на вашу думку, характеризують добро. (Учні прикріплюють слова до «серця добра»).
Гра «Відшукай свої риси характеру»
А які потрібно мати риси характеру, щоб бути добрим? Нам в цьому допоможе гра.
Самолюбивий Організований
Добрий Товариський
Доброзичливий Співчутливий
Грубий Я Чесний
Чуйний Скромний
Уважний Жорстокий
Гра «Ромашка»
(На пелюстках ромашки написані запитання, учні по-черзі їх відривають і дають відповіді на них).
Завдання:
- назви хороші якості свого товариша;
- розкажи про добрі вчинки свого однокласника;
- пригадай, кого образив ненавмисно та знайди спосіб залагодити свою провину;
- розкажи, який добрий вчинок ти здійснив;
- зроби комплімент сусіду (сусідці ) по парті;
- як вчиниш у такій ситуації: однокласник підвів тебе, і я…;
- мама втомлена прийшла з роботи, і я…;
- товариш просить сказати неправду, і я…
Релаксаційна пауза
Уявіть себе добрими чарівниками. Ви творите добро і вам від цього приємно, ви набираєтеся нових сил! Розплющіть очі, усміхніться, у вас – хороший настрій.
Робота в групах
(Клас об’єднується в групи. Кожна група отримала текст для обговорення).
І група: розгляд оповідання В.Сухомлинського «Мати».
ІІ група: оповідання Бруно Ферраро «Розрада»
Висновок (І група). В оповіданнях В. Сухомлинського ми спостерігаємо прояви жорстокості, бездушності. Оповідання вчать не бути байдужими до рідних, близьких, друзів. Робити добро, бути уважним.
Висновок (ІІ група). Якщо хтось поруч з вами страждає, плачте разом з ним. Якщо хтось радіє, радійте із ним. Всі ми живемо тільки один раз. Отож все добро, яке можемо вчинити зараз, не відкладаймо на пізніше.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Що ти скажеш, якщо..?
- Твій друг травмував коліно і йому боляче?
- Твоя подруга загубила ручку і плаче?
- У тебе є велосипед, а у твого друга нема?
- У твого сусіда немає олівця, лінійки?
- Ти ненароком штовхнув дівчинку?
- В автобусі ти сидиш, а бабуся стоїть?
Учень читає вірш
Сашко
В трамваї переповненім
Сашко з м’ячем сидить.
А біля нього згорблений
Старий дідусь стоїть.
Хтось до Сашка звертається:
Чи вас у школі вчать,
Як місце дати старшому,
Як старших поважать.
Та вчать,- Сашко відказує,-
Але у дану мить
Розпочались канікули,
І нас ніхто не вчить.
Класний керівник Як потрібно ставитися до старших? (Відповіді дітей).
Роботапу парах «Народна мудрість»
(У парах скласти прислів’я про добро)
Добру людину бджола (не жалить).
Добре ім’я – найкраще (багатство).
Треба так жити, щоб нікому (зла не чинити).
Добре слово дім будує, а (зле - руйнує).
Життя дане на (добрі справи).
Добрі справи (прикрашають людину).
За добро (добром і платять).
Робиш добро – кайся, (робиш зло – зла сподівайся).
Вправа «Серця доброти»
Діти, перед вами на столах лежать маленькі сердечка, напишіть на них, який добрий вчинок ви зробили. (Діти заповнюють і читають про свої добрі вчинки).
Поетична хвилинка.
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише добро і в вищу правду віра
Людину відрізняють від мавпи і від звіра,
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Добро спішіть творити, люди,
Воно, як сонце, серце зігріва,
В добрі нам всім зручніше буде,
Без нього затишку нема.
Живіть, добро звершайте!
Та нагород за це не вимагайте!
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Класний керівник. Які уроки для дорослого життя ви винесли з години спілкування? Ким би ви хотіли стати в майбутньому, щоб сяйво доброти своєї душі дарувати всім людям? Що ви вже сьогодні намагаєтесь робити для цього?
Тож хай світлими і чистими будуть ваші помисли, а всі справи – добрими
Йди з добром до людей, хай любов процвітає.
Доброта повернеться до тебе добром,
А от зло, що несеш, твою душу вбиває,
І поверне до тебе в сім раз більшим злом.