КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради»
Сценарій інтелектуальної гри з зарубіжної літератури «Найрозумніший»
для 5 класу
Підготувала і провела
вчитель зарубіжної літератури
Талашко О.А.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА “НАЙРОЗУМНІШИЙ”
Мета: поглибити й узагальнити знання учнів з курсу «зарубіжна література», формувати вміння логічно висловлювати свої думки, Розвивати швидкість мислення і пізнавальні інтереси, розвивати пізнавальний інтерес у учнів; виховувати любов до художнього слова.
Обладнання: презентація.
Хід гри
І. Організаційний момент
ВЕДУЧИЙ
Доброго дня, дорогі друзі! Щиро вітаю всіх учасників на інтелектуальній грі «Найрозумніший» у категорії зарубіжна література серед учнів 5-А класу. Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з зарубіжної літератури, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу. Хай щастить!
Увага!
Мій обов’язок: нагадати правила гри.
-
Ознайомлення з правилами гри.
Гра складається з трьох турів. У відбірній грі братимуть участь 12 учасників. У 2тур пройде 6 учасників, які наберуть найбільшу кількість балів. У 3тур – фінал вийде 3учасника.
-
Представлення учасників.
А зараз давайте познайомимось з претендентами на переможця гри.
Представлення гравців.
На ігровому подіумі – найкращі гравці, які будуть боротися за перемогу.
І так ми починаємо гру за титул «Найрозумніший».
1 тур. Відбірна гра.
Правила відбірної гри такі:
Зараз вам буде поставлено 12 питань. До них буде дано декілька відповідей, одна з яких є правильною. На роздуми вам дається 15 секунд, за які ви повинні вибрати правильну відповідь. Шестеро учасників, які наберуть найбільшу кількість балів, продовжать боротьбу за звання “Найрозумніший” у півфінальній грі. У разі, якщо не вдалося вибрати одразу 6 півфіналістів, ставляться додаткові питання. На столах у вас є картки з номерами і варіантами відповідей. Ви повинні обрати правильну відповідь і покласти ручку. Це буде сигнал того, що ви справилися із завданням. Виправлення не зараховуються.
Отож, усім бажаю гарної і цікавої гри, показати найкращі свої результати.
Завдання
1.Казка « Фарбований шакал» належить до
а) казок про тварин; б) чарівних казок; в) побутових казок .
2. Як звати героя казки, який міг перетворювати зображення на малюнку в реальність:
а) Момотаро; б) Чандарава; в) Малян?
3. Якого казкового персонажу немає у вступі до поеми «Руслан і Людмила»:
а) русалки; б) Баби Яги; в) золотої рибки?
4. Про що мала найкраще дбати пасербиця у домі пані Метелиці:
а) про посуд; б) про постіль; в) про одяг?
5. Німецька казка «Пані Метелиця» належить до …
а) чарівних казок; б) побутових казок; в) казок про тварин.
6. Укажи країну, яка є батьківщиною казки «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»:
а) Німеччина; б) Японія; в) Індія;
7. Укажи нагороду, яку Соловей визнав гідною його співу:
а) сльози імператора; б) золотий черевик імператора;
в) золота стьожка.
8. Укажи, що сталося з Хлопчиком – зіркою, коли він образив рідну матір:
а) перетворився на старця; б) обличчям став схожим на жабу;
в) став ще кращим, ніж був раніше;
9. Курумпо (за оповіданням Е.Сетон – Томпсон «Лобо») – це …
а) велике місто на півночі Нью-Мехіко;
б) назва річки на півночі Нью-Мехіко;
в) назва скотарської округи на півночі Нью-Мехіко.
10. Укажи пору року, яка описується у вірші Г.Гейне «Задзвени із глибини»:
а ) літо; б )зима; в) весна.
11. Вказати, чому Том фарбував паркан:
а) він був дуже працьовитий; б) так покарала його тітка;
в) він хотів позагорати на сонці.
12. Як називається зображення природи в художньому творі?
а) інтер'єр; б) портрет; в) пейзаж.
Додаткові запитання.
13. Батьківщина Г. К. Андерсена:
а) Данія; б) Росія; в) Німеччина.
14. Батьківщина О. Пушкіна:
а) Німеччина; б) Росія; в) Франція.
15. Скільки разів Хлопчик-зірка рятував прокаженого:
а) тричі; б) двічі; в) жодного разу?
16. У якому вірші є рядок «Поезія землі не вмре ніколи»:
а) «Про коника та цвіркуна»; б) «Задзвени із глибини»;
в) «Нічна пісня мандрівника»;
17. Образний вислів, який вживається в переносному значенні й ґрунтується на уподібненні одного предмета (чи явища) іншому, — це…
а) епітет; б) метафора; в) порівняння.
18. Хто з перерахованих письменників взяв собі псевдонім Марк Твен:
а) Е. Портер; б) С. Клеменс; в) Л. Керролл.
19. Чому Том кожного понеділка прокидався нещасним?
а) мусив чистити зуби; б) одягати чистий одяг; в) іти до школи.
20. Який чарівний предмет є в казці «Іссумбосі, або Хлопчик - Мізинчик»?
а) чарівний пензлик; б) маленький молоточок; в) чарівний починок.
Слово вчителя. А зараз, поки журі підрахує результати і оголосить півфіналістів, пропоную невеличку рекламну паузу - «Казки нашими очима».
Слово надається журі.
2 тур. (6 гравців) ПІВФІНАЛ
Щоб встановити черговість наступного туру участі школярів у півфіналі, проводиться гра «Дешифрувальник».
Правила гри.
Потрібно якнайшвидше розшифрувати слово. Учень, який першим відгадав слово, буде грати першим, другий - другим і т. д.
Принцип дешифрування слова:кожна цифра означає декілька букв, як на кнопках телефону.
Наприклад:1 - А, Б, В 2 - Г, Д, Е і т. д.
Гра «Дешифрувальник»
Зашифроване слово - малий жанр фольклору жанр – 5, 6, 3. 4, 1, 3, 4, 1. (Приказка)
Після гри «Дешифрувальник», коли учасники знають, у якій послідовності вони будуть відповідати на запитання, учні змагаються за вихід у фінал. Їм пропонується шість тем. Кожен вибирає собі ту, яку він найкраще знає. За одну хвилину треба дати відповіді на якомога більше запитань. Якщо гравець не знає відповіді, слід сказати: «Далі». За найбільшою кількістю набраних балів у фінал виходять три учасники.
ТЕМИ
-
Народна казка.
-
Літературна казка.
-
Літературна математика.
-
Світ дитинства і природи.
-
Літературний герой.
-
Секрет.
Народна казка.
-
Які є три типи народних казок? (про тварин, фантастичні, соціально-побутові)
-
Який тип казок виник раніше? (про тварин)
-
У чан з якою фарбою потрапив шакал Чандарава? (синьою)
-
Яким чином Іссумбосі із хлопчика-мізинчика перетворився на вродливого юнака? (дочка вельможі махнула чарівним молотком)
-
Про що мріяв із дитинства хлопчик Малана? (малювати, мати пензлик)
-
Що отримав від сивобородого дідуся Маляна? (пензлик)
-
У полон до кого потрапив Синдбад зі своєю командою? (до людожера)
-
Що впало із рук пасербиці в криницю? (починок)
-
Яку винагороду отримала пасербиця від Пані Метелиці за свою роботу? (золотий дощ)
-
Хто є автором народних казок? (народ)
-
Яку отримала винагороду ледарка за свою роботу від Пані Метелиці? (дощ зі смоли)
-
Хто є головними героями у казках про тварин? (тварини)
-
Із чого Іссумбосі зробив собі меча? (із голки)
-
Хто з російських поетів брав за основу для своїх казок сюжети народних казок? (О.С.Пушкін)
-
Чим видав себе Чандарава? (виттям)
Літературна казка.
-
Хто заздрив красі молодої царівни? (зла цариця)
-
У кого оселилася у лісі молода царівна? (у 7 богатирів)
-
Хто відправився на пошуки молодої царівни? (царевич Єлисей)
-
До кого звертався за допомогою у пошуках молодої царівни Єлисей? (Сонця, Місяця, Вітру)
-
Спів якої пташки ніколи не чув богдихан? (солов’я)
-
Що подарував богдихану японський володар? (штучного солов’я)
-
Що було найбільшою винагородою для справжнього солов’я? (сльози богдихана)
-
Що співав штучний соловей? (одну й ту саму мелодію)
-
Яка біда трапилася зі штучним соловейком? (зламався)
-
Чому штучний соловей не заспівав, коли хворий богдихан його благав? (не було кому його завести)
-
Хто врятував богдихана від смерті? (справжній соловей)
-
Як вчинив Хлопчик-Зірка зі свою матір’ю, коли зустрів її вперше? (прогнав)
-
Хто знайшов і врятував життя Хлопчику-Зірці? (Лісоруби)
-
До кого у рабство продали Хлопчика-Зірку? (злого чаклуна)
-
Кому щоразу Хлопчик-Зірка віддавав монети, які знаходив у лісі? (прокаженому)
Літературна математика.
-
Скільки ночей розповідала Шахразада свої казки жорстокому цареві Шахріяру? (1001 ніч)
-
Скільки подорожей здійснив Синдбад- мореплавець? (7)
-
Скільки сестер було у Попелюшки? (2)
-
О котрій годині, за наказом хрещеної, Попелюшка мала покинути бал?
(о 12)
-
Скільки днів Попелюшка відвідувала бал? (2)
-
Скільки чудових витязів виходить із хвиль смарагдових на берег пісковий? (30)
-
У скількох богатирів у лісі жила царівна? (7)
-
Через який час штучний соловей перестав радувати своїм співом богдихана? (1рік)
-
Скільки монет мав принести Хлопчик-Зірка злому Чаклуну? (3)
-
Скільки членів нараховувала зграя Лобо? (5)
-
Якої суми сягнула винагорода за голову Лобо? (1000 доларів)
-
У яку кількість капканів потрапив Лобо? (4)
-
Скільки років правив містом Хлопчик-Зірка? (3)
-
Скільки пейзажів зображено у вірші Джона Кітса «Про коника та цвіркуна» (2)
-
О котрій годині, за словами Гека, на могилі мали з’явитися чорти? (о 12 год. ночі)
Світ дитинства і природи.
-
Що у перекладі з іспанської означає слово «Лобо»? (вовк)
-
Чого боявся Лобо? (вогнепальної зброї)
-
На кого вовки ніколи не нападали? (На людину)
-
Яка звичка вовків допомагала уникнути небезпеки? (їсти тільки впольовану дичину)
-
Яку данину збирала вовча зграя зі скотарів? (Одна корова щодня)
-
Що означає у перекладі з іспанської слово «Бланка»? (біла)
-
Чому оповідачу вдалося впіймати Лобо? (загинула Бланка)
-
Що побачив на світанку біля стовпа на пасовиську оповідач? (мертвого Лобо)
-
Чим збирався виводити бородавки Том і Гек? (мертвою кішкою)
-
Як звали подружку Тома Сойєра? (Беккі Тетчер)
-
Кому із герої твору Гекк Фінн врятував життя? (вдові Дуглас)
-
У який день тижня Том Сойєр фарбував паркана? (у суботу)
-
Назвіть п’ять предметів, які отримав Том Сойєр від своїх друзів за фарбування паркану. (яблуко, повітряний змій, здохлого пацюка зі шворкою, дванадцять мармурових кульок, сюрчок, шматочок синього скла від пляшки, щоб дивитися крізь нього, гармату, зроблену з котушки для ниток, ключ, яким нічого не можна було відімкнути, шматок крейди, скляний корок від карафки, олов’яного солдатика, двох пуголовків, шість тріскавок, однооке кошеня, мідну ручку від дверей, собачий нашийник, – собаки, правда, не було,ручку від ножа, чотири апельсинові шкуринки і стару поламану раму од віконця на горищі.)
-
Свідком якої трагедії стали Том і Гекк вночі на цвинтарі? (вбивства лікаря Робінзона)
-
Де заблукали Том і Беккі? (у печерах)
Літературний герой.
-
Шакал, який ускочив у чан із синьою фарбою. (Чандарава)
-
Маленький хлопчик, який перетворився на вродливого юнака. (Іссумбосі)
-
Хлопчик, який мріяв навчитися малювати і мати пензлика. (Малян)
-
Мореплавець, який здійснив сім подорожей? (Синдбад)
-
Дівчина, яка стрибнула до криниці у пошуках починка? (пасербиця)
-
Стара бабуся, у якої служила пасербиця і ледарка. (Пані Метелиця)
-
Дівчина, яка виконувала усю хатню роботу і мріяла потрапити на бал? (Попелюшка)
-
Кого у себе в лісі прийняли сім богатирів? (молоду царівну)
-
Хто розповів Єлисею, де знаходиться його наречена царівна? (Вітер)
-
Йому подарували штучного солов’я. (богдихану)
-
Кого зимової ночі в лісі знайшли два Лісоруби? (Хлопчика-Зірку)
-
Хто був ватажком вовчої зграї сірих вовків, що спустошувала долину Курумпо? (Лобо)
-
Як звали подружку Лобо? (Бланка)
-
Хто виховував Тома Сойєра? (тітка Поллі)
-
Всі матері в містечку ненавиділи цього хлопчика і водночас боялися, бо це був ледащо, поганий, невихований хлопчисько. (Гекельберрі Фінн)
Секрет (Літературна географія і природа)
-
У якій країні відбуваються події у казці Г.К.Андерсена «Соловей»? (Китай)
-
До спадщини якого фольклору відноситься казка «Пані Метелиця»? (німецького)
-
У якій країні можна зустріти, побачити пам’ятники Русалачці, Дюймовочці, прекрасному лебедю? (Данія)
-
З ім’ям якого письменника пов’язані такі географічні назви: Флорида, Ганнібал, р. Міссісіпі? (Марк Твен)
-
Володарем якої скотарської округи був Лобо? (Курумпо)
-
Хто врятував богдихана від смерті? (соловей)
-
Хто допомагав Хлопчику-Зірці знаходити монети? (зайчик)
-
У яку пору року розпочинаються події у казці «Хлопчик-Зірка»? (зима)
-
З якими квітками порівнює автор Хлопчика-Зірку, описуючи його зовнішність? (троянда, нарцис, фіалка)
-
Де найчастіше любив проводити свій вільний час Том? (на річці)
-
Що черниця подарувала молодій царівні за кусень хліба? (яблуко)
-
Яке природне явище відбувалося, коли вибивали подушки і перини Пані Метелиці? (йшов сніг)
-
Про спів яких двох комах розповідає Джон Кітс у своєму вірші? (коника і цвіркуна)
-
Про який час доби йдеться у вірші Й.В.Гете «На всі вершини ліг супокій»(ніч)
-
Літературній спадщині якого народу належить збірка «Тисяча і одна ніч», до якої входить історія про Синдбада-мореплавця? (арабського)
Слово вчителя. Поки журі підрахує результати і оголосить фіналістів, пропоную невеличку рекламну паузу: слово надається учениці 5-А класу Шведик Анні, яка прочитає уривок із поеми О.С.Пушкіна «Руслан і Людмила».
Слово надається журі.
III тур (3 гравці) ФІНАЛ
Щоб установити послідовність гри у фіналі, знову проводиться гра «Дешифрувальник»
Зашифроване слово – жанр прозових творів - 5, 5,1, 3, 6, 6,9.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
Отже, за червоним столом грає - .... за жовтим - .... за синім - …
Правила фінальної гри.
Перед вами табло, на якому 24 віконеча із номерами від 1 до 24. Ви повинні запам’ятати номери, які зафарбовані в ваш колір. Для цього у вас є 20 секунд.
Якщо обираєш своє запитання і даєш правильну відповідь, то отримуєш 2 бали, якщо відповідаєш на запитання суперника - 3 бали. А якщо на запитання, які зафарбовані в білий колір (загальні питання ), то отримуєш 1 бал. Кожному учаснику буде запропоновано 6 запитань. Хто набере найбільшу кількість балів - стане переможцем сьогоднішньої гри.
Діти обирають спеціальну тему.
Червоний колір – Письменники, жовтий – Предмети, синій – Теорія.
ФІНАЛЬНА ГРА
Письменники
-
Вони були братами, філологами, збирачами німецьких народних казок. (брати Грімм)
-
Він є автором казок «Червона шапочка», «Кіт у чоботях»,
«Попелюшка». (Шарль Перро)
-
У дитинстві його виховувала няня Орина Родіонівна, яка і прищепила любов до народної казки. (О.С.Пушкін)
-
Він вигадав таких героїв: непохитний олов’яний солдатик, Дюймовочка, Русалочка, Гидке каченя. (Г.К.Андерсен)
-
Письменник, який перш ніж узятися за перо, випробував себе у ролі помічника друкаря, лоцмана, золотошукача та ін. (Марк Твен)
-
Письменник, який понад усе любив природу, вивчав її, писав про природу і сам малював ілюстрації до своїх творів. (Е.Сетон-Томпсон)
Предмети (вказати назву казки за предметом)
-
Чан із синьою фарбою. («Фарбований шакал»)
-
Чарівний молоток. («Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»)
-
Пензлик, який малював картини, що оживали. («Пензлик Маляна»)
-
Починок, залитий кров’ю. («Пані Метелиця»)
-
Дзеркальце, яке вміло говорити. («Казка про мертву царівну та сімох богатирів»)
-
Кришталевий черевичок. («Попелюшка»)
Теорія
-
Що у перекладі із англійської мови означає слово «фольклор»? (Народна мудрість. знання)
-
Стислий влучний народний вислів повчального змісту, побудований як завершене судження називається? (Прислів’я)
-
Художній прийом, який полягає у різкому протиставленні героїв, ситуацій характерів. (Антитеза)
-
Як називається послідовність подій у художньому творі. (Сюжет)
-
Як називається художнє означення, яке надає образу додаткових емоційних і змістових відтінків? (Епітет)
-
Невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зазвичай описано один епізод із життя героя. (Оповідання)
Загальні питання
-
Якими словами зазвичай розпочинаються казки? (Жили-були, у тридесятому царстві)
-
У вступі до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» хто кружляє на золотому ланцюгу? (Учений кіт)
-
Що завжди перемагає в казках? (Добро).
-
З якої рослини добра фея зробила карету для Попелюшки? (Гарбуз).
-
З ким Том Сойєр пішо вночі на цвинтар? (Геком)
-
До якого типу казок належить казка «Пані Метелиця»? (Фантастична)
Підбиття підсумків гри «Найрозумніший». Нагородження переможця.