Дидактичні матеріали для уроків зарубіжної літератури в 5 класі (дидактичні матеріали до уроків зарубіжна література 5 клас)

Про матеріал
Подаю матеріал до уроків зарубіжної літератури у 5 класі.Дана розробка містить цікаві запитання й завдання для учнів, літературні ігри, вікторини, кросворди, тестові завдання. У п’ятикласників, які працюють над розв’язанням вікторини чи кросворду за прочитаним текстом, розвивається пізнавальна активність, творчі здібності, виникає інтерес до художнього твору.
Перегляд файлу

 

Народна казка.

 

Індійська народна казка «Фарбований Шакал»

 

Тест 1

  1. До якої збірки казок входять про шакала Чандараву? 

А «Тисяча й одна ніч» ;

Б «Панчатарна»;

В «Казки матінки гуски».

  1. Якому народу належить збірка «Панчатарна»?

    А арабському;

    Б індійському;

    В китайському.

  1. Якою мовою написана збірка «Панчатарна»

А санскритом;

   Б давньогрецькою;

    В арабською.

  1. Скільки книг входять до давньоіндійської збірки «Панчатарна»?

А 3;

Б 5;

    В7.

5.Що таке тантра?

    А збірка;

    Б книжка;

    В казка.

6.Назвіть персонажа, який « Ускочив у велику діжку із синьою фарбою. Звідти виліз геть синій»:

    А віл Сандживаку;

    Б лев Пінгалака;

    В шакал Чандарава.

7. Від кого ховався шакал?

    А від ведмедя;

    Б від лева;

    В від собак.

8. Хто назвав себе створіння самого Брахмана?

    А лев Пінгалака;

    Б Ворон;

    В шакал Чандарава.

9. Яке прізвисько придумав собі шакал? 

    А Чандарава;

    Б Какудрума;

    В Брахман.

10. Як повівся Какудрума зі своїми родичами?

    А доручив їм охороняти скриню;

    Б поставив вартовими біля входу;

    В погнав їх у шию.

11. Чому тваринам у казках притаманні риси характеру людини?

    А відбиток уявлень первісних людей про одуховення природи;

    Б вимисел оповідача казок;

    В свідчення того, що колись звірі вміли говорити.

12. Хто із українських письменників взяв за основу індійську народну казку « Фарбований шакал»?

    А Т. Шевченко;

    Б І. Франко;

    В Л. Українка.

 

C:\Users\ПК\Desktop\картинки\4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вікторина «Чи уважний ти читач?»

 

Виправите  змістові помилки  ( за казкою «Фарбований Шакал»)

1.Рятуючи життя, шакал шмигнув у дім торговця, а там ускочив у велику діжку із жовтою фарбою. (…дім маляра; із синьою фарбою.)

2. Побачивши цього дивного звіра із синьою, як у Шиви, шиєю, всі лісові жителі, сповнені неймовірної радості, кинулися вітати нового царя.(…сповнені неймовірного страху; кинулися врозтіч.)

3. Чандарава збагнув, що звірі перебувають у доброму гуморі, тож сказав: «О звірі, чому це ви, углядівши мене, стали поклонятися мені».(…перебувають у полоні страху; стали розбігатися.)

4. Новоспечений «цар» призначив лева палацовим сторожем, а вовкові подарував посаду радника. (…вовка призначив, а левові подарував.)

5. Якось, відпочиваючи після обіду, Чандарава почув десь далеко чутливе виття шакалів. ( … сидячи на раді.)

6. Здивовані звірі вмить усе второпали і з гордістю підняли голови. ( …і засоромлено похнюпили голови.)

7. Шакал з радощів хотів було тікати, але не встиг: леви та його підручні подарували йому життя. ( … шакал з переляку; підручні роздерли шакала на дрібні шматочки.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»

 

Встановіть послідовність подій у казці.

  1. « … Надумав Іссумбосі вибитися у люди…»
  2. «Іссумбосі, стань великим!»
  3. « Давно колись жили собі чоловік та жінка…»
  4. « …Назвали сина Іссумбосі, тобто Хлопчик-Мізинчик…)
  5. « Всі вони зажили разом у  добрі і в щасті»
  6. «Знайшовся в них синок завбільшки з мізинчик …»
  7. « Вельможа посадив Іссумбосі на долоню»
  8. «… На них напали двоє чудовиськ у людській подобі»
  9. «…Найбільш він припав до серця дочці багатого вельможі».

 

 

Відповідь: 3,6,4,1,7,9,8,2,5.

 

 

 

 

C:\Users\ПК\Desktop\картинки\img1.jpg

 

 

 

 

Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик».

Кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Куди посадила дівчина Іссумбосі, коли він супроводжував її до храму? (Кімоно)
  2. Хто напав на дочку вельможі? (Чудовиська)
  3. Чарівний молоток – це … чудовиськ. ( Скарб)
  4. Що привернуло увагу Іссумбосі в столиці? ( Будинок)
  5. До кого напросився хлопчик на службу? (Вельможа)
  6. До кого зверталися батьки, щоб у них народилася дитина? (Боги)
  7. Що побачив мізинчик коли отямився? ( Молоток)
  8. Куди просив Іссумбосі батьків відпустити його? (Столиця)
  9. Як ще називали Іссумбосі? ( Мізинчик)

 

 

C:\Users\ПК\Desktop\картинки\img15.jpg

 

 

 

 

Китайська народна казка

 

Пензлик Маляна

 

Гра «Так чи ні»

  1. Жив колись бідний хлопчик на ім’я Малян.
  2. У хлопчика були гроші, щоб купити пензлика.
  3. Учитель подарував Маляну пензлика.
  4. Маляну наснився сивобородий дідусь, який подарував йому пензлика.
  5. Всі Малянові малюнки оживали.
  6. Хлопчик  малював тільки для поміщика.
  7. Хлопчик малював гілкою на піску.
  8. Малян намалював драбину і утік із в’язниці.
  9. Малян не домальовував картини, що його не викрили у чужому місті.

10. Імператор був  справедливим і любив своїх селян.

11. Малян намалював імператору цілу купу золота.

12. Море  заревло і перекинуло корабель з імператором та його попутниками. 

 

 

 

 

C:\Users\ПК\Desktop\картинки\img2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вікторина №1

  1. Як звати головного героя? (Малян.)
  2. Про що він мріяв? ( Про пензлик.)
  3. Чому його мрія була нездійснена? ( «Бідний хлопець»; «не було за що купити»; « злидар.)
  4. Як характеризується простір, в якому перебував вчитель, коли його побачив хлопець? ( Школа – обмежений, закритий простір.)
  5. Де був хлопчик? ( Поза шкільним простором.)
  6. Яка межа за цими просторами? ( Вікно, уявні двері.)
  7. Чи переходить хлопчик цю межу? ( Так, але на деякий час.)
  8. Чому Малян незатишно почувався в школі? Чим пояснюється  поведінка вчителя? ( Очевидно, школа була для заможних дітей. Вчителя розлютила поява бідного хлопця і здивувало його бажання. Так у казці відображається світ бідних і світ багатих.)
  9. Що означають слова Маляна «Хіба коли бідний, то й малювати не дозволяється?» (Його здивування, протест, обурення.)
  10.                    Чому хлопець починає малювати пташок та рибок?  (Мабуть, саме у природі бачить можливість втілення світлої мрії)

11  Як читачеві категорія часу допомагає побачити зміни в житті бідного хлопця?  (З часом Малян навчився добре малювати, а пензлика в нього так і не було)

12 Подумайте, чи можуть такі події трапитися насправді? ( Так. Ця частина є реальним відтворенням життя китайського народу)

 

 

 

Вікторина  №2

1 З якого моменту починається казка?  (Сон Маляна)

2 Чому в казці використано саме мотив сну?  (Це дало можливість героям потрапити до казкового світу)

3 Який пензлик отримав Малян? Чи випадково це?  (Малян отримав чарівний пензлик. Наявність чарівних предметів – головна ознака будь-якої казки)

4 Що символізує сивобородий дідусь? (Силу добра, мудрості, допомоги)

5 Чому хлопець намалював саме птаха? Що символізує цей птах?  (Малян намалював не «пташку», а «птаха», що свідчить про прагнення до злету – до здійснення мрій)

6 Чому Малян малював реманент саме бідним селянам?  (Він сам був бідний, добре знав і розумів проблеми незаможних людей і хотів їм допомогти. Мотив добра – ще одна ознака казки).

7 З якою метою поміщик захопив хлопця?  (Поміщик прагнув до особистого збагачення)

8 Які художні засоби використовуються у казці для характеристики поміщика?  (Епітети, порівняння)

9 Що символізує образ поміщика в казці?  (Сила зла)

10 Чому поміщик тримав Маляна саме три доби?  (Це елемент трикратності, притаманний казці. Число три – це період витривалості, сили духу, незламності, що забезпечило перемогу)

11 Що символізує драбина?  (Це вертикаль, яка допомагає нам побачити «низ» - «верх», тобто прагнення героя до  свобод, бажання вирватися зі світу зла)

12 Чому юнак не домальовував свої картини? Як про це говориться у тексті?  (Щоб його не викрали, ніколи не домальовував їх до кінця, тож птахи і звірі на картинах ніколи не оживали…» Природа була ніби «мертвою»).                            

 

 

 

 

C:\Users\ПК\Desktop\картинки\kistochka_1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Арабська народна казка  «Синдбад-мореплавець»

Вікторина

1 Автор збірки казок «Тисяча і одна ніч»?  (Народи, які мешкали в Індії, Персії, Туреччині, Іраку, Єгипті)

2 З якою метою Шахразада розповіла казки царю Шахріяру?  (Бажання направити царя, а разом з ним і читача на шлях щирої  чесноти).

3 Народам яких країн належить казка про Синдбада-мореплавця?  (Індія, Ірак)

4 Скільки подорожей здійснив Синдбад?  (7)

5 Що змушує його подорожувати?   (Бажання побачити інші країни)

6  Як називається місто, з якого Синдбад вирушав у подорожі?  (Багдад)

7  Кого зустрічає герой під час подорожей?  (Велику рибину, птаха Руха, велетня-людожера)

8  Що допомагає йому уникати небезпек, рятувати себе і своїх товаришів?  (Кмітливість, хитрість, удача)

9  Які старовинні арабські монети згадуються в казках про Синдбада-мореплавця? (Динари)

10 Що найбільше приваблювало Синдбада у подорожах?  (Пригоди)

11  Звідки почалася  нова подорож Синдбада?  (З Басри)

12  Що сталося з кораблем?  (Потрапив під бурю, його розбило хвилями)

13 Що мандрівники побачили на острові?  (Великий палац)

14  Про який звичай мешканців острова дізнається  Синдбад?  (Коли помирає один з подружжя, то іншого хоронять поряд)

15  Як вдалося врятуватися Синдбадові?  (Знайшов отвір у печері, а потім  його побачили з корабля, який пропливав неподалік)

 

C:\Users\ПК\Desktop\картинки\2 (1).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Народна казка «Пані  Метелиця»

 

Літературний диктант

1 Яку роботу виконувала пасербиця?   (Пряла)

2  За чим пасербиця скочила в криницю?  (За починком)

3  Чому дівчинка злякалася, коли побачила  пані Метелицю?  ( У неї були великі зуби)

4 Хто просив допомоги у дівчат? (Піч та яблуня)

5 Коли на світі йшов сніг?  (Тоді, коли  пасербиця збивала подушки пані Метелиці)

6  Що пані подарувала працьовитій дівчинці?  (Золото)

7 Чим нагородила пані Метелиця ледащицю?  (Смолою)

8  Хто першим сповістив про повернення дівчат  та їхні успіхи?  (Півень)

9 Чому пасербиця вирішила піти від пані Метелиці, хоч їй було в неї добре?  (Скучила  за  рідною  домівкою, рідним краєм)

10  Що означає вираз «відлягло від серця»?  (Заспокоїтися, перестати переживати, боятися)

11  Коли рідна дочка вдови почала лінуватися на службі в пані Метелиці?  (На другий  день)

12 Коли мачуха й сестра зраділи пасербиці, не знали, де й посадити?  (Коли побачили на ній багате вбрання)

 

 

 

                   Народна казка  «Пані Метелиця»

Тести

1 Вдова із казки «Пані Метелиця»  мала:

     А  три доньки

     Б   дві доньки

     В   чотири доньки

2  Пасербиця порізала палець:

     А  склом

     Б  ножем

     В  ниткою

3  Починок упав:

     А  у криницю

     Б  у річку

     В  у ставок

4  Пасербиця в пошуку починку:

     А  сама стрибнула в криницю

     Б  її туди  вкинула мачуха

     В  її штовхнула донька мачухи..

5  Пасербиця витягла з печі:

     А  одну хлібину

     Б  увесь хліб

     В  половину хліба

6  Підійшовши до яблуні,  пасербиця;

     А  струсила всі яблука

     Б  не чіпала їх взагалі

     В  полила дерево

7  Найголовнішим заняттям для пасербиці у пані Метелиці було:

     А  пекти тістечка

     Б  прибирати у кімнаті

     В  дбати про постіль

8  Пасербиця хотіла повернутися додому тому, що:

     А  нудьгувала за домівкою

     Б  хотіла помститися мачусі

     В  втомилася бути на службі у пані Метелиці

9  Пані Метелиця нагородила пасербицю:

     А  золотою каблучкою

     Б  золотим ланцюжком

     В  золотим дощем

10 Донька мачухи була:

     А  такою самою роботящою, як і пасербиця

     Б   дуже ледачою

     В  слухняною дівчинкою

11  Донька мачухи одержала таку нагороду:

А  їй подарували золото

     Б  облили смолою

     В  подарували дорогий одяг

12  Казка «Пані Метелиця» це:

     А  оригінал

     Б  переклад

     В  відтворення народної казки збирачами фольклору братами Грімм

 

docx
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку