Сценарій квесту «Козацька слава»
МЕТА: виховання учнів у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, виховання в дітей інтересу до української народної спадщини, зокрема до історії козацтва; систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках історії, української літератури; формування високих морально-психологічних якостей - рішучості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності, навичок працювати у команді, згуртованості в учнівських колективах; організація змістовного дозвілля учнів.
Обладнання: методичний матеріал( підказки, завдання, маршрутні листи).
Учень
Вітчизну зі святом вітаємо нині
І хочемо, щоб вона мужніла і цвіла,
Навіки слава, слава Україні,
Її народу слава і хвала!
Гімн України
Учень Збройні Сили України своїми славними традиціями зобов’язані козацтву. Багато століть лунають над нашою землею пісні, які уславлюють козаків. Тож хай живе і донині слава козацька, слава України.
Звучить фонова музика. Виходять ведучі.
1 ведуча: Улюблена Богом перлина
Для всіх українців одна
Козацька моя Україна
Хлібів золотих сторона.
2 ведуча: Негодами лютими бита
Віками ти йшла до мети
Тобі в небі зорею світити
І волю і долю знайти.
1 ведуча: Ми з вами живемо на цій славній землі і повинні знати про славні подвиги своїх запорожців, а також про наших земляків воїнів-захисників , які і сьогодні продовжують героїчну сторінку нашої історії, захищаючи наші кордони від ворогів.
2 ведуча: День захисника України –
Мужності й геройства свято.
І ми вклоняємося тим,
Хто літ тому назад багато
І тим, хто нині з автоматом
Наш спокій береже і захищає,
Всю нашу велику родину,
Рідну землю свою – Україну.
ХІД ГРИ
1 ведуча. Дорогі діти й шановні дорослі! Сьогодні, напередодні Дня українського козацтва та Дня захисника України, ми проводимо квест «Козацька слава».
2 ведуча. Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.
1 ведуча. Народ будь-якої країни береже спогади про власне минуле, пишається своєю історією, перекази про звитяжні вчинки предків передаються із покоління в покоління.
2 ведуча: Указом Президента України 14 жовтня оголошено Днем українського козацтва. Це свято дуже важливе для нашого народу, адже козацтво відігравало вирішальну роль у становленні нашої держави.
1 ведуча: Народ будь-якої країни береже спогади про власне минуле, пишається своєю історією, перекази про звитяжні вчинки предків передаються із покоління в покоління.
2 ведуча: Для святкування Дня українського козацтва не випадково обрано День святої Покрови, бо вона здавна була покровителькою козаків.
1 ведуча: Ми розпочинаємо козацьку гру-квест, в якій нащадки козаків повинні показати свої знання, винахідливість, таланти та волю до перемоги.
2 ведуча : У грі беруть участь 4 команди по 10 чоловік. Кожна команда отримує маршрутний лист і першу підказку – загадку. Знайдіть відгадку і добре поміркуйте, з яким місцем вона у вас асоціюється.
1 ведуча: Як тільки зрозумієте, що це за місце – мерщій до нього. Там на вас чекатиме завдання, а після його виконання – підказка. Переможе та команда, яка впорається найшвидше і найкраще. Бажаю всім успіху. Починаємо.
2 ведуча. Для того, щоб команда стала переможцем, усім її членам потрібно першими пройти усі «зупинки», виконати завдання правильно і якомога швидше дістатися фінішу.
1 ведуча. Завдання від координатора квесту команда отримає лише тоді, коли усі її члени будуть присутні на пункті!
2 ведуча. За кожну правильну відповідь команди отримують бал. Координатор фіксуватиме командний залік.
Представлення роїв (кожен рій представляє назву, девіз).
1 ведучий. Бажаємо всім учасникам вдалих стартів і наполегливої боротьби у змаганнях, доброго настрою і чудових вражень від нашої спільної праці, перемоги і миру!
2 ведучий. Ройові, отримайте маршрутні листи. (Ройові отримують маршрутні листи і рої приступають до виконання завдань квесту).
Кожний маршрутний лист містить завдання - зашифровані назви кабінетів, де знаходяться станції. Виконавши завдання на станції, учасники отримують зашифровану вказівку для знаходження слідуючої станції.
Розшифруйте назви кабінетів та зупинок, в яких ви будете виконувати завдання квесту. Будьте уважними! Удачі Вам!
5 -6 класи
« Писар». (Кабінет 9 класу)
Написати якомога більше слів пов’язаних з козацтвом.(1 хв.)
Після виконання вправи писар робить відмітку на маршрутному листі і направляє до цариці.
«У цариці». (Кабінет музики)
Цариця постійно займається державними справами ,а сьогодні вона бажає відпочити і повеселитися . Тому завдання таке: заспівати 3 пісні про Україну.
«Чи знаєш ти свою країну?» . (Кабінет історії)
Кожен патріот добре знає історію та традиції свого народу. Спробуємо свої сили та дамо відповіді на запитання вікторини.
1. Назва нашої держави?
2. Державна мова України …
3. Столиця України?
4. Основні кольори нашого Прапора?
5. Назвіть державні символи України.
6. Назвати рослини – символи України?
7. Що символізують кольори українського Прапора?
8. Швидкий український танок.
9. Яка велика річка протікає на Україні?
10. З чим українці зустрічають гостей?
11. Коли святкують День Незалежності України?
12. Кого називають Кобзарем країни?
«Через міст» (Вхід)
Назвати 10 речей козаків.
«Рослини-символи» (Кабінет психолога)
Відшукайте та розфарбуйте слова в таблиці, що є назвами рослинних символів та оберегів.
К П В І Н О К Я
С Т В Е Р Б А Н
В І К А Л И Н А
Е С О Л О В Е Й
Р У Ш Н И К М Е
Б А Р В І Н О К
А С Ж И Т О Я Л
К П В І Н О К Я
С Т В Е Р Б А Н
В І К А Л И Н А
Е С О Л О В Е Й
Р У Ш Н И К М Е
Б А Р В І Н О К
А С Ж И Т О Я Л
К П В І Н О К Я
С Т В Е Р Б А Н
В І К А Л И Н А
Е С О Л О В Е Й
Р У Ш Н И К М Е
Б А Р В І Н О К
А С Ж И Т О Я Л
К П В І Н О К Я
С Т В Е Р Б А Н
В І К А Л И Н А
Е С О Л О В Е Й
Р У Ш Н И К М Е
Б А Р В І Н О К
А С Ж И Т О Я Л
«Національний» (Бібліотека)
1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (писанка)
2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил.
(верба)
3. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди.
(калина)
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат.
(тополя)
5. Чим прикрашають голову українські дівчата.
(вінок)
6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу.
(рушник)
«В гостях у козаків». (Кабінет педагога-організатора)
«Народ скаже, як зав’яже» (Кабінет української мови)
Потрібно продовжити прислів’я. (Команда отримує 1 бал за правильну відповідь)
«Поетична хвилинка» (Актова зала)
Я буду зачитувати вірш, а ви маєте дібрати найбільш вдале слово і закінчити його.
Гра «Закінчи рядок».
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща …(у світі).
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні …(джерельця).
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки …(глибокі).
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже …(сучасні).
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела).
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, …(чудова).
Її оберег – верба і калина,
Найкраща у світі – моя …(Україна).
Бо нам найрідніша, Вітчизна і мати,
То як же нам, дітям, її …( не кохати).
Моя Україна – козацькая слава,
Така волелюбна і мирна …(держава).
Вона дорога нам, і рідна і мила,
Бо світ перед нами, як мати, …(відкрила).
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі…(єдина).
«Моя Україна» (Спортивний зал)
Маршрутний лист № 1.
А ще в цьому кабінеті знаходиться педагог, з якою ви завжди можете поговорити «по душам».
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаємо,
І краще рідну землю нашу знаємо.
4. Цей вірш вам підкаже дорогу до потрібної вам станції. Читайте та будьте УВАЖНИМИ!
Браття, єдина вам подруга – воля,
І честь козаку – то є рідна сестра.
Буде, козаче, буде щасливою доля,
Ланцюг розірвати настала пора.
І сонце засяє промінням яскравим.
Одна лише кличе в дорогу мета:
То - воля, якій ми співаємо славу,
Енергію нам подарує віра свята!
Козаче, у тебе країна єдина,
А зветься вона свята Україна!!!
5.Ваша наступна зупинка – кабінет, назва якого зашифрована у вірші:
Захисник України – почесне звання,
Тут вміння потрібні і добрі знання.
У кабінеті цьому грають,
Змагаються і перемагають.
6. У цей кабінет ви звертаєтесь за допомогою, коли у вас виникають проблеми свого фізичного стану. Також у цьому кабінеті знаходиться педагог, який організовує ваше дозвілля і свята у школі.
7. У цьому приміщенні навчаються справжні красуні. Тут здобувають знання найстарші учні школи. Вони є прикладом для нас. А ще у цьому класі росте багато квітів.
8. Тут муза над вами окрилено літає,
Граматика і лексика тут проживає.
Прямуйте швидше ви в цей кабінет,
Там знайдете Шевченка ви портрет!
9. Місце у школі, де зустрічають гостей, учнів, вчителів. У цьому місці знаходяться державні символи України.
10. У цьому шкільному приміщенні відбувається багато загадкових подій: звучать голоси різних героїв та персонажів, тут проходять безкінечні репетиції, звучать пісні, один раз на рік сюди можуть завітати Дід Мороз та Снігуронька. Знайдіть це місце в нашій школі.
Маршрутний лист № 2.
Захисник України – почесне звання,
Тут вміння потрібні і добрі знання.
У кабінеті цьому грають,
Змагаються і перемагають.
3. Цей вірш вам підкаже дорогу до потрібної вам станції. Читайте та будьте УВАЖНИМИ!
Браття, єдина вам подруга – воля,
І честь козаку – то є рідна сестра.
Буде, козаче, буде щасливою доля,
Ланцюг розірвати настала пора.
І сонце засяє промінням яскравим.
Одна лише кличе в дорогу мета:
То - воля, якій ми співаємо славу,
Енергію нам подарує віра свята!
Козаче, у тебе країна єдина,
А зветься вона свята Україна!!!
4. Тут муза над вами окрилено літає,
Граматика і лексика тут проживає.
Прямуйте швидше ви в цей кабінет,
Там знайдете Шевченка ви портрет!
А ще в цьому кабінеті знаходиться педагог, з якою ви завжди можете поговорити «по душам».
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаємо,
І краще рідну землю нашу знаємо.
Маршрутний лист № 3.
Захисник України – почесне звання,
Тут вміння потрібні і добрі знання.
У кабінеті цьому грають,
Змагаються і перемагають.
А ще в цьому кабінеті знаходиться педагог, з якою ви завжди можете поговорити «по душам».
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаємо,
І краще рідну землю нашу знаємо.
Граматика і лексика тут проживає.
Прямуйте швидше ви в цей кабінет,
Там знайдете Шевченка ви портрет!
Браття, єдина вам подруга – воля,
І честь козаку – то є рідна сестра.
Буде, козаче, буде щасливою доля,
Ланцюг розірвати настала пора.
І сонце засяє промінням яскравим.
Одна лише кличе в дорогу мета:
То - воля, якій ми співаємо славу,
Енергію нам подарує віра свята!
Козаче, у тебе країна єдина,
А зветься вона свята Україна!!!
Маршрутний лист № 4.
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаємо,
І краще рідну землю нашу знаємо.
Захисник України – почесне звання,
Тут вміння потрібні і добрі знання.
У кабінеті цьому грають,
Змагаються і перемагають.
А ще в цьому кабінеті знаходиться педагог, з якою ви завжди можете поговорити «по душам».
Браття, єдина вам подруга – воля,
І честь козаку – то є рідна сестра.
Буде, козаче, буде щасливою доля,
Ланцюг розірвати настала пора.
І сонце засяє промінням яскравим.
Одна лише кличе в дорогу мета:
То - воля, якій ми співаємо славу,
Енергію нам подарує віра свята!
Козаче, у тебе країна єдина,
А зветься вона свята Україна!!!
Граматика і лексика тут проживає.
Прямуйте швидше ви в цей кабінет,
Там знайдете Шевченка ви портрет!
Завдання для 7-8 класів
На цій станції зачитується коротка інформація, а учасники повинні відповісти лише одним словом «вірю» або «не вірю» .
Станція «Гонка за лідером». (Вхід)
Станція «Козацька вікторина» (Бібліотека)
1.Як називається довгий козацький чуб? (оселедець)
2. Як називався чоловік, що керував козацьким куренем? (курінний отаман)
3. Як називався козацький човен? («чайка»)
4. Хто був першим отаманом Запорозької Січі? (Дмитро Вишневецький-Байда)
5. Як називається символ гетьманської влади? (булава)
6. На якому дніпровому острові знаходилася перша з відомих козацьких січей? (Мала Хортиця)
7. Як називалися широкі козацькі штани? (шаровари)
8. Кому вхід на Січ був суворо заборонений? (жінкам)
9. Яких козаків називали «сиднями» та «гніздюками»? (сімейних)
10. Як називалися символи влади старшини у козаків? (клейноди)
Станція «Встав пропущене слово» (Кабінет психолога)
– Козача потилиця пана-ляхам … (не хилиться).
– Де козак, там… (і слава).
– До булави треба … (голова).
– Козацькому роду… (нема переводу).
– Степ та воля – … (козацька доля).
– Хліб та вода – … (то козацька їда).
– Хоч і спина гола, … (козаку аби воля).
– Кінь для козака, як … (крила для пташки).
– Козак не боіться … (ні чвари, ні хмари).
– Не журися, козаче, нехай … (ворог плаче!)
– Сміливого козака і … (чорти) бояться.
– У козака життя коротке, а … (слава – вічна!)
– Береженого бог береже, а козака – … (шабля).
– Не той козак, що поборов, а той, що … (вивернувся).
«Козацькі побрехеньки» (Кабінет педагога-організатора)
Команда слухає від ведучого твердження про козаків та повинна сказати правда це чи ні. Якщо команда вгадує, то отримує 1 бал за кожну вірну відповідь.
1.Слово «козак» в перекладі з тюркської означає «жебрак, злидень». (Ні, насправді «вільна людина»)
Станція «У пісні – душа народу (Кабінет музики)
Заспівати 3 пісні про Україну
«Козацька історія» (Кабінет історії)
1. Чому українські селяни втікали у степи?
а) не могли терпіти утисків панів;
б) там було багато землі, а міст і сіл не було;
в) переховувались від влади.
2. Що було місцем, де осідали козаки?
а) широкі південні степи;
б) Запорозька Січ на дніпровських островах серед ріки;
в) ріка Дніпро.
3. Який вигляд мала Січ?
а) фортеці з міцними укріпленнями, гарматами, сторожею;
б) острів зі сторожею, схований у очеретах і лозах;
в) простора площа серед лісу.
4. Хто командував цілою Січчю?
а) полковник;
б) курінний отаман;
в) кошовий отаман.
5. Хто такий “курінний” отаман?
а) козак, що командував десяткою;
б) козак, що командував сотнею;
в) козак, що командував полком (куренем).
6. Яка споруда стояла посередині Січі?
а) хатка-курінь;
б) церква;
в) склади зі зброєю, гарматами, харчами, човнами.
7. Як довго потрібно було вчитися, щоб стати правдивим козаком?
а) один місяць;
б) один рік;
в) три роки.
8. Хто такий джура?
а) молодий помічник старого козака;
б) людина, що постійно носила за козаком зброю;
в) старий козак, що вчив молодих вправлятися зі зброєю.
9. Як вбиралися козаки?
а) пишно, у вишиту сорочку й кирею;
б) ходили у шароварах, з пістолями і люлькою за поясом;
в) просто, у грубу сорочку й кирею.
10. Як поділялося Січове військо?
а) на взводи, роти, полки;
б) ніяк, була одна загальна маса;
в) на курені
«Козацькі прислів’я» (Кабінет української мови й літератури)
1.Береженого Бог береже, а козака – …(шабля).
2.Козацькому роду нема…(переводу).
3.Січ - мати, а Великий Луг - …(батько).
4.Степ та воля – козацька…(доля).
5.Терпи козаче, отаманом … (будеш).
6.Хліб та вода – то козацька… (їда).
7.Щирий козак ззаду не… (нападає).
8.Козак не боїться ні тучі, ні… (грому).
«Народні обереги» (Спортивний зал)
Станція «Знавці українського козацтва» (9 клас)
1 ведуча : Завершується наш квест. Розлучатися завжди важко, але ми віримо, сподіваємося, що крім приємних хвилин, проведених разом, ви отримали хороший настрій, у вас добавилося оптимізму, віри у власні сили.
2 ведуча: Зичимо здоров'я, щастя! Нехай у Вас панує достаток, витає козацький дух, а золоте колосся і червона калина схиляються на добро. На все добре!
1 ведуча: Наша пам'ять про славне минуле українського війська повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми, як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.
2 ведуча: Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти.
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти.
Землі український привіт.
Разом: Хай козацькому роду не буде переводу!