СЦЕНАРІЙ Літературно-мовний КВК «Причасти мене розмовою – щирою ураїнською мовою»

Про матеріал
Поглибити знання учнів відомостями про рідну мову; показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини; розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати любов і повагу до рідного слова; сприяти розвиткові творчих здібностей дітей; берегти свою національну культуру.
Перегляд файлу

Комунальний заклад Тернопільської міської ради

«Станція юних техніків

 

 

 

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ

Літературно-мовний КВК

«Причасти мене розмовою –

щирою ураїнською мовою»

 

 

   Підготувала і провела

      культорганізатор

                                                            Стандрет Г.Н.

 

 

 

 

 

Тернопіль


 

Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову; показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини; розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати любов і повагу до рідного слова; сприяти розвиткові творчих здібностей дітей; берегти свою національну культуру.

 Вислови про мову:

 

Живе мова - живе народ,

Зникає мова - народу більше нема.

                                          К. Ушинський

Хто забуває рідну мову, той серцем ранить

свій народ: руйнує всю його будову,

дорогу стелить до незгод.

                                           І. Огієнко

Мова - державна перлина

Нею завжди дорожіть;

Без мови немає країни –

Мову, як матір, любіть.

                                        Ф.Пантов

 

 Шановні учні, вчителі, гості, запрошуємо вас на слово щире, на бесіду мудру - на свято рідної мови.

Чудова наша мова – міцне моє коріння,

А як же я без нього могла б на світі жить?!

Тоді б мене чекало духовне зубожіння,

Бо мову і Вітчизну не можна розділить!

Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє.  Рідне слово - невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

 Ведучий 1. Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо конкурс знавців рідної мови! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову! Продовжує наше свято чудова гра - КВК.

Ведучий 2. КВК - чудова гра.

Конкурс веселих і кмітливих,

Конкурс розумних і щасливих,

Конкурс для тих, хто в чесній боротьбі

Шлях перемоги прокладе собі.

Ведучий 1. То ж слухайте, слухайте всі,

До вас наша промова.

В цей радісний час

До конкурсу всі готові?

Ведучий 2. Сьогодні ви будете свідками цікавої боротьби юних знавців мови, тобто команд «Барвінок», «Мальви», «Калина», «Розумники», «Українці».

Ведучий 1. Багато залежить від вас, болільники, як ви будете підтримувати свою команду.

Ведучий 2. Але на нашому святі не можна викрикувати з місця, тупотіти, свистіти, категорично забороняється підказувати.

Ведучий 1. Журі може нагородити команду, якщо болільники вестимуть себе достойно.

Ведучий 2. Але журі має право зняти бали, якщо її члени або болільники порушуватимуть порядок змагань.

Ведучий 1. Наш конкурс КВК буде оцінювати журі в такому складі:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ведучий 2. Важкий та цікавий період переживає наша українська мова у незалежній Україні. Цей період кличе нас усіх до творчості, пошуку, щоб краще вивчали рідну мову учні, досконало володіли нею старші.

Ведучий 1. Мова - явище суспільне. Вона постійно удосконалюється, змінюється, з'являються нові слова. Тож як ви знаєте українську мову, ми дізнаємося на нашому КВК, який ми розпочинаємо.

Команди готові? На старт!

Перший конкурсний етап (по 5 балів)

Ведучий 2.. Перший. конкурс. „Привітання команд"

Надається слово команді 1. „Мальва".

2. „Барвінок".3 «Калина», 4«Українці»,5 «Розумники»

Ведучий 1. Як в казці стеляться путі

Навкруг широкий обрій,

Так слово знати у житті

Нам хочеться сьогодні.

ІІ конкурс. « Розминка» .

назвіть іменники однієї тематичної групи (наприклад овочі: картопля, огірок, морква, капуста, кукурудза, буряк) (назвати 5 і більше слів за кожне слово 1 бал ) враховується час протягом якого будуть називатися слова або назвати слова протягом 20 секунд.

 Перемагає та команда, яка правильно і найшвидше це зробить .

- птахи ;

-шкільне приладдя ;

-квіти ;

- фрукти;

- інструменти.

 

ІІІ конкурс «Спробуй казку відгадати…»

 (за 2 правильно відгадані загадки 5 балів )

 

  Не тримали сина й доні

  У своїх вони долонях.

  Тож пішов дідусь у ліс,

  Деревиночку приніс.

  У колисочку поклали,

  Бабця нічку колихала,

  А на ранок в ній синочок

  Та й відкрив розумні очка.

  Як же зветься це хлоп’ятко,

  Любі хлопчики й дівчатка?          («Івасик-Телесик»)

 

  Це маленька горошина

  Принесла в родину сина.

  Мав таку цей хлопець силу,

  Що зміюку підкорила.

  Визволив сестру, братів,

  Простить зради не схотів,

  То ж пішов у світ блукати,

  Долі кращої шукати.

  Відгадайте без підказки,

  Із якої герой казки?                («Котигорошко») 

   Дівчина, хоч і кривенька,

  Роботяща, моторненька,

  Як гніздо її спалили,

  То з качками полетіла.

  Всі ви знаєте цю казку,

  То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)

 

  У лисички розкошує

  Спить у ліжку і жирує.

  Цей котюра ну й доскоцький!

  А назвав себе… («Пан Коцький»)

 

  Ця брехуха – і рогата,

  І баньката й бородата.

  Обдурила свого діда,

  Принесла в родину біди,

  Хату в зайчика украла,

  Жити в домі цьому стала.

  Добрий рак її прогнав

  І зайчика врятував.

  Як же звати цю рогату

  Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)

 

  Він любив пісні співати.

  Від звірят усіх тікати.

  Скік! Тут був, і вже – нема!

  І шукать його – дарма!

  Та лисичка його з’їла,

  Ба! Таки перехитрила («Колобок»)

 

  Хто журавлика вітав,

  Ще й кашкою пригощав?

  Пригадайте-но, будь ласка,

  Із якої герой казки («Лисичка та Журавель»)

 

  Це який такий бичок,

  Не простий – а третячок,

  Дуже, дуже він був ловкий,

  Упіймав ведмедя, вовка,

  Зайчика, а ще – лисичку,

  Хоч і сам він невеличкий.

  Допоміг і бабі, й діду

  Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)

 

IV конкурс  « Скажи без затримки» .

Назвати антоніми до названих слів. У разі затримки - відповідає суперник. Перемагає той, у кого найбільше правильних відповідей.

Сміятися - плакати /, активний - пасивний/, корисний - шкідливий/, хворіти - видужувати/ , захід - схід /, ганьба - слава/, минуле - сучасне /, згадати - забути/, працьовитий - лінивий /, прокинутися - заснути/, вітатися - прощатися /, світанок / присмерк/, північ-південь/, лягати-вставати/, веселий-сумний/, праця-лінь/, бігти-стояти/, білий-чорний/, кислий-солодкий/, радіти-тужити/, ранок-вечір/,

 

V конкурс « Мовне асорті» . (правильна відповідь 1 бал)

Дати як можна більше відповідей на запитання.

- Державна мова України / українська/

- Назвіть головні члени речення / підмет та присудок/

- Як називаються літери, що записані у певному порядку / алфавіт/

- Скільки букв в українському алфавіті? (33)

- Скільки голосних в українській мові? (6)

- Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

- Як називається збірник віршів Шевченка?(Кобзар)

- Український народний танець. (Гопак).

- Яка річка тече в роті?(Десна)

- Які 2 займенники псують шляхи? (ями)

- Назва якої країни вміщує 2 займенники по краях, а в середині назва маленької конячки? (Японія).

- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

--Як називається вірш, що не має рими? (Білий)

- Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

- Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)

- Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

- Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

- Суть Ємського указу.

 (Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори цією мовою)

- Від якого слова походить слово «вишня»? (Висіти)

- Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)

- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

- Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

- Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)

- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

- Частина слова без закінчення. (Основа слова)

- Слова, що мають багато значень ( багатозначні)

- Слова, що мають спільний корінь ( спільнокореневі)

- Яка буква не має звука ( м’який знак )

- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)

- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)

- Частина слова перед коренем (префікс)

- Розмова двох осіб (діалог)

Закінчити: «Слово до слова — зложиться...». (Мова)

 

VІ конкурс « Всезнайко».( 1 правильна відповідь 1 бал)

 Закінчити прислів’я :

- Письменний бачить поночі більше, як неписьменний / вдень/.

- Хто пише й малює, той діток своїх / годує/.

- Писать – не язиком /чесать/.

- Слово чемне кожному /приємне./

- Мудре слово – добрий друг/ в біді/.

- Ласкаве слово – що весняний /день/.

- Хто хоче більше знати, треба менше / спати/.

- Вчиться ніколи /не пізно/.

- Учись змолоду – пригодиться на / старість/.

- Гостре словечко коле /сердечко/.

- Добрим словом мур проб’єш, а лихим – у двері /не ввійдеш/.

- Слово – не горобець, вилетить – /не впіймаєш/.

- Праця людину годує, / а лінь марнує/.

- За рідний край / життя віддай/.

- Мудрим ніхто не вродився, / а навчився/.

- Маленька праця краща / за велике безділля/.

- Умій сказати, / умій і промовчати/.

- Не кажи не знаю, / а кажи навчуся/.

 

VІІ конкурс « Відгадай загадку». (

А допоможе нам чарівна квітка. Обираєте пелюстку, а на ній написаний номер загадки.

1. Що то за пані у білім жупані?

Дружить з рогачами, горщиками, казанами

В роті в неї смакота. Що ж за пані то така? / Піч/.

 

2. У вінку зеленолистім, у червоному намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду. / калина/ .

 

3. В нас однакові ім’я. Відгадай: хто брат, хто я?

Я кажу : «З дерев лечу». Каже брат: « По пошті шлю» / лист/.

 

4. Біла рілля, чорне насіння, хто вміє - той посіє, хто знає - відгадає. / письмо/ .

5. Що можна бачити з заплющеними очима? /Сон/.

6 Завжди в роті , а не проковтнеш. / язик, зуби/ .

 

7. Ходить по городу, великого роду,

Ноги, як лопати, а сліду не знати. / гуси/.

 

8. Що воно за штука, що день і ніч стука?/серце/.

 

VІІІ конкурс «Скоро мовить скоромовка» (прочитати скоромовку на одному подиху

 

КРУЖЛЯЛО, ДЖИЖЧАЛО, ПЕТЛЯЛО, ПИЩАЛО,

ЛЕТІЛО, ДЗВЕНІЛО, ГУДІЛО, БРИНІЛО. СІЛО,

ВМОСТИЛОСЬ. ТРІСЬ! ДЕСЬ ПОДІЛОСЬ. 

 

Ведучий 1. Ось настав чудовий час,

Капітанів ждем до нас

Подивимось залюбки

Чи це справжні ватажки?

ІХ конкурс. Конкурс капітанів « Хто більше назве народних пісень».(1 хв щоб назвати назви пісень) одна пісня 1 бал.

 

Х конкурс « Метаграми».

 Він у бурю, в хуртовину

Виростає біля тину.

Коли ж букву замінити, -

Можна буде в ньому жити. (Замет - намет).

Коли я з д – росту на гілці,

Коли ж із т – пливу по річці. (Плід - пліт).

З и я плаваю у морі,

З і – ловлю мишей в коморі. (Кит – кіт).

З димаря він вилітає,

Як в печі вогонь палає.

Варт нам д на р змінить –

Стане містом він умить. (Дим – Рим).

Тече собі, хвилюється,

Навколишнім милується,

А р на п змінити –

Почне пекти й варити. (Річка – пічка).

Не цвірінькає – співає,

Жовто-чорне пір’я має.

З лісових густих кущів

До родини горобців

Пташка в гості прилітає,

Як харчів не вистачає.

Після с як замість и

Букву у напишем ми –

Будем мати запашну

Гарну ягоду смачну. (Синиця - суниця).

 

Мовні загадки – шаради.

- Префікс від слова перенести, корінь від слова казати /переказ/ .

- Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка / .квіточка/ .

- Корінь від слова лісок, суфікс від слова зимова, закінчення від слова червоний / лісовий/ .

- Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний, закінчення від слова білий. / підводний/.

 

Поки підводяться підсумки послухайте 

           «Кухлик»

Дід приїхав із села,

ходить по столиці.

Має гроші – не мина

жодної крамниці,

Попросив він:

«Покажіть кухлик, той, що скраю.»

Продавщиця: «Што? Чєго?

– Я нє понімаю?!»

Кухлик, люба, покажіть

Той, що збоку смужка.

– Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв, і насупив брови:

В Україні живете й не знаєте мови…

Продавщиця теж була гостра і бідова.

У мєня єсть свой язик,

Ні к чєму мнє мова!

І сказав їй мудрий дід:

«Цим пишатися не слід, бо якраз така біда

В моєї корови: має бідна язика і не знає мови!»

Мово рідна, слово рідне,

Як тебе забути?

Треба в нашій Україні

Українцем бути!

Ненька вчила говорити,

Співанку співати,

То чи можем слово рідне

Нині забувати?

Підведення  підсумків.  

Ведучий 2. Журі, врахувавши всі ваші старання,

Шле вам найкращі побажання

І кінцеві результати повідомить без вагання.

Ведучий 1. Слово журі.

Ведучий 2. Скінчився час випробовувань,

Нам до душі ваш рівень знань,

Та ще багато треба знати,

Щоб мовну грамоту дістати.

Ведучий 1. Полинуть роки, минуть літа

В навчанні, іграх і праці.

Вас привітає новий КВКа

На мовному уроці в 2017 році.

 

І на завершення хочеться прочитати вам такі рядки

 

Всі народи мову мають,

Всі пісень своїх співають.

Бо хто має мову рідну,

Той багатий, а не бідний!

Не цурайтесь мови, люди.

Не цурайтесь роду.

Як зачахне рідне слово, –

Не буде народу.

Ми – українці, – велика родина,

Мова і пісня у нас – солов’їна.

Зріє в садочках червона калина,

Рідна земля для нас всіх – Україна!

 

До гарного слова нам треба звикати,

Щоб мова була як дзвінке джерело.

Подумай сім раз, перед тим, як сказати,

Щоб слово твоє людям радість несло.

 

Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,

Напоєне ласкою завжди було.

З добром і любов’ю від серця летіло

Й до іншого серця зі щирістю йшло.

 

Тож вивчайте рідну мову

Вже тепер, з маленьких літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ!

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
21 серпня 2019
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку