Сценарій математичного ранку «В гостях у математики»

Про матеріал
Ласкаво запрошуємо вас на захоплююче та незабутнє свято - "В гостях у математики". Це подія, де кожен може відчути себе справжнім математиком і відкрити для себе чудовий світ математичних загадок, головоломок та творчості. Пропонуємо вам добірку цікавих математичних загадок, які випробують ваші здібності та логіку. Завдяки їм ви зрозумієте, як математика може бути захопливою грою. Свято спрямоване на відкриття учасникам захопливого світу математики, який далекий від сухих формул та чисел.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Сценарій математичного ранку

«В гостях у математики»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Підготувала:

                                          вчитель Вовчухівського ЗЗСО І-ІІ ст.

                             Голинська Оксана Дмитрівна


Ведуча.   Сьогодні у нас свято на честь її величності Математики. Вас  чекає багато нового, цікавого, захоплюючого. Для вас ми підготували жарти,  вікторини, цікаві задачі.

Ведуча. Насамперед, ми завітаємо на вулицю Арифметики. Відгадайте, як звуть жителів цієї вулиці?

 

Щоб записувати числа
Чітко правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні …                 (цифри)

Можливо, дехто думає, що без них можна обійтися? Не було б чисел,  звідки ви б знали, наприклад, скільки вам років і чи вам  ходити до школи, чи, може, пора вже женитися? Тож вітайте мешканців цієї вулиці.

 

 (На сцену вибігають Цифри.)

Одиничка – цифра рівна

І до стовпчика подібна.

Всі рахунки, всі таблички

Починають з одинички.

Позначає що вона?

Що предмет один – єдиний:

Голова у нас одна,

Серце теж одне в людини.

 

Подивіться – ось і два,

Цифра дуже чепурна.

Шийку «гусачком» згинає,

Хвостик хвилькою здіймає.

Два – це пара: Дві сестрички,

Дві руки, дві рукавички,

Ока два, По два крила

Є і в півня, і в орла.


Третя цифра, звісно, трійка!

От і звилась, наче змійка.

Вона – це два рогалики малі.

Більший - внизу, а менший – вгорі.

Цифра три – то чарівниця,

Невеличка й круглолиця.

Яку казку не візьмеш,

Цифру три завжди знайдеш.

 

Цифру цю зовуть чотири.

Вас вона вітає щиро,

Мов козачка, жартівливо

Випинає лікоть вліво.

Позначає цифра ця.

Скільки ніжок у стільця,

Скільки лапок у котів,

А в квадрата є кутів!

 

Он де вийшла танцювать

Добре знана цифра п’ять.

Ніжки бубликом зігнула.

Рученята простягнула.

Цифра п’ять, або п’ятірка,

З нею здавна дружить зірка:

П`ять у зірочки кінців;

Є п’ять пальців на руці,

На нозі також, ось так!

П`ять копійок – це п’ятак.

 

Цифра шість немов замок:

Знизу – круг, вгорі – гачок.

Цифра ця на вишню схожа –

І красива і пригожа.

Заманеться її з’їсти –

Височенько треба лізти.

 

Дуже легко нам усім

Упізнати цифру сім.

В неї лиш одна нога,

І сама, мов кочерга.

Сім яскравих, кожен знає,

Кольорів веселка має.

Є сім нот, відомо всім.

Днів у тижні також сім.

 

Цифра сім, бувай здорова!

Далі про вісім піде в нас мова!

Клеїла мала Яринка

Ланцюжечок на ялинку.

Ось одне кільце зробила,

Поруч друге прикріпила.

Два кільця, як не дивися.

Здогадались? Цифра вісім.

 

Як дев’ятку нам здобути?

Треба “шість” перевернути.

Між собою, мов близнята

Схожі шістка і дев’ятка.

Цифра дев’ять, як годиться,

Має кругленьке обличчя,

Заокруглений бочок

Та ще й хвостик, як гачок.

Ведуча. (Звертається до Нуля.) А ти, Нуль, у ряд не ставай. Ти новим числам утворюватися допомагай!

Нуль:

Є число, що зветься нуль.

Знають його всюди.

Відніми його, додай –

Що було, те й буде!

 

Як помножити його,

А чи поділити,

В результаті пишуть нуль

І дорослі, й діти!

 

Та ділить на нього – зась!

І під час уроку

Хто про це забуде з вас,

Матиме мороку!

 

Ведуча.     Для усіх гостей здаля

                   Ми розкажем про Нуля.

                   Щоб самому не журитись,

                   Нуль надумав одружитись.

             Ось одного дня, раненько

             Здибав  Трійочку гарненьку.

Нуль. - Гей, красунечко хороша,

            Ти ж на мене трошки схожа,

            Бо така ж, як я, кругленька,

            Ще й до того ж молоденька.

            Чом би нам не бути в парі?

            Ми б помножились на славу.

Ведуча.      Ну а Трійка розгубилась,

                   Зашарілась і згодилась…

                   Ледь весілля  відгуляли,

                   Як  от Трійочки не стало.

Три.  - В  чому справа? Де та Трійка? –

     Шепотіли цифри гірко.

           Це усе той Нуль проклятий.

          Треба було бідній знати

          Той, хто множиться з Нулем,

          Вмить навіки пропаде.

Ведуча.     Нуль на тім не зупинився

             Нуль удруге оженився.

                   І повів він під вінець

                   Гарну Сімку накінець.

                   Хоч не славилась красою,

                   Та була із головою.

Сім.  І сказала Сімка: «Нуль!

  Ти про множення забудь,

   Коли хочеться побратись,

   Будем тільки додаватись!»

Ведуча.       Полетіли дні за днями

                     Ледве Нуль прийшов до тями:

Нуль. - Жити так мені не сила,

           Сімка геть мене закрила.

   Як таку дружину мати,

   Краще вже парубкувати.

   Може спробувать ділиться?

   Це нікуди не годиться,

         Адже знає учень кожний, 

         Що на нуль ділить не можна.

Ведуча.       Довго думав Нуль, вагався,

                     Знову свататись подався.

                     І от веселий Нуль прошепотів

                     Сусідці – Одиниці:

Нуль.   З тобою поруч я б хотів

       Постояти, сестрице!

Одиниця. Та Одиниця каже: "Ні,

                   Ти – нуль, число нікчемне

                   Не стій зі мною, бо мені –

                   Це зовсім неприємно!"

Нуль. А Нуль на це: "Я знаю сам,

    Що в світі значу мало…

    Та якби поруч стати нам,

    Десятка б з тебе стала!"

    Поглянь на себе: ти ж у нас
    Мала та худорлява.
   Та станеш більша в десять раз,
    Коли я стану справа,

Одиниця.  "Ну, що ж, - міркує одиниця ,–

                    Це не погана справа".

                    І одружились. Й відтоді

                    Живуть собі на славу.

Ведуча. У шлюбі тім на радість всім

       Число з’явилось нове.

       Й що Нуль нікчемний від тоді

       Ніхто вже не говорить.


Ведуча. Виявляється що числа можуть розповісти багато цікавого. Тож давайте завітаємо до «Скарбнички цікавих чисел».

         Один – найменше натуральне число.

         Один – єдине натуральне число, яке має  тільки один дільник.

         У людини лише одне серце.

         За добу Земля робить один оберт навколо осі.

 

         Два – єдине парне просте число.

         Два атоми водню містить молекула води.

         Два пальці на нозі страуса.

         Дві півкулі головного мозку.

 

Число 3 довгий час вважали символом повноти й досконалості.

Так, у стародавніх греків це число сприймали як щасливе,а в Древньому Вавілоні молилися трьом богам: Сонцю, Місяцю та Венері.

      З числом 3 пов’язані багато словосполучень. Ми говоримо : «три істини», «три скарби», «три джерела», «три богатирі».

       В літературі стало традицією писати твори в трьох частинах (трилогії), а в мистецтві-картини (триптихи).

 

         Три  єдине число в натуральному ряді, яке дорівнює сумі попередніх  натуральних чисел: 3 = 2 + 1.

         Три перше непарне просте число.

         Три  точки, що не лежать на прямій,  однозначно визначають площину.

         Три місяці в кожній порі року.

 

         Цікавим є і число чотири.

         Чотири  сторони світу.

         Чотири океани на земній кулі.

         Чотири групи крові в людини.

         Усі роки, число яких ділиться  на чотири – високосні.

 


         Часто зустрічається і число п’ять.

         П’ять кілець на олімпійському прапорі.

         П’ять  ліній на нотному полотні.

         Захисна споруда у формі п’ятикутника  носить назву бастіон.

         П’ять  материків омиває Тихий океан.

 

        В деяких народів священним числом було 7. Поклоніння перед цим числом закріпилося після того, як люди звернули увагу на 7 небесних світил, 7 рухомих  планет. Число 7 вважали святим в Стародавній Греції і Римі, в країнах Близького Сходу.

        Так, за переказами, Вавилонська башта мала 7 поверхів.

Здавна вважалося, що такі великі міста, як Рим, Бейрут, Вавилон, Київ були збудовані на семи пагорбах.

         В давнину число 7 вважали щасливим числом. Не випадково в тижні 7 днів, у веселки 7 кольорів (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, фіолетовий), а в музиці - 7 нот.

         Нерідко приписуючи числу 7 таємничу силу, знахарі вручають  хворому 7 різних ліків, настояних на семи травах, і радять пити їх 7 днів.

         Як про щось таємниче, нерозгадане говорили про «книгу за сімома печатями».

         У французів найсильніша клятва «міцно, як сім».»Сім футів води під кілем» - побажання доброї дороги морякам.

               Є чимало прислів’їв та приказок з числом 7:

        «Семеро одного не ждуть».

        «Один з сошкою, а семеро з ложкою».

        «Сім років  мак не родив, а голоду не зробив».

        «Сім разів відміряй, а один раз відріж».

       

Виявляється, що число сім має ще одну цікаву властивість.

777×143 = 111 111

777×286 = 222 222

777×429 = 333 333

777×572 = 444 444

777×715 = 555 555

777×858 = 666 666

777×1001 = 777 777

777×1144 = 888 888

777×1287 = 999 999

Ведуча. Багато цікавого приховано навіть в табличці множення, яку деякі учні не хочуть вчити. Ось яка історія трапилася з хлопцем на історії математики. Якось вчителька викликала його до дошки і запропонувала записати таблицю множення на дев’ять. Учень, щоб не стояти стовпом, почав писати у стовпчику відповідей: «Раз не знаю, два не знаю, …». Потім, дійшовши до кінця, ще раз написав знизу вгору: : «Раз не знаю, два не знаю, …». Вчителька подивилася на дошку і сказала: «Знає!».

9×2 =

9×3 =

9×4 =

9×5 =

9×6 =

9×7 =

9×8 =

9×9 =

На цьому наша подорож «Скарбничкою цікавих чисел» завершилася.

 

А зараз ми запрошуємо усіх учнів бути учасниками конкурсу «Весела математика». Ми пропонуємо вам цікаві задачі, розраховані на логічне мислення. За кожну правильну відповідь нараховується 2 бали.

 

Епіграфом нашої гри є слова знаменитого математика Рене Декарта: «Цікава людина шукає рідкісне тільки для того, щоб дивуватися, допитлива ж для того, щоб пізнати його і перестати дивуватися».

 

   Четверо грали в доміно 4 години. Скільки годин грав кожний з суперників? 

(Чотири години).

 

   Діда звуть Павло Іванович, а онука Михайло Миколайович. Як звуть батька?

         (Микола Павлович)

 

   Коли ми дивимось на цифру 2, а кажемо 10?

(Коли на годиннику 10 хвилин).

 

   Одне яйце вариться 5 хв. Скільки хвилин треба, щоб зварити 5 яєць?

 (5 хвилин)

 

   У вас було шість яблук. Половину ви віддали своєму братові. Скільки яблук у вас залишиться?

(5 з половиною)

 

   Екіпаж, запряжений двома кіньми, проїхав за годину 15 км. З якою швидкістю біг кожний кінь?

 (15 км/год)

 

   Стояло п’ять склянок з полуницями. Таня з’їла полуниці з однієї склянки. Скільки склянок залишилось?

(п’ять)

 

   Дві жінки йшли з села до міста. Назустріч їм ще 5 жінок. Скільки всього жінок йшли до міста?

 (дві)

 

   В двох гаманцях лежать дві однакові монети. В одному з них монет вдвічі більше, ніж в іншому. Коли таке може бути ?

    (коли один гаманець лежить в іншому)

 

   Два хлопчики зустрілися у вагоні поїзда.

   -Я завжди їду в п’ятому вагоні від хвоста поїзда, - сказав перший.

   -А я в п’ятому вагоні від голови, - заявив другий.

    Скільки вагонів було в поїзді?

    ( 9 вагонів)

 

   За допомогою чотирьох п'ятірок і знаків дій та дужок запишіть число 100

    (5+5)•(5+5)


Наступна сторінка нашої подорожі –

Усний журнал «Чи знаєте ви, що…»

Ведуча2 Ми розповімо вам про цікаві факти з рослинного і тваринного світу.

Ведуча1 Нині найстарішим деревом у світі  є гігантський кипарис, що росте у Південній Мексиці. Діаметр стовбура цього дерева - 16 метрів. 28 чоловік, узявшись за руки, ледве можуть обхопити його. Як вважають спеціалісти, вік його не менше 5 тисяч років.

Ведуча2 Кожен  вирощує вдома огірки, але не всі знають, що їм близько шести тисяч років. Батьківщиною огірків є Індія. Деякі огірки  тут ростуть у лісах, обвиваючи дерева. Огудина прикрашає огорожі індійських селищ. Плоди бувають до півтора метра завдовжки.

Ведуча1 Якось на цитрусовій плантації  в Італії двоє селян побачили на дереві величезний плід, схожий на гарбуз. Зірвали і переконалися, що то справжнісінький лимон. Важив він 3 кг 300 г.

Ведуча2 На Землі живе майже 75 мільярдів птахів. Найбільші серед них страуси.  У минулому столітті на острові Мадагаскар жив страус-гігант. Він важив135 кг, його зріст досягав 2 м 40 см. 

Його яйце було завбільшки з добру диню: 33 сантиметри у довжину і 24 - в ширину. Воно могло вмістити понад 9 літрів води і було більше від курячого у 150 разів.

Ведуча1 Найдовшу тварину - стьожкового черв'яка - було знайде-но у прибережних водах Північного моря. Його довжина -  54 м 90 см.

Ведуча2 Світовий рекордсмен з бігу серед тварин - гепард. Цей спринтер бігає із швидкістю до 135 км за годину.

Ведуча1 Найдужчий серед тварин - жук-носоріг. Сам він важить усього 14 грамів, а може тягти «вантаж» 1 580 грамів.

Ведуча2 Найморозостійкіші птахи — качки і гуси. Вони витримують температуру до - 110°С;

Ведуча1 Найзубастіша істота — звичайний садовий слимак. Він має 14 175 зубів.

Ведуча2 Наш журнал завершується. Сподіваємося, що ви дізналися про щось нове для себе.

 

А зараз пропонуємо вашій увазі

Математичні фокуси «Дивовижний розум»

  1. Задумайте число і запишіть його на листку,

додайте до нього 3,

помножте отриману суму на 6,

відніміть від добутку задумане число,

потім відніміть ще 8

і, нарешті, поділіть результат на 5.

Тепер скажіть результат, а я скажу, яке число ви задумали.

(Щоб відгадати задумане число, треба від отриманого результату відняти 2.)

2.   Задумайте яке-небудь трицифрове число

 і допишіть до нього таке саме.

 Отримаєте шестицифрове число, яке далі помножте на 2;

 результат поділіть спочатку на 7,

 потім на 11 і,

 нарешті, на 13.

 Назвіть результат, і я скажу, яке число ви задумали.

(Щоб відгадати задумане число, названий результат треба поділити на 2.)

              3.   Запишіть свою улюблену цифру від 0 до 9.

              Помножте її  на 9

              Результат помножте на восьмицифрове число 12345679.

              Отримаєте число, записане тільки вашою улюбленою цифрою.

 

4.     Задумайте число, менше за 10, і запишіть його на дошці так, щоб його бачили тільки глядачі, а не інший ведучий.

 додайте до нього наступне по порядку число,

до результату додайте 9,

 розділіть отримане число на 2

 відніміть задумане число.           Отримали 5

 

А зараз — конкурс «Підказка». За підказками ви повинні відгадати назву предмета, пов’язаного з математикою.

Щоб довжини виміряти

Інструменти цей треба мати.

Як будуємо пряму,

Також я його візьму.

Вийде не пряма, а змійка,

Як загубиться ………..        (лінійка).

 

Він і коло проведе,

І відрізків накладе.

Має дві стрункі ноги,

Для проведення дуги.          (циркуль)

 

Як вимірюєш кути,

Кращий прилад не знайти.

Всім кутам він командир

Помічник наш - ……..(транспортир)

 

Зазвичай буває в центрі міста, вимірюється в квадратних одиницях. В прямокутнику – це добуток довжини на ширину.     (площа)

 

По ній довго можна йти, кінця-краю не знайти.

І початку теж нема, бо ця лінія – ……….. (пряма).

Дуже швидко, дуже вміло

Кути навпіл поділила.

Ось така у неї риса

Вона зветься – ………..(бісектриса)

 

Рівно половину ти

Від діаметра знайди.             (радіус)

 

Вона – особа граматична,

Але і до обчислень звична.

Із дробом десятковим дружить,

І знаком розділовим служить.

Усім вона відома,

А зветься просто – ………….(кома)

 

Загадкове, нам знайоме,

В ньому є щось невідоме.

Його треба розв’язати,

Тобто корінь відшукати.

Кожен легко, без вагання

Відповість, що це – ……. (рівняння)

 

Їх у підручнику багато,

І кожну треба розв’язати.

Не будьте ви ледачі

Розв’язуйте ………………..(задачі).


Ведуча. А зараз ми завітаємо на вулицю Геометрії. Живуть тут геометричні фігури.

Квадрат: Я – квадрат.

Чотири рівні кути маю,

Я їх прямими величаю.

Ще й рівні дві діагоналі,

Що кути навпіл поділяють…

Трикутник:

Я ваш трикутник і слуга надійний

Бо у житті буваю дуже різний.

Ведуча. А тепер послухайте історію, яка трапилася з трикутником і квадратом.

Жили-були два брати,

Трикутник з Квадратом.

(З’являються Трикутник з Квадратом)

Старший – квадратний,

Добрий, невсипущий.

Молодший – трикутний,

Нудний та ще й злющий.

Квадрат.  Якось запитав Квадрат:

                  Чом ти злишся, любий брате?

Трикутник. 

Той кричить йому… Ой, ти

Як нам жити в дружбі й мирі:

Маю я лиш три кути,

В тебе ж, братику, чотири!

Квадрат.  Тут квадрат відповідає:

                   Знаю, ти мені не рад.

                   Тож нехай розсудять люди,

                   Хто з нас кращий. Так і буде!

Ведуча. Ось і ніч прийшла. До брата

 перелазить через тин брат молодший,

 щоб у хаті  зрізать старшому кути.

(Ріже ножицями кути у Квадрата, каже, тікаючи )

Трикутник. 

Приємних снів, солодких снів! 

Проспиш квадратним ніченьку,

а встанеш  без кутів!

Ведуча. Але вранці злющий брат

              Страшній помсті був не рад.

              Дивиться: нема Квадрата.

              Онімів…  Стоїть без слів…

             От так помста! Стало в брата

             Вісім новеньких кутів.

 

 

А зараз ми проведемо конкурс «Уважний рахівник». Вам треба правильно порахувати кількість геометричних фігур, зображених на малюнку.

 

1. Скільки всього квадратів на малюнку ?    (20 )

 

 

2.Скільки трикутників зображено на малюнку?  (13)

 

3. Необхідно побудувати огорожу довжиною 12 м. Скільки стовпів для цього потрібно, якщо ставити їх на відстані 2 м один від одного? (7 стовпів)

 

4. Скільки на цьому кресленні різних трикутників? (6)

 

5. Порахуйте, скільки кутів зображено на малюнку?   (10)

 

6. Скільки на малюнку кутів, менших  за 90, з вершиною у центрі?  (6)

 

 

Наступний наш конкурс – «Математика у сірниковій коробці».

  1. Спробуйте із десяти сірників скласти три квадрати.
  2.  Як з дев’яти сірників скласти два п’ятикутники?
  3. Як з семи сірників скласти три однакові трикутники?
  4. 4. Як з дев’яти сірників скласти п’ять різних трикутників
  5. Як з десяти сірників скласти два квадрати?


І знову – математичні фокуси.

 

Завдання «Пролізь крізь аркуш».

     Візьміть аркуш паперу і ножиці. В цьому аркуші слід зробити такий отвір, щоб крізь нього проліз хлопчик.

(Зігнути  аркуш пополам, зробити розрізи по лінії згину, не доходячи до країв впритул, надрізати з однієї та з другої сторони, як показано на малюнку, і розтягнути утворену стрічку – отримаємо великий отвір, крізь який можна пролізти.)

 

Фокус «Склянка на аркуші паперу».

     Ось дві склянки, що стоять недалеко одна від одної. Їх слід накрити аркушем паперу та зверху поставити ще одну склянку. Чи можна це зробити, щоб третя склянка утримався на папері між двома іншими?

(Щоб виконати завдання потрібно аркуш паперу скласти гармошкою, тоді він стане міцнішою. Тепер на цьому аркуші утримається склянка.)

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 5 клас, Сценарії
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку