Сценарій
«Мовні посиденьки»
для учнів 1-4 класів
Мета: розширити і поглибити знання дітей про мову. Показати її багатство,
мелодійність, красу. Розвивати виразне мовлення, уяву, мислення, образну пам’ять. Збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до рідної мови, рідної землі, художнього слова, пісні, повагу до батьків.
Обладнання: вишиті рушники, доріжки, серветки; рогачі; глиняний посуд та
макітра; українська піч. Учні – в українських народних костюмах.
Хід заходу:
Ведуча 2: Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Ведуча 1. Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром.
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
(Під музику в зал заходять учні, одягнені в український одяг)
Ведуча 2: Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.
Ведуча 1. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна – це наша Батьківщина.
Ведуча 2: У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, то ж давайте поговоримо про нашу рідну мову. А ще краще давайте проведемо мовні вечорниці.
1-й учень
Мій друже, брате,
Звертаюсь сьогодні до тебе
Мовою землі твоєї,
Мовою матері твоєї,
Народу твого мовою.
2-й учень
Вся історія народу — в мові,
Мова — душа народу.
Позбавити народ рідної мови —
Це означає вбити народ.
3-й учень
Слова летять у душу як лебідки
І пахнуть п’янко житом і росою,
Калиною, цілющою травою,
Вербички юної дівочою красою.
4-й учень
Зневажати мову мамину — біда,
Котра пустими зробить наші душі
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те, що корені калині сушить.
5-й учень
Зневажати мову — зрадити себе,
А зрадників хто може поважати?
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мова.
6-й учень
О не згуби свого народу,
Безсмертна мово, рідна і терпка,
Ти є душа співучого народу
Що був і є, і буде у віках.
Ведуча 1. Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались, що я маю на увазі.
Учні (хором). Це наша рідна мова!
Ведуча 2: Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. Бо без мови немає народу. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
Ведуча 1. Рідна мова. І чується лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось вміє промовляти такі слова, як наші українські мами? Адже цілий світ визначає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
Ведуча 2: Кожен народ гордий з того, що він має свою державу, свою мову, волю і гарне життя у своїй країні. Кожен народ — патріот своєї країни, він любить її, поважає ЇЇ закони і бореться за її незалежність і волю, якщо того немає.
Ведуча 1. А ми, українці, тільки зовсім недавно здобули свою незалежність, а саме у 1991 році. Тепер у нас є свої держава, воля, своя мова. І хоч як не глумились із нашої мови, принижували і забороняли і не хотіли слухати і чути її мелодику звучання, а сьогодні вона відроджується.
Ведуча 2: Бо й не змовкла в устах патріотів рідного слова, звучала в народній пісні, бо люди берегли її як перлину, щоб колись заговорити нею на повний голос. Яка ж вона чиста, гарна, багата і мелодійна наша українська мова.
1-й учень
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
2-й учень
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
3-й учень
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.
4-й учень
То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
5-й учень
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.
Ведуча 2: – Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народна.
Ведуча 1. – Мово! Мудра берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Ведуча 2: – Мово! Велична молитво, у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія!
Ведуча 1. – Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б'ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така.
Ведуча 2: Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож, розпочнімо!
Перед нами змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Зустрічаймо їх! …
Ведуча 1. А ось на дошці наші вареники-завдання.
Ведуча 2. О мої варенички не прості, а з завданнями. Хто всі завдання правильно виконає, той подарунок отримає. Ну що давайте змагатися.
Можна варіант хлопці проти дівчат, а ні, то ще з самого початку, коли сходилися на посиденьки дівчата та хлопці розсідалися на дві команди.
Конкурси
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Учні 1 класу розказують вірші про мову і отримують справжнього вареника або пирога
Серединки не проси.
Ми такі гостинці:
Дірка всерединці. (Бублики)
По кімнаті танцює. (Віник)
3. Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після – вмиє личко. (Кіт)
А до сліз доводить? (Цибуля)
5. Люблять діти молодця,
А б’ють його без кінця.
Він не сердиться, не плаче,
А все вище й вище скаче. (М’яч)
6. Дивишся на нього, а бачиш себе. Що це? (Дзеркало)
7. Хто все йде, а ні кроку не пройшов, все б’є,
А ще нікого не побив?(Годинник)
8. В теплий дощик народився
Парасолькою накрився.
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав. (Гриб)
«Продовж прислів’я».
(Молочною кашею)
Після 5 конкурсів.
Ведуча 1. Ой і гарно ми змагаємося. Та що ж то за вечорниці, коли нема танців, то так не годиться.
Ведуча 2. То наймайте ви музиків й не сидіть як ті індики
Ведуча 1. Запросіть на танець нас, буде весело у раз.
Учні 4 класу виконують український народний танець
Учні 2 класу показують невеличкі уривки українських народних казок, а решта мають вгадати з якої казки уривок
Інші завдання на вареники
Яблуня, сидить, гаї, кущ, сади, машина, школа, мама.
Птахи, т…хкають, …вінко, і, …щебечуть.
За, га…к, с…лом, з…л…ніє.
Конопляне, л…бить, с…ничка, насіння
КРЬЗЧОНУ, ВІРАМРОК, БЗІОЛЬГА, АРМАРИНА, ПСОТКРОМ, ОРАЛБСИУ, ЧУДАЛІНА, ІННАРДОН.
Заклад, де виготовляють і продають ліки – ….
Сильний дощ – ….
Багато корів – ….
Топлене сало – ….
Суху траву – ….
5. За допомогою суфіксів або префіксів утвори нові слова від поданих.
Клей, хід, шелест, грім, сад, друг, мазь, колосся, гості, мороз, мова, кінь, світло, диво, море, мрія, золотий, дорога, будинок, село.
8 конкурс «До кожного серця»
Учасники повинні впіймати якомога більше повітряних кульок і написати на них свої влучні визначення «Рідна мова – це…»
Ведуча 1. Ну от наші посиденьки закінчились. Давайте монетки рахувати та подарунок віддавати. Нагородження команди переможниці, можна дати грамоти і іншим учням, за декламацію вірша, за активну участь, за швидкі відповіді і т. д.
Ведуча 2. Ми гуляли, веселились
Усім весело було
Посиденьки завершились,
Ведуча 2. Ні не все так просто проходить
В серці струночка бринить
Про шкільні ці посиденьки
В серці спомин буде жить.
Всі разом вклоняються і співають пісню «І в нас і у вас все буде гаразд»
1