ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
«І ЧУЖОМУ НАУЧАЙТЕСЬ, Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ»
Вчителя української мови та літератури
Тимченко Яни Миколаївни
.
Кривий Ріг — 2020
Сценарій мовного ранку для учнів 7-х класів
«І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»
Мета:
Тип заходу: мовний ранок у формі вікторини.
Обладнання: картки із завданнями, маленькі конвертики.
ХІД ЗАХОДУ
Щоб мова тобі повністю відкрилася, маєш бути залюбленим в неї.
(Олесь Гончар)
Вчитель: Кожного дня ми активно працюємо, відпочиваємо, даруємо радість собі та нашим близьким. І в цій каруселі подій ми іноді забуваємо звернути свою у вагу на дуже важливі речі, які супроводжують нас кожного дня. Ми забуваємо милуватися ясним небом, красою природи та забуваємо яка у нас неймовірна мова.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
(Максим Рильський)
Саме сьогодні ми з вами дізнаємося багато нового про нашу мову і трішки позмагаємося, оскільки сьогодні ви всі учасники мовної вікторини «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь». Отже, пропоную сформувати дві команди та дати їм назви. Кожна команда має створити девіз, який відповідав би темі нашої вікторини.
І перед тим як почати нашу гру, хочу дати кожному з вас маленький конвертик, але ви його будь ласка не відкривайте, він нам знадобиться в кінці нашого заходу.
Вчитель: Чи знаєте ви якісь цікаві факти про українську мову? Мабуть всі чули, що вона надзвичайно милозвучна, але чи чули ви, українська входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу (після італійської). На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі у 1934 році, українську мову визнано третьою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської) за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія й будова речення.
Із літер запропонованого слова утворити іменники та визначити в них відміну:
Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.
2. З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка)
3. Як пишуться імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, назви міст, сіл, вулиць, річок? (З великої літери)
4. На які питання відповідають слова — назви предметів? (Хто? що?)
5. Скільки літер в українському алфавіті? (33).
6. Наприкінці питального речення ставимо... (знак питання).
7. У слові стільки складів, скільки... (голосних звуків).
8. Мовлення буває... (усним і писемним).
2. Якими бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)
3. Наприкінці окличного розповідного речення ставимо... (знак оклику).
4. Текст, у якому когось або щось описують, називають — текстом-... (описом).
5. Слово, близьке за значенням. (Синонім)
6. Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс)
7. Зв’язані за змістом слова — це... (речення).
8. До тексту можна дібрати... (заголовок).
Вчитель: Чи знали ви, що найуживанішою буквою в українському алфавіті є літера «п»; саме з неї починається найбільша кількість слів. Натомість найменш уживана — буква «ф», її вживають переважно в запозичених словах.
Кожна команда має дві хвилини для того щоб написати якомога більше слів на букву «п» та «ф». Перевіримо, чи правдивий це факт. Команда яка озвучить найбільше слів. Отримає додаткових три бали.
Вчитель: На швидкість команди мають дібрати антоніми до запропонованих слів, команда, яка впорається швидше, отримає три бали. Якщо команда помиляється в одному слові, суперники мають право відповісти на їх слово та отримати додатковий бал. Почали!
Слова для І команди (антоніми):
1. Сміятися (плакати),
2. активний (пасивний),
3. корисний (шкідливий),
4. хворіти (видужувати),
5. захід (схід),
6. ганьба (слава),
7. минуле (сучасне),
8. згадати (забути),
9. працьовитий (лінивий).
Слова для ІІ команди (антоніми):
1. Прокинутися (заснути),
2. вітатися (прощатися),
3. хвалити –(гудити),
4. щедрість – (скупість),
5. помилково – (істинно),
6. оптиміст - (песиміст),
7. мирний – (агресивний),
8. зачин - (кінцівка),
9. бадьорість – (втома).
Вчитель: чи подорожували ви містами України? А знаєте як називають мешканців тих чи інших територій нашої країни? Зараз перевіримо. Команди відповідають по черзі, за кожну правильну відповідь отримують по 0,5 балів.
У Харкові – харків’янин, Донбасі – (донбасівець), на Поділлі – (подолянин), у Львові – (львів'янин), в Одесі – (одесит), Сумах – (сумчанин), Чернівцях –(чернівчанин), Черкасах – (черкасець), Чернігові – (чернігівець), в Польщі – (поляк), у Тернополі – 11 (тернопільчанин), Каневі – (канівчанин), у Кривому Розі – (криворіжець), у Миколаєві – (миколаєвець), в Ірпені – (ірпінець), у Бердичеві – (бердичівець).
Вчитель: Впродовж навчального року ви майже кожного дня записуєте на початку уроку дату, але чи часто ви замислювалися про те, чому місяці називаються саме так, як ми звикли? Поміркуймо, що може означати назви місяців:
сiчень (час вирубки лісу), лютий (люті морози), березень (тут існує кілька тлумачень: починає цвісти береза; брали березовий сік ; палили березу на вугілля), квітень (початок цвітіння берези), травень (зеленіє трава), червень (червоніють вишні), липень (початок цвітіння липи), серпень (від слова «серп» , що вказує на час жнив), вересень (цвітіння вересу), жовтень (жовтіє листя), листопад (опадає листя з дерев), грудень (від слова «груда» — мерзла колія на дорозі).
Вчитель: Важливо знати, що однією з «родзинок» української мови є те, що вона багата на зменшувальні форми. Навіть слово «вороги» має зменшувально-пестливу форму, яка вживається в гімні України. Пам’ятаєте: «...згинуть наші вороженьки, як роса на сонці».
І ось наше фінальне випробування: ви маєте 20 фразеологізмів, які необхідно співставити, знайшовши пару-синонім. Команді, яка найшвидше і правильно впорається з завданнями нараховується 5 балів.
Вчитель: Перш ніж підрахувати бали, зверніть свою увагу на невеличкі конвертики, які ви отримали на початку заходу, оскільки зараз саме час для того, щоб їх відкрити. В цих конвертиках рядки поезій, давайте станемо в коло і зачитаємо цю чудову поезію:
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Як воліла б відкритися ваша душа,
Може, хочеться їй у словах політати,
Привітати когось, або дать відкоша.
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі, й усі вони наші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Обминайте чужинні слова кострубаті,
Що до нашої мови зухвало повзуть.
Говоріть, почувайтеся, наче на святі,
І натхненні слова радість вам принесуть.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.
Сподіваюсь, ви будете частіше згадувати ці слова, адже мова – наш скарб.