Сценарій "Мовознавчий турнір"

Про матеріал
Завдання мовознавчого турніру для учнів 6 класу вчитель може використати до Дня писемності або Дня рідної мови.
Перегляд файлу

                                    Мовознавчий турнір

Мета: активізувати опорні знання учнів з української мови та літератури; сприяти розвитку розумових і мовленнєвих здібностей, їхнього мислення, пам’яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; розширенню їхнього кругозору.; сприяти вихованню в учнів почуття любові до рідної мови.

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Пропоную сьогодні пригадати , що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у турнірі «Знавці рідної мови».

Сьогодні ми продемонструємо, як  знаємо рідну мову, читаємо книжки та адаптуємося у складних ситуаціях.

У змаганнях беруть учні 5 кл,  які поділені на дві команди : «Мовознавці» та «Маленькі українці», кожна з яких буде відстоювати звання «найкращого знавця мови». За грою спостерігатиме непідкупне журі, яке все фіксуватиме всі результати.

І конкурс «Візитівка»

Знайомство з командами. (Кожна команда представляє себе. За вдале представлення своєї команди учасники отримують по 2 бали).

 

ІІ конкурс  «Розминка» ( кожна відповідь1 бал)

1.Пята буква українського алфавіту(Г).

2.Скільки голосних звуків в укр. мові (6).

3. Яка буква не позначає звука(Ь).

4.Якими словами замінити прислівник тепер, щоб зліва направо і навпаки читати однаково.(зараз).

5.Скільки букв в українській мові (33).

6.Скільки частин мови в українській мові? (10)

7.Назвати самостійні частини мови (Іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник, дієслово)

8.Назвати службові частини мови (Прийменник, сполучник, частка)

9. Буква, яка не є звуком («ь»)

10. Словник про значення слів. (Тлумачний)

ІІІ конкурс «Жартівлива торбинка»(1 б.)

  1. До якого імені треба додати одну літеру, щоб дістати назву крупи(М+Анна).
  2. Як з буряка зробити бурю (відкинути звук к).
  3. З чого починається день(зі звука Д).
  4. Що стоїть між небом і землею (звук І).
  5. Якого каміння немає в морі(сухого).
  6. Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі(Мокра).
  7. Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору? (Чорне море)
  8. Яка рослина убиває звіра? (Звіробій)
  9.  Як написати одним словом “мати, батько, син, дочка”? (Сім’я)

10.Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка? (Звука о)

11. Який молочний продукт, прочитавши справа наліво, дасть злак (СИР- РИС)

4  Конкурс «Відгадай прислів’я»

(хто швидше 1б)

1    Х

20  Д

9   И

14   Ц

12    У

21   Р

16  Т

24  !

7   К

18   Б

6     Я

11   К

5    С

13  -

3   Р

15  М

17   В

23   Г

2    Е

19  А

8   Н

22  Ь

4    О

10   Є

1 16 4   15 4 17 9     14 12 21 19 10 16  22 5 6   13    5 19 15     5 2  18  2     17 5 16   9 20 19 10 16  22 5 6 24                            

(Хто  мови цурається- сам себе встидається !)

5 конкурс «Смачні слова»(кожне слово 1 б.)

З поданих слів утворити нове «смачне слово»

ДУБ+ РОБЕРТ=(бутерброд)

КОД+ЛОША=(шоколад)

НОРА=МАКИ=(макарони)

КАВА+БОС=(ковбаса)

6 конкурс «Алфавіт»

Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання виконане правильно, то останні букви слів складуть прислів’я.

Слова для «Мовознавців»

Степ, стебельце, вівчар, зала, вилов, відліт, вище, хороше, удруге, число, хром. яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хором.

(Вилов, виступ, вище, вівчар, відліт, відплата, відступ, жар, зала, палац, питання, підрив, підріс, стебельце, степ, удруге, футляр, хороше, хром, число, шарж, яйце)

(відповідь: Вперта праця все переможе)

Слова для «Маленьких українців»

Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор,

Вишенька, віз, горб,  доверху,жайворонок, жердка,здогад,  зерно, зовсім, зранку, листопад, лицар, личко, ліс, переліт,радощі, сад, холодно, цукор, чисто, шланг, щітка.

(відповідь; Азбука – до мудрості дорога).

7 Конкурс «Загадка»

Вчитель. Пропоную кожній команді по дві загадки. А як вони справляться – оцінить наше журі.

Я один в сім’ї такий,

Кажуть, надто вже м’який.

Хоч мовчун, та не дивак,

В слові я – не зайвий знак.

(М’який знак)

Завжди можу стать в пригоді,

Моїх порад вам не злічить.

І кажуть про мене в народі:

«Мовчить, а розуму  навчить».

(Книга)

Маленька, менше я пилинки,

Ні з ким не стану я боротись,

А при читання, коли треба,

Усіх примушу зупинитись.

(Крапка)

Він після речення, цитати

Вмостився,схожий на гачок.

Усіх примушу я питати,

А сам ні пари з уст – мовчок.

(Знак питання)

Без упину ходять пішки

Дві сестрички-тонконіжки,

Менша більшу доганя –

Так щоночі і щодня.

(Годинникові стрілки)

У нього завше

Уважні вуха:

В одне говорять,

А друге слуха.

(Телефон) 

8 Конкурс «Побудуй слово»

1.Префікс від слова притиснути, корінь від слова кордон, суфікс від слова розвідник(Прикордонник)

2.Корінь від слова теплий, суфікс від слова столиця, закінчення від слова зоря(Теплиця)

3. Префікс від слова поїзд, корінь від слова радити, суфікс від слова лісник (Порадник)

4.Префікс від слова під’їхав, корінь від слова сніжок, суфікс від слова записник (Підсніжник)

Конкурс для глядачів

 Я почну прислів’я казати, а ви будете допомагати:

1.Знання сонце – книга -…(віконце)

2.Дім без книги - день без…(сонця)

3.З ручаїв ріка, а з книжок -…(знання)

4.Книжка мовчки все…(розкаже)

5. Людина без книги -  як риба без…(води)

6.Слово до слова- зложиться …(мова)

Гра «Так чи ні»

- Поки проводяться підрахунки балів, проведемо гру «Так чи ні».

Зіграти хочеться мені

Із вами, друзі, в «Так чи ні?»

Я вам питання задаю,

Готуйте відповідь свою.

Відповідайте хором всі

Єдиним словом. (Так чи ні)

Скажіть, співає сом пісні?

Відповідайте дружно. (Ні)

Чи вміє плавати гусак?

Ну що на це ти скажеш? (Так)

Чи може стати у вогні

Вода холодним льодом? (Ні)

Скажіть мені, червоний мак

В січневу пору квітне? (Ні)

А крокодили на сосні

Свої будують гнізда? (Ні)

Чи може вище гір літак

У вишину злетіти? (Так)

Узори пишні на вікні

Мороз малює взимку? (Так)

Чи правда, друже мій, що рак

Коли повзе, то задки? (Так)

Якщо не їстиме три дні,

Верблюд ходити зможе? (Так)

Коли розсердиться їжак,

Слона він може вбити? (Ні)

Ріка біжить у далині,

Чи є у неї ноги? (Ні)

А чи буває сон у сні,

Чекаю відповіді (Так)

А під кінець скажи мені,

Цікава гра у «Так чи ні»?

Підведення підсумків мовознавчого турніру.

Нагородження переможців.

Журі оголошує результати та підводить підсумки

 Вчитель: Всі ви показали, що знаєте і любите мову, читаєте книжки. А ще нам треба докласти багато зусиль, мова наша звучала , як пісня, красиво і лагідно.

Вивчаймо мову українську -

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

 

 

docx
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку