Сценарій натуралістичного свята «Бережіть птахів узимку»

Про матеріал
виховувати у школярів бережливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомагати їм узимку; виховувати шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідної землі.
Перегляд файлу

 

 

 

Сценарій натуралістичного свята

«Бережіть птахів узимку»

Мета заходу:

Навчальна: поглиблювати знання учнів про різноманітність птахів, їх особливості будови та проживання; закріплювати знання про роль птахів у природі та житті людини.

Розвиваюча: розвивати пізнавальні інтереси учнів, спостережливість, допитливість.

 

Виховна: виховувати у школярів бережливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомагати їм узимку; виховувати шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідної землі.

 

 

Ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою;
  • основні компетентності природничих наук;
  •  соціальна і громадська компетентність;
  • обізнаність і самовираження в сфері культури;
  • екологічна грамотність і здорове життя.

 

Обладнання:  малюнки із зображенням птахів, ілюстрації, плакати, годівнички.

 

Хід заходу

 

До святково обладнаної зали, де лунають голоси лісових птахів запрошуються діти та гості свята. Учасники свята вдягнені у вишиванках.

 

Учитель

 По землі йде зима. І холодно не лише нам, коли ми виходимо на подвір’я, а й звірям і пташкам, які нас оточують. Тому сьогодні ми поговоримо про те, як можна допомогти птахам узимку.

 

Ведуча 1. Птахи прикрашають землю. Їх весела, дзвінка пісня, яскраве забарвлення оживляє природу, вселяє в нас бадьорість і радість.

. Ведуча 2. Ми любимо наших пернатих друзів.Вони дорогі нам як незамінні помічники для людини в боротьбі за врожай, вірні союзники в знищенні шкідників сільського й лісового господарств.

. Ведуча 1. Птахи – це пісня і політ! Це голоси наших лісів, полів, гір і пустель. Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. Їхні голоси ми чуємо вдень і вночі.

. Ведуча 2. Птахи – частина природи, без них вона була б неповною.

Ведуча 1 .  Птахи – наші пернаті друзі. Багато птахів відлітають восени у теплі краї, але деякі залишаються зимувати з нами. Дуже скрутно пташкам у цей період – холодно й голодно.

Ведуча2 .Тому їх потрібно охороняти й берегти. Про них потрібно піклуватися й допомагати їм у важку хвилину.

Учень

Змерзлим груддям скрізь і всюди

Вкрились поле і шляхи.

« Це все грудень!» − кажуть люди,

І вдягають кожухи.

Учень

Вітер снігом б’є в обличчя,

Засипає снігом дах.

І ведуть між себе січу

Хуртовини у степах

Учень

 Третій місяць зветься лютий,

А лютує він тому,

Що на світі довго бути

Не доводиться йому.

 

 

Ведуча 1 Зима важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не тільки від голоду і холоду. Особливо важко пташкам в ожеледицю і сильні снігопади, коли земля, гілки дерев покриті льодом і снігом. В усі скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти люди.

 

Учень   Гуляють білі сніговиці

  Тріщить мороз, гудуть вітри,

 Сидять зажурені синиці

 І повзики і снігурі

 

 Дзьобатий дятел працьовито

 У стовбур стука − не дріма.

 Але тепер йому не літо −

 Кругом зима, кругом зима!

 

                       А сніг летить, а вітер злиться

 І навіть щиглик на біду

 Хоч звичка в нього – бадьориться

 Притих під кущиком в саду

 

 Сніжинки білі не комахи

 А ковдра біла – не тепло

 І повели розмову птахи

 Про те, що буде, що було.

 

 Синиця Скільки тут пташок співало

 Веселилося щодня

 Коли сонце пригрівало

 І літала комашня

 Кожен кущик, кожну гілку

 Обсідали залюбки

 Щоб не шкодили ніскільки

 Їм зажерливі жучки

 Сили в крильцях не жаліла,

 Кожна пташка – ой лю-лі!

 І комах і гусінь їла

 На зеленому гіллі

 Я одна тоді, бувало,

 Не хвалюся задарма,

 За добу комах з’їдала

 Скільки важила сама

 А тепер кругом зима-

 Ні комашечки нема.

Ведуча 2

                       Синиць знають всі. Птахи це лісові.

          З першими приморозками прилітають

 вони до людських осель.

 Виводять двічі за літо пташенят.

 Синиці дуже кмітливі пташки.

 Синиця з’їдає в літній день стільки комах, скільки сама важить.

 

Учень    Я сидів на лавочці надворі,

  Й так мене кусали комарі

  Ну, залазять аж за комір, хитрі

  Раптом як зависне у повітрі

  Наче квітка марево зелене –

  Й комарину хвать із перед мене.

                       Роздивився на льоту: синичка.

                       Аж ти ж молодчина-рятівничка.

 

Учень         Синиці голодом намлілись –

                    Така зима,така зима!

                     Оце б у вирій полетіли,-

                    Так батьківщини там нема.

 

Синичка          А тепер кругом зима!

                         Ні комашечки нема!

 

Пісня «Синички» муз. Анни Олєйнікової, сл. Олексія Кваші

 

Учень           Звідки гості налетіли

                      Стоголосим табуном

                      І розсипалися в полі

                      Над розкиданим зерном.

                                 Заспівали, задзвеніли,

                                 Мов заграли кобзарі

                                  Де взялась весела зграя,

                                 Жарогруді снігурі.

 

Подивіться у дворі

В чорних шапках снігурі.

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить сніг і холоди

Наближаються сюди.

Снігурами через те

Їх тепер ви і звете.

 

 

Снігур         Рід наш,друзі,не з добра

                    Взяв наймення –снігура

                    Крихти їжі на бігу

                   Ми шукаємо в снігу.

                    Та бува це не завжди:

                    Не знайшов,то й так сиди.

                    Тільки як воно сидіть,-

                    Ще примерзнемо,глядіть,

                    До водиці, до землі –

                    Ми ж малі,малі,малі.

                   Краще стриб – стриб – стриб, -

  Може їжі знайшли б

  (стрибає навколо кущика)

  Стриб, стриб, стриб

  Дарма! Знову їжі нема.

 

 

 

Сова               Що вона за дивна птиця?  

 Світла денного боїться,

 Дзьоб гачком, великі очі,

 І не спиться їй щоночі.

 - Ху-ху-ху! – кричить, співа.

 Відгадали, хто?

 

 Ведуча 1      Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м'ячики вилітають вони із гнізда і, не здригнувшись, завмирають на місці.

 

Сорока        Сорока сороці

                    Сорочечку шила

                     І сумно сороці

                    Таке говорила:

                            Я сорок зшила

                            Сусідським сорокам.

                            Сама ж без сорочки

                            Бідна сорока.

 

Учень           Довгохвоста, білобока,

                      На тину сидить сорока

                      Поглядає до воріт –

                      Рибку там смакує кіт.

 

Пісня «Сорока-білобока» муз. Анни Олєйнікової, сл. Олексія Кваші

 

Ведуча 2   До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові, фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд.

 

Ведуча 1. Досить часто в саду, біля двору можна взимку побачити дятла. Його недаремно називають лісовим лікарем. Кожне дерево обстукає він, відшукуючи комах-короїдів, і обов’язково зловить їх, не даючи дереву загинути.

 

Дятел   Ой було, було, було

    Всюди зелене цвіло

    Хто працює, а не спить

    Досхочу міг їсти й пить

    Пробудився на зорі –

    Застрибав на корі –

    Де сховався жучок

    Короїд, черв’ячок…

   Лиш прицілився – стук, стук !

    І уже у дзьобі жук.

    Не одне деревце

    Звеселило оце:

    Стук – стук – стук!

    Стук – стук – стук!

    То личинка, то жук

    А тепер кругом зима - 

            Їжі доброї нема!

 

 

Ведуча  2                   Кажуть, якщо прислухатись уночі

   Коло дятлового гнізда, то можна

   Почути, як він стогне.

   То в нього голова болить від того,

   Що він цілий день клював.

Учень      Хто тут стука – тут та тук?

       Дятел, лісу добрий друг!

       Ловить дятел для обіду

       Вусача і короїда,

       В дятловій кузні

       Гаряча пора.

       Дятлова кузня стоїть край двора

       Дятел невтомно працює щодня.

       Так роботяща в нього рідня.

       Вчився він змалку так працювати

       Щоб шкідників з-під кори добувать.

 

Пісня «Дятел – тесля лісовий» муз. Анни Олєйнікової, сл. Олексій Кваші

 

 

 

Горобець     

Плаче бідний горобець:

  • Змерзли лапки нанівець.

Де знайти хоча б зернинку

Чи хлібця мені крихтинку?

                            Горобець біднесенький,

                             На віконце сів:

                               «Їсти! Їсти! Їстоньки!

                             Холодно. Ців! Ців!

Пожалійте пташечку,

Дайте крихіток,

Я вам зацвірінькаю

На увесь садок.»

 

Пісня « Пісенька горобчика».

 

Ведуча1  . А чи знаєте ви, що горобці вигодовують своїх пташенят виключно комахами, головним чином шкідниками зелених насаджень. Як і інші птахи горобці заслуговують повагу і потребують підгодівлі.

Ведуча 2.  А зараз ми проведемо конкурс загадок. Як влучно в загадках народ дає характеристику птахам — один-два штрихи, і ми безпомилково впізна­ємо, хто це.

Ведуча 1.   Хто відгадає більше загадок, той отримає більше призів.

                 Без сокири і без рук, а дім будує.

                                                             (Пташка)

  Усі в блакитнім піджачку, рожевій сорочці,

         У  нас зимою по садку

         Гуляють як гості

                                           (Снігурі )

         Бідовий хлопчина в теплій кожушині

         По дворах стрибає,

         Крихти підбирає

        (Горобець) 

         Вірно людям я служу

          Їм дерева стережу,

          Дзьоб міцний і гострий маю

         Шкідників ним здобуваю

         (Дятел)

                 Біла латка, чорна латка

                  По дереву скаче

                                             (Сорока)
Уночі гуляє, а вдень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі.
 

        (Сова)

Пташка невеличка, в неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка, фартушок

Жовтенький,

І ця пташка невеличка називається ….

                                                 (синичка)

Сива латка, чорна латка

На березі скаче.

                             (ворона)

                  

  Ведуча 2. А зараз запитання на кмітливість: « Про якого птаха йшлося в першій загадці?»

 

Ведуча 1 У мороз і заметілі птахи замовкають. Вони ховаються в затишні місця  й настовбурчують пір’я. Так вони зберігають тепло.

 Ведуча2  часто взимку птахи гинуть від голоду. Саме голод для пташки страшніше ніж холод.

Учениця    Поспіши, дитино мила,

  Глянь на світ  навкруг:

  Все зима снігом покрила –

  І поля, і луг.

  Ні зігрітись у промінні,

  Ні знайти зерна.

  Ось лежить там на камінні

  Пташка не жива.

  А тут друга прилетіла,

  Жалібно квилить:

  • поможи, дитино мила,

зиму пережить

 обережно, о дитятко,

 стіл щодня змети –

 і ці крихти в годівничку

 пташці принеси.

 

Учень              Ой, мороз. Який мороз!

Всіх пташок проймає дрож.

Скачуть-плачуть горобці:

  • Дайте нам зерна, ців-ців!

А синички невеличкі просять:

  • Дайте рукавички!

Снігурі сидять вгорі.

Заздрять дуже дітворі:

                             −Вам, дівчатка і хлоп’ятка,

Тепло, бо у вас є хатка.

А у нас нема хатинки,

Й  на обід – ані зернинки.

 

Василь Як почув Василь пташок

  Одягнувся в кожушок

  Взяв пшона і хліба скибку

  На подвір’я вибіг швидко

  Всіх пташок нагодував

  І здалось – мороз пропав

  Горобці защебетали

  І синичка тепло стало.

Учень 

Пташки, милі, не журіться.

І з обідом не баріться.

Ви летіть до годівниці,

Що висить там на ялиці

 Учень

Линьте пташки звідусіль,

Щоб лунав веселий спів.

Хай морози не лякають:

Їжі вистарчить на всіх.

  

Ведуча2  А чи знаєте ви, діти, чим можна підкормлювати пташок?

 

Ведуча1 Пташок можна підкормлювати насінням соняшника, гарбуза,кабачка, кавуна,          коноплі, дині, проса.

 

 Ведуча2 Пташок можна також кормити крихтами білого хліба. Крихти чорного хліба для пташок шкідливі.

 Ведуча1       Залюбки пташки їдять сир, вершковий маргарин. Синиці та дятли полюбляють клювати несолоне сало та м'ясо. У годівничку кладуть плоди калини, горобини.

 

 

 

Учень  

Синиці поріжу тоненько сальця,

Ні, ні, не поставлю на неї сільця,

Конопляних зерен сипну снігурам

І житніх окрушин горобчикам дам.

Кільчастої горлиці теж не забуду –

Насінням її підгодовувати буду.

 

Діти виходять на сцену з годівничками

                       Ну, то я – до зали!

 Годівниці недарма,

  Значить, майстрували

 

 Заготовили кормів

 Для пташок доволі.

 Є насіння бур’янів,

 Є зерно у школі…

                       Різних ягід також є –

 Все, як бачте вчасно

 Сяде пташка, поклює –

 І зими не страшно!

 

 Учень.  Ми візьмемо наші годівнички, розвісимо їх у шкільному саду і наповнимо смачними пташиними стравами, щоб зима для них була легкою – не голодною. Смачного їм!
 

Учень

Поки жити планета ця буде,

Поки світ ще в полоні краси.

Бережіть птахів, людоньки-люди.

Хай чарують їх голоси.

 

Учень

Не стріляйте у лебедів білих,

Не вбивайте синичок малих,

Вони менші брати і несмілі,

Тож давайте полюбимо їх.

 

Учень

Шануй, примножуй скарб неоціненний

Який вручила нам свята земля.

Насаджуй сад і прочищай джерельце.

І скривдити не дай маленьких пташенят.

 

 

Учень

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у нашім краю.

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережемо повсякчас,

 

Усі учасники разом

 

Пташок, що літають у вирій

І тих, що зимують у нас.

 

            Пісня «Три поради»

 

 

D:\Новая папка\Изображение 394.jpg

 

C:\Users\пк\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\100_4456.jpg

 

 

Використані джерела інформації:

 

1. Альба Г. Еколого-натуралістичні ігри. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.

2. Ніколенко В. О. Інтелентуальні ігри на уроках біології. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010.

3. Новикова Н. І., Павич Г. В. Зоологія 8 клас. Тренувальні вправи. – Львів: Тріада плюс, 2009. – 288с.

4. Пометун Олена. Інтерактивні методики та система навчання. – К.: Шк. світ, 2007. – 112с.

5. Похила Л., Яцук Г., Гдаль Б. Використання скарбниці народних знань у процесі вивчення біології.- Тернопіль: Мандрівець, 2002.

6. Сердюк В. О . Екологічна освіта та виховання в школі // Біологія і хімія в школі.- 2003.- №6.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Сценарії
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку