Сценарій навчально-просвітницького заходу для школярів 7-10 класів з фінансової грамотності

Про матеріал

Сценарій уроку фінансової грамотності розроблено з нагоди проведення Всеукраїнського тижня фінансової грамотності, розрахований на учнів 7-11 класів.

Основною метою є стимулювання обачної та свідомої поведінки громадян різних вікових і соціальних груп при веденні особистих фінансів і плануванні власного фінансового добробуту з раннього віку.

Перегляд файлу

Сценарій навчально-просвітницького заходу для школярів 7-10 класів

з нагоди проведення Всеукраїнського тижня фінансової грамотності

 

Директор Краматорської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів № 15,

учитель географії, економіки,

екології вищої категорії

Чемерис Наталія Володимирівна

 

Мета заходу: стимулювання обачної та свідомої поведінки громадян різних вікових і соціальних груп при веденні особистих фінансів і плануванні власного фінансового добробуту з раннього віку.

Методи та прийоми: відкритий діалог, тренінгові вправи.

Обладнання: технічні засоби для показу презентації, фліп-чарт, аркуші паперу, маркери, стікери, ватман, картки, аркуші формату А-4, кольорові олівці.

Орієнтовний час: 90 хв.

Хід заняття:

  1. Організаційно-мотиваційний етап.

Знайомство, представлення програми заняття, визначення правил роботи групи.

Тренер: «Доброго дня! Мене звати Чемерис Наталія Володимирівна, я працюю на посаді директора нашої школи. Радію можливості поспілкуватися з вами в рамках Всеукраїнського тижня фінансової грамотності.

Вправа «Мій портрет у промінні сонця».

Учасникам роздають аркуші паперу, на яких вони малюють сонце з багатьма промінчиками. На промінцях треба написати свої позитивні якості (добрий, розумний).

Мета: встановити контакт із учасниками, створити у групі привітну, доброзичливу атмосферу, сформулювати правила роботи групи, визначити їхні очікування та рівень знань щодо теми заняття.

Орієнтовний час: 5 хв.

Матеріали та обладнання: аркуші паперу для фліп-чарту, маркери, стікери.

 

Тренер: Головною метою цієї події є популяризація фінансової просвіти громадян та ідеї важливості заощадження коштів. Про це ми й говоритимемо сьогодні з вами. Але наше спілкування не буде обмежуватися розмовами. Ми дізнаємося, для чого та як саме слід заощаджувати, аби цей процес був комфортним, навчимося заздалегідь готуватися до події та розраховувати її бюджет, а також торкнемося такого недитячого питання як пенсійні накопичення.

Мені здається, що отримані вами сьогодні знання можуть бути корисними не лише вам, але й вашим друзям та родичам. Тому будьте уважними!

Перше питання до вас – хто може сказати, що таке заощадження?»

Діти висувають припущення, наприклад:

• гроші, які ми не витрачаємо зараз, щоб купити щось потім;

• гроші, які людина вкладає в банк з метою отримання процентів.

Тренер: «Правильно! Але крім накопичення на майбутню покупку та отримання прибутку, заощаджені гроші мають ще одну важливу функцію. Вони дають людині можливості та свободу дій. Уявіть, що ви шукаєте подарунок другові. Ви дізналися про це напередодні, і у вас є лише 20 гривень. Що ви можете купити йому?»

Діти висувають припущення.

Тренер: «А якщо у вас 50 гривень?»

Діти висувають припущення.

Тренер: «А якщо 200 гривень?»

Діти висувають припущення.

Тренер: «Зауважте, що маючи 200 гривень, ви можете купити подарунок і за 50. Але якщо у вас 20 гривень – вам доведеться обмежитися лише цією сумою, та й вибір буде значно вужчий. Крім того, заощадження дають людині впевненість у завтрашньому дні. Скажіть, як на вашу думку, чи всі люди роблять накопичення і заощадження?»

Аудиторія висуває припущення.

Тренер: «Насправді, практично всі дорослі це роблять, навіть якщо не помічають цього.

А які способи заощадження чи накопичення ви знаєте?»

Аудиторія висуває припущення, наприклад:

• відкласти відсоток від зарплати;

• депозит;

• купити золото;

• перевести у валюту.

Тренер: «Правильно! Хтось просто відкладає готівку, хтось тримає гроші на депозитному рахунку, хтось купує цінності, наприклад, золоті прикраси. Але ніхто не згадав, що всі громадяни, які працюють, роблять відрахування у так званий пенсійний фонд. Раніше це, в більшості випадків, робили роботодавці, тож часто громадяни - ваші батьки чи бабусі-дідусі просто цього не помічали. І практично не контролювали того, скільки від їхньої зарплати відраховувалося, як ці виплати вплинуть на їхню пенсію і чи вплинуть взагалі.

Але зараз і у найближчі роки в Україні триватиме пенсійна реформа. Вона передбачає, що громадяни зможуть безпосередньо впливати на свою пенсію - як обов'язковими відрахуваннями, так і шляхом додаткових добровільних виплат. Але, насамперед, на пенсію впливатиме страховий стаж і розміри відрахувань, які громадянин робитиме у пенсійний фонд.

Тож чим раніше ви влаштуєтеся на роботу, тим швидше вам почне нараховуватися страховий стаж. Зараз найнижчий вік для виходу на пенсію - 60 років. Чоловіки мають за цей час пропрацювати щонайменше 35 років , а жінки - 30. Це означає, що той, хто почне працювати у 20 років, встигне набрати необхідну кількість стажу і матиме певний «запасний» час - 5 років для чоловіків і 10 років для жінок.

До слова, про ваше майбутнє і про важливість заощаджень для нього. Незабаром більшість з вас буде вирішувати, де продовжувати навчання після школи. Уявіть, що є два однокласники з приблизно однаковим рівнем знань з усіх предметів. Але родина одного подумала про це заздалегідь та протягом п’яти років заощаджувала певну суму на спеціальний цільовий рахунок у банку. Родина другого цього не зробила, і хлопець знає, що вчитися він зможе лише на бюджетному місці. Хто з них впевненіше почуватиметься на іспитах?»

Діти відповідають «перший».

Тренер: «Крім того, перший, швидше за все, зможе вступати до престижного ВНЗ, навіть якщо це буде контрактна форма навчання. А другий піде туди, де візьмуть.

Або розглянемо зовсім «дорослу» проблему. Припустимо, людина хоче влаштуватися на роботу. Якщо в неї є заощадження, вона може собі дозволити пару місяців спокійно шукати роботу зі зручними умовами. Якщо в неї немає заощаджень, вона буде змушена приставати на першу-ліпшу пропозицію, навіть якщо на тій роботі мало платитимуть або не буде перспектив.

Тож заощадження потрібні практично кожній людині. І чим раніше ви це зрозумієте та почнете працювати в цьому напрямі, тим краще.

Давайте тепер подумаємо, звідки сучасний український школяр може взяти гроші для заощадження. Ваші ідеї!»

Діти висувають припущення, наприклад:

• з кишенькових грошей, які дають батьки;

• заробити.

Тренер: «Правильно. Давайте спочатку поговоримо про кишенькові. Зрозуміло, що кожен з вас отримує певну суму від батьків. Зручніше за все тим, кому батьки дають фіксовану суму, наприклад, 20 гривень на день.

Фахівці з особистих фінансів радять заощаджувати 10% від будь-якої отриманої суми.

По-перше, ці гроші легко вираховуються: забрав «нуль» - ось і сума. Відповідно, якщо ви отримуєте 20 гривень на день, з них варто заощаджувати 2 гривні. По-друге, десяту частину можна заощаджувати, не відчуваючи дискомфорту, як кажуть, зберігаючи рівень споживання. Припустимо, ви вирішили заощаджувати саме цей відсоток, маючи 20 гривень на день у якості кишенькових. Скільки ви маєте накопичити за місяць?»

Діти відповідають.

Тренер: «Так, приблизно 60 гривень. Що для цього потрібно, як ви гадаєте?»

Діти відповідають.

Тренер: «Так, можна ходити зі школи або секції 2-3 зупинки пішки, а не їхати маршруткою. До речі, якщо ви так робитимете щодня, то заощадите навіть більше - гривень 100 на місяць. А можна замість одного походу в кіно зібратися вдома та подивитися фільм з диску. Або кілька разів на місяць відмовитися від коли та чіпсів і пообідати у шкільній їдальні нормальним супом. Начебто, не дуже складно, особливих жертв від вас не вимагає, правда?»

Діти відповідають.

Тренер: «Давайте тепер поговоримо про бюджет. Хто може дати визначення, що це таке?»

Діти висувають припущення.

Тренер: «Бюджет – це перелік усіх прибутків та витрат. Неважливо, про який бюджет йдеться, ваш бюджет дня народження, сімейний бюджет на місяць чи бюджет держави на рік, він складається з двох частин, прибуткової та витратної.

 

ВПРАВА «Виведення формули «моделі бюджету»

Мета: сформувати в учасників уміння складати власний бюджет, планувати витрати.

Орієнтовний час: 5 хв.

Матеріали та обладнання: аркуші паперу, презентація.

Хід проведення 

1 етап. Інформаційне повідомлення

Тренер виводить формулу бюджету:

Позначимо доходи літерою Д. переходимо до витратної частини. Є витрати обов’язкові: квартплата, транспорт, витрати на гігієну тощо. Позначимо цю частину літерою П плата). Для того щоб позначити конкретні витрати, можна увести додаткові позначення: Пк – плата за квартиру, Пт – витрати на транспорт і т.д.

Особлива стаття – харчування. Поки що ми обмежимось символом Х, за яким ховаються витрати на харчування. Знову ж, хто побажає, може ввести додаткові позначки. Наприклад, Хд–витрати на харчування вдома, Хпд – поза домівкою (у їдальні, кафе, буфеті).

Наступна стаття – витрати на одяг та взуття. Позначимо її позначкою О. Усі ремонтні роботи можна позначити літерою Рр.

Необхідно ввести і таку позначку, як непередбачувані витрати – Нв. Це можуть бути витрати на ліки, транспорт,  разі вимушеної поїздки, інші побутові ситуації: вийшли з ладу електроприлади чи несподівано запросили на вечірку тощо.

У кінцевому підсумку виводимо формулу:

   Д = П + Х + О + Рр + Р…+ Нв

Головне, на що треба звернути увагу у формулі, яку ми щойно вивели, це баланс, тобто рівновага між лівою та правою частинами. У народному господарстві баланс – це один із узагальнюючих показників, за якими роблять висновок про стан економіки. Постає питання: як досягти й утримати рівновагу?  Деякі домашні економісти використовують перевірений прийом: беруть позичку. З погляду економіки, робити це не забороняється. Підприємства теж здійснюють подібні операції. Однак пам’ятай: позички потрібно віддавати! Тому йди на них у крайніх випадках.

Зверніть увагу у формулі на літеру Р. які витрати за нею приховуються? Це не витрати, а резерв. Якщо ти задумав купити дорогу річ, то без резерву, який ще називають накопиченням, не обійтися».

Тренер: Кожна родина планує свій бюджет на майбутнє. А наше життя складається з потреб і бажань. Потреби – основа нашого існування. Бажання з’являються у людини, щоб зробити життя більш зручним. Потреби і бажання є джерелом  активності людини, причиною її цілеспрямованих дій.

Навчившись планувати бюджет, ми отримаємо можливість забезпечити як наші  потреби, так і наші бажання. Чітке ведення обліку коштів родинного бюджету призводить до економії та придбання тих засобів, що є бажаними для родини.

Плануючи власний бюджет, родина має пам’ятати про бюджетне обмеження: витрати не повинні бути більшими за дохід. 

 

ВПРАВА «Бюджетний менеджмент»

Мета: навчити учасників обирати ефективні шляхи витрачення грошей.

Обладнання: картки.

Орієнтовний час: 15-20 хв.

Хід проведення

1 етап. Робота в малих групах.

Тренер об’єднує учасників у кілька невеликих груп. Кожна група має спланувати бюджет для людини, яка живе у власному житлі. Він/вона заробляє 1500 грн. в місяць. Плата за житло становить – 80 грн., плата за воду – 30 грн., плата за електрику – 65 грн., плата за опалення – 120 грн. витрати на мобільний зв'язок – 50 грн. Скільки він/вона повинні залишати на їжу та щоденні витрати? Скільки він/вона повинні мати грошей для проїзду, відпочинку, ліків, зберігання та на будь-які інші невеликі витрати?

 

Витрати

На місяць

Квартирна плата 

 

Комунальні послуги

 

Витрати на транспорт

 

Харчування 

 

Предмети гігієни 

 

Одяг 

 

Непередбачувані витрати

 

Резерв

 

Вільний залишок

 

 

2 етап. Обговорення у загальній групі.

Чим корисною вам була ця вправа?

Чому важливо планувати свій бюджет?

 

ВПРАВА «Визначення міри необхідності певної речі»

Мета: сформувати в учасників вміння визначати міру важливості різних речей.

Орієнтовний час: 10 хв.

Матеріали та обладнання: слайд презентації , картки  з переліком речей.

1 етап. Робота в групах.

 Учасники об’єднуються у дві групи і працюють з переліком, обговорюють міру необхідності тієї чи іншої речі і вчаться визначати черговість конкретних покупок.

 Тренер пропонує пронумерувати речі в ієрархічній послідовності:

 

  • зубна щітка, мило, гель для душу, дезодорант, зубна паста, шампунь, мочалка, сіль для ванни, бальзам для волосся;
  • шуба з натурального хутра, шкіряні чоботи, зимові черевики, кросівки, утеплена куртка, шапка плетена, шапка із хутра, рукавиці, теплий светр, сорочка.

 

2 етап. Обговорення у загальній групі.

Які висновки ви можете зробити після виконання цієї вправи?

ВПРАВА «Як ви уявляєте час?»

Мета: актуалізувати потребу молодих людей до цілісного ставлення до життєвого шляху та часу, мотивувати до пізнання себе.

Орієнтовний час: 15 хв.

Матеріали та обладнання: аркуші формату А-4.

Хід проведення

1 етап. Індивідуальне заняття.

Кожен уявляє час по-різному: циферблат годинника, пісочний годинник тощо. Пісок у нижній частині годинника – наше минуле, у верхній – наше майбутнє, а ті піщинки, що падають в даний момент – наше сучасне життя.

Намалюйте на аркушах ваше уявлення про годинник, позначте на ньому минуле, майбутнє, сучасне.

 

2 етап. Обговорення в загальній групі.

Що ви відчували, коли малювали годинник?

А коли позначали на ньому періоди свого життя?

Яку долю ви відвели майбутньому? Чому?

 

ВПРАВА «Розподіл часу»

Мета: сформувати вміння учасників аналізувати розподіл власного часу.

Орієнтовний час: 15 хв.

Матеріали та обладнання: маркери, аркуші, зображення двох фігур, одна з яких символізує звичайний день на цьому тижні, інша – ідеальний день.

Хід проведення

1 етап. Індивідуальне завдання.

Запишіть, куди ви витрачаєте час, за різними напрямами:

  • заняття, які ви любите робити;
  • заняття, які ви не любите робити, але зобов’язані їх виконувати;
  • свята;
  • обов’язкові заняття для кожного дня;
  • зустрічі;
  • інше (допишіть).

Ви бачите зображення двох фігур, одна з яких символізує звичайний день на цьому тижні, інша – ідеальний день. Розподіліть  фігури на сегменти, що визначають долю різних напрямів ваших занять.

III. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.

Мета: підвести підсумки тренінгу, сприяти усвідомленню молодими людьми набутих знань.

Орієнтовний час: 5 хв.

Матеріали та обладнання: ватман та стікери.

Хід проведення

1 етап. Рефлексія заняття.

Тренер пропонує прописати на стікерах, чи сподобалось заняття та саме що, свої побажання, презентувати та почепити на ватман.

 

doc
Пов’язані теми
Економіка, 10 клас, Сценарії
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
2267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку