Сценарій позакласного заходу з зарубіжної літератури для учнів 5-6 класів можно використати під час проведення Тижня зарубіжної літератури , Тижня книги в школі або як підсумковий в кінці навчального року.
Каховська ЗОШ №1
Вчитель : Дуденко Н.Й.
Позакласний захід з зарубіжної літератури (5-6 кл.)
Вікторина « Наші улюблені літературні герої»
(Захід може бути проведений в розрізі тижня світової літератури, до Дня книги ).
Ведучий І : Добрий день, юні друзі!Сьогодні ми з моїм другом вирішили допомогти бібліотекареві полагодити книжки.
Ведучий ІІ: Бо деякі читачі необережно ставляться до книжок, і ось багато сторінок треба вклеїти .
Ведучий І : Ну, що почнемо?
(Книжки падають на підлогу, сторінки всі перемішуються)
Ведучий ІІ : Ой, що ми наробили! Всі сторінки переплуталися! Як же ми тепер будемо знати, куди які сторінки вклеїти?
Ведучий І : От якби відбулося чудо, і до нас завітала фея, яка допомогла б в нашій справі!
Ведучий ІІ : Чудес на світі не буває! Але давай спробуємо зателефонувати в Бюро добрих послуг. Нехай пришлють нам добру фею на замовлення.
Ведучий І : З якої казки нам запросити фею? Щоб була добра , незла!
Ведучий ІІ : Діти! Може ви нам допоможете? З якої казки нам запросити фею?
( Діти пропонують з казки « Попелюшка» Ш. Перро.)
Ведучий І : Добре! Дзвонимо! Алло! Бюро добрих послуг? Це вас турбують з ЗОШ №.... Допоможіть нам , будь ласка! Нам потрібна добра фея з казки
Ш .Перро « Попелюшка». Дякуємо! Чекаємо!
Ведучий ІІ :Ну, що?
Ведучий І : Зараз буде! От чудеса!
( До зали заходить Фея)
Фея: Добрий день! Ви мене викликали? Я не помилилася? Ще школа №...?
Ведучий ІІ : Так, проходьте , будь ласка!
Фея: В чому справа? Вам потрібна моя допомога?
Ведучий І : Так! Ми вирішили підклеїти книжки та переплутали всі сторінки.
Фея: Це не біда! В мене є чарівна паличка, яка нам допоможе.Вона оживить сторінки, і герої постануть перед нами. А діти допоможуть нам впізнати їх! Ну, що розпочинаємо? ( Бере в руки сторінку .)Раз, два,три, сторінка оживи!
( На сцені з′являється Пеппі, яка йде задки мимо Аніки і Тома - герої твору А.Лінгрент « Пеппі- Довга Панчоха»)
Томмі: Чого ти їдеш задки?
Пеппі: Чого я йду задки ? Хіба ми живемо не в вільній країні? Хіба не можна ходити, як кому хочеться? А крім того ,я тобі скажу, що в Єгипті всі люди так ходять, і не для кого це не дивина.
Томмі: А звідки ти знаєш? Ти ж не була в Єгипті?
Пеппі: Я не була в Єгипті? Овва! Затям собі: я була скрізь, об′їздила цілий світ і бачила ще не такі дивовижі! Цікаво, щоб ти сказав, якби я пройшла вулицею на руках, як це роблять в Індії?
Томмі: Усе це ти набрехала!
Пеппі: Так, набрехала!
Аніка: Брехати негарно!
Пеппі: Так, брехати негарно! Але я часом забуваю про це, розумієш? Та й хіба можна вимагати від дівчинки, в якої мама - ангел, а батько – негритянський корль, і сама ціле життя плавала по морях, щоб вона завжди казала правду? До того ж можу вас запевнити , що в Конго немає жодної людини , яка казала б правду. Там тільки те й роблять, що брешуть. Починаючи о сьомій ранку і так аж до заходу сонця. То ж коли я ненароком збрешу, вибачте мене, бо я довго жила в Конго. Але ми ж однаково можемо приятелювати, га?
Томмі: Певне!
Пеппі: Чому б нам не поснідати разом?
Аніка: Авжеж , ходімо швидше!
Фея: Діти, чи впізнали ви цих героїв? ( Діти називають автора і твір.
Ведучі вклеюють сторінки в книжку. )
Ведучий І: Ось друга сторінка.
Фея: Раз, два, три, сторінка оживи.
( «Мауглі» Р. Кіплінга)
Мати Вовчиця: Хтось іде вгору. Приготуйся!
Батько Вовк: Людина. Людське дитинча. Дивись!
Мати Вовчиця: Невже це людсбке дитинча? Я ще ніколи їх не бачила. Принеси його сюди. (Вовк приносить ляльку) Яке малесеньке! Воно зовсім голе і яке сміливе! Скажи мені, чи міг коли-небудь вовк похвалитися тим, що в нього поміж вовченят лежить людське дитинча?
Батько Вовк: Я колись чув прощось подібне, але це було не в нашій зграї. І не в мій час. Воно зовсім без волосся, і міг би я його розчавити, торкнувшись лапою. Але поглянь , воно дивиться просто на мене і зовсім не боїться.
( З′являється Табакі, за ним Шер-Хан).
Табакі: (До Шер-Хана) Владико! Владико! Він зайшов сюди!
Батько Вовк: Шер-Хан робить нам велику честь. Що потрібно Шер-Ханові?
Шер-Хан: Мою здобич! До вас забрило людське дитинча. Віддайте його мені.
Батько Вовк: Вовки- вільне племя. Вони приймають накази тільки від ватажка зграї, а не від якогось смугастого вбивці людської худоби. Людське дитинча належить нам: його вб′ють лише тоді, коли ми самі того захочемо.
Шер-Хан: Це вже занадто. Це я, Шер-Хан, розмовляю з вами!
Мати Вовчиця: А це я, Ракша, відповідаю тобі! Людське дитнча моє! І його не вб′ють! Воно житиме і бігатиме в нашій зграї, полюватиме разом з нами. І зрештою воно полюватиме на тебе! А тепер забирайся звідси!
Шер-Хан: На своєму подвір′ї і собака - пан. Побачимо, що скаже зграя!
Фея: З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз сторінка третя! Раз, два, три! Сторінка оживи!
( За мотивами казка Братів Грімм « Попелюшка»)
Сцена І
(Королівський палац. Гра музика. Бал. Заходить Попелюшка. Принц звертається до мачухи та її доньок)
Принц: Хто ця прекрасна незнайомка?
Мачеха: Ми не знаемо її!
( Принц підходить до Полпелюшки)
Принц: Прекрасна незнайомка, дозвольте запросити Вас на танець ! (Попелюшка робить реверанс , і вони починають танцювати).
Принц: Красуне, позвольте дізнатися ваше ім′я.
Попелюшка: Так, принце, мене звуть...
( Бій годинника. Попелюшка біжить і губе черевичок, принц підіймає його).
Принц: Куди ж ви, прекрасная незнайомка?
Сцена ІІ
(Стук у двері)
Мачуха: Попелюшка, відчини!
(Заходять слуги короля)
Слуга: Наказ короля: принц одружиться з тією дівчиною, котрій цей черевичок буде впору.
Мачуха: Віталина! Люсинда, скоріше сюди! ( Пібегіють,штовхають Віталина та Люсинда). Віталина, примірь черевичок!
Люсинда: Я перша!
Віталина: Ні, я!
Мачуха: Дівчатка мої, не сваріться!
(Віталина сідає на стілець і приміряє черевичок)
Віталина: Ніяк не лізе!
Мачуха: Пальці підігни! Люсинда, спробуй ти! ( Люсинда приміряє черевичок) Палець підіжми! Ще!Ще!
Люсинда: Ні, ніяк!
Слуга: Чи немає у вас ще якої-небудь дівчини в домі?
Віталина:Є! Але вона така замурза!
Слуга: Наказ короля приміряти черевичок всім дівчатам в королівстві без виключення. Тож покличте дівчину!
Сестри: Попелюшка!
(Виходить Попелюшка)
Слуга: Приміряйте ,судариня, черевичок! (Попелюшка міряє)
Попелюшка:На мене, здається, черевичок буде впору. Та в иене ось і другий є . (Дістає з кишені другий черевичок)
( Мачуха та сестри падають перед Попелюшкою на коліна)
Слуга: Наречена для принца знайдена! Всіх запрошуємо на весілля!
Фея: З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз сторінка третя! Раз, два, три! Сторінка оживи!
(О.Уальд « Хлопчик- зірка»)
На сцені Лісоруб, Хлопчик-зірка, його товариші та жебрачка. Хлопчик-зірка кидає в жебрачку каміння.
Хлопчик-зірка:Гляньте! Он під гарним зеленим каштаном сидить брудна старчиха. Ходімо проженемо її звідти. Бо вона така відразлива, що на неї гидко дивитися.
Лісоруб: У тебе й справді кам′яне серце, і не маєш ти милосердя, бо що поганого заподіяла тобі ця сердешна жінка, що ти знущаєшся з неї?
Хлопчик-зірка: А хто ти такий, щоб питати мене, чого я так роблю?Я тобі не син і не повинен коритися тобі.
Лісоруб: То правда, що не син, але ж я тебе пожалів, коли знайшов у лісі.
Жебрачка: Чи правду ти сказав, що знайшов цього хлопця в лісі?І відтоді минуло десять років, чи не так?
Лісоруб: Так, я знайшов його в лісі,і це справді було десять років тому.
Жебрачка:А які речі були при ньому тоді, як ти його знайшов?Чи не було в нього часом на шиї бурштинового намиста?І чи не був він закутаний у золотий плащ із вигаптуваними на ньому зірками?
Лісоруб: Саме так. (Дістає з скриньки плащ та намисто)
Жебрачка: Це він, мій синочок, якого я загубила в лісі. Благаю авс, покличте його негайно,бо я обійшла весь світ, шукаючи його.
Лісоруб: ( гукає Хлопчика-зірку)Іди до хати, там на тебе чекає твоя мати.
Хлопчик-зірка: Ну, а де ж моя мати? Я тут не бачу нікого, крім цієї бридкої старчихи.
Жебрачка: Я - твоя мати.
Хлопчик-зірка:Ти збожеволіла, як ти можеш казати таке? Ніякий я тобі не син, бо ти – бридка старчиха в лахмітті. Тож тікай звідси, і щоб я більше не бачив твого бридкого обличчя.
Фея: З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз сторінка третя! Раз, два, три! Сторінка оживи!
(Е .Портер « Полліана»)
Ненсі: Ось твоя вечеря – хліб і молоко. Більше нічого немає.
Полліана: Я рада, дуже рада
Ненсі:Рада? Це ще чому?
Полліана: Бо я люблю хлів з молоком і буду рада розділити з тобою вечерю!Чому не радіти?
Ненсі: Злається, ви можете радіти будь-чому.
Полліана: Та насправді це просто така гра.
Ненсі: Гра?
Полліана: Так, гра в радість.
Ненсі:Це ще що таке?
Полліана: Ну от така гра. Мене тато навчив, і вона просто чудова.Ми завжди в неї грали… Я розповіла про неї леді з Жіночої допомоги, і дехто з них приєднався до гри.
Ненсі:То що це за гра? Знаєте, я не надто розуміюсь на іграх.
Полліана:Мабудь, усе почалося тоді,коли в пожертву ми отримали милиці.
Ненсі: Милиці?
Полліана: Так. Ядуже хотіла ляльку,і тато написав їм про це.Та коли прийшла пожерта, там була записка від однієї леді, і вній шлось про те ,що ляльок немає, а є милиці. Тож вона відправляє їх,гадаючи, що вони можуть колись знадобитися. Саме тоді ми й почали грати.
Ненсі: Не бачу в цьому жодного приводу для радощів.
Полліана: Якраз цьому і треба радіти.Гра полягає в тому,щоб знаходити привід для радощів у всьому без винятку. Треба радіти з того,що милиці виявилися непотрібними! Тепер бачиш , як усе просто!
Ненсі: Дивна якась гра.
Полліана: Ні, вона недивна, а чудова! І с того часу ми постійно в неї грали. І що тобі важче, то більше радіти треба – ось так.
Фея: З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз сторінка третя! Раз, два, три! Сторінка оживи!
(«Снігова Королева» Г.Х.Андерсен)
Казкар: У великому місті, де так багато людей та будинків, що не всім щастить відгородити собі куточок для невелиякого садку і багатьом доводилося розводити лише кімнатні квіти в горщиках, мешкало двоє бідних дітей. Діти були не рідні, проте любили одне одного як брат і сестра.
Надворі падав сніг.
Бабуся: То білі бджілки рояться!
Кай: А в них також є своя Снігова Королева?
Бабуся: Звичайно, що,є. Сніжинки оточують її густим роєм, але вона більша за них усіх і ніколи не лишається на землі, а відлітає на чорну хмару. Часом опівночі Снігова Королева пролітає вулицями міста й заглядає у вікна,- від того вони вкриваються крижаними візерунками, наче квіти.
Герда: А Снігова Королева може зайти сюди?
Кай: Нехай спробує! Я посаджк їїна теплу піч, і вона розтане!
( Кай і Герда дивляться у вікно)
Кай: Ой! Мене кольнуло в серце, і щось потрапило в око!
( Герда намагається розгледіти соринку в оці Кая)
Кай: Мабуть, уже випало!
(Герда плаче)
Кай: Чого ти плачеш? Яка ти тепер негарна! Мені зовсім не болить! Фе! Цю троянду поточили хробаки! А ось ця й геть крива! Які жахливі троянди, не кращі за оці ящики! (Бущнув ногою ящик)
Герда: Каю, що ти робиш?!
(Кай передражнює бабусю та Герду)
Кай: Поглянь крізь скло,Гердо, подивись, як майстерно зроблено! Це ж цікавіше, аніж справжні квіти! А яка точність! Жодної кривої лінії! Ох, якби вони тільки не танули!
Фея: З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз сторінка третя! Раз, два, три! Сторінка оживи!
( Ч .Діккенс « Різдвяна пісня в прозі»)
Контора Скруджа.Писарь пише за столом. Скрудж походжає по кімнаті.
Племінник: Будьте здорові, зі святим вечором, з веселим Різдвом,дядечку! Щасти вам, Боже!
Скрудж: Що за дурниці?
Племінник:Різдво дурниці, дядечку?
Скрудж: Думаю, «веселе Різдво». Яке ти маєш право веселитися? З якої речі тобі радіти? Ти, здається, доволі вбогий…
Племінник: Змилуйтеся! Краще скажіть, яке ви маєте право сумувати? З якої речі ви такі похмурі? Ви, здається, доволі багаті?
Скрудж: Ат, дурниці!
Племінник: Ну,та не гнівайтесь, дядечку!
Скрудж: Як же мені не гніватися, коли той світ, де я живу, заселений такими дурнями, як ти! « Радісне Різдво»! Не говори мені такого!
Племінник:Дядечку!
Скрудж: Племіннику, святкуй собі Різдво по-своєму і не заважай мені святкувати його, як я хочу.
Племінник: Хіба це святкування? В тім-то й річ, що ви його зовсім не святкуєте!
Скрудж: Нехай воно тобі буде щасливим. А справді. Чи принесло воно тобі коли-небудь щастя?
Племінник: Різдво – єдиний день, коли всі вузькі серця ширшають. Єдиний день, коли всіх бідніших людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої породи. І хоч Різдво не поклало мені в кишеню а ні шматочка злата або срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати, я славлю його!
Писарь: ( плескає в долоні) От, молодець!
Скрудж: Давай, плещі більше! То ви святкуватимете Різдво, згубивши службу!
Племінник: Та не гнівайтеся, дядечку!А краще приходьте до нас завтра обідати.
Скрудж: Прощавай!
Племінник: Я нічого від вас не хочу, нічого не прошу, чому ж нам не бути в добрій згоді?
Скрудж: Прощавай!
Племінник: (до писаря)! щасливого Нового року бажаю вам!
Писарь: Дякую! І вам щасливого Різдва!
Скрудж: Оце ще чоловік! Писар, бере п'ятнадцять шилінгів на тиждень, з жінкою й цілою сім'єю на шиї, а теж думає про « радісне Різдво». Ні! Це божевільні люди!
( Марк Твен « Пригоди Тома Сойєра»)
Тітка Поллі: Томе! Томе! Де ж це він ,шибеник , подівся, хотіла б я знати... Томе, озвися!... Ну стривай, попадешся ти мені в руки! Зроду не бачила такого поганця! Гей, Томе! (Тітка тицяє щіткою під ліжко.) Гей, Томе!
( Том вибігає з комічини). А , ось де ти! Я ж таки мала подумати про комірчину. Ти що там робив?
Том: Нічого!
Тітка Поллі: Нічого? А ти поглянь на совї руки. І на свій рот. Це що таке?
Том: Не знаю, тітонько.
ТіткаПоллі: Зате я знаю! Це варення- ось що це таке. Сто разів тобі казала: не чипай варення, бо шкуру злуплю. Дай-но мені лозину! (Лозина зависає в повітрі).
Том: Ой, тітонько! Мерщій оберніться!
( Тітонька Поллі обертається, а Том тим часом тікає)
Тітонька Поллі: Ну й розбишака ж, хай йому абищо! Невже я так -таки нічого не навчуся? Цеж уже вкотре він отак мене дурить. У цього хлопця і витівки щоразу інші , отож не знаєш , чого і сподіватися.
Фея: : З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз ще
сторінка ! Раз, два, три! Сторінка оживи!
«Пˊятнадцятирічний капітаняя» Ж.Верн
Ведучий:На кораблі « Пілігрим» сталася біда. Під час полювання на кита загинула вся команда на чолі з капітаном Халлом. На борту корабля не лишилося жодного моряка!
Негоро:Я хочу поговорити з капітаном.
Дік: Ви хочете поговорити зі мною?
Негоро: Ні, яхотів би поговорити з капітаном Халлом, а якщо його немає, то з боцманом .
Дік:Але вам добре відомо,що обидва вони загинули.
Негоро: То хто тепер командує на кораблі?
Дік: Я! Капітан « Пілігриму» тепер я.
Негоро: Ви? П′ятнадцятирічний капітан?
Місіс Велдон: Так. На судні є капітан –капітан Дік Сенд.Прошу памˊятати.І знаєте- він зумієдобитись послуху від кожного!
(Негоро вклонився)
Місіс Велдон: Дякую,Діку! З нами вже немає капітана Халла.Вся команда загтнула разом з ним.Доля корабля в твоїх руках! Я певна ,Діку,що ти врятуєш корабль і всіх нас.
Дік: Так,місіс Велдон, я постараюсь це зробити.
Місім Велдон: А ти зможеш повести корабль у потрібному напрямку?
Дік: Так , я триматиму курс на схід. До того місця на американському узбережжі, де ми повинні пристати.Можете не боятися, місіс Велдон, я вас вмсаджу в безпечному місці.
Місіс Велдон: Ну,що ж, Діку, головне для нас – дістатися берега.
Дік: Ми обов′язково дістанемося, місіс Велдон.
Фея: : З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір) А зараз ще
сторінка ! Раз, два, три! Сторінка оживи!
(Міф « Яблуко розбрату»)
Парис: (Тримає в руках яблуко) Ось яблуко! На ньому напис:
«Найвродливіщій». Кому ж його віддати?
Гера: Віддай мені! Я-Гера, володарка Олімпу. Подивись на мене і скажи: хіба я, Зевсова дружина, ненайвродливіша в світі? Якщо ти віддаси яблуко мені, я допоможу тобі запанувати над усіма смертними, що живуть на землі.
Афіна: Придивись уважніше до мене! Чи ти бачив коли таку войовничу красу? Якщо ти присудиш те яблуко мені, то ніколи не знатимеш поразки в бою й станеш славетним героєм.
Афродіта:Віддай яблуко мені, ти ж сам бачиш: вродливішої богині від мене немає. А серед смертних є тільки одна жінка. Що може вродою рівнятися до мене. То Єлена, дружина спартанського царя Менелая. Я владна зробити так, щоб вона покинула дім, родину й Спарту та й поїхала за тобою на край світу!
Парис: Візьми золоте яблуко! Воно твоє.
Афродита: Але пам′ятай: цього тобі не подарують ні Гера, ні Афіна Паллада-надто вони лихопомні!
Парис: Я знаю, тепер вони до віку мої вороги. Та навіщо мені їхні дари? Єлена- моя влада, моя слава. Вся Троя схилиться перед її небесною вродою й шануватиме, як богиню.
Фея: : З якої ж книжки ці герої? ( Учні називають твір)
Ведучий І : Ось і вклеїли ми всі сторінки! Всі герої потрапили до своїх книжок завдяки Вам, люба феє, та вам , діти.
Фея: Любі діти! Бережіть книжки, читайте, розуму в них навчайтеся !
Ведучий ІІ: Тож прощаємось ми з вами ! До нових зустрічей!
1