Сценарій позакласного виховного заходу для старших класів "Вірус лихослів'я"

Про матеріал
Метою цього виховного заходу є ознайомити дітей із проблемою сучасного суспільства – лихослів’ям, розкрити причини і наслідки цієї згубної звички, ознайомити із шляхами боротьби з нецензурною лексикою з боку держави і окремої особистості. Підготовкою до заходу було анонімне анкетування серед учнів 7-10 класів «Лихослів’я в моєму житті».
Перегляд файлу

Миколаївська спеціальна загальноосвітня

школа-інтернат № 7

Донецької обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

загальношкільного виховного заходу

для 6-9 класів

 

Тема: «Вірус лихослів’я»

 

Вчитель: Копица Н.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 р.

 

 

Тема:                                         Вірус лихослів’я

Мета:

ознайомити дітей із проблемою сучасного суспільства – лихослів’ям, розкрити причини і наслідки цієї згубної звички, ознайомити із шляхами боротьби з нецензурною лексикою з боку держави і окремої особистості; ознайомити з результатами анкетування учнів 7-9 класів з метою окреслити рамки проблеми лихослів’я в межах нашої школи;

 розвивати уміння аналізувати і робити висновки;

 виховувати негативне ставлення до лайки і нецензурної лексики зокрема, гуманні риси – доброту, милосердя, повагу до інших, вчити дітей бути сильною особистістю, яка вміє керувати своїми емоціями і поважає почуття інших, спонукати до морального самовдосконалення.

 

Підготовка до заходу: провести анкетування серед учнів 7-9 класів «Лихослів’я в моєму житті» ( в сценарії результати анкетування виділені червоним кольором)

Обладнання: уривок  з х/ф «Езоп», притча «Все залишає свій слід» (відео), «Притча про двох вовків» (відео), діаграми із результатами анкетування учнів, картинки (або слайди) із зображенням людських хвороб і мутаційних  змін, таблиці-пам’ятки для кожного класу «Заборони собі».

Оформлення залу: на стінах вислови про мову і лихослів’я:

 


Так каже Біблія

 

 «...Злоріки... Царства Божого не наслідують»

 

 «Нехай жодне слово гниле не виходить з уст ваших…»

 

«…чи тече з одного отвору джерела солодка і гірка вода?..»

 

«Хто не грішить словом, той людина досконала…»

 

«Гнилі слова від гнилого серця»

 

 

Так каже народ

 

« Не те гріх, що в рот, а те, що з рота»

 

«Мовчання гнів гасить»

 

«Як гукають, так і відгукаються, як зовуть, так і відзиваються»

 

«Шабля ранить голову, а слово – душу»

 

«Рана загоїться, а зле слово - ніколи»

 

 

 

 

Так кажуть мудрі люди

 

«Слово не обух, а від нього люди гинуть» (В.Даль)

 

«Мова – це показник розуму» (Сенека)

 

«Яка людина, така в нього і мова» (Сократ)

 

«Слово — найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом» (В.Сухомлинський)


 

План:

І. Вступ.

 Езоп. Притча про язик.

ІІ. Основна частина.

1. Проблема лихослів’я у сучасному світі.

2. Чому і з якою метою люди лихословлять.

3. Як народилось лихослів’я.

4. Вплив лихослів’я на життя і здоров’я людини.

5. Як боротися з лихослів’ям.

 а) як держава бореться з лихослів’ям;

 б) пам’ятка заборон;

 в) гра-тренінг «Хто більше скаже компліментів»

ІІІ. Заключна частина.

 Висновки. Притча про двох вовків.

І. ВСТУПНА  ЧАСТИНА

Вчитель: Перед тим, як оголосити мету, заради якої ми сьогодні зібрались, я хочу вам прочитати одну легенду, яка стане яскравим вступом до нашої сьогоднішньої розмови.

 (можна показати уривок з т/ф «Езоп», «Ленфильм», 1981р.)

 

Я з и к

Знаменитий байкар Давньої Греції Езоп був рабом філософа Ксанфа. Одного разу Ксанф хотів запросити гостей і наказав Езопу приготувати найкраще. Езоп купив язики і приготував із них три страви.

Ксанф запитав, чому Езоп подає тільки язики. Той відповів:

--Ти звелів купити найкраще. А що може бути у світі кращим від язика? З його допомогою будуються міста, розвивається культура народів! За допомогою язика ми вивчаєм науки і отримуєм знання,... люди можуть порозумітися між собою, вирішувати різні питання, просити, вітати, миритися, давати, отримувати, виконувати прохання, освідчуватися в коханні. Тому, я думаю, що нема нічого кращого від язика.
 Таке міркування сподобалось Ксанфу і його гостям. Іншим разом Ксанф розпорядився, щоб Езоп придбав для обіду найгірше.
 Езоп пішов і знову купив язики. Всі здивувались. Тоді Езоп почав пояснювати:

--Ти звелів мені знайти найгірше. А що є у світі гірше за язик? З його допомогою люди ображають і розчаровують один одного, лицемірять, брешуть, обурюються, хитрують, лихословлять, сваряться. Язик може зрадити і скривдити. Чи може бути щось гірше від язика?!
 Легенда стверджує, що не всім гостям було приємно чути цю відповідь Езопа.

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

 1. Проблема лихослів’я у сучасному світі.

Вчитель: Дійсно, людський язик має велику силу. Сьогодні поговоримо про слова, які зриваються з нашого язика, вилітають з наших уст і міняють усе наше життя. Слово… Це звук, який живе долі секунди і зникає у просторі. Де він? Піди, пошукай ці звукові хвилі. Слово – це майже нематеріальне поняття . Може нам і говорити нема про що?

 


Учень: Ну що б, здавалося, слова…

 Слова та голос – більш нічого,

 А серце б’ється – ожива,

 Як їх почує!.. Знать од Бога

 І голос той і ті слова

Ідуть меж люди… 

(Т. Шевченко)

Учень:  Є слова, що білі-білі,
              Як конвалії квітки,
               Лагідні, як усміх ранку,
              Ніжносяйні, як зірки.

Є слова, як жар пекучі
І отруйні, наче чад...

( О. Олесь)


 

У сьогоднішній нашій розмові ми торкнемося такого сумного явища, як лихослів'я. Що таке лихослів’я? Це мова, сповнена непристойними виразами, вульгарними словами, лайкою, у т.ч. і матірною. Сумне це явище і неприємне як і усякий гріх, але особливий сум викликає те, що за своєю буденністю, звичайністю і розповсюдженістю багатьма людьми гріхом нібито і не вважається.

 

Але апостол Павло застерігає: «…злоріки …Царства Божого не успадковують». Слово – це дар Божий, це те, що уподібнює людину з Богом. Одним словом Господь створив наш прекрасний світ, породив Красу. І словом же людина намагається образити цю красу, спаплюжити її».

Церква завжди застерігала людей від цього гріха: «…жодне слово гниле не виходить з ваших уст, а тільки добре…». Також у Біблії сказано: «А нечистота і всяка розпуста… не повинні навіть іменуватися у вас…»

Так, не мають мати назви, але люди їх іменують і активно користуються цими словами у повсякденному житті. І не тільки блудник чи розпусник або розлючена людина вимовляє ці нечисті слова, але і повністю успішна, щаслива, порядна і добропристойна людина. Часто-густо навіть жіночі і дитячі уста оскверняються брудними словами. Лайливі слова стали частиною повсякденного мовлення, ними часом перекидаються навіть закохані. І, здається, нібито і соромитись цього гріха люди вже припинили. Це ознака особливої деградації, тобто розпаду, нашої культури, коли знищується  всяке розуміння міри, такту у спілкуванні між людьми.

 

Згідно з опитуванням, проведеним в нашій школі серед учнів 7-9 класів (в анкетуванні брали участь 32 учні) в розмові вживають лайливі слова і ненормативну лексику 87% учнів. Причому лаються вони, в основному у розмові із найближчими для них людьми – друзями і однокласниками. Тільки 19% вважають, що лихословити – це добра звичка, решта 81% учнів сказали, що вживати у розмові грубі слова і мати – це погано і дуже погано. Але порівняйте цифри: виходить, що ті хто вважає, що лаятись – це погано, вони ж і лаються. Як же так, лихословити не хочемо, але з язика зривається?

( продемонструвати діаграми з результатами опитування)

Це дуже вражаючі цифри. І тому сьогодні я підготувала матеріал, який змусить вас замислитись над цим питанням, а, може, і відмовитись від лихослів’я.

 

  1. Чому і з якою метою люди лихословлять.

Вчитель: Нашій країні і нашому народу Бог дав мову найкрасивішу і найбагатшу. За милозвучністю вона є другою у світі (перша – італійська).

І від цієї мови відмовляється лихослов. І замість Богом даного багатства використовує жалюгідний набір мерзотних і огидних слів. А чому? Хочеться спитати кожного з вас (відповіді дітей із зала).

 У ч е н і  кажуть, що головними причинами лихослів’я є :

  • виплеск негативних емоцій ( наприклад, розлюченої людини);
  • демонстрування своєї переваги, засіб приниження іншого;
  • демонстрація відсутності страху.

  А   Б і б л і я   каже, що «гнилі слова»  від «гнилого серця». Тобто лайливі слова – це ознака надлишку погані в душі й серці людини.

 

 А що ж наші учні кажуть з цього приводу?

 ( зачитати результати анкетування серед учнів з відповіддю на це питання)

 Згідно з опитуванням учнів 7-9 класів серед причин лихослів’я ви назвали такі:

  • сварка чи сутичка з друзями;
  • відповідь на образу іншого;
  • коли злять чи роздратовують інші;
  • коли злюсь сам;
  • для зв’язку слів;

По одному голосу прийшлося на такі відповіді:

  • коли щось не виходить;
  • просто так;
  • тому що всі лаються;
  • тому що мені подобається;
  • хочу виділитись;
  • хочу здаватись крутіше і краще.

 Але мало хто з вас здогадується, що лихослів’я поряд із хамством, гнівом і грубістю – це зброя не сильних, а, навпаки, невпевнених у собі людей. Бо за грубістю вони хочуть сховати власну уразливість і слабкість і думають, що лайка їх захистить. Ні, лихослів’я завдає шкоди всім, хто його чує, але найбільше самому лихослову.

 У народі кажуть, що лихословити – це все одно, що плювати у небо, бо лихослів’я все одно повернеться до вас. Ті  люди, які часто і багато лаються, самі підпадають під лайки інших людей. Тут спрацьовує правило луни: що скажеш, те й почуєш у відповідь.

  ( учень розповідає притчу про луну)

 

 Учень:                          П р и т ч а   п р о   л у н у      

Тато з сином пішли одного разу у гори. Син, вдарившись об каміння, крикнув:

-- А-а-а-а-а!

І з подивом чує:

-- А-а-а-а-а!

Хлопчик спитав:

-- Хто ти?

А йому у відповідь:

-- Хто ти?

-- Де ти? Покажись!

-- Де ти? Покажись!

Розізлившись від такої відповіді, хлопчик крикнув:

-- Боягуз!

А йому у відповідь:

--Боягуз!

Хлопчик питає у батька: «Що відбувається?»

Батько посміхнувся і каже: «Слухай мене уважно».

Батько кричить горі:

--Я тебе поважаю!

Йому у відповідь:

--Я тебе поважаю!

-- Ти кращий!

Йому відповідають:

--Ти кращий!

Хлопчик з подивом дивився на батька, а той йому пояснив: «Це явище називається луна, але насправді це називається життя… Воно тобі віддає все, що ти говориш і робиш»

 Так, світ не несе ні добра, ні зла сам по собі. Все, що відбувається навколо нас і є відображення нас самих, наших думок, слів і вчинків…

 

Вчитель: Хтось може сказати, що лихослів’я – не лайка, слова вимовляються механічно, відсторонено від їх змісту. З’явилась навіть деяка форма лихослів’я , коли лайливі і грубі слова замінюються  іншими,  але ставляться у фразі на звичні для лайки місця. Дуже знайома нам ситуація, коли в радіо- і телепередачах звучить «пі» замість брудних слів. Але ніхто не має сумніву, що саме мало прозвучати, і скрізь завісу не сховати суті сказаного. Тому від лихослів’я треба відмовлятись, якщо хтось вирішив це зробити, зовсім і остаточно.

 

Звичка лихословити формує моральний склад людини, заважає його залученню до культури, робить таку людину ненадійною у взаємовідносинах з іншими. На того, хто постійно лихословить, не можна покластися у серйозній справі, бо той, хто легко дозволяє собі нечисто висловлюватись, той без зупину наважиться і на нечисті справи – це доводить практика.

 

В основі лихослів’я лежать такі прояви душі, як ненависть, гнів, заздрощі. Якщо лихословиш, то перетворюєш світ навколо себе у світ, сповнений злістю і ненавистю.

 На питання анкети, чому люди використовують у своєму мовленні лайливі слова, більшість з вас відповіла, що людину спонукає до лихослів’я злість і сварки. Отже, ви, лаючись, свідомо оточуєте себе світом, що сповнений злістю і ненавистю.

Мат і образливі слова глибоко ранять людину; постраждати можуть від твоїх слів, постраждати можеш і ти. Адже все залишає свій слід, навіть твої думки і твої слова.

  ( перегляд відео з притчею «Все залишає свій слід», м/ф)

 

Все залишає свій слід

 Жив колись один запальний і дуже нестриманий хлопець. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з гвіздками і наказав, кожного разу, коли він не стримає свого гніву, вбити один гвіздок у стовп огорожі.

Першого дня у стовп було забито кілька десятків гвіздків, другого тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем кількість забитих у стовп гвіздків стала зменшуватись. Хлопець зрозумів, що легше стримувати свій темперамент, ніж вбивати гвіздки. Нарешті настав день, коли він жодного разу не втратив самовладання.

Він розповів про це своєму батькові, і той сказав, що тепер кожного разу, коли сину вдасться стримати себе, він зможе витягувати із стовпа по одному гвіздку. І ось настав день, коли син повідомив батькові про те, що у стовпі не залишилось жодного гвіздка. Тоді батько взяв сина за руку і підвів до огорожі.

 -- Ти непогано впорався. Але бачиш, скільки у стовпі залишилось дір? Він вже ніколи не буде таким, як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий же шрам, як і ці діри. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся, шрам залишиться.

 

  1. Як народилось лихослів’я

  Вчитель: Ви можете сказати, що лайливі слова вигадали не ви, і користуються ними люди здавна і, може, нічого страшного нема у матірній лексиці.

 Щоб розібратись, давайте подивимось, звідки лихослів’я звалилось на наші голови.

 

З давніх-давен не заведено було у нас, в Україні, лаятись; зневага і неповага, грубість і нецензурщина суворо карались. У давнину траплялось, що того, хто порушував мовні норми, чоловіки і жінки виганяли з села.

  За свідченням турецького мандрівника Евлія Челебі, що відвідав Україну у 1657 р., найпоширенішими лайками того часу були « чорт», «дідько», «свиня», «собака». Одним із прикладів вживання принизливої лайки є відомий лист запорізьких козаків турецькому султану (урок читання, 6 клас), який викликав у вас сміх на уроці. Але ви маєте сприймати цю розповідь як історичний факт, а не як зразок для наслідування. І ось чому.

 

 Коріння лихослів’я  тягнуться з давнини. Погані лайливі слова, те, що ми сьогодні називаємо матом, тоді включалися у заклинання, звернені до демонів. Тобто, матірні слова – це і є реальні імена демонів. Наші предки вимовляли ці слова, закликаючи демонів на допомогу, або для того, щоб дуже налякати їх, показати, що не бояться демонів, що вони сильніші й гірші за них. Іншими словами, мат – це мова спілкування із демонами. Відьми і чаклуни використовували лихослів’я у своїх наговорах, насилаючи цими словами  прокляття.

 

Що ж робимо ми? Ми матюкаємося разом із ближніми, часом з найближчими людьми, тобто кличемо стародавніх демонів просто так, для красного слівця. І між іншим, з тим же результатом, що й наші предки, які зверталися до зла, прикликаємо це зло собі на голову день у день, рік у рік.

 

Лихослів’я завдає шкоди всім, хто його чує, але найбільше самому лихослову. Тут ми маємо справу із силою слова. Кого кличеш, той і приходить. Називаєш людину на ім’я – вона відгукується, виголошуєш ім’я Бога в молитві – Господь відповість, якщо буде його воля, коли вимовляєш імена демонів, диявола, демонічних сил, відзивається нечисть, яка і супроводжує людину, що лихословить. Недарма лихослів’я називають молитвою до диявола.

 

     4.  Як лихослів’я впливає на життя і здоров’я людини  

 Вчитель:  Чим більше ми говоримо лайливих слів, тим гірше. Кількість переходить у якість. Спочатку у людини з’являються  незначні прикрості, потім великі неприємності і нещастя, далі виникають проблеми із здоров’ям і, нарешті ламається усе життя.

 Але лихослів’я завдає шкоди не тільки духовному здоров’ю людини, а й фізичному. Це довели вчені.

 Про те, що лихослів’я – далеко не безневинна звичка, свідчать багато наукових досліджень.

 

 Так, група вчених Російської Академії наук дійшли приголомшливого висновку, що за допомогою слів людина будує або руйнує свій спадковий апарат. Виявляється, добрі слова (наприклад, молитва) оздоровлюють наші гени, що добре впливає на наше потомство. А матірщина викликає мутації в людському організмі, аналогічні до дії радіації, і веде до виродження.

 (демонстрація фото з випадками мутаційних змін у людей)

 

У тих країнах, у нац. мовах яких відсутні нецензурні слова і мат, не виявлені захворювання Дауна і ДЦП, в той час, як в Україні ці захворювання є.

 (демонстрація фото)

 

 Інша група вчених  під керівництвом доктора біологічних наук І.Б. Бєлявського

17 років займалась проблемою лихослів’я. Вони вважають, що кожне слово, сказане або почуте людиною, несе в собі енергетичний заряд, діє на її гени. Вчені довели, що завзяті лихослови живуть набагато менше, ніж ті, які не лаються, тому що в їх клітинах дуже швидко настають вікові зміни і проявляються різні хвороби.

 

  Але найбільш цікаві досліди провів японський вчений Емото Масару. Він проводив досліди з водою і довів, що під дією різних звуків і різних за змістом слів молекули води починають вишикуватись у різні складні структури. І, в залежності від того, що сказали цій воді, вона може лікувати або, навпаки, труїти організм людини.

 Емото Масару науково довів, що вода «чує» інформацію і під її дією змінюється. Ви спитаєте, а до чого тут вода. Справа у тому що людина на 65 % складається з води (продемонструвати схему «Вода в організмі людини»). Тому ці досліди так само подіяли б і на людину. Вчений за допомогою новітнього обладнання зумів сфотографувати воду під мікроскопом після того, як воді говорили різні слова, в т.ч. і грубі, лайливі. І те, що він побачив, його вразило.

 (перегляд уривку з д/ф «Велика таємниця води» про вплив слів на кристали води) 

Як бачите, позитивно заряджена вода має красиві, чіткі кристали, а негативно заряджена – навіть не має форми. Ви тільки уявіть, якщо слова можуть таке робити з водою, що ж вони можуть зробити з людиною!

 

І ці досліди, і саме життя свідчить про те, що лихослів’я завжди стає початком шляху до ще більшого зла. Необхідно бути обережним у словах і знати, що людина, яка проклинає іншу, насправді накликає прокляття на свою голову, оскільки за Божим законом ми отримуємо те, чого бажаємо іншим. Бажаємо іншим добра – отримуємо від Господа добро (і від людей як правило теж); бажаємо іншим зла – і воно впаде на нашу голову. Ось чому християнин, чуючи лихі слова чи відчуваючи чийсь агресивний настрій, захищає свою душу молитвою, просить Божого захисту від сил темряви.

 

5.  Як боротися з лихослів’ям

Вчитель: Як же боротися з лихослів’ям? Держава діє тут своїми методами. Мабуть ви не знали, але нецензурна лайка є адміністративним правопорушенням.

 

Стаття 173. Дрібне хуліганство (Кодекс України про адміністративні  порушення)

Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях… тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, якщо…цих заходів буде визнано недостатнім - адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.

 

Я впевнена, що багато з вас були вражені побаченим сьогодні і самі вирішили боротися із згубною звичкою лаятися.

Я рада була прочитати у ваших анкетах,що більшість з вас готові боротися із звичкою лаятися і на питання, що треба зробити, щоб ти не використовував лихих слів, ви казали таке:

- не сваритись і не битися;

- контролювати і стримувати себе;

- уміти вчасно закрити рота і промовчати;

- не повторювати лайливі сова за іншими;

- зробити щось добре;

- більше читати книг;

- займатись чимось корисним, щоб не було часу лихословити;

- виховувати силу волі;

- комусь потрібна допомога і контроль дорослих.

Я рада, що ви розумієте, що починати треба із себе. А щоб вам легше давалися перші кроки у боротьбі з лихослів’ям, я приготувала для вас пам’ятки, які допоможуть вам.

( роздати пам’ятки представникам з кожного запрошеного класу)

 

Таблиця-пам’ятка

     Заборони собі 

 


 


Тон

• Образливий;

•крикливий; 
• злий 

 

 

 

 

 

Слова і вирази

• Грубі; 
• зневажливі; 
• презирливі; 
• категоричні 

 

 

 

 

Доведення

• 3 погрозами і залякуванням; 
• зі спотворенням думки співрозмовника; 
• з насмішкою; 
• такі, що провокують різку реакцію


Гра-змагання «Хто швидше скаже комплімент» 
 Вибирають 2-3 пари учасників. Кожен із пари стає навпроти одне одного на відстані приблизно 5-7 м і по черзі говорить іншому комплімент. Повторюватися не можна. Одне слово — 1 крок. Перемагає та пара учасників, яка швидше за інших зустрінеться одне з одним. У результаті гри виявилося, що учні не дуже вміють «дарувати» одне одному компліменти. Останні кроки давалися дуже важко.


Психологічний коментар. Гра наочно ілюструє учням те, що вони не вміють говорити приємних слів. Діти добирали слова, схвалюючи зовнішній вигляд іншого, сорочку, зачіску, взуття, але їм дуже важко було вимовити слова, які б оцінили  позитивні моральні якості дитини.

 

Вчитель: Сьогодні ми з вами дізнались, що в лихому слові захована велика руйнівна сила. Мабуть, якби ви побачили, яка ударна хвиля, як від бомби, що вибухнула, розповсюджується в усі боки від лихого слова, то ви ніколи не вимовили б його. Давайте замислимось над словами, які вимовляємо!

 Добре про це сказав російський поет  Е. Асадов у своєму вірші:

Учень:Слово может согреть, окрылить и спасти,

Осчастливить и льды протаранить,

Слово может нам тысячи бед принести,

Оскорбить и безжалостно ранить!

А поэтому скажем себе сурово:

«Чтобы не было в жизни ненужных бед,

Надо думать, ребята, над каждым словом,

Ибо слов невесомых на свете нет!


ІІІ. ЗАКЛЮЧНА  ЧАСТИНА

 Вчитель: І наостанок я хочу озвучити відповідь на запитання анкети, чи хотіли б ви, щоб ваші діти лихословили. Майже всі з різних причин зовсім не хочуть, щоб їхні діти лаялись, і тільки 4 учні ще не визначились, чи треба своїх дітей вчити лихослів’ю. Я маю надію, що після сьогоднішньої розмови вони змінять свою думку. І якщо ви хочете, щоб ваші майбутні діти не були заражені вірусом лихослів’я, якщо хочете створити в майбутньому дружну, теплу, кріпку родину, треба активно боротися із гріхом лихослів’я вже сьогодні.

Здавна на землі люди цінували праведне життя - життя чесне, щире, відкрите, правдиве. Треба утримувати себе від поганих вчинків, лихих намірів. Зло довго не забувається і породжує зло. А от добро помножує добро. Не давайте злу побороти добро!

 (перегляд відео з притчею про двох вовків)

 

Притча про двох вовків

Колись давно старий індієць відкрив своєму онукові одну життєву істину.

У кожній людині іде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків.

Один вовк являє собою зло – заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехня, лихослів’я…

Інший вовк несе добро – мир, кохання, надію, істину, доброту, вірність…

Маленький індієць, зворушений до глибини душі словами діда, на деяку мить замислився, а потім спитав:

-- А який вовк в кінці перемагає?

Старий індієць ледь помітно посміхнувся і відповів:

-- Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш. Ти завжди стаєш таким, яким хочеш бути…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

- Н. Клюка. Лихослів’я: хвороба чи «молитва до диявола»? - «Психолог», № 47, 2009.

- О.Бєляєва. Поговоримо про вживання нецензурних слів.- «Психолог», № 8, 2009.

- Язык мой – враг мой.- Украинская православная церковь. Полтавская иерархия. Спасо- Преображенский Мгарский монастир, 2001.

- От слов своих осудишся. Сквернословие. – Издательство Московской патриархии: Москва, 2009.

- С. Лісовий. Всіх послати на… http://gazeta.ua/blog/343/vsih-poslati-na

- Є. Романишин. Релігія і наука попереджають – лихослів’я є смертельно небезпечним для здоров’я http://kolomyya.org/se/sites/pb/38457/

- Історичні корені лихослів’я. Вікіпедія.  http://uk.wikipedia.org/wiki

- Ю. Кирик. Наш матюкальний світ… http://gak.com.ua/creatives/1/30612

- Притчи. Полный сборник всех притч. http://pritci.ru/

Додаток 1

Анкета

«Лихослів’я у моєму житті»

Клас                .

Стать  ч/ж

  1. Я ти гадаєш, чому люди у своєму мовленні використовують лайливі слова? __________________________________________________________________________________________________________________________
  2.  Ти використовує у своєму мовленні лайку, матірні слова?____________
  3.  Якщо ти користуєшся лайливими словами, то поясни чому? __________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Чи часто ти вимовляєш ці слова? _________________________________

________________________________________________________________

  1. У яких ситуаціях це відбувається? _____________________________________________________________
  2. Як ти гадаєш, це погано чи ні? _____________________________________________________________
  3. Що ти відчуваєш, коли вимовляєш ці слова? _____________________________________________________________
  4. Як ти гадаєш, що відчувають інші люди, коли чують, як ти лаєшся? __________________________________________________________________________________________________________________________
  5. Що відчуваєш ти, коли у твоїй присутності хтось користується матірною лайкою? __________________________________________________________________________________________________________________________
  6.  Від кого ти найчастіше чуєш такі слова? _____________________________________________________________
  7.  Як ти гадаєш, що треба зробити, щоб дорослі і діти не користувалися такими словами? __________________________________________________________________________________________________________________________
  8.  Що треба зробити, щоб ти не використовував цих слів? __________________________________________________________________________________________________________________________
  9.  Чи хочеш ти, щоб твої діти у майбутньому користувалися лайливими словами? Чому? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Дякую за відвертість!

1

 

doc
Додав(-ла)
Копица Ніна
Пов’язані теми
Українська мова, Виховна робота
Інкл
Додано
4 березня 2021
Переглядів
562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку