Сценарій позакласного заходу "Біохімічний бій"

Про матеріал

Сценарій позакласного заходу з хімії та біології для учнів 8 - 9 класів. Містить як теоретичні питання так і експеримантальну частину.

Перегляд файлу

 

Сценарій позакласного заходу з хімії і біології для учнів  8-9 класів

   

Біохімічний бій                               

Мета: розширити знання учнів про основні закони біології та хімії, показати тісний взаємозв’язок між цими науками; сприяти розвитку пізнавальних інтересів школярів, розвивати їх творчі здібності, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами і фактами, аргументовано висловлювати свої думки; сприяти формуванню навиків застосування теоретичних знань на практиці; виховувати в учнів уміння працювати в колективі.

 

I. Вступне слово вчителя хімії ( супроводжується спецефектами – зміна забарвлення паперових квітів, на плакаті проявляється напис “хімія” та “біологія”) та біології.

Жеребкування серед учнів, створення двох різновікових команд.

Призначення журі.

 

II. 0сновна частина

 

1 етап.  Розминка.

      Конкурс перекладачів з українського на латинь або грецький. Максимальна

оцінка для кожної команди - 10 балів, 1 бал за кожну правильну відповідь.

Додаткові бали за відповідь на питання іншої команди. Кожній команді задають по п’ять питань з хімії і біології.

Хімія

1. Сонячний - Гелій.

2. Сморідний - Бром

  1. Той, що народжує воду - Гідроген
  2. Лінивий - Аргон
  3. Солетворний - Галоген

 

  1. Ядерна частинка - нуклон
  2. Неподільний - атом, атомос.
  3. Процес, що проходить з виділенням тепла - екзотермічний
  4. Однаково розміщені - ізотопи
  5. Той, що народжує руду – Халькоген


Біологія

I .Вчення про домівку - екологія

2.Оновлення тканин або органів —регенерація.

3.Звільнення від чого-небудь - імунітет.

4.Життя разом - симбіоз.

5.0трута - вірус.

б.Пожирання або поглинання твердих частин - фагоцитоз.

7.Клітинна шкірочка або плівочка - цитоплазматична мембрана.

8.Речовини, які люблять воду - гідрофільні.

9.Перевернений назад, відбитий -рефлекс.

10.Закваска - ферменти.

 

II етап.  Най, най...

     Максимальна оцінка для кожної команди - 6 балів, 1 бал за кожну правильну

відповідь. Додаткові бали за відповідь на питання іншої команди.

 

Хімія

1. Найлегша речовина - водень

2. Найпоширеніший елемент на Землі - Оксиген

З. Найтугоплавкіший метал - вольфрам

4. Найтвердіша природна речовина - алмаз

5. Речовина, що має найменшу температуру замерзання - гелій.

6. Найпоширеніший елемент в космосі - Гідроген.

 

 

Біологія

1. Єдина тканина в організмі людини, яка не здатна до регенерації - емаль

зубів.

2. Найменші м'язи в організмі людини - ті, що зв 'язують коваделко,

молоточок та стремінце.

3. Більша частина клітин людини нерухомі, але є такі, що цю здатність не

втратили. Назвіть їх. Сперматозоїди та лейкоцити.

4. Всі органи під час життя людини пропорційно збільшуються, а цей

зменшує свій розмір, а потім взагалі перероджується ...тимус або вилочкова

залоза.

5.Організми, які живуть в нашому тілі, синтезують нам вітамін групи К та В,

розщеплюють нам клітковину, а ми про їх існування і не здогадуємось

...симбіотичні бактерії товстого кишечнику.

6. Поза клітиною вони як камінь, але як тільки потрапляють всередину, -

проявляють всі ознаки життя. Віруси.

 

                                        Цікавий дослід

“Фараонові змії”

Обладнання: емальований кювет (велика тарілка), промитий та прожарений річковий пісок, твердий натрій гідроген карбонат (питна сода), цукрова пудра, етиловий спирт.

     У кюветі або в тарілці змішати пісок зі спиртом, формуючи його конічною мензуркою. У центрі конуса зробити заглиблення, у яке помістити суміш з 10 г натрій гідроген карбонату та 65 г цукрової пудри (достатньо і п’ятої частини –2 г NaHCO3 та 13 г пудри). Підпалити спирт. Із цукрової маси, що перетворюється спочатку в карамель, “виповзає” “чорна змія”. Розміри змії залежать від тривалості горіння спирту.

 

III етап. Вибрати зайве в тріаді та пояснити своє рішення.

      Максимальна оцінка для кожної команди - 20 балів, 2 бали за кожну правильну відповідь. Дається 10 хвилин.

 

 І команда.

1 . Каталізатор, індикатор, інгібітор.
2. СНІД, грип, дизентерія.

3. Гідроген, літій, натрій.

4. Травна система, нервова, ендокринна.

5. Ломоносов, Мечніков, Менделєєв.

6. ДНК, РІЖ, АТФ.

7. Хлороводень, сірководень, бромоводень.

8. Дельфін, людина, осетр.

9. Моль, маса, об'єм.

  1. Гіпофіз, підшлункова залоза, надниркова залоза.

 

II команда.

1. Міокард, епікард, перикард.

2. Вода, вуглекислий газ, кухонна сіль.

3. Руховий нейрон, чутливий нейрон, вставний нейрон.

4. Гелій, кисень, бром.

5. Лімфоцити, фагоцити, тромбоцити.

6. Фільтрування, дистиляція, окиснення.

7. Амілаза, мальтоза, лізоцим.

8. Ртуть, золото, алюміній.

9. Ацетилхолін, норадреналін, гама-аміномасляна кислота.

10.Сполучення, заміщення, кристалізація.

 

Конкурс прислів'їв та приказок (для вболівальників)

Перетворіть вислів у відоме прислів’я чи приказку

1 .Кореневище представника родини хрестоцвітих містить глюкози не більше, ніж інший представник цієї ж родини( Хрін редьки не солодший).

2. Збився з азимуту серед трьох голонасінних (Заблудився в трьох соснах).

 3. На один із органів кровообігу не поширюється вплив дисциплінарного статуту(Серцю не накажеш).

4. Звукові коливання, що видає тварина родини вовчих, переносяться горизонтальним рухом повітря.(Собака гавкає, вітер носить).

 5. Скільки цього ссавця не забезпечуй поживними речовинами, він постійно дивиться в бік рослинного угрупування.(Скільки вовка не годуй, він все в ліс дивиться).

6. Кровосисна комаха не може зробити більш гострим ротовий апарат.(Комар носа не підточить)

7. Процес створення матеріальних цінностей неспівставний з представником родини вовчих, тому не має можливості зникнути в напрямку лісного масиву (Робота не вовк, у ліс не втече).

8. Від розоцвітного - розоцвітне, від голонасінного - голонасінне.(Від яблуньки - яблучко, від ялинки - шишка).

9. Престаріле непарнокопитне не приведе в непридатність сільськогосподарське угіддя.(Старий кінь борозни не зіпсує).

10. Порція, рівна приблизно 20 г продукту напівкоксування твердого палива, приводить в непридатний для використання стан велику дерев'яну ємність продукту переробки квіткового нектару представниками перетинчастокрилих комах.(Ложка дьогтю псує бочку меду).

 

IV етап.  Жертви хімії.

                                                   Плата за відкриття

У французького хіміка Шарля-Адольфа Вюрца, президента Паризької  академії наук, при нагріванні РСl3  і Na у відкритій пробірці відбувся потужний вибух. Друзки скла поранили йому обличчя, руки, очі. Тільки через декілька років хірурги відновили йому зір.

        Французький фізиик і хімік П’єр-Луі Дюлонг дорого заплатив за відкриття вибухової речовини Cl3N – він втратив око і три пальці.

        Гей-Люссак і Тенар під час однієї із спроб отримати калій ледве не загинули від вибуху в лабораторії. А через рік з Тенаром трапилася ще одна пригода. Під час лекції по хімії ртуті він випадково ковтнув не з тієї склянки розчин сулеми ( хлорид меркурію) – сильної отрути. Він  поставив стакан на місце і холоднокровно сказав: “Панове, я отруївся. Мене врятують тільки сирі яйця”. Студенти миттю розбіглися в пошуках яєць.

        Російський академік Микита Соколов помер у віці 47 років від отруєння фосфором і солями миш’яку.

        Російський академік Леман помер в результаті отруєння миш’яком, що потрапв йому в легені і стравохід при вибусі реторти.

        Російський хімік Віра Богдановська загинула в віці 29 років, намагаючись провести реакцію білого фосфору і синільної кислоти. Ампула з цими речовинами вибухнула і поранила собі руку. Почалось  отруєння крові і через 4 години після вибуху Богдановська загинула.

 

Хімія. Техніка безпеки при проведенні хімічних дослідів. За кожну помічену помилку під час демонстрації командам надається 1 бал (демонструються хімічні досліди з великою кількістю порушень техніки безпеки).

 

Біологія. Професія «хімік» потребує великої кількості знань, в тому числі і знань про надання першої допомоги у випадку, якщо експеримент вдався або ні.

         Потерпілий скаржиться на сильний біль у ділянці лівого передпліччя. Кінцівка змінила свій розмір, є набряк та крововилив. Шкіра пошкоджена і з рани фонтанує яскраво-червона кров (демонструється надання першої допомоги і робиться як можна більше помилок).

 

V етап.  Знайти аналоги побачених процесів у живих організмах.                   Кожна правильна відповідь додає 2бали.

  1. Розчинення кухонної солі у воді.
  2. Горіння сірника.
  3. Розкладання пероксиду гідрогену під дією каталізатора (МnО2).

     4.  Реакція, що відбувається з випаданням осаду і зміною забарвлення, наприклад, між сульфатом натрію і хлоридом барію.

 

                                   Цікавий  дослід

“Вулкан”

Обладнання: конічна колба, фарфоровий тигель або чашка, амоній дихромат, етиловий спирт.

      На вершині конічної колби закріпити тигель з амоній дихроматом, насипаним гіркою. У центр гірки внести кілька крапель спирту і підпалити. Реакція екзотермічна, відбувається бурхливо.

     (NH4)2Cr2O7 = N2 + Cr2O3 + 4H2O

 

3. Підведення підсумків.

Найкраща команда.

Найкращий знавець біології та хімії.

 

doc
Додано
29 травня
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку