Цей сценарій можна використати під час проведення Тижнів безпеки у школі,а також на уроках предмету "основи здоров'я".Призначений для учнів початкових класів,але для 5 класу теж згодиться.
Сценарій проведення позакласного заходу
Тема.Вчимося правилам пожежної безпеки
Форма проведення: класна година
Клас : 3 клас
Мета.З’ясувати основні причини виникнення пожеж; вивчити основні правила
пожежної безпеки і закріпити знання та вміння викликати пожежну команду
та засвоїти порядок дій у випадку виникнення пожежі; сприяти розвитку тво
рчого мислення,уяви,уваги; виховувати дисциплінованість,прагнення зберег
ти своє здоров’я,майно,повагу та інтерес до професії пожежного.
Обладнання.Плакати “Це повинен знати кожен,Не бавтеся,діти,бо можна згоріти”
Ілюстрації “ Дітям про пожежну безпеку”.Книжка Тараса та Мирослави Кінько
“Наш номер- 01”.
Хід уроку
I.Організаційна частина
Вчитель. Вже дзвінок нам дав сигнал-
Працювати час настав,
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте
II-Актуалізація опорних знань
1.Створення ігрової проблемної ситуації
- Діти, я отримала листа,але не знаю,хто його написав.Може, ви здогадаєтеся?
Якщо ви не відгадаєте мої загадки, то я спалю школу і всі будинки.А загадки мої такі:1.Хто я такий? 2.Де я ховаюсь? 3.Як мене перемогти? Злий В. |
- А тепер найголовніше- здогадатися,як перемогти Злий Вогонь,не дати йому вирватися на волю.Давайте віршиком попросимо Доброго Вогника допомогти нам
Діти(разом)Вогник,Вогник,я твій друг,
Я твій друг і ти мій друг.
Я не буду пустувати
І з вогнем злим жартувати.
Я його переможу.
Людям всім допоможу.
Ти потрібен людям дуже.
Поможи мені,мій друже!
Чується стук у двері.Заходить Добрий Вогник
- Діти,я ваш добрий друг,я допомагаю людям, бо я їм дуже потрібний.Хто знає,яку користь я приношу?( Діти відповідають) А зараз розкажіть,як треба поводитись із запалювальними засобами.( Діти за бажанням виходять до дошки і розповідають правила пожежної безпеки.Вчитель уточнює відповіді,закріплює знання дітей.До кімнати стрімко забігає Злий Вогонь)
- Так,що ж це таке,всі мої завдання ви виконали,я все чув,але я ще раз вас перевірю.( Злий Вогонь,нахиляючись до дітей,нашіптує неправильні поради)
- бавтеся сірниками;
- ввімкніть телевізор,а самі вийдіть на вулицю погратися або лягайте спати;
- запаліть на плиті газ та йдіть до когось в гості.
Добрий Вогник разом з дітьми заперечує:
- з сірниками бавитись не можна,це небезпечно;
- електроприлади треба вимикати вчасно;
- не можна залишати без догляду вогонь на газовій плиті,у печі.
Злий Вогонь.От які ви розумні.Бачу,ви мені зовсім не друзі,не хочете мене випускати на волю,піду заховаюсь та буду чекати слушної нагоди,коли ви будете робити помилки.
III-Повідомлення теми та завдань класної години
1.Оголошення вчителем теми уроку
2.Розігрування сценки
Пан Вогник
Добрий день,пані й панове!
Здрастуйте,будьте здорові!
Звертається до вас пан Вогник,
Знавець пожеж,у званні полковник.
Наша розмова буде,друзі,
Не про червоні маки в лузі,
Не про красу багаття влітку,
А про мою так звану тітку…..
Я відчуваю тріск гілля,
Щось наближається здаля…
Мабуть.вона сюди іде.
Ой, знову горечко буде!
Піду я поміч пошукаю-
Сам злючу відьму не здолаю!
( З’являється Пожежа- дівчинка в червоному одязі)
Пожежа
Привіт усім,хто любить сірники,
Хто вогнища розводить залюбки!
Хто із вогню усім несе біду,
Даю я неабиякий урок:
Горить хай все- від миру до ниток!
Тож слухайте уважно,діти.
Як правильно пожежу розпалити.
Спочатку ви по хаті побродіть,
Понишпоріть і сірники знайдіть.
І час не гайте- розведіть вогонь,
І не гасіть його,Боже боронь!
Хай дим пожежі всі довкіл побачать,
Бо ви-герой,а це- велика вдача.
І, як герой, сховайтесь тишком-нишком
Подалі від вогню,хоча б під ліжко…
Пан Вогник
О, стій, Злодюго,відьмо,стій!
Ти так навчать дітей не смій.
Разом з дітьми ми про безпеку
Вивчаєм правила нелегкі.
Отже,сьогодні ми будемо вивчати правила пожежної безпеки
3.Відмінність між пожежею і вогнем
Вчитель.Вогонь- давній супутник людини.І в минулі часи,і в наш час вогонь нам допомагає.За допомогою вогню плавлять і ріжуть метал,обігрівають приміщення,завдяки вогню ми можемо приготувати страву.Вогонь є символом Олімпійських спортивних ігор,перед вогнем біля могил Невідомого воїна люди схиляють голови,віддаючи шану загиблим за Батьківщину.Як ви бачите,без вогню життя на землі було б неможливим.Уважно послухайте. Про що йдеться у вірші:
Вогонь дарує людям світло,
Вогонь дарує їм тепло.
Коли б тепло і світло зникли-
Життя б на світі не було.
Так,але пожежа сама собою не виникає.Причиною виникнення пожежі є неправильна поведінка людини з вогнем.Я вже кілька разів вжила слово «пожежа».А чи знаєте ви,яка різниця між вогнем і пожежею?Вогонь можна загасити,заливши водою,засипавши піском,землею.Про це говорить вірш:
Як тільки спалахнув вогонь
І є посуд під рукою,
Наповніть відра і в ту ж мить
Залийте полум’я водою.
А коли ми не в змозі без допомоги пожежних дати раду горінню – то це вже пожежа.А як ви думаєте,від чого може виникнути пожежа?( Від сірників)
4.Причини виникнення пожеж.
а) створення проблемної ситуації ( Розповідь про хлопчика,який грався сірниками)
вчора знайомий лікар розповів мені страшний випадок про маленького
хлопчика,який ледве не згорів.Хочете послухати цю історію?
На сірниковій фабриці зробили маленького Сірничка,поклали у коробку разом з іншими сірниками і відвезли до крамниці.Цю коробку сірників купила мама маленького хлопчика.
- Хто знає,навіщо потрібні сірники вдома?
- Так, сірники допомагали мамі зварити їсти,випрати білизну і створити тепло в кімнаті.
Нашому Сірничкові теж дуже хотілося чимось допомогти мамі.Він мріяв,що вона вийме його з темної коробки,запалить вогонь,приготує вечерю.І вся сім’я питиме чай із солодким варенням та пиріжками.Усім буде весело і затишно.
Але трапилось інакше.
Мама вранці пішла на роботу і сказала синові:”Не бери до рук сірників”.Але маленький хлопчик забув мамин наказ.Він ще не знав.що вогонь може бути злим.
Хлопчик дістав нашого Сірничка і почав черкати ним по коробці,як це робила мама.Сірничок спочатку зрадів:нарешті здійсниться його мрія.Але потім злякався:хлопчик бавився з вогником,поки не обпік пальців.Він скрикнув від болю і впустив Сірничка.
- Ой,що ти робиш!- закричав Сірничок. Але було вже пізно.Вогник зачепив папірець на підлозі.
( Вчитель запалює папір, дотримуючись правил пожежної безпеки)
Потім вогонь перекинувся на фіранку.
( Вчитель показує,як горить тканина)
Загорілись дерев’яні меблі і підлога
(Вчитель показує,як горить суха скіпка)
Хлопчикові стало жарко і страшно.Дим заважав йому дихати, щипав очі.
Що робити?
Маленький хлопчик розгубився, він ще не знав,що треба звернутися за допомогою до сусідів,викликати пожежних за телефоном 01.Замість цього він заховався під ліжко.Та вогонь і дим знайшли його і там.Хлопчик кашляв,кричав,плакав від болю.Врятували його пожежні.Хтось із перехожих побачив пожежу і зателефонував за номером 01.
( Вчитель вивішує плакат із намальованим телефоном і № 01)
Пожежні приїхали на великій червоній машині і погасили страшний вогонь.Хлопчика відвезли до лікарні. Зараз він одужує і хоче вивчити правила пожежної безпеки.Він попросив надіслати йому ці правила.
б) основні правила пожежної безпеки
- Давайте ми вивчимо правила.запишемо і надішлемо хлопчикові.
1.Як запалиш сірника,може трапитись біда.
2.Від вогню ти не ховайся,а тікай і клич людей.
3.01 ти викликай і адресу свою дай.
4.Даремно пожежних не викликай.
в) Читання казки “Козенята і вогонь”
Вогонь працював у Кози у печі-
Варив їй куліш, випікав калачі.
Вона ж годувала щоранку малят-
Трійко біленьких своїх козенят.
Ось мамі вже з дому рушати пора.
Лишається в хаті сама дітвора.
Воно потихеньку взяло сірники
І вогник маленький пуска під тріски:
- Ану, як у мами моєї гори!-
І ось уже дим потягнувсь догори…
Сердитий вогонь розходивсь, гоготить!
Сестричка з найменшим сховались умить.
А брат не злякавсь:
- Нуль один подзвоню!
Врятують пожежні нас від вогню!
А номер в нас другий,швидше сюди!
Мерщій порятуйте од злої біди!
Спішили сусіди – Лисиця й Ведмідь,
І Заєць – відомий усім скорохід.
І мчались в машині ген – ген із гори
Пожежні – вмілі та мужні Бобри.
Вогонь не давався,пручався.шипів,
Сердитий вогонь погасать не хотів –
Не дуже він любить сидіть у печі,
Варити куліш і пекти калачі.
Пожежу згасили,живі малюки.
І каже Бобер: - Не беріть сірники!
І мовить Коза: - Пам’ятайте завжди,
Що гра із вогнем приведе до біди!
Фізкультхвилинка
Лічилка
Не вмикай на кухні газ – раз,
Не клади в запіч дрова – два,
В лісі сірників не три – три.
Не лишай вогонь в квартирі – чотири.
Не лягай при свічці спать – п’ять.
Іскра впала на підлогу – погасіть – шість!
Зачиніть вікно,коли в небі грім – сім.
У грозу під деревом не стійте в лісі – вісім.
Сірником не забавляйтеся знічев’я – дев’ять!
Пам’ятайте всі,про що в лічилці йдеться – десять!
г) Як діяти під час пожежі?
- Чому не можна даремно турбувати пожежних?( Відповіді дітей)
- А чи обов’язковоговорити “добрий день” під час виклику пожежних?( Ні )
А чи змогли б ви назвати свою адресу?
д ) Гра “Телефон 01” ( Учні вчаться викликати пожежних і чітко називати свою адресу)
5.Пожежа від нагрівальних і електропобутових приладів
Крім сірників дуже небезпечними є нагрівальні та електропобутові прилади, які ви маєте вдома.Одним із небезпечних електроприладів є праска.З нею теба поводитись особливо обережно.Вона повинна стояти на металевій чи керамічній підставці, її не слід перегрівати і забувати вимикати з розетки після закінчення прасування.Не можна висмикувати за шнур, братися за вилку мокрими руками.
Так само не можна виходити на вулицю,залишивши увімкненим телевізор чи дивитися його у відсутність дорослих.
Також необхідно вміло користуватись газовою плитою…Слід пам’ятати,що газ не тільки горить,він отруйний і вибухонебезпечний.Не можна сушити над газовою плитою білизну.Не забувати вчасно вимкнути газову плиту.При появі запаху газу в кімнаті потрібно негайно повідомити газову службу за телефоном 04.Але коли спалахнув газ і створилась небезпечна ситуація, необхідно викликати пожежну службу 01.
Інколи ви любите розкладати багаття.Якщо не дотримуватись правил безпеки,розваги можуть закінчитис пожежею.А яких саме правил необхідно дотримуватись? ( Відповіді дітей )
А ще ми поговоримо з вами про горючі рідини і бензин,лаки,фарби,аерозолі.З ними також необхідно поводитись обережно.Вони вибухонебезпечні.Важко піддаються гасінню.Бензин не можна погасити водою.Його полум’я накривають простирадлом.
IV.Закріплення вивченого матеріалу
( Виходять учні з ілюстраціями до кожного вірша)
1.До вас,любі друзі,звертаюся я –
Така ж учениця,як всі.
Пожежа-це ворог,пожежа- це зло,
Пожежа- це ворог в сім’ї.
2. Якщо ти залишишся вдома один –
( Не знаю,з якої причини)
Пограйся ляльками,не руш сірників,
Бо будуть батьки без дитини.
3. Ти будь обережним,не лізь до плити
Не знати з якої причини
Бо випаде жар на ковдру,підлогу
І будете ви без хатини.
4. Електрика- світло,електрика-бог,
Електрика-світло в оселі,
Якщо ти із нею уважним будеш,
Всі будуть здорові й веселі.
5. Не грай сірниками у лісі і в полі,
Щоб була зелена діброва,
Щоб стигла пшениця усіх годувала,
Щоб було красиво довкола.
6. Якщо ти побачиш поблизу пожежу,
Дзвони “01” не вагайся.
І правило вивчи назавжди собі
“Із сірниками не грайся”.
б) Розповідь про професію пожежника.
- Ось ми з вами говоримо,що коли виникає небезпека, необхідно звертатись за номером 01….А хто сидить за цим телефоном?Які дії вони виконують після прийняття виклику?І сьогодні до нас завітав гість – інспектор пожежного нагляду,який нам розповість про професію пожежних,яких ще називають бійцями вогняного фронту,адже щоразу їм загрожує смертельна небезпека.
в ) Розповідь працівника пожежної служби,відповіді наа запитання дітей.
(останнє слово куплету діти повинні відгадати і вимовити хором)
Жар з-під заслінки упав,
В хаті – вогонь запалав.
Не дивися, не чекай,
А водою… ( заливай).
Як побачиш – малюки
Узялись за сірники,
Як ти маєш їх спиняти?
Сірники у них…( забрати).
Розігрівсь утюг твій дуже,
Що робити будеш, друже?
За гаряче не хапай,
Із розетки…( вимикай).
Як побачиш – десь горить,
Мусиш ти в ту саму мить
До пожежників дзвонити,
Про пожежу…( сповістити).
Вивчіть правила пожежні,
Будьте завжди обережні.
Знає хай дитина кожна:
Жартувать з вогнем…( не можна).
- Любі діти! Отже, ви вже знаєте,як поводитись з вогненебезпечними приладами,рідинами.Як не допустити пожежі вдома.Знаєте,як діяти під час пожежі,як викликати пожежну службу.Але знати все це – мало.Потрібно дотримуватись правил пожежної безпеки.
Запам’ятайте.пожежі кожен рік завдають нашій державі величезних збитків.У вогні гинуть люди,тварини,рослини….Значні кошти витрачає держава на гасіння пожеж.Щоб уникнути таких трагічних наслідків,усі,в тому числі і діти,повинні постійно дотримуватись правил пожежної безпеки.Тільки за таких умов наше життя і матеріальні надбання будуть збережені.
Використана література
Власик М. Причини виникнення пожеж М.Власюк // Початкова освіта.-2007.- № 41.- вкладка. Григоринська I.І. Будьте з вогнем обережні, вивчіть правила протипожежні: [сценарій] / І.І.Григоринська // Позакласний час. - 2005.- № 23-24.- с. 51-53. Долі карська допомога при термічних впливах та хімічних опіках // Желібо Є.П. та ін. Безпека життєдіяльності. - К., 2003.- с. 285-288. Ігнатова С.В. Борці з вогнем: [сценарій] / С.В.Ігнатова // Позакласний час. - 2008.- №1.-с 45-46. Котик Л. Вогонь - друг, вогонь - ворог: [ сценарій] / Л.Котик // Шкіль¬ний світ. - 2006.- № 3.- с 9-11. Кузьменко Л.А. Вогонь - друг, вогонь - ворог: [сценарій] / Л.А. Кузменко // Позакласний час. - 2005.- № 21-22.- с 124-125. Левчук В.В. Вогник хай творить лиш тільки добро: [виховний захід] /В.ВЛевчук // Розкажіть онуку. - 2006.- № 7-8.- с 92-93. Мироненко Л.П. Фестиваль дружин юних пожежників: [сценарій] / Л.П.Мироненко // Позакласний час. - 2006.- № 15-16.- с 8-9. Новик Г.О. Вогонь - друг, вогонь - ворог: [сценарій] / Г.О.Новик // Позакласний час. - 2006.- № 13-14.- 85-87. Пацук Л.В. Перша медична допомога в разі опіків, переломів, нещас¬них випадків / Л.В.Пацук // Біологія. - 2006.- № 6.- с 14-16. Снігур Т. Хай дитина знає кожна - жартувать з вогнем не можна: [сце¬нарій КВК] / Т.Снігур // Початкова освіта. - 2007.- № 10.- с. 13-14. Черкас СЮ. Вогонь - наш друг, чи ворог?: [сценарій] / С.Ю.Черкас //Розкажіть онуку. - 2007.- №11.- с. 147-149. |