В ці дні ми відзначаємо день народження найбільшого нашого поета, найславетнішого сина України – Тараса Шевченка! По всій державі (і за її межами) проходять заходи на вшанування пам’яті Кобзаря: проводяться святкові академії, конкурси читців творів Шевченка, демонструються фільми, в театрах ідуть вистави… Ми ж зараз станемо учасниками інтелектуально-розважальної гри „Що ми знаємо про Кобзаря?
Інтелектуально-розважальна гра
„Що ми знаємо про Кобзаря”
Мета гри: в наш час важко спонукати старшокласників до читання, адже маємо досить вагомих суперників – телебачення, комп’ютери, МП-3 плеєри… Прикро, бо на дев’ятий клас припадає вивчення творчості Тараса Шевченка – найгеніальнішого українського поета. Треба читати, вдумуватись у поезії Кобзаря, знати його біографію, щоб краще зрозуміти його твори. А учні, на жаль, більшість часу проводять перед екранами телевізорів чи перед моніторами комп’ютерів.
Оскільки підлітковий вік – це час самоутвердження, формування особистості, то, зважаючи на це, пропонуємо в ненав’язливій формі гри вивчати творчість Шевченка – позмагатися, хто краще знає долю і творчість поета.
(Клас або актова зала прибрані відповідно до відзначення дня народження Тараса Григоровича Шевченка: портрет поета, ілюстрації до його творів, виставка різних видань „Кобзаря”. Перед початком гри звучать записи пісень на слова Тараса Шевченка.)
* * *
Вступне слово учителя (ведучого):
Шановні колеги, хлопці і дівчата, дорогі мої українці!
В ці дні ми відзначаємо день народження найбільшого нашого поета, найславетнішого сина України – Тараса Шевченка! По всій державі (і за її межами) проходять заходи на вшанування пам’яті Кобзаря: проводяться святкові академії, конкурси читців творів Шевченка, демонструються фільми, в театрах ідуть вистави… Ми ж зараз станемо учасниками інтелектуально-розважальної гри „Що ми знаємо про Кобзаря?”
Доля і творчість Шевченка надзвичайно глибинні, і нам захотілося більше дізнатися про нього, ніж це пропонується в шкільній програмі.
І от, що ж дізналися команди, як вони підготувалися до гри, ми зараз побачимо.
Команда „Тарасові діти” із 9-А класу, капітан Тетяна Кізан, керівник – Костюк Василь Володимирович.
Команда „Пра… внуки Тараса” із 9-Б класу, капітан Любов Довганюк, керівник – Острижнюк Галина Миколаївна.
Команда „Кобзарята” із 9-В класу, капітан Вікторія Новосельська, керівник – Гавадзин Надія Михайлівна.
Отже, розпочинаємо гру!
(Команди, по 5 учасників у кожній, займають місця за столами, на яких є таблички із назвами команд; на столі обов’язково повинні лежати „Кобзарі”; учасники в однаковому одязі – наприклад, одна – у вишиванках, інша – у білих сорочках з краватками)
Команди, бачу, зайняли вже свої робочі місця – тоді з Богом!
Поки учасники налаштовуються на гру, я хочу ознайомити вас, у яких номінаціях вони змагатимуться:
1. Представлення команд – не оцінюється.
2.Розминка – питання на час – 0,2 бала за правильну відповідь.
3. Ребус – 3 бали.
4. Вірш – 5 балів.
5. Презентація – 5 балів (орієнтовно 3 хв.).
6. Інсценізація твору (невеликий фрагмент –3-4 хв.) – 7 балів.
7. Цікаві питання від команд + одне питання від ведучого кожній команді – по 1 балу за відповідь.
8. Змагання капітанів у 3 етапи:
І – назвати по черзі місця, пов’язані із долею Кобзаря і пояснити, як саме – 3, 2, 1 бал.
ІІ – назви творів Шевченка – 3, 2, 1 бал.
ІІІ – літературний чайнворд – 3, 2, 1 бал.
Із умовами гри ми уже ознайомлені; ще необхідно представити журі, яке чесно судитиме нам гру: ______________________________________
Наша гра триватиме орієнтовно 1 год. 20 хв.
Але годі балакати – переходимо до змагань, бо учасникам уже не терпиться показати свою ерудицію, свій талант, свої знання!
Команда „Тарасові діти” – прошу учасників представитись.
Учасники команди „Пра… внуки Тараса”, представтесь, будь ласка.
Команда „Кобзарята” – прошу ваше представлення.
* * *
1 завдання: команди повинні лаконічно обґрунтувати, чому вони обрали собі таку назву; звичайно, назва повинна мати якийсь зв’язок із Тарасом Шевченком.
2 завдання: учасники команди відповідають швидко, без обдумування, на 20 запитань ведучого. Якщо не знають, то кажуть: „Далі”. Мають право на одну поправку в питанні. Перемагає той, хто дасть більше відповідей. Якщо відповідей однаково, то перемогу присуджується тому, хто швидше відповів.
3 завдання: вивішуються ребуси, і команди за 2 хвилини повинні його розгадати, а потім пояснити.
4 завдання: учасник із команди декламує вірш Тараса Шевченка (орієнтовно одна сторінка тексту)
5 завдання: команди представляють презентацію, яку вони підготували за творчістю Шевченка.
6 завдання: здається, воно чи не найважче, адже наші учасники повинні зараз виступити в деякій мірі акторами – представити інсценізацію твору.
7 завдання: команди повинні були підготувати цікаві 3 питання суперникам – або з біографії Шевченка, або з його творів.
Команда-суперник відповідає; якщо неправильно, то дається відповідь.
8 завдання: конкурс капітанів, який проходитиме в три етапи.
* * *
Наша гра підійшла до завершення, всі завдання ми виконали.
(Поки журі підводитиме підсумки, можна влаштувати гру із глядачами – наприклад, зачитати фрагмент і дати відповідь, з якого це твору; можна заспівати – якщо це в класі – відому пісню на слова Т.Шевченка; можна прослухати пісні…)
Увага! Увага! Увага!
Надаємо слово журі.
Журі:
Отже, як ви вже і здогадуєтеся, бо і самі могли порахувати бали, переможцем сьогоднішньої інтелектуально-розважальної гри „Що ми знаємо про Кобзаря” є команда …
Але, на думку журі, у цій грі переможених нема, бо ми з вами глибше пізнали життя і творчість славетного Кобзаря, побачили і почули, якими цікавими, захоплюючими є Шевченкові твори і його біографія.
Дякуємо командам за цікаву гру, журі за об’єктивне суддівство, а вам, глядачі, за щире ставлення до учасників гри та за підтримку.
До нових зустрічей!
Читаймо Кобзаря!
1