Сценарій свята "Бринить-співає наша мова,чарує, тішить і п'янить…" можна використати до Дня української писемності й мови для дітей середнього шкільного віку.
Сценарій свята
до Дня української писемності й мови
Бринить-співає наша мова,
чарує, тішить і п’янить…
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Садковицької СЗШ І-ІІ ст.
Штокайло Н.М.
Мета. Поглибити знання учнів про виникнення писемності, про історію та розвиток рідної мови; показати її красу і багатство. Розвивати почуття національної гідності. Виховувати любов і повагу до рідного слова, прагнення передати нащадкам наш скарб – українську мову.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т. Г. Шевченка, вислови видатних людей про українську мову, відеопрезентація.
(На сцену виходять ведучі – 2 хлопчики і 2 дівчинки в українських костюмах)
1-й ведучий.
Синiв і дочок багатъох народiв
Я зустрiчав, якi перетинали
Гiрські й морськi кордони i, на подив,
Багато бачили, багато знали,
Я їх питав із щирою душею:
- Яку ви любите найбiльше мову? —
І всi відповiдали: — Ту, що нею
Спiвала мати колискову.
Учитель. Сьогодні в нас чудове Свято мови та писемностi. Прислухайтесь уважно до цих звукiв.
(Звучить у запису гавкіт собак, нявчання котика, мукання корови).
Ці звуки нас зачаровують, милують наш слух, і ми iз задоволенням їх слухали б і слухали. А тепер послухаймо дивовижну музику, яка створена людиною.
(Звучить етюд П.І. Чайковського).
2-й ведучий.
Звукiв дуже є багато,
У природi все звучить:
Свище вiтер, грiм завзято
В темнiм небi гуркотить.
3-й ведучий.
Навеснi спiває пташка,
І струмочок жебонить.
Джмiль гуде, дзвенить комашка,
Все по-своєму звучить!
4-й ведучий.
Звуки всi пiзнати можна,
Хоч багато в свiтi їх.
Розбере дитина кожна,
Де тривога, сум чи сміх.
1-й ведучий.
Але звуки цi — немовнi:
Стукiт, грюкiт, шелест, свист.
Хоч приблизно та умовно
Ними скаже щось артист.
2-й ведучий. А чи завжди люди вмiли розмовляти? Чи спiлкувалися вони між собою за допомогою мови?
3-й ведучий. Про це можна довiдатись, заглянувши у наше далеке-далеке минуле.
(Iнсценiзація легенди про виникнення писемності).
4-й ведучий. Жило на землi плем’я розумних людей. Вмiли вони полювати, готувати їжу на вогнищi. А всi ці знання зберiгали в пам’ятi, а дiтки вчились у батькiв, спостерiгаючи за ними.
1-й ведучий. I жила в цьому племенi сiм’я: мама, тато i донька Ая. Одного разу пiшли тато з Аєю до лiсу i вистежили здоровенного ведмедя. Тато хотiв вполювати звiра, та списа забув удома. Взяв тодi вiн шматок кори i намалював листа дружинi (писати тодi вмiли тiльки так).
. Мама «прочитала» листа i закричала. Збiглися всi родичі племенi. А жiнка їм пояснила, що її чоловiка хоче ведмь з’їсти, i показала кожному листа.
2-й ведучий. Всi схопили зброю i кинулись на допомогу. А мисливець, побачивши озброєних родичiв, подумав, що його хочуть убити, i почав утiкати. Бiгав, доки не натрапив по дорозi на старця-мудреця. Почав просити у нього захисту.
3-й ведучий.: Коли все з’ясувалося, то люди племенi ще довго смiялися. Та старiйшини задумались i, щоб не було плутанини, вирiшили придумати iнше письмо, щоб легше було тлумачити написане. І придумали лiтери.
4-й ведучий. Не знали, як же назвати всi цi лiтери, а тут перед ними дiвчинка гралася на iм’я Ая. Отож вирішили, що першу літеру назвуть А, а остання буде Я. Згодом були названi всi лiтери.
1-й ведучий. Так виникло письмо. З того часу люди почали користуватися не лише усним, а й писемним мовленням.
Учитель. Зараз вам може бути смiшно, але одного разу до моїх рук потрапили рукописи грецького iсторика Геродота, який жив ще у V столiттi. Вiн писав, що скiфи направили персам «лист», який складався з жаби, мишi, птаха та п’яти справжнiх стрiл. Як на вашу думку, що б вiн мiг означати?
(Вiдповіді глядачiв).
Цей лист означав: «Якщо ви, перси, не навчитеся стрибати по болотах, як жаба, ховатися в норах, як миша, i лiтати, як птах, то ви будете засипанi нашими стрiлами, як тiльки ступите на нашу землю.
1-й учень.
Знайте всi, мої шановнi,
Не забудьте це, бува:
У людей є звуки мовнi,
Що складаються в слова.
2-й учень.
Звуки зiбранi у слово,
Ще в далеку давнину
Утворили рiдну мову,
Українську, чарiвну.
3-й учень.
А щоб ми все розумiли,
Щоб могли багато знать,
Знаки-букви нам створили,
Щоб писати i читать.
4-й учень.
Їх взяли, пошикували,
Щоб нiкого не згубить.
Та Абеткою назвали —
Ось її нам треба вчить!
(Звучить пiсня «Рідна мова»)
2-й ведучий. Багато столiть пройшло, доки люди звикли до письма, доки запам’ятали, що як називається.
3-й ведучий. Наше слов’янське письмо — знайомі і звичайнi лiтери абетки — пройшло довжелезний шлях, поки дiйшло до нас.
На нашу землю ця азбука прийшла тисячу рокiв тому. Увесь час вона змiнювалась, аж поки не стала такою, якою ми сьогоднi й користуємося. Важко навiть сказати, скільки людей протягом столiть доклали зусиль, щоб сьогоднi ми з вами могли читати і писати.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «СВІТЛИЦЯ СЛОВА У БЕЗМЕЖЖІ ЧАСУ»
4-й ведучий. Вперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці ХVШ століття з виходом у 1798 році першого видання “Енеїди” Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.
1-й ведучий. Так Котляревський у щасливий час
Вкраїнським словом розпочав співати,
І спів той виглядав на жарт не раз,
Та був у нім завдаток сил багатий.
І огник, ним засвічений, не згас,
А розгорівсь, щоб всіх нас огрівати.
2-й ведучий. А зараз до вашої уваги інсценізація уривку з п’єси Івана Котляревського “Наталка Полтавка”
(Постановка уривку
з п’єси І.Котляревського “Наталка Полтавка”)
5-й учень.
Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній, що треба, там є,
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
6-й учень.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Пісня «Звучи, рідна мово» Слова Андрія Демиденка, музика Олексія Семенова
3-й ведучий. Любов українського народу до своєї мови знайшла відображення у загадках, прислів'ях, приказках про рідну мову.
Пропонуємо вам відгадати загадки про мову.
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову я спиню
Що це таке?
(КРАПКА)
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься?
(КОМА)
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок
Всіх нас примушує питати
А сам ні пари з вуст — мовчок.
(ЗНАК ПИТАННЯ)
Що за знак - стрункий як спис.
Він над крапкою завис.
Спонука до поклику,
Хто ж бо він?
(ЗНАК ОКЛИКУ)
Вони для речення багато важать:
турботливо обнімуть, як дружки,
і вставлені слова й цитату вкажуть,
Давайте ж назовем їх. Це -
(ДУЖКИ)
Я такий же, як знак розділовий,
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім'я -
зразу стану потрібним і я.
(АПОСТРОФ)
4-й ведучий. А тепер пригадайте прислів'я та приказки.
1) Птицю пізнають по пір'ю, а людину по мові.
2) Без мови немає народу.
3) Пуста мова не варта доброго слова.
4) Хто своєї мови цурається, хай сам себе стидається.
5) Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.
6) Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
7) Шабля ранить тіло, а слово — душу.
8) Слово може врятувати людину, слово може і вбити.
1-й ведучий. Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Ми будемо читати текст, кожне слово якого починається з літери “Б”. “Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла”.
2-й ведучий. А скільки в нашій мові пестливих, ніжних форм слів до одного вибраного слова. Ось в англійській мові “хенд” – це просто рука і нічого більше, а у нас: ручка, ручечка, рука, рученька, рученя, рученятко. А які слова можна добрати до слова “мама” – неня, матуся, мамуся, мамочко, матінко.
7-й учень.
Яка ж багата рідна мова!
Який чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій.
8-й учень.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкаже і покаже.
Як правильно у світі жить.
9-й учень.
В ній стільки слів, що й не збагнути,
І приказок, і порівнянь
А мову знаючи, здобути
Ти можеш просто безліч знань.
10-й учень.
То ж мову вчи і прислухайся.
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім хотілось її вчить.
11-й учень.
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна
І нею можна все сказати
І найрідніша нам вона.
12-й учень.
Багато слів сказали ми про мову,
Чудову нашу, материнську, калинову,
Яка для нас - життєвий старт...
Адже ж у нас сьогодні свято,
Тож доречний тут і жарт...
13-й учень.
Гумореска Павла Глазового «Кухлик»
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця:
— Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
14-й учень.
«Заморські гості», Павло Глазовий
Прилетіли на Вкраїну
Гості із Канади.
Мандруючи по столиці,
Зайшли до райради.
Біля входу запитали
Міліціонера:
— Чи потрапити ми можем
На прийом до мера? —
Козирнув сержант бадьоро.
— Голови немає.
Він якраз нові будинки
В Дарниці приймає.
Здивуванням засвітились
Очі у туриста.
— Ваша мова бездоганна
І вимова чиста.
А у нас там, у Канаді,
Галасують знову,
Що у Києві забули
Українську мову.
Козирнув сержант і вдруге.
Не дивуйтесь, — каже.
Розбиратися у людях
Перше діло наше.
Я вгадав, що ви культурні,
Благородні люди,
Бо шпана по-українськи
Розмовлять не буде.
Звучить пісня «Із сиром пироги».
3-й ведучий. Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народна.
4-й ведучий. Мово! Мудра берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
15-й учень.
Мово рідна, слово рідне!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має
Як ту мову можна забути
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?
От тому плекайте, діти,
Рідненькую мову
І учіться говорити
Своїм рідним словом.
Всі виходять на сцену
1-й ведучий. Ось і підійшло до кінця наше свято. Хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.
2-й ведучий.
То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замутьте джерела
3-й ведучий.
Вже закінчилося свято
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні
Разом
Щастя, миру і добра!