Урок-свято "Наша мова солов`їна"

Про матеріал

Підсуковий урок з вивчення частин мови, святковий урок до Дня української писемності і мови (11 листопада), або до Дня рідної мови (21 лютого). Діти повторюють частини ови, співають українські пісні, ожна танцювати. Проводила разом з усіма учнями початкових класів, тому що у мене було лише семеро учнів. Виховує цей урок патріотичні почуття гордості за свою Батьківщину, любов до своєї української мови. Використовувала інтернет, пісні також брала звідти.

Перегляд файлу

Урок-свято

1-4 класи

Тема: Наша мова солов*їна

Мета:

- дати поняття про українську мову як рідну мову українського народу, державну мову;

- формувати інтерес до рідного слова, до пізнання нового в мові;

- розвивати творчі здібності дітей та їх зв*язне мовлення;

- виховувати любов і почуття гордості за свою мову, бажання її вивчати і берегти.

Обладнання:

  • Презентації:
    • «Моя Україна» (Н.Бучинська);
    • «Червона калина» («Матуся навчила»);
  • Пісні:
    • Мова єднання;
    • Колискова;
    • Добрий ранок, Україно;
  • «Ключики» (віршики про ввічливість);
  • Квіти жовті і сині;
  • Прислів*я (Написані на стрічках і порізані на дві частини);
  • На дошці:
  • скоромовка;
  • коло для віночка;
  • храм, слова (і ксерокопії для кожного як домашнє завдання).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя

- Наш урок не зовсім звичайний. Про що він? Відгадайте загадку-буріме і вона підкаже вам тему нашого уроку:

 Дзвінка, ласкава,

 Тепла, мила, золотава,

 У тобі минуле і обнова –

  (українська рідна мова)

2. – Правильно. Молодці. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати квітку – жовту або синю. Як ви гадаєте, а чому саме такий колір квіток?

- Не забувайте про дисципліну на уроці.

- Мені дуже хочеться, щоб кожен з вас прийняв участь уплетені віночку з ваших відповідей.

 

ІІ. Повідомлення мети уроку

  1. Вірш

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, як трави і води,

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову і мову її солов*їну.

  1. – Так, яка мета нашого уроку? ( Україна і її мова)

(відкрити дошку, на якій написано: Наша мова солов*їна храм  Батьківщина

 

Скоромовка   

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

  • Ти не вмієш так,як я,

      Так, як ти, не вмію я.

 

(Пісня «Моя Україна». Н.Бучинська)

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

-Діти, у мови є помічники. Вони завітали до нас у гості. Давайте їх уважно послухаємо.

1. Мова       

Як путівець між нивами, - проста,

Барвиста, наче далеч веселкова.

Такою увійшла до нас в уста

І в долі заясніла наша мова.

З роси, проміння, шуму колосків

Я вам дарую чисте першослово,

Аби з ясних слов*янських берегів

У світі засвітилися дніпрово.

  1. Іменник

Є в світі слів багато,

Але дорожчі всіх іменники:

Син, мати, оселя, дім, поріг!

А ще слова: родина

І ненька Україна.

Не забувайте їх.

  1. Прикметник

Мово, мово моя! Мово кольорова!

Ой яке барвисте кожне твоє слово.

Синій, червоненький, любий, дорогенький,

Щирий, добрий, золотий – ось прикметник я який.

  1. Займенник

Є добрий друг в іменника,

В числівника й прикметника.

А звуть його займенником –

така ось арифметика.

Як втомляться іменники

У реченнях стоять,

До себе звуть займенників

Від втоми рятувать.

 

 

  1. Дієслово

Трудитись, працювати,

Любити і чекати,

Сіяти, ростить, збирати,

Вирости – до зір дістати.

Скільки різних діє справ

На сьогодні я почав.

  1. Числівник

Можу вам порахувати

Скільки є озер, морів,

Скільки є зірок на небі,

Скільки в морі кораблів.

  1. Прислівник

Зустрілося слово,

Спинилося слово:

  • Полюби мене калиново.

Зникло в степу

І з*явилось, як мрево:

  • Полюби мене тополево.

Виходило вдаль

І верталося знову:

  • Полюби мене ще й кленово.

 

  • Діти, як називають наші гості?

 

2. – А хто першим, на вашу думку, познайомив вас з рідною мовою? (Мама)

  • А коли це було? (Давно, як тільки народилися)
  • Як вона вас познайомила? (Співала колискову)
  • Любов до рідної мови починається з колиски, з маминої пісні. Бо в ній материнська любов і ласка, світ добра і краси. Прислухайтесь до своїх почуттів, до самого себе, коли звучатиме колискова і ви відчуєте як затишно стане вам на душі.

І тихо мовляться слова,

І шепче зірка вечорова,

І чуть, як засина трава

У колисковій рідній мові.

 

(«Колискова»)

 

3.- З раннього дитинства і до глибокої старості людина пов*язана з мовою. Нею можна передавати свої почуття, думки. Чи більше знаєш, тим зрозуміліше висловлюєш свою думку.

 

Не бійтесь заглядати у словник:

це пишний сад, а не суне провалля,

збирайте, як розумний садівник,

достиглий овоч у Грінченка і Даля,

не майте гніву до моїх порад

і не лінуйтесь доглядати сад!

 

  • Про який сад ідеться у вірші? (Про мову)
  • Що заважає нашій мові?
  • Хто і що допомагає нам розвивати нашу мову?

 

  1. – До перлин української мови належать прислів*я та приказки. Віками їх складав народ, вони навчали людей мудрості.

 

  1. Гра «Знайди свою половинку» (скласти і прочитати прислів*я):
  • Гостре словечко коле сердечко
  • Не кидай слова на вітер
  • Як овечка: не мовить ні словечка
  • Умій сказати, умій і змовчати
  • Рана заживе, а біль від поганого слова залишиться в душі назавжди
  • Більше діла, - менше слів
  • Не говори все, що знаєш, а знай все, що говориш
  • Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш

 

  1. – Які ще жанри усної народної творчості відносяться до скарбнички української мови? (загадки, скоромовки, мирилки, лічилки)

 

  1. Гра-конкурс «Хто кого переговорить» (прочитати з дошки правильно і швидко скоромовку)

ІУ. Фізкультхвилинка

«Україно, ми – твоя надія»

 

У. 1. – А скільки у мові нашій є чарівних слів, від яких тепліє на душі. Народ український недарма говорив, що «від теплого слова і лід розмерзається».

- Які чарівні слова ви знаєте? Перевіримо загадочками. (Гра «Ключики»)

 

(Пісня «Червона калина» (матуся навчила)

 

  1. Матуся навчила нас пісню співати,

У полі ранкову стрічати зорю.

Матуся навчила людей шанувати

І вірно любити Вкраїну свою.

 

П-в: Та червона калина, мов святий оберіг.

 Споришева стежина приведе на поріг.

 Там матуся співала колискові пісні.

 На добро дарувала вишиванку мені.

 

  1. Матуся навчила добро пам*ятати,

Стежину топтати у ріднім краю.

Матуся навчила утоми не знати

І вірно любити Вкраїну свою.

 

2. – Конкурс «Узагальнення». Я читаю набір слів, а ви називаєте що це.

1) Щедра, багата, барвиста, рідна, українська, хлібна – (земля)

2) Багата, чарівна, мелодійна, українська, рідна, солов*їна – (мова)

 

  1. Гра-конкурс на краще декламування віршів

 

3 клас

  1. Ми – українці, - велика родина.

Мова і пісня у нас солов*їна.

Квітне в садочках червона калина.

Рідна земля для нас всіх – Україна.

 

  1. Не посмій забути маминої мови.

Нею квітне поле і гудуть діброви.

Можеш призабути запах рути-м*яти,

Але рідну мову мусиш пам*ятати.

 

  1. Можеш не впізнати голосу діброви,

та не смій зректися маминої мови.

Бо я к відречешся, - кине тебе пісня,

Будеш ти без неї, наче вишня пізня.

 

  1. Не губіте рідну мову і не забувайте,

Ви її пісенну, дивну, мов садок, плекайте.

Бо хто мову батьків забуває,

Хто марнує і нищить її,

Той і душу свою зневажає

І розтопчує мрії свої.

 

2 клас

  1. Є у кожної дитини

Матінка єдина,

Та, що любить нас і дбає,

Розуму навчає.

 

  1. Є у кожної дитини,

Навіть сиротини,

Наша мати солов*їна –

Рідна Україна.

 

 

  1. І у кожному серденьку

Є і буде жити

Божа Мати - наша Ненька,

Мати всього світу.

 

4-Б клас

  1. Сьогодні я ще в школі вчусь,

Добром світитись завше буду.

Я слову рідному клянусь:

Його ніколи не забуду.

 

  1. Себе в народі віднайду.

Наш корінь роду – стародавній.

До всіх з любов*ю я прийду,

Бо з козаків учуся славних.

 

  1. Мої улюблені слова:

«Вітчизна», «Незалежність», «Воля».

В мого народу щасна доля.

Мазепи і Шевченка дух

Живе в мені, тривожить палко.

Свій розум, працю серця, рук

Віддам країні до останку.

 

  1. Учи нас, школо,і веди

До світла, правди і свободи.

Благословіть же назавжди

Нас, ясні зорі й тихі води. 

 

(Пісня «Добрий ранок, Україно!»)

 

УІ. Підсумок уроку

 

  1. – Давайте попрацюємо разом: подивіться на малюнок храму. Поряд написані слова. Прочитаймо разом. А тепер подумайте і пронумеруйте їх від 1 до 10 в порядку значущості кожного слова для вас. Як ви думаєте, що в цьому списку має бути першим? (Нумерація)

 

  1. – Молодці! Я вважаю, що цей урок був не марним: подивіться, який гарний у нас вийшов віночок, скільки ми знаємо і вміємо.

 

  1. Спасибі, доле, що нам судила

У цьому краї пізнати світ.

Спасибі, нене, що нас навчила

Дзвінкої мови з дитячих літ.

 

  1. Із слова починається людина.

Із мови починається мій рід.

Мова ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

 

(Пісня «Мова єднання»)

 

  1. Синє небо над горою

Найчарівніше з усіх.

Ти під ним відчуєш волю

І дитячий спогад снів.

Як побачиш синє море, степ безкрайній в далині,

Закохаєшся в дівочість

Української землі.

 

П-в: Краща мова єднання – це українська.

 Нам Україну народила.

 Краща мова кохання – це українська.

 Сила небес їй дала крила.

 

  1. Ми талантами своїми

І красою вразим всіх.

Бог нам дав єдине щастя,

А у злі нам жити гріх.

Не цураймося ніколи

Усім серцем полюбить,

Бо життя – безкрайнє поле.

Все життя – безкрайня мить  

 

 

 

 

  

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
3133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку