Сценарій свята "Мова - душа народу"

Про матеріал
Сценарій розроблений до Дня української писемності та мови. Під час свята учні декламують вірші, танцюють, співають і мають змогу продемонструвати свої знання з української мови, взявши участь разом із батьками у конкурсі «Мовний марафон». Де можуть проявити свій інтелект, артистизм, кмітливість та злагоджену роботу у групі. Також учні закликають шанувати, плекати, вивчати і не забувати рідної мови.
Перегляд файлу

«Мова душа народу »

(До Дня української писемності і мови)

Мета: розширити знання учнів про історичний розвиток рідної мови, показати її красу і велич; розвивати усне мовлення вихованців, пам'ять, увагу та критичне мислення; формувати ціннісне ставлення до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю; прищеплювати чинники народної моралі (ідеали добра, справедливості, патріотизму).

Обладнання: Вишивані рушники, хліб, калина, малюнки герба, прапора України, портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна», відео «9 листопада», презентація «Історія нашої мови».

Дидактичні матеріали: картки для проведення мовних ігор.

Технічні засоби: музичний центр.

Інтер’єр: Зала святково прибрана.  На сцені столик з калиною і колосками. На авансцені символи україни: рушники, калина, лелеки.

Форма проведення: мовознавчий турнір.

 

Танець з прапорами.

 (Виходять ведучі - хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику)

 

Дівчинка.
Добрий день вам,
добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.


Хлопчик. 
Гостей дорогих
ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
любов’ю і миром,
Для людей відкрита
хата наша біла,
Тільки б жодна кривда
в неї не забігла.

 

Ведуча 1: Шановні діти, вчителі, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.

 

Ведуча 2: Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна - це наша Батьківщина. У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, тож давайте поговоримо про нашу рідну мову.

 

Ведуча 1: Наша мова прекрасна, бо писалась людьми із гарячими серцями: Л. Українкою, Т. Шевченком, І. Франком та багатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.

 

Ведуча 2: І сьогодні ми вшануємо нашу рідну українську мову. Проведемо свято «мова – це душа народу»

1-й учень.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.


2-й учень.
Вся історія народу - в мові,
Мова - душа народу.
Позбавити народ рідної мови -
Це означає вбити народ.


3-й учень.

Зневажати мову мамину - біда,
Котра пустими
зробить наші душі,
І ми нащадкам зможем
передать
Лиш те, що корені калині
сушить.


4-й учень.

 О, не згуби свого народу,
Безсмертна мово,
рідна і терпка.
Ти є душа співучого народу,
Що був і є, і буде у віках.


5-й учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!


6-й учень.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.


7-й учень
В ній стільки слів,
що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто
безліч знань.


8-й учень

У полі калина, у полі калина
Хорошенько цвіте.
Ой роде наш красний,
роде наш прекрасний,
Не цураймося, признаваймося,
Бо багато нас є.

 

9. Мова кожного народу неповторна і своя.

В ній гримлять громи в негоду.

В житі - трелі солов’я.

 

10. На своїй природній мові і потоки гомонять.

Зелен-клени у діброві по-кленовому шумлять.

 

11. Соловїну, барвінкову, колосисту на віки

Українську рідну мову в дар дали мені батьки.

 

12. Берегти її, плекати будем всюди й повсякчас.

Бо ж єдина  так, як мати, мова в кожного із нас.

 

(Виконання учнями пісні )

 

Ведуча 1: Українська мова багата не тільки в піснях, а й у побуті. Хто з вас не був в українській хаті? Кругом вишивки, скатертини, серветки і рушники.

 

 Ведуча 2: Ось бачит, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.

 

 

 Вчитель .Я можу з упевненістю заявити, що в нашому класі є багато дітей, які називають своїм улюбленим предметом українську мову. Адже  вивчати її цікаво і весело. Щоб це довести, проведемо конкурс «Мовний марафон».

 

 

 

Конкурсна програма

КОНКУРС №1  «МОВНЕ АСОРТІ»

 

Завдання:  Вам будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Вигукувати та підказувати забороняється, гравець має відповідати самостійно.

 

  1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  2. Замініть фразеологізм викинути з голови  одним словом-синонімом. (Забути).
  3. Скільки голосних в українській мові? (6)
  4.  Скільки звуків у слові «кущ»?  (4)
  5. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
  6. . Головні члени речення. (Підмет і присудок)
  7. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
  8. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
  9. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
  10. Державна мова України? ( українська)
  11. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)
  12. Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)
  13. Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)
  14. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
  15. Частина слова перед коренем? (префікс)
  16. Розмова двох осіб? (діалог)
  17. Слова з протилежним значенням (антоніми).
  18. Перша буква у власній назві (велика).

19. Стиль підручника (науковий).

 

КОНКУРС №2 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

 

Завдання:  учень, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм  йде мова. Завдання - відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.

 

Фразеологізми:

У поті чола   (докладаючи всіх зусиль, напружено)

Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)

Задирати носа – хвастати

Прикусити язика – замовкнути

Зробити з мухи слона (перебільшити)

Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)

Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)

 

 

КОНКУРС №3  «СЛОВНИКАР»  (З БАТЬКАМИ)

ЗАВДАННЯ:   З поданого слова «милозвучність»  утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі записує слова на дошці. Перемагає команда, яка запише більшу кількість утворених слів.

 

Орієнтовні відповіді:

Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

 

КОНКУРС №4  «СКАЖИ  БЕЗ  ЗАТРИМКИ»

Завдання : Назвати по черзі   без затримки антоніми до запропонованих слів.

У разі затримки відповідає суперник.

 

Сміятися (плакати)                               Активний (пасивний)

Корисний (шкідливий)                           Хворіти (видужати)

Захід (схід)                                             Ганьба (слава)

Минуле (сучасне)                                   Згадати (забути)

Працьовитий (лінивий)                          Прокинутися (заснути)

Вітатися (прощатися)                           Світанок (присмерк)

Хвалити (лаяти)                                    Щедрість (скупість)

Оптиміст (песиміст)                               Мирний (агресивний)

Зачин (кінцівка)                                      Бадьорість (втома)

 

 

КОНКУРС №5  «ВІДГАДАЙКО».

ВИКЛАДАЧ: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі  ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть  загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.

 

1. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир).

2. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).

3. Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).

4. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).

5. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).

6. Що в людині найшвидше? (Думка).

7. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).

8. З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).

9. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

10. Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).

11.  Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

12. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

13.  Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

14. Що треба для обіду? (Ложка)

 

 

ВИКЛАДАЧ: Ви всі молодці. Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка.

 

Ведуча 1 :  Наше свято добігає кінця. Його ми присвятили її величності мові.

Ведуча 2: Дякуємо нашим батькам ,що підтримували нас.

     Ведуча1: Багато чудових слів сказано сьогодні про мову. Але закінчити наше свято ми хотіли б «Молитвою до мови» Катерини Мотрич.

 

    «Мово! Пресвята Богородице народу мого!

     З чорнозему, з любистку, з м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена!

     Мово наша! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на олімпі волелюбності, слави і гордого духу!

        Прости! Воскресни! Возродися! Забуяй вічним і віщим словом від лісів до моря, від гір – до степів. Освіти від мороку святоруську землю, Русь – Україну, порятуй і возвелич народ її навіки.

 

Ведуча 2:  Шануйте, плекайте, вивчайте і не забувайте рідної мови.

Ведуча1:   До нових зустрічей! 

                 

 

docx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку