Свято рідної мови «МОЄ БАГАТСТВО – РІДНА МОВА»
Звучить музика
Трек 1 «Я люблю Україну свою»
Слад №1
Вчитель. Дорогі діти, гості! Сьогодні ми зібралися в цій залі, щоб провести свято, приурочене рідній мові.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір'я бабусі чи дідуся, до яких ви їздите у гості. Українська мова - це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'їна. Наша мова прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. Тому, щорічно, 21-го лютого ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови.
Мова! Українська мова,—
Вона співуча, лагідна, дзвінка...
Мова! Українська мова —
Єдина, рідна й дорога така.
О місячне сяйво і спів солов'я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів — це мова моя,
Це — мова моєї Вкраїни.
Це матері мова.
Я звуки її
Люблю, наче очі дитини...
О мово вкраїнська!
Хто любить її,
Той любить мою Батьківщину!
Вчитель. Україна... Рідний край... Рідна мова... Скільки почуттів з'єдналося в цих словах, скільки ніжності, любові та ласки! Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу — це не просто звуки. Мова — це душа народу, це його трепетне серце.
Звучить музика
Трек 2 «Калинонька»
Слайд №2
Мова кожного народу
Неповторна і своя;
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші - тьохкіт солов'я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять,
Зелен - клени у діброві
По - кленовому шумлять.
Солов'їну, барвінкову.
Колосисту - навіки
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,
Бо ж єдина - так, як мати.
Мова кожного із нас.
Не цурайтесь, люди, мови.
Не цурайтесь роду,
Як зачахне рідне слово —
Не буде народу.
Мати, мова, Україна —
От і вся моя родина.
Україна, мати, мова —
Три джерельні вічні слова.
Україна, мова, мати —
Нас повік не роз'єднати.
Трек 3
Звучить пісня «Любіть Україну» виконує Пономарьова Євгенія (6 кл.)
Слайд №3
Вчитель. Скільки на землі мов? Скільки народів — стільки й мов. Учені вважають, що на нашій планеті близько трьох тисяч мов. З-поміж такої величезної кількості лише близько тридцяти мов користуються найбільшою популярністю, тобто це ті мови, якими розмовляє більшість людей на планеті. Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце посідає англійська мова, третє — російська, далі — мова хінді (Індія) та іспанська. Українська мова посідає почесне 14 місце, оскільки нею говорять близько 50 мільйонів людей. Наша мова сягає своїм корінням у глибоке минуле. Ще в ХV-ХVІІ ст. судове й державне листування велося українською мовою. Українську мову можна почути в Канаді, Великобританії, Мексиці, Німеччині, Аргентині, Венесуелі, Парагваї, Греції, Китаї (близько 40 країнах світу). Історію, географію, літературу та мову України вивчають у 28 коледжах та університетах США.
Для кожного народу своя мова — найкраща, але ніхто не заперечуватиме, що українська мова за милозвучністю і співучістю — одна з найкращих.
Ще 1928 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови наймилозвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.
Уч.
Мово ж моя, мово,
Мово України,
Ти моя казкова
Пісня солов'їна.
Вчитель: - Дуже гарні українські свята, звичаї та обряди, які завжди супроводжуються чудовими мелодійними піснями. А чи знаєте в звідки пісня взялась в Україні?
Трек 4
Лунає музика «Жайворонки»
Слайд №4
Ведуча: (з-за сцени) Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами.
Ведуча: французи вибрали елегантність і красу ( дає дівчинці дзеркало і капелюшок),
угорці – любов до господарювання ( Бог дає фартушок),
німці – дисципліну і порядок (книгу з надписом «Закон»),
поляки – здатність до торгівлі ( мішечок з грошима),
італійці одержали хист до музики (музичний інструмент).
(Діти радіють подарункам, піднімаючи їх високо, показують усім. Помалу зникають за сценою.
У куточку сцени залишається одна дівчинка, одягнена в українське вбрання. Вона плаче, закривши руками очі) .
Ведуча: Обдарувавши всіх, Бог раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була одягнута у вишивану сорочку, а на голові багряний вінок.
Бог: Хто ти? Чого плачеш?
Дівчинка: (Бобрик Ілона) Я – Україна, а плачу, бо стогне земля моя від пролитої крові та пожеж. Сини мої на чужій роботі, у своїй хаті нема правди й волі.
Бог: Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?
Ведуча: Дівчинка хотіла йти, та Бог, піднявши правицю, зупинив її.
Бог: Є у мене скарб неоціненний, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня.
( дає дівчинці сопілку. Вона прикладає її до грудей, посміхається, веселішає)
Ведуча: Узяла дівчинка – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько Всевишньому і з ясним обличчям понесла пісню людям.
Дівчинка: Народе мій! Нас Бог благословив. Дарунок дав нам – скарб неоціненний. Прийміть його – це пісня голосна. Звучатиме вона тепер в віках мені – на славу, а вам – на пошану.
Трек 5
Слайд № 5,6
Звучить пісня «Про Україну» (Н. Май) виконує Бобрик Ілона
Вчитель. Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні. Народні колискові пісні зачаровують усіх, хто їх чує, надзвичайною ніжністю і простотою. У них — материнська ласка і любов, світ добра, краси та справедливості, щира віра в магічну силу слова.
Слайд № 7
Лиш народився, голос я почув
щасливий, радісний і світлий.
Маленьким серденьком уже тоді відчув
матусин голосок привітний.
У нім звучала ласка і тепло,
і слово було ніжне і пестливе,
до себе вабило воно,
лунало світло і тремтливо.
Матуся до серденька притискала
і колискову пісню заспівала.
І пісня та була сама краса,
що в сповитку мене обдарувала.
Трек 6
Звучить пісня колискова «Колискова» (Тімофєєва Є., Мігущенко М.)
Слайд № 8
Вчитель. А якими прекрасними звертаннями до наших дорогих рідних мам, татусів, бабусь і дідусів багата наша мова.
Слайд № 9
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і щирі, прекрасні слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
І щоб в душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточко, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе обійняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Я до бабусі з любов'ю звертаюсь
Бабцю, бабусю, бабуню моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я!
Й до дідуся я іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястий струмочком біжить.
Не посмій забути
Маминої мови.
Нею квітне поле,
І гудуть діброви.
Можеш призабути
Запах рути-м’яти,
Але рідну мову
Мусиш пам’ятати.
Трек 7
Звучить пісня «Батьки мої»
Слайд № 10
Вчитель. Наша мова оспівана поетами.
Слайди № 11,12,13
Українською мовою писали свої твори Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Андрій Малишко, Павло Тичина, Максим Рильський та багато інших поетів.
1. Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово,
ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
2. Буду я навчатись мови золотої.
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
3. Батько мені каже:
— З книжкою дружи.
Рідну мову, синку, завжди бережи.
Мову ту, що люди рідною зовуть,
Ти ніде й ніколи, синку, не забудь.
Рідне слово-пісню завжди серцем чуй,
Як Вітчизну й матір, їх люби, шануй.
4. Мова наша, мова — мова кольорова,
В ній гроза травнева й тиша вечорова.
Мова наша, мова — літ минулих повість,
Вічно юна мудрість, сива наша совість.
5. Солов'їну, барвінкову,
Колосисту — на віки –
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,—
Бо ж єдина — так, як мати,—
Мова в кожного із нас!
Слайд № 14
Вчитель. Кожне слово нашої мови має свою історію, свій відтінок. Інколи слова звучать однаково, а мають зовсім інше значення. Іноді достатньо змінити один звук і змінюється значення слова.
Багата українська мова на фразеологізми — справжню скарбницю українського народу. Вони допомагають зробити нашу мову яскравішою, дотепнішою та цікавішою. Спробуйте пояснити значення деяких фразеологізмів.
• Майстер на всі справи — ... (людина, яка вміє все робити).
• За холодну воду не братися — ... (нічого не робити).
• Зарубити собі на носі — ... (добре запам'ятати).
• Ґав ловити — ... (бездіяльно проводити час, бути неуважним).
• Ведмідь на вухо наступив — ... (відсутність музикального слуху).
• І комар носа не підточить — ... (немає до чого причепитися, прискіпатися).
• Шукати голку в сіні — ... (неможливість щось знайти, виявити).
• Як сніг на голову — ... (щось несподіване).
Слайд № 15,16
Вчитель. Український народ дуже любить жарти, усмішки. До вашої уваги кілька з них! Яскравимии представниками гумористичного жанру є Остап Вишня, Павло Глазовий, Грицько Бойко, Леонід Глібов
Трек 8 Звучить мелодія «Коломийки»(виходять Рижикова Д.,_____________)
Слайд № 17
«СХОЖІ»
Зайшов ослик до садка І зірвав листок з дубка. А Іванко із городу:
—Нащо нищиш ти природу? І мерщій побіг в садок. Вирвав з коренем дубок, замахнувся на ослиська:
—Не підходь до саду й близько!
А осел з-за огорожі: — Ми з тобою, хлопче, схожі!
«ХТО КРИЧАВ?»
Йшов з лікарні Гнат селом, а дружки й спитали:
—Що, брат, боляче було, коли зуба рвали?
—Ні,— хлопчина їм сказав,— Не дуже боліло...
—А чого ж ти так горлав в лікаря щосили?
—Так то ж лікар заволав, бо я став брикаться. Йому щипці поламав
І... вкусив за пальця!
«ХАРЯ»
Баба сердиться на внука: — Таке оглашенне…
Харя, чуєш,,повернися! Харя, йди до мене!
— Біля баби зупинився молодий мужчина
— Що за слово? Що за харя? Це ж мала дитина
— Баба з місця підхопилась:
— Причепились даром. Я ж не винна, що хлопчину назвали Ерхаром.
«ТАТКОВА РАДІСТЬ»
Татко хвалиться синочком:
— Хто б мені повірив? Три годочки, а вже знає всіх тварин І звірів.
— Тітка книгу товстелезну дістає із шафи. — Що оце? — кива на зебру.
— А оце? — осла підносить.
— Це таке лосатко.
— А оце? — на мавпу тиче.
«ПРЯНИК»
— У вас зуби є, дідусю? — онучок питає.
Дід журливо посміхнувся: — Вже давно немає.
— Це почувши, хлопченятко зраділо без краю: «Тоді пряник потримайте, а я пострибаю».
«РАДІОЛЮБИТЕЛЬ»
Заснув татко на дивані, зігрітий обідом. Хропе, сопе, свище носом, аж чути сусідам. А синочок слухав, слухав, приглядався скоса. Потім підбіг до батечка і крутнув за носа.
— Що ти, капоснику, робиш? — здивувалась мама.
Трек 9 Звучить мелодія «Лисичка»
Вчитель. Любов до Батьківщини починається з любові до маленької батьківщини — до місця, де ви народилися, до пам'яті про рідний поріг, стежки дитинства, до мудрої народної казки.
Немає у світі людини, яка не любила б або не чула казок. Ви, діти, знаєте багато з них. Чи зможете відгадати деякі? Отже, розпочинаємо вікторину «З якої це казки?».
1. «Я за три копи куплена,
Упівбока луплена.
Тупу-тупу ногами,
Сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу,
Хвостиком замету,
Тут тобі й смерть...» («Коза-Дереза»)
Слайд № 18
2. «Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята
Та й понесіть до батенька.
А в батенька їсти й пити,
Ще й хороше походити». («Івасик-Телесик»)
Слайд № 19
3. «Мій котику, мій братику!
Несе мене лиса
За кленові ліса,
За крутії гори,
За бистрії води...» («Котик і півник»)
Слайд № 20
4. Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить.
Де не взявсь Кабан біжить,
Тут і Вовк іде, й Ведмідь,
Кожен в хатці хоче жить.
Так же тісно їм усім —
Ось-ось-ось порветься дім. («Рукавичка»)
Слайд № 21
5. Далі казка ось така:
Знайшов Півник колосок,
Змолов борошна мішок,
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі,
Мишенят не пригощав,
Бо жоден із них не працював. («Колосок»)
Слайд № 22
Виходять діти слайд № 23 (вірші)
Ми — українці — велика родина,
Мова і пісня у нас — солов'їна,
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх — Україна.
Вчитель. За легендою, ми живемо у райському куточку, який Бог тримав для себе, а подарував козакам в обмін на обіцянку берегти і збагачувати рідний край, дбайливо ставитися до його краси і людей, цінувати мову.
Ми прагнемо дотримувати слова, даного нашими пращурами, дбаємо, щоб вічне українське слово звучало у кожному українському серці.
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода,—
То України диво барвінкове,
Багата мова й вічно молода.
Живи, вкраїнське слово, процвітай!
Моє мале сердечко звеселяй!
В кожну сім'ю й оселю завітай,
Де люблять і шанують рідний край.
Щоб пам'ятали нині й назавжди,
Якого роду доньки ми й сини.
Красу своєї мови бережи,
Бо житиме вона — то житимемо й ми!
Трек 10 після закінчення моїх слів помірно включити, а потім голосніше.
Вчитель. Любі діти, шановні гості! Добігає кінця наше свято. Ми були б дуже раді й щасливі, якби від сьогоднішнього свята наші діти залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови.
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово!
У барвінки зодягайся, українське слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти мудрі і веселі.
Щоб на все життя з тобою ми запам'ятали,
Як з колиски дорогої мовоньку кохали.