Тема:Урок-проект «Рівняння в нашому житті»
Мета: удосконалити вміння учнів розв’язувати рівняння та задачі за допомогою рівнянь;
розвивати алгоритмічне і творче мислення, обчислювальні навички, кмітливість, здатність аналізувати і робити висновки;
виховувати старанність, пізнавальну активність, культуру математичних записів і мови, вміння працювати в групах.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: ноутбук, презентація до теми, картки
Епіграф: «Рівняння – це золотий ключ, що відкриває усі математичні сезами»
С. Коваль
Хід уроку:
І. Організаційна частина
Добрий день ,шановні діти!
Весь цей час ми не гуляли,
А сумлінно працювали
Числа натуральні вчили
Додавання й віднімання повторили
Щоб рівняння та задачі розв,язати
А сьогодні є нагода
Перевірити знання.
І які ж то результати
Дало наше навчання
Діти сьогодні у нас трішки незвичайний урок.По перше,на нашому уроці присутні гості,повернулись,привітались,по друге,ми проведемо його у трішки незвичній формі. Але перш ніж його розпочати,давайте відгадаємо загадку:
Загадкове,нам знайоме,
В ньому є щось невідоме.
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко,без вагання,
Відповість, що це...
Отже,сьогодні ми проведемо з вами урок-проек «Рівняння в нашому житті».
Протягом всього уроку ми з вами будемо розв,язувати рівняння та задачі і спробуємо довести ,що рівняння потрібні в нашому житті.А девізом нашого уроку будуть ось такі слова польського математика Станіслава Коваля: «Рівняння – це золотий ключ, що відкриває усі математичні сезами»
Отже,відкрили зошити і записали число,класна робота.
Діти,а оцінювати результати своєї роботи ви бедете самостійно.Кожен із вас взяв картку самоконтролю,написали своє прізвище зверху і будете оцінювати кожен вид роботи.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
Вчитель звертається до учнів:
Отже,на сьогоднішньому уроці ми повинні з вами з,ясувати для чого ж нам потрібні рівняння в житті, які труднощі вони допомагають долати?
Для цього клас був заздалегідь поділений на групи: дослідники, теоретики і практики .
«Дослідники» – «Для чого потрібні рівняння в житті?» (Як рівняння допомагають нам вивчати математику).
«Теоретики» працювали над питанням «Як розв’язували рівняння в давнину?»
«Практики»– оформили результати роботи усіх учнів і створили буклети.
ІІІ.Робота в групах.
Отже,ми будемо працювати в групах.Давайте швидко розподіль ролі і повторимо правила роботи в групах.(Учень нагадує правила)
1)Але перш ніж групи презентують нам результати своєї дослідницької роботи,давайте пригадаємо все,що ми знаємо про рівняння.Проведемо вправу «Мікрофон».Отже,слухаємо уважно запитання:
Молодці!Оцінили свій результат згідно шкали ,яка вам запропонована.
2)А зараз проведемо вправу «Знайди помилку»
Оцінили.
3)Давайте швидко перевіримо правильність виконання домашнього завдання. І теж оцінили ..
4)А тепер надаємо слово «Дослідникам»
Вирішили вчителя ми запитати
Може, не варто той корінь шукати,
Труднощів стільки треба долати?
На що вчитель нам відповів:
Слухайте, діти, уважно урок.
Дуже багато рівнянь є в житті,
Потрібно для кожного корінь знайти.
Ви ж починаєте з парти шкільної,
З пошуків «ікс» та задачі важкої.
Раджу: хай труднощі вас не лякають,
Той усе зможе, хто їх подолає.
1.Рівняння – це чудовий інструмент, який допоможе опис складної життєвої ситуації, задачу, сформульовану українською мовою, перетворити в красиве, струнке математичне речення.
2.Рівняння допоможуть розв’язати задачу на уроці і вдома.
3.І навіть завдання зовнішнього незалежного оцінювання після закінчення школи допоможе розв’язати найпростіше рівняння, яке ми вивчаємо у 5 класі. Отже,ми твердо переконалися ,що рівняння нам потрібні в житті.
Молодці,надаємо слово «Теоретикам»
1.Працюючи над проектом ,ми дослідили: З найдавніших рукописів, що дійшли до нас, видно, що в Давньому Вавилоні і Давньому Єгипті були відомі прийоми розв’язування рівнянь.
2.Єгипетські вчені майже 4 тис. років тому невідоме число в рівнянні називали «хау» (у перекладі – купа) і позначали спеціальним знаком. У папірусі, що дійшов до нас, є така задача: «Купа і її сьома частина становлять 19. Знайдіть купу». Сьогодні ця задача виглядала б так: «Сума невідомого числа і його сьомої частини дорівнює 19. Знайдіть невідоме число». Щоб розв’язати цю задачу, слід скласти рівняння:
Х+х=19
3.Пізніше рівняння назвали мовою математики. Тому, щоб мати гарні оцінки з математики, слід гарно навчитися розв’язувати рівняння.
А далі слово «Практикам»
1.Працюючи над проектом «Рівняння в нашому житті» ми довідались , що рівняння , у яких невідоме входить до буквеного виразу,розв`язується способом двох дій.
2.Також, ми дізналися,що рівняння такого виду називають матрьошками.
3.Наша група розробила пам`ятку «Як ров`язують задачі за допомою рівнянь».
4.Також наша група узагальнила матеріали ,які напрацювали всі групи і з допомогою вчителя випустила буклет «Рівняння в нашому житті»
Молодці,діти,а я підготувала вам кросворд рівняння»,якщо у нас вистачить часу,то ми його розгадаємо.
5) Тепер давайте доведемо,що ви справді навчились розв,язувати рівняння і зараз з вами проведемо гру «Шифрувальник». Працюючи біля дошки,ви повинні не тільки правильно розв,язати рівняння,але й відкрити зашифровану букву. Якщо ми правильно розв,яжемо всі рівняння,то отримаємо слово.
1)368+х=401 х=33 У
2)3042-х=894 х=2148 К
3)х-689=325 х=1014 Р
4)269+(х-385)=475 х=591 А
5)879-(458+х)=231 х=190 Ї
6)(х-296)-348=219 х=863 Н
7)(237+х)-583=149 х=495 А
Так в якій державі ми живемо? Пам,ятайте діти,ви-майбутнє України.Тож своїми знаннями примножуйте її культуру,будьте гідними своїх предків,бережіть волю і незалежність України,поважайте свій народ,її мову і традиції.Будьте справжними патріотами своєї держави Україна.Домовились?Я на це сподіваюсь.До речі ,сьогодні яке свято?(патріотичне виховання) Оцінили.
6).А тепер давайте розв,яжемо біля дошки задачу ,яка розв,язується за допомогою рівняння.
Задача:Щомісячний бюджет сім’ї становить 8168 грн. Деяка частина сімейного бюджету на оплату комунальних послуг, 2023 грн. на купівлю продуктів харчування. Після цього в сімейному бюджеті залишилось 2847 гривен. Скільки грошей сім’я витрачає на оплату комунальних послуг?
Правильна відповідь: (8168-х)-2033=2847 х=3288
7)А зараз ров,яжемо задачу самостійно,працюючи в групах.
1.Михайлик із власних заощаджень витратив 365 грн. на купівлю канцтоварів для школи,потім ще купив футбольний м`яч за 124 грн. Після цього у Михайлика залишилось ще 127 грн. Скільки грошей було у Михайлика?
(Х-365)-124=127 х=616
Отже,діти і тут нам знадобились рівняння. Для підвищення свого добробуту кожна сім’я планує та прогнозує власні доходи та витрати. І ви повинні цікавитися бюджетом своєї сім,ї,вчитись планувати витрати власних коштів та заощаджувати.(фінансова грамотність)
8)Фізхвилика
Щоб рівняння розв’язати
На хвилинку треба встати
Руки в боки, підтягнулись,
Вліво, вправо повернулись,
Нахиляємось вперед,
Прогинаємось назад.
Руки в кулачки узяли
Свої пальці розім’яли.
Головою покрутили,
Скільки вистачить вам сили.
Потягнулись,посміхнулись
І в роботу окунулись.
9)Отже,діти,ми продовжуємо розв,язувати рівняння і зараз попрацюємо самостійно в групах. Гра «Відкрий картинку» У вас на партах є велика картка з відповідями і маленькі картки з рівняннями .Якщо ви правильно розв,яжете рівняння,то отримаєте одну із картинок мальовничих регіонів нашої країни,адже ми з вами приймаємо участь у конкурсі «Подорож Україною»
Самостійна робота «Відкрий картинку»
1) х + 45 = 203
2) 81 + х = 306
2) 634 – х = 37
4) 484 + (х - 48) = 583
5) 425 - (х - 76) = 213
6)(246 + х) – 148= 642
Відповіді:1)158: 2)225: 3)597: 4)147: 5)288: 6)544
«Дослідники»-Софіївський дендропарк
«Теоретики»- Асканія Нова-найбільший український заповідник.
«Практики»- Хортиця-колиска козацтва
ІІІ. Підсумки уроку.Рефлексія.
Наш урок добігає кінця. Діти,то як ви гадаєте,чи потрібні нам рівняння в житті?
- Чи цікаво вам було сьогодні?
- Чим запам’ятався урок?
- Чи задоволені ви своєю роботою?
А тепер Вам мої побажання:Побажання:
Рівняння-це не просто рівність
З однією змінною чи кількома
Рівняння-це думок активність
Це інтелекту боротьба
Тож будьте творчими
Активно розвивайтесь
Робіть добро,долайте труднощі в житті
Але з рівняннями,прошу, не розлучайтесь.
Вони послужать вам у майбутті!
Ви сьогодні гарно попрацювали. Прийшов час підвести підсумки та дізнатися результати.
Діти підраховують свої бали на картках самоконтролю і таким чином дізнаються свою оцінку за урок.Вчитель визначає результат роботи кожної групи.
1