Сценарій виховної години

Про матеріал
Сценарій містить матеріал, який допоможе ознайомити учнів із походженням імен, їх значенням, написанням, юридичним значенням імені, використанням імен в народному фольклорі та поезії.
Перегляд файлу

Мета: Ознайомити учнів з  походженням власних імен людей, їх значенням, написанням, використанням імен в народному фольклорі та поезії.   Розвивати творчу уяву. Залучити учнів до пізнавальної пошуково – дослідницької діяльності.    Розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, класифікувати її, обирати головне, правильно оформлювати повідомлення.   Вчити працювати в парі, групі, розвивати комунікативні здібності.   Розширювати кругозір учнів, збагачувати словник, розвивати свої здібності, вміння працювати самостійно.  Виховувати любов до поезії, пісень,  різних видів народної творчості. Виховувати повагу до людини, свого родоводу. 

I. Організація класу.

Вчитель. Сьогодні ми презентуємо виховну годину - проект «Краса імені мого». (Слайд 1) Мабуть, немає жодної людини, а дитини зокрема, яка хоча б один раз в житті не зацікавилася б – що означає її ім’я, звідки воно родом, які ще має форми. Ми вирішили задовольнити цей інтерес, насамперед, свій особистий, тому сьогодні буде йти мова більше про ті імена, які носять учні нашого класу. Але ми вас запевняємо, що сумно вам не буде, ми з задоволенням поділимося з вами не тільки нашими знаннями, але й нашим гарним настроєм. Те, що ви сьогодні побачите, тільки частина виконаної роботи, бо наш проект був довготривалим і значущим для нас. В ньому брали участь всі учні нашого класу, напрямки роботи та дослідження були дуже різноманітними. Робота була і індивідуальною, і парною, і груповою.

II.Повідомлення теми та мети

І дівчатко , і хлоп’я

Мають право на ім’я.

Ти – Марійка, він – Артем.

А оцей малюк – Арсен.

Мають Вадим й Соломійки

Ще й по батькові ім’я…

Я – Дмитро Ілліч Орленко –

Каже впевнено хлоп’я.

І дівчатко, і хлопчина,

І великі, і малі –

Мають власну Батьківщину,

Найріднішу на землі.

Мають право називати

Україну словом Мати.

Бо вона дітей завжди

Оборонить від біди.

Розповідь вчителя. Яке твоє ім’я, хто твої батьки, як називається твій край?- запитують, знайомлячись. Як тебе звати?- перше, що питають у малої дитини, і перше, чого її навчають батьки. Моє ім’я – моя власність, і воно відокремлює кожного з нас з натовпу, роблячи особистістю.

Інтерес людини до свого власного імені, до імен інших людей, до імен взагалі – очевидний. Ім’я – це те, що супроводжує людину протягом усього її життя та залишається за нею і після смерті. Ім’я людині необхідне для спілкування, оскільки вона живе в суспільстві. Існує таке поняття «право на ім’я». Про це нам зараз розкажуть наші правознавці.

III.Презентації груп

1.Виступ групи правознавців. (Слайд 2)

          Існує таке поняття «право на ім’я». Це право отримує кожен з нас при народженні і залишається з нами навіть після смерті. Ім’я дитині  дають батьки .

Ім’я – це юридично зафіксоване слово, яке індивідуалізує конкретну особу : Ольга, Володимир, Любов.

У 2001 році Україна прийняла Закон про охорону дитинства. У ньому записані права дітей. (Слайд 3)

Стаття 7. Кожна дитина відразу  після народження має право на власне ім’я і на отримання громадянства. Для цього немовля реєструють , тобто записують у державних документах його ім’я, прізвище, дату народження батьків, місце, де дитина буде жити. Дитина стає справжнім громадянином, і на підтвердження цього отримує свідоцтво про народження. (Слайд 4)

Вчитель:  А ви бачили свідоцтва про народження? Коли саме почали найменувати окремих людей нам достоту не відомо, але це відбулося дуже давно, ще в дописемний період. Вивченням імен займається наука – антропоніміка( з грец. – антропонос – людина, оніма – ім’я). Наші історики нам про це розкажуть.

  1. Виступ групи істориків. (Слайд 5)

(Сценка-діалог між подругами)

Аліса: Привіт, Ярино! Я от все думаю, звідки в тебе таке чудернацьке ім’я? Що воно означає?

Ярина: Алісо, я тебе зараз з Задзеркалля до Країни чудес відправлю, там все і дізнаєшся.

У давні-давні часи на Землі з’явилися люди і разом з ними виникли імена. Але в ті часи у нас був великий шанс отримати геть інші імена, наприклад: Говоруха чи Веселуха. Ти коли народилася?

Аліса: Весною.

Ярина: От і звали б тебе чи Весна, чи Середа, а мене Літом чи П’ятницею.

Аліса: Це гарні імена, а як називали хлопчиків?

Ярина: Хлопчики могли бути  Буркунами, Шумилами, Павуками чи Оленями. Але це ще квіточки, легко можна було отримати ім’я Кобиляча голова чи Поганка.

Аліса: Жах! Як же можна було дитину отією головою назвати?!

Ярина: А це щоб злі духи не заздрили і щасливу долю у дитини не вкрали.

Аліса: А я чула, що князі обирали собі найкращі імена, в яких міг бути корінь -волод- чи –слав-   Володимир, Всеволод, Ярослав, а жінки – Людмила, Світлана, Услада.

Ярина: Так, це правда. Тільки з прийняттям християнства на Київській Русі (а так тоді називалася наша держава) з’явилися нові імена – грецького, латинського та древньоєврейського походження.

Так Великий князь Володимир при хрещенні отримав ім’я Василій, а його син Ярослав – Юрій.

Аліса: А ти знаєш, що з тих пір і до цього часу допомагає всім людям обирати ім’я своїй дитині?

Ярина: Так, це «Святочний календар, чи календар іменин» Кожен день року присвячений якомусь святому чи великомученику. Коли після народження дитину хрестили, священик дивився до календаря і обирав підходяще ім’я. І вважалося гарною ознакою отримати ім’я на честь святого, а не мученика, щоб доля не була мученицькою.

Аліса: Це все цікаво, але я так і дізналась нічого про твоє ім’я.

Ярина: Походження імені Ярина пов’язують зі слов’янським богом Ярилом (яскрава, сонячна). З давньогрецької Ярина означає «спокій», хоча в даному випадку я, як власниця цього імені, абсолютно його не виправдовую.

Аліса: Я тобі дуже вдячна за цікаву розповідь.

Вчитель. Дякую дівчатам за цікаву розповідь! Коли ми працювали над проектом, у нас виникло ще одне питання .

– Які імена найпопулярніші в нашій початковій школі? На це питання шукала відповідь група статистиків .

3. Група статистиків(Слайд 6)

 Всього було опрацьовано 296 імен, серед них –   148 чоловічих, -148 жіночих.

Найпоширенішими чоловічими іменами серед учнів 1-4 класів є –Максим – 15, Артем – 12,  Владислав – 9, Дмитро - 7 , Олександр, Денис, Роман – по 8.

Найпоширенішими жіночими іменами серед учнів 1-4 класів є – Анна – 12, Вікторія – 11, Анастасія – 9, Соломія – 8.

Найбільшу цікавість у нас викликали такі чоловічі імена: Власій, Самір, Звонімір, Адріан. 

 А такі жіночі: Мадіна, Домініка, Адріана, Кірена, Емілія, Емма, Мілана, Кароліна, Евеліна.

Ці імена зустрічаються тільки по одному разу. У початкових класах є тільки одна Уляна. Владислава, Марта, Єва, Наталія, Ярина, Аліса, Дарія, Ярослава, Яна, Поліна, Олена, Мирослава, а також один Макар, Олесь, Матвій, Сергій, Степан, Тимофій, Михаїл, Ігор, Валерій, Даниіл, Назар, Артур.

(Учениця читає вірш А. Свашенка )

Допитлива дівчинка наша Наталка –

її називають: Наталка-питалка.
Питає Наталка: “Чому я так звуся?
Для чого Маринкою зветься матуся?

Найкраща подружка моя – Катерина,
А в класі у нас – і Оксана, й Ірина,
Й Світлана, і Віта, й Галина, Інна,
Ярина та ще й Валентина?

Вчитель: Дівчата натякнули нам на виступ наступної команди – дослідників значення імен , які шукали відповідь на запитання – «Що означають імена?»

4.Презентація групи дослідників . (Слайд 7)

Працюючи над питанням значення імен, ми шукали інформацію в бібліотеці, різних книжках та Інтернеті.

Коли ми знайшли всі відповіді, перед нами виникло ще одне питання – як цікаво розказати і показати те, що ми знайшли? Тоді виникла думка зняти фільм, в якому всі учні нашого класу грають самих себе, але презентують значення своїх імен. Що в нас вийшло – ви зараз побачите.

Значення імен учнів нашого класу: (Слайд 8)

  • Олександр– з грец. «алекс»- захисник, «андр»- чоловік
  • Денис – грец. «бог веселощів та природи»
  • Аліса – нім. «крихітка»
  • Карина – рим. «та, що дивиться у далечінь».
  • Артем – рим. «здоровий».
  • Олександра - мужня, захисниця людей.
  • Арсен - з грец. Чоловічий, мужній.
  • Ангеліна - з грец. «ангел», «Вісниця».
  • Дарина – давнє слов’ янське ім’ я, що означає «дарована богом», «подарунок».
  • Роман – з латинської «римлянин».
  • Ярина – слов’ янське ім’ я «яскрава, сонячна».
  • Марія – з давньоєврейської «сумна».
  • Андрій – давньогрецьке ім’я «хоробрий, мужній».
  • Евеліна – з єврейської «життєва сила».
  • Соломія - з давньоєврейської «мир».
  • Марк – від латинського «Маркус»-молоток або «Марс» -бог покровитель людей.
  • Кирил - давньогрецьке ім’я «владика, пан».
  • Ірина – грецьке «мир, спокій».
  • Дмитро - давньогрецьке ім’я, «присвячений Деметрі – богині землеробства і родючості».
  • Маргарита – латинське «перлина».
  • Михаїл – єврейське «рівний Богові».
  • Вадим – давньослов‘янське «улюблений, має привабливість».

Вчитель. Наступне слово команді мовознавців.

  1. Група мовознавців. (Слайд 9)

В українській мові використовуються також скорочені та зменшувально-пестливі варіанти як чоловічих, так і жіночих імен. Ці варіанти використовуються у розмовному стилі мовлення, а  також у творах художньої літератури.

 Послухайте варіанти імен учнів нашого класу.

 Хлопчики

Артем, Артемій, Артемон, Артемко, Артемій, Артемонько, Артемочко.

Денис, Діонісій, Дениско, Денька, Деня.

Олександр, Санько, Сашко, Шурка, Лесик, Сандрик.

Арсен, Арсенко, Арсенчик, Арсеній, Арс.

Роман, Рома, Ромко, Романко, Романчик, Ромчик, Ромась.

Андрій, Андрійко, Андрюха, Андрійчик.

Марк, Марко, Маркуша.

Кирил, Кирилко, Кирюша, Киря, Кирюха.

Дмитро, Діма, Дмитрик, Митя, Дмитрусь.

Михаїл, Мишко, Михайлик, Мишаня, Мишуня.

Вадим, Вадимчик, Вадимко, Вадик, Вадя, Вадимка.

Дівчатка

Аліса, Алісонька, Алісонька, Аліска, Алісочка.

Карина, Каринка, Кариночка, Карюся.

Олександра, Саша, Шура, Сашуня.

Ангеліна, Ангелінка, Ангеліночка, Ангелка.

Дарина, Даринка, Дарійка, Дарочка, Даруся.

Ярина, Яриночка, Яринка, Яруся, Яра, Яся.

Марія, Марійка, Марієчка, Маріша, Маша.

Евеліна, Евеліночка, Ліночка, Еля, Ліна, Ева, Єва.

Ірина, Іринка, Іруся, Ірочка, Іронька.

Соломія, Соломійка, Соломієчка, Соломієнька, Соля.

Маргарита, Маргаритка, Рита, Ритуля, Марго.

Коли ми шукали ці імена, то побачили цікавий факт - в основному пестливі форми імен утворенні за допомогою таких частинок: -он-, -к-,-оньк-, -еньк-, -очк-, -ечк-, -ок-, -асик-,-усь-,  -юсь-, -инк-,-иночк-,

Ми пропонуємо групам за допомогою цих частинок самостійно знайти зменшувально – пестливі форми імен. (Слайд 10)

1 група: Сергій, Ганна

2 група: Богдан, Оксана

3 група: Юрій, Ольга

4 група: Назар, Надія.

Вчитель. Наші діти пригадали, що імена часто зустрічаються в художніх творах та поезіях. У нас в класі теж є свої поети. Вони написали акровірші на свої імена. Давайте послухаємо їх.

6.Група поетів. (Слайд 11)

Сонце світить, пригріває.

Ось весна іде до нас.

Линуть з вирію птахи.

Ожива все навкруги.

Місяць березень стрічаєм.

Із-під снігу визирає

Яскрава квіточка весни. Мороз Соломія

 

Коли вже ясне сонце сяє,

Але мороз іще пече,

Рукавички я вдягаю

І теплий шарф – через плече.

Не довго бути ще зимі, я знаю.

Але це мій секрет, тому я весело співаю. Лукашевич Каріна

 

Ми з сестричкою уміло

Аромати пізнавали.

Разом з нею ми матусі

Іриски-квіти дарували.

Як же добре, що весна на поріг до нас прийшла. Лопушенко Марія

  1. Група аматорів. (Слайд 12)

 – Також дуже часто імена звучать у народному фольклорі. Наприклад, у приказках та прислів’ях:

  • Засмійся , Матвійку, дам копійку.
  • Розказав Мирон рябої кобили сон.
  • Для нашого Федота не страшна робота.
  • Вискочив, як Пилип з конопель.
  • Держись, Хома, іде зима.
  • Я свою вину на Івана зверну.

– Українська пісня увібрала в себе ряд імен, іноді вони звучать з іронією, з насмішкою, іноді з глибокою симпатією, а іноді викликають жаль по відношенню до його носія. Ми знайшли багато українських народних  пісень, де звучать імена.  Деякі з них ми заспіваємо. «Їхали козаки…», «Ой, ти гарний, Семене…», «Грицю, Грицю, до роботи…», « Вийди, вийди, Іванку…»

Вч. Іноді трапляються в житті такі ситуації, коли своє ім’я хотілося б приховати чи воно, по якійсь причині, не влаштовує, тоді на допомогу приходить псевдонім. А що це таке, спитаємо у нашого правознавця.

Правознавець:

Псевдонім ( несправжнє  ім’я ) ім’я, яке використовується людиною замість справжнього (даного при народженні, зафіксованого в документах) в тій або іншій публічній діяльності. Найчастіше псевдонімами користуються діячі мистецтва, письменники та політики.

Вчитель. Ми запрошуємо для повідомлення групу біографів.

8.Група біографів(Слайд 13)

– Історія налічує багато відомих людей, що використовували псевдоніми. Цікаво, що Іван Франко творив під псевдонімами Дженджалик , Іван Живий, Хома Брут , Віршороб, Голопупенко – всього він мав близько 99 псевдонімів. Деякі псевдоніми добиралися навмисно курйозно, наприклад Софія Русова називала себе бабою Нонною , С. Богданович був Дідом Василем недобитим, М. Кононенко – Вівторком, Олександр Олесь – Ганною Карасолькою, Панас Мирний – Невідомцем жіночого роду.

– Ми підготували для вас презентацію, в якій розкажемо про відомих людей, що носили чи носять псевдоніми. (Слайди 14 - 21)

Літературні псевдоніми

Олександр Олесь – при народженні Олександр Іванович Кандиба

Олена Пчілка – при народженні  Косач Ольга Петрівна

Леся Українка – ім`я при народженні Лариса  Петрівна Косач

 Дідусь Кенир (Кенар)    Леонід Іванович Глібов

АРТИСТИЧНІ ПСЕВДОНІМИ

Тіна Кароль – ім’я при народженні Тетяна Григорівна Ліберман

Вірка Сердючка – ім`я при народженні Андрій Михайлович Данилко

Джамала – Сусанна Алімівна Джамаладінова

Потап  – Олексій Андрійович Потапенко

9.Група народних умільців (Слайд 22)

А зараз наші умільці представлять своє ім’я в різних видах декоративного мистецтва.

Вчитель. Недарма ми закінчуємо нашу презентацію розповіддю про видатних людей, чиї імена назавжди залишили свій слід в історії людства. Тож хочеться побажати і всім нам – прожити своє життя так, щоб наше ім’я завжди згадували з повагою, шаною і любов’ю. А також нам потрібно навчитися ставитись з повагою і до свого імені , і до імен інших людей, пам’ятаючи, що повага до імені є повагою до особистості, до людей, які обирали це ім’я, до традицій свого народу. (Слайд 23)Отже, ім’я — це нагорода, яку ви заслужили, не ім’я прославляє людину, а людина ім’я. Пам’ятайте про це.

 IV.Підсумок .

 

 

 

 

docx
Додано
17 червня 2019
Переглядів
871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку