Виховна година у 6 класі:
"Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом".
Мета. Виховувати у дітей найкращі людські якості : добре, співчутливе ставлення до оточуючих, повагу до людей, справедливість. Ознайомити учнів із поняттями «добро» і «зло», чуйність, сміливість, боягузтво, егоїзм, усвідомлення дітьми відповідальності за думку, слово, вчинок; формувати судження щодо норм поведінки, доброзичливість, щедрість, готовність допомогти, терпіння, формувати основні показники прояву доброти у учнів.
Обладнання: презентація, прислів’я, дерево з листочками, дві торбинки.
На дошці написані крилаті вислови
"Хто людям добра бажає, той і собі має.
Світ не без добрих людей
Робиш добро не кайся, робищ зло –зла й сподівайся
Хід заходу
Вступне слово вчителя
Сьогодні мова буде йти про доброту, добро, добрих людей. В короткому тлумачному словнику української мови читаємо: «який робить людям добро, прихильно і чуйно до них ставиться, доброзичливий. На русі слово добрий мало значення міцний, сильний. Пізніше цим словом почали оцінювати людину за зовнішній вигляд, красою. Пізніше прикметник добрий означав багатий, а добро – багатство, домашній скарб. І в кінці ці слова набувають значення душевний, лагідний.
Дружно треба нам піднятись,
Щоб з гостями привітатись:
«Добрий день!»
Вправо – вліво повернутись,
Туди – сюди посміхнутись
«Добрий день!» «Добрий день!»
Тож тихенько всі сідайте
Все, що вчили пригадайте.
Вирушаємо у путь
Нас пригоди різні ждуть
Увагу, фантазію, речі збираймо
І у подорож вирушаймо!
- Діти, сьогодні ми вирушаємо в подорож на повітряній кулі, для того, щоб побачити всю красу нашого світу і знайти відповідь на питання: «Ти вмієш ти робити добро?»
1. Вправа «Очікування»
- Чого ви очікуєте від нашої подорожі? (буде цікавою, доброю, веселою…)
2. Вправа «Дві торбинки» (емоційне налаштування ).
- З яким настроєм ви вирушаєте у путь? Що відчуваєте? (Радість, щастя, задоволення, віру в себе, тривогу, гнів…) У дорогу люди зазвичай беруть торбинку. Маю також дві торбинки. У темну торбинку я заберу весь ваш страх, розчарування, смуток. А жовтогарячу відкрию і подарую вам радість, піднесення, захоплення, добра.
- Сподіваюсь, що всі ці почуття дійдуть до ваших сердець і допоможуть здійснитися всім вашим очікуванням.
- А ми з вами вирушаємо у путь! (слайд )
- Хто це летить нам на зустріч?
( з’являється хмаринка «Доброта»)
Вчитель. Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі - про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття-пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.
Учень: Є поміж нас багаті й бідні.
Кому, що треба, доля не питає.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі мир, а в душах доброта.
Учень: Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Учитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
Що ж таке доброта? Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Вчені вважають, що кожне почуття людини живе в окремій частині тіла. Добро живе у серці. Покладіть руку на серце, закрийте очі, відчуйте як теплом наповнюються ваші груди, як ваше серце гріє вашу руку. Про що або про кого ви думаєте, коли звучить слово "добро"? (Відповіді дітей). Давайте подивимось що відноситься до поняття добро. Вчитель вивішує на дошці жовтий кружечок, в середині якого написано "добро". У дітей на партах на жовтому папері написано: любов, повага, доброзичливість, щедрість, допомога, терпіння, сердечність, щирість, милосердя, співчуття, радість. Кожен напис розбирається, що розуміють діти під поняттями любов, повага, доброзичливість і т.д. Листочки з написами розвішуються навколо круга на дошці.
- На що це схоже? (На сонце). Що дає нам сонце? (Відповіді дітей). Ось так і людина, в серці якої живе добро, випромінює тепло, до неї тягнуться люди, в такої людини багато друзів, з такою людиною хочеться спілкуватися, дослухатися до її порад. Кому потрібне наше тепло, добро? (Відповіді дітей).
- Діти, сонечко з’явилося на небі і буде гріти нас своїм теплом під час нашої подорожі. (слайд)
- Ой, що це? Сонце закрило хмарами! Ми не можемо продовжувати свій шлях. (слайд хмари з написами: образа, неправда)
- Давайте розженемо хмари, щоб ми могли продовжити свій шлях. Для того, щоб їх розігнати , нам треба поняття ці розібрати .
1 хмара: образа. Що це за почуття? Чим можна образити? Допоможіть мені розібратися в ситуаціях, які трапляються на життєвому шляху
1) Твій однокласник отримав погану оцінку з контрольної роботи, на відміну від тебе. Ти…?
2) Тобі мама дала 2 цукерки, а у тебе 2 друзів. Що ти зробиш в цій ситуації
- Чи можна довго тримати образу? Що потрібно зробити, щоб помиритися? (Попросити вибачення, сказати мирилку).
Дай скоріш мізинчик свій,
Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець -
Помирив нас, молодець!
( Діти розповідають мирилки, які вони знають.)
- Прощай дрібні образи і помирись одразу. Хто вміє всіх прощати, сильнішим здатен стати.
(2 хмара: неправда.)
- Ця хмаринка поселяється в темному куточку дитячої душі, так трапилося і з однією дівчинкою.
Василь Сухомлинський
НАВІТЬ КВІТИ З СОРОМУ ПОЧЕРВОНІЛИ
Мама йшла вранці на роботу. Наказувала доні:
- Я буду цілий день у полі. А ти прибери в хаті, попери свою білизну, звари вечерю й полий квіти.
Донька прибрала в хаті, попрала білизну, приготувала вечерю, а квітів не полила. Не раз проходила вона вдень проз білі хризантеми, думала: « Треба ж полити квіти». Та ледве згадувала про це, як чула, ніби чийсь голос їй каже: « Нічого з ними не станеться, як один день не полити». Це був голос брехні, маленької недолугої істоти, що хтозна-де взялася й поселилася в темному куточку душі дівчинки.
Увечері мама прийшла з поля. Бачить – у хаті прибрано, білизну попрано й висушено, вечерю зварено. Питає мама:
- А квіти полила?
Полила, - тихо відповіла дівчинка й опустила очі. Маленька недолуга істота, що поселилася в темному куточку дитячої душі, застрибала на радощах.
Полила, - ще раз тихо-тихо повторила дівчинка й поглянула на хризантеми: на білих квітах лежав багрянцевий відтінок. Вони із сорому почервоніли.
Мамо, дорогенька, пробачте мені, - заплакала дівчинка. – Я обманула вас. Я не полила квітів. Я ніколи більше не буду обманювати.
Багрянцевий відтінок квітів розтанув, вони знову стали білі. А маленька недолуга істота, що ховалась у темному куточку душі дівчинки, зникла, і темний куточок став світлий.
Мама пригорнула доню до грудей і поцілувала.
- Про кого розповідається в оповіданні?
- Що поселилося у душі у дівчинки?
- Чим можна побороти неправду? (відповіді дітей)
- Що сталося з квітами від неправди дівчинки?
- Дорогою добра ступай і правду поряд май, хто вміє правду говорити, зможе в житті всі дороги відкрити. В народі кажуть: З неправдою весь світ обійдеш, а назад не повернешся.
Діти, ми прогнали всі злі хмаринки і сонечко знову з нами, а нам з вами час відпочити.
Вирішення проблемних ситуацій. Робота в групах.
Діти діляться для роботи на групах. Кожна команда
обирає конверт із завданням, де пропонується знайти вихід із певної проблемної ситуації.
1. Старенька бабуся просить вас сходити в аптеку за ліками, а на вас чекають друзі…
2. У клас весняним ранком залетіла бджілка. Вона не може вилетіти на волю…
3. Мишко захворів і його довго немає у школі…
4. Ви поспішаєте до школи, але назустріч іде старенька бабуся, яка несе важкі сумки…
Після обговорення команда висловлює думки щодо вирішення
життєвих ситуацій. Інші групи слухають, доповнюють, пропонують своє вирішення проблеми.
Читання оповідань В Сухомлинського.
Мати
Стомлена мати задумливо дивиться у вікно, її борщ у тарiлцi давно охолов. Раптом iз полону невеселих думок вириває вимогливий різкий голос доньки: «Я вже тебе вдруге кличу, давай компот». І ніякої уваги до душевного стану матері. Стиснулось материнське серце: «Невже росте егоїстка?»
Бабуся
Старенька бабуся нетерпляче чекає внука зi школи, потім підкладає йому на тарілку найсмачнiшi шматочки. Поки хлопчик їсть, бабуся сидить поруч i зітхає: «Щось мені так сумно було сьогодні. Ну що там у тебе в школі? Розкажи мені!» — «Що в школі? Нічого! А ти ввімкни телевізор і дивись!» — великодушно радять онук. І невтямки йому, хлопчикові, як потрiбнi старій людині живе, співчутливе слово, увага.
Батько
Батько збирається у відрядження. Вся сім’я iде проводжати його в
аеропорт. Ігор нетерпляче переступає з ноги на ногу. «Ну що з тобою, синку?» — запитує батько, думаючи, що той хвилюється з приводу його вiд’зду. «Тату, а можна я тут з тобою попрощаюсь, бо ми з Сашком домовились лiти на рибалку?» — «Ну, як хочеш …» — вiдповiв батько, а на душі йому стало боляче.
Висновок. В оповіданнях В. Сухомлинського ми спостерігаємо прояви
жорстокості, бездушності. Інколи діти ранять своєю нечутливістю, байдужістю до найближчих, найрiднiших. Оповідання вчать не бути байдужим до рідних, близьких, друзів. Робити добро, бути уважним.
- Ми продовжуємо з вами подорожувати. Хто це летить нам назустріч?
- Та це ж Баба Яга. Яка вона? Зло завжди можна перемогти. Ось і ми повинні перемогти зло Баби Яги. Вона дуже не любить прислів’я. Тому вона їх перемішала, якщо ми їх зберемо, то злі чари вийдуть з Баби Яги і вона не буде більше робити зло нікому.
- Хвилинка українського фольклору
- Збери прислів’я
Робота у парах над прислів’ями.
( Учні у парах добирають із другого стовпчика продовження прислів’їв. Пояснюють їх зміст.
Добре діло… |
подобрішати, як схоче подобрішає. |
Хочеш собі добра - … |
роби сміливо. |
Добрі діла тихо ходять, а … |
злі як дзвони дзвонять. |
Добрий чоловік надійніший від … |
кам’яного мосту. |
Покрасивішати людина не покрасивішає, а … |
не чини нікому зла. |
Краще добро робити, ... |
що є добрі люди. |
Злий не вірить, ... |
ніж гарно говорити. |
Не одяг красить людину, ... |
i собі має. |
Хто людям добра бажає, той ... |
Не лежать на мiсцi. |
Добрі вiстi ... |
а добрі діла. |
Без доброго діла немає ... |
не занеможеш. |
Роби добро скільки можеш — від цього… |
доброго iменi. |
Вчитель. Тільки добрий народ може створити так багато прислів’їв
про добро. Це наші дiди-прадiди своєю мудрістю вчать нас правильно творити добро.
- Ось і підходить до кінця наша подорож, Баба Яга зрозуміла, що доброю бути краще ніж злою. І вирішила змінитися. А щоб довести це вам., вона посадила дерево «Доброти», але без вашої допомоги у неї знову нічого не виходить (прикріпити на дошку дерево). Дерево вона посадила, але на ньому ніяк не з’являться листочки. У вас у конверті – помічнику лежить листочок. Напишіть на ньому, якою повинна бути людина, щоб її любили та поважали інші. (доброзичливою, посміхненою, любити природу)
- А тепер по черзі виходьте і приклейте листочок на гілочки. Коли будете йти, то прочитайте, що ви написали.
(Учні прикріплюють до дерева листочки, які є пам’яткою добрих і корисних справ.) ось ми з вами і дали відповідь на запитання якою повинна бути людина)
Анкетування учнів
— А зараз пропоную вам вiдповiсти на невеличку анкету. Вiдповiдати
на неї треба «так» або «ні».
1. Чи можна примусити людину бути доброю?
2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?
4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?
5. Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі?
6. Чи легко бути добрим?
7. Чи можна доброту порівняти iз сонцем?
8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
— Порахуйте, яких вiдповiдей у вас виявилося бiльше: «так» чи «ні».
Якщо більше вiдповiдей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарiвнi лiки, здатна вилікувати вiд суму, скрути, безпорадкостi. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ.
Поспішайте творити добро, вчіться співчувати. Не намагайтеся комусь зробити зло, причинити біль, тому що за це рано чи пізно будете покарані. Пам’ятайте! Як ви ставитеся до цього світу, таким боком і до вас світ повернеться.
Якщо ви зростете добрими людьми, то буде і вам всюди добре. Коли будете робити зло, то і до вас світ повернеться жорстокістю і злом. Не забувайте про це ніколи. Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.
Мультфільм
Поетична хвилинка.
Людина починається з добра
Сказав мудрець: Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише добро i в вищу правду віра
Людину вiдрiзняють вiд мавпи і вiд звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Л. Забашта
Твори добро
Та добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій i доглянь пшеницю,
Ти вкопай i почистъ криницю.
Волю дай, погодуй пташку,
Приласкай i навчи дитину.
Бо людина у цьому свiтi
Лиш добро повинна творити!
Л. Iванькова
Не лінуйтесь робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляху земному,
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним,
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим!
Нашу годину спілкування я хочу закінчити словами О.П.Довженко : “Життя таке коротке… Поспішайте творити добро»